در مطالعات گردشگری، انگیزه عاملی بسیارمهم در رفتار گردشگران برای انتخاب مقصد درنظر گرفته میشود. در این مطالعه شناسایی انگیزهها و اهداف گردشگران، در سفر زیارتی پیادهروی اربعین به کربلا، هدف عمده بوده است. تحتتأثیر انگیزهها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند که، در این سفر خاص، انگیزههای معنوی و کشش دورنی در انتخاب مقصد بسیار تأثیرگذار بوده است. بهمنظور مطالعة کیفی، برای طبقهبندی انگیزهها و اهداف زائران بر این سفر، روش مطالعة موردی تکابزاری استفاده گردیده است. بهمنظور جمعآوری دادهها، تکنیک مصاحبة نیمهساختاریافته با بیست نفر از افرادی که ، در سالهای 95 ـ 92، تجربة پیادهروی اربعین را از مسیر نجف تا کربلا داشتهاند انجام گرفته است. تحلیل دادهها براساس مضمونهای بهدست آمده از ترکیب میانموردی بوده است. احساسات دورنی و اعتقادات مذهبی دو عامل عمدة تصمیم به سفر بوده که هر یک، از ترکیب مضمونهای چندی، بهدست آمده است. براساس دادههای بهدست آمده، معنویات و رهایی از تعلقات مهمترین انگیزة زائران بوده است. کشش معنویِ عشق به امامحسین که در شیعیان وجود دارد تمام مشکلات سفر را قابلتحمل ساخته و هرساله جمعیت زائران روبه افزایش است.
ایمانی خوشخو, محمدحسین, & بد, مهدیه. (1395). گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین. گردشگری و توسعه, 5(3), 155-137.
MLA
محمدحسین ایمانی خوشخو; مهدیه بد. "گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین". گردشگری و توسعه, 5, 3, 1395, 155-137.
HARVARD
ایمانی خوشخو, محمدحسین, بد, مهدیه. (1395). 'گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین', گردشگری و توسعه, 5(3), pp. 155-137.
VANCOUVER
ایمانی خوشخو, محمدحسین, بد, مهدیه. گونهشناسی زائران کربلا براساس هدف و انگیزه از سفر مطالعة موردی: پیادهروی اربعین. گردشگری و توسعه, 1395; 5(3): 155-137.