طراحی الگوی تجاری‌سازی فنّاوری اطلاعات در کسب‌وکارهای گردشگری آنلاین با رویکرد کیفی و کمّی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

10.22034/jtd.2023.368182.2691

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تجاری‌سازی فنّاوری اطلاعات در کسب‌وکارهای آنلاین با تأکید بر صنعت گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری داده‌ها آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش از 12 متخصص در حوزه‌های فنّاوری اطلاعات و گردشگری و مصاحبهٔ نیمه‌ساختاریافته به روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. نمونهٔ آماری در بخش کمّی شامل ۳۸۴ از مدیران، کارشناسان و کارکنان حوزهٔ گردشگری بودند. در بخش کیفی، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیه‌های پژوهش تدوین ‌شدند و سپس با روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم‌افزارهای Lisrel تحلیل شدند. نتایج نشان داد تجاری‌سازی فنّاوری اطلاعات در کسب‌وکارهای آنلاین با 10 ‌مؤلفه شامل عوامل اقتصادی، مباحث حقوقی و قانونی، زیرساخت‌ها، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل مدیریتی، عوامل مؤثر در کسب‌وکار، مسائل سیاسی، پیش‌نیاز فرهنگی، محیط کسب‌وکار، مدیریت فنّاوری تبیین شده است. بالاترین اولویت مربوط به عامل مباحث حقوقی و قانونی بوده و مسائل سیاسی، زیرساخت‌ها، عوامل مؤثر در کسب‌وکار، پیش‌نیازهای فرهنگی، عوامل مدیریتی، مدیریت فنّاوری، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازاریابی و محیط کسب‌وکار به‌ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing The Pattern of Information Technology Commercialization In Online Tourism Businesses With A Qualitative And Quantitative Approach

نویسندگان [English]

  • Hamed Khataminezhad 1
  • Mohammad ali Nasimi 2
  • Behzad Farrokhseresht 3
1 PhD Student of Entrepreneurship, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran.
2 Assistant Professor Department of Business Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
3 Assistant Professor Department of Public Administration, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to design a model of information technology commercialization in online businesses with an emphasis on the tourism industry. This research is mixed in terms of practical purpose, exploratory in nature, and in terms of data collection method. In the qualitative part of the research, 12 experts were selected in the fields of information technology and tourism. In this research, semi-structured interviews were used by non-random sampling method. The statistical population in the quantitative section was estimated to include 384 online businesses and companies providing tourism services. In the qualitative part, the theme analysis method was used to analyze the data collected. In the model test, research hypotheses were first prepared and then analyzed by structural equation modeling method and using Lisrel software. The results of the quantitative stage showed that the commercialization of information technology in online businesses was explained by 10 components including Economic factors, legal issues, Infrastructure, factors related to marketing, managerial factors, factors affecting business, political issues, cultural prerequisites, business environment, and technology management. The highest priority is related to the factor of legal issues, and political issues, structure, factors affecting business, cultural prerequisites, managerial factors, technology management, economic factors, factors related to marketing and business environment are in the next priorities respectively

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • Information Technology
  • Online Business
  • Tourism Industry
  • Qualitative and Quantitative Research
ابراهیم نظری، طاها، حمدی، کریم و ایران‌‌نژاد پاریزی، مهدی ‌(1396). مدل تجاری‌سازی محصولات و خدمات در کشور‌های درحال‌توسعه (مطالعهٔ موردی: شرکت‌های مستقر در پارک فنّاوری پردیس). مطالعات توسعهٔ اجتماعی ایران، 9(4)، 93-108. https://doi.org/10.22070/cs.2020.2466
اسدیان اردکانی، فائزه و تقوی‌فرد، محمدتقی (1395). ارائهٔ مدل توسعهٔ گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری - تفسیری. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۱(۳۳)، 19-39. https://doi.org/10.22054/tms.2016.4162
اقتصادی‌فرد، محمود، رونقی، محمدحسین و راسخ، میلاد (1398). شناسایی و طبقه‌بندی ‌مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار مؤثر بر راهبرد تجاری‌سازی در کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر وب با رویکرد فراترکیب. راهبردهای بازرگانی، ۱۶(۱۴)، ۱۱۳-130. https://doi.org/10.22070/cs.2020.2466
امیدی، نبی، محمدی، اسفندیار، پوراشرف، یاسان‌اللّه و خلیلی، کرم (1396). بررسی عوامل مؤثر تشکیل و توسعهٔ شرکت‌های کوچک و متوسط کارآفرین (SMEs) در روستاها (استان ایلام). فصلنامهٔ جغرافیا و آمایش شهری – منطقهای، ۷(۲۵)، 93-104. https://doi.org/10.22111/gaij.2017.3479
امیری، صبا و رضایی، بیژن (1401). عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی فنّاوری در شرکت‌های دانش‌بنیان (موردمطالعه: استان کرمانشاه). فصلنامهٔ علمی کارافن، 19(2)، 337-362. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.131866
بندریان، رضا (1392). ارتقای ظرفیت انتقال و توانمندی تجاری‌سازی دستاوردهای فنّاورانهٔ سازمان‌های پژوهش و فنّاوری از طریق ایجاد مراکز توسعهٔ کسب‌وکار فنّاورانه. رشد فنّاوری، ۱۰(۳۷)، 34-43. https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/20036
پاک‌نیت، مریم، انصاری، رضا و شاهین، آرش (1395). تحلیل تأثیر توانمندی‌های نوآوری فنّاورانه بر تجاری‌سازی فنّاوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، ۵(۳)، ۸۴-۵۹. https://www.nowavari.ir/article_44425.html?lang=en
پژوهش جهرمی، امین، پورکریمی، جواد و ناصر اخوان، امیر (1395). مدل مفهومی تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاه‌ها با تأکید بر عامل دروازه‌بان فنّاوری دانشگاهی. سیاست علم و فنّاوری، 9(3)، 39-53. https://doi.org/20.1001.1.20080840.1395.9.3.5.1
پوراحمد، احمد، فرهودی، رحمت‌اللّه و برادران نیا، آیدا (1396). ارزیابی نقش فنّاوری اطلاعات در ارتقای صنعت گردشگری جزیرۀ کیش. نشریهٔ گردشگری شهری، ۴(۴۳)، 13-34. https://doi.org /10.22059/jut.2018.224979.278
پورنقی، رؤیا و حجازی، اکرم‌السادات (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. پژوهشنامهٔ پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۴(۳)، ۱۰۲۳-۱۰۵۰. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2019.030
حاجی‌پور، بهمن، موتمنی، علیرضا و طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین (1395). فراترکیب عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فنّاوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، ۵(۴)، 19-54. https://www.nowavari.ir/article_46945.html?lang=en
حسین‌پور، داوود و کریمی جعفری، فاطمه (1391). بررسی اثر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر بهره‌وری نیروی کار در صنایع کارخانه‌ای استان مرکزی. اقتصاد مالی، ۶(۱۹)، ۱۳۴-۱۱۱. https://doi.org/20.1001.1.25383833.1391.6.19.5.3
حسین‌پور، محمد، آبادی، زهره و نادی، محمدعلی (۱۳۹۵). رابطهٔ بین فرهنگ اخلاقی سازمانی و تصمیم‌های اخلاقی مدیران و کارکنان. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۱(۲)، 95-104. http://ethicsjournal.ir/article-1-310-fa.html
دهدشتی شاهرخ، زهره و شکیبا جمال‌آباد، غدیر (1392). مدل ساختاری جهت شناسایی مؤلفه‌های استراتژیک اثربخش بر نهادینه‌سازی گردشگری الکترونیک. مطالعات مدیریت گردشگری، ۸(۲۲)، 170-197. https://doi.or/20.1001.1.23223294.1392.8.22.7.6
رضوانی، مهران، سیدامیری، نادر و میرزایی، بهنام (1399). شناسایی تأثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکه‌های اجتماعی بر خلق ارزش مشترک (استارتاپ گردشگری). مدیریت اجرایی، ۱۲(۲۳)، 211-238. https://doi.org/10.22080/jem.2020.18135.3116
روشندل اربطانی، طاهر، مقیمی، سیدمحمد، میناوند، محمدقلی و خواجه ئیان، داتیس (1391). چارچوبی برای تجاری‌سازی نوآوری‌های دیجیتال در شرکت‎های کارآفرین رسانه‌ای ایران (مطالعه‌ای چندموردی). مدیریت بازرگانی، 4(1)، 71-88. https://doi.org/10.22059/jibm.2012.28614
زنگوئی، فرنوش، خرازی محمدوندی آذر، زهرا و صالحی صدقیانی، جمشید (1399). شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 8(32)، 239-272. https://doi.org/10/.22054/IMS.2020.47173.1607
شریعتی، زینت، آقاجانی، حسنعلی و حسینی، ابوالحسن (1399). عوامل مؤثر بر مدل کسب‌وکارهای الکترونیکی در صنعت گردشگری. برنامهریزی و توسعهٔ گردشگری، ۹(۳۴)، ۴۱-۲۷. https://doi.org/10.22080/jtpd.2020.17941.3203
شفیعی، ساناز، رجب‌زاده قطرمی، علی، حسن‌زاده، علیرضا و جهانیان، سعید (1396). بررسی تأثیر فنّاوری‌ اطلاعات بر توسعهٔ پایدار مقاصد گردشگری به‌منظور توسعهٔ مقاصد گردشگری هوشمند (با استفاده از رویکرد فراترکیب). نشریهٔ تحقیقات بازاریابی نوین،7(4)، 97-116. https://doi.org/10.22054/tms.2020.11045
شفیعی، ساناز، رجب‌زاده قطری، علی، حسن‌زاده، علیرضا و جهانیان، سعید (1399). مقاصد گردشگری هوشمند: مرور سیستماتیک تحقیقات با استفاده از رویکرد قیف پارادایم. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۵(۴۹)، 33-62. https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.103939.1247
عرفان، آرزو، نادی، محمدعلی و ابراهیم‌زاده، رضا (۱۳۹۷). تحلیلی بر مؤلفه‌های اخلاقی تجاری‌سازی دانش در آموزش عالی. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۳(۱)، 108-115. http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html
کردنائیج، لیلا و حیدری، سیدعباس (1399). نقش فنّاوری اطلاعات در افزایش آگاهی مصرف‌کننده در تجارت الکترونیکی فرامرزی. مدیریت کسب‌وکار، ۱۲(۴۸)، 428-444. https://doi.org/20.1001.1.22520104.1399.12.48.21.2
کروبی، مهدی، محمودزاده، سیدمجتبی و جزایری، ریحانه (1399). نقش گردشگری الکترونیک در توسعهٔ گردشگری پزشکی شهر مشهد. برنامهریزی رفاه و توسعهٔ اجتماعی، ۱۲(۴۲)، ۲۷۲-۲۳۵. https://doi.org/10.22054/qjsd.2020.11927
کریمی کندزی، ساجده (1399). نقش فنّاوری اطلاعات در توسعهٔ انسانی و کارایی شغلی در بین دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان نطنز. راهبردهای توسعهٔ روستایی، ۷(۱)، ۶۱-۴۹. https://doi.org/10.22048/rdsj.2020.222146.1838
گودرزی، مهدی، بامداد صوفی، جهانیار، اعرابی، سیدمحمد و امیری، مقصود (1392). الگوی جامع تجاری‌سازی فنّاوری در پژوهشگاه‌های دولتی ایران. مدیریت توسعهٔ فنّاوری، ۱(۱)، ۶۶-۳۷. https://doi.org/10.22104/jtdm.2013.3
لوافان، امیرمسعود و گندمکار، امیر (1398). تحول دیجیتال و بررسی تغییر زیرساخت‌ها و نگرش‌ها برمبنای فروش آنلاین در گردشگری (موردمطالعه: شهر اصفهان). فضای گردشگری، ۸(۳۱)، ۱۶-۱. https://doi.org/20.1001.1.22518827.1398.8.31.1.7
متین، آیدا و محمدی‌زاده، شادی (1392). مروری بر مدل‌های خطی تجاری‌سازی. رشد فنّاوری، ۹(۳۶)، ۵۲-۶۱. https://www.sid.ir/paper/144936/fa
میرغفوری، سیدحبیب اللّه، صادقی آرانی، زهرا و جعفرنژاد، احمد (1390). پیش‌بینی موفقیت تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه با استفاده از شبکهٔ عصبی مصنوعی؛ مطالعهٔ موردی مخترعان و نوآوران استان یزد. سیاست علم و فنّاوری، ۴(1)، 63-77. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12835.html?lang=fa
محمدپور میر، محمدمهدی، شجاعی، سامره، سمیعی، روح‌اللّه و اشرفی، مجید (1398). عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی نوآورانه مبتنی بر فنّاوری اطلاعات؛ بررسی در دانشکده‌های علوم دریایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور. آموزش علوم دریایی، ۶(۲)، ۶۷-۵۶.
محمودی، مجید و محمودی، الهه (۱۳۹۰). تأثیر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات روی اشتغال‌بخش خدمات در ایران. پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، ۱۹(۵۸)، ۲۳۶-۲۱۳. http://qjerp.ir/article-1-211-fa.html
محمودی میمند، محمد، فارسیجانی، حسن و طاهری موسوی، سارا (1392). ارائهٔ الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران. چشمانداز مدیریت بازرگانی، ۱۲(۱۴)، ۱۴۳-۱۲۳.
مردانی، محمد و خاکی، ابوذر (1398). ارائهٔ الگوی بهره‌وری کارکنان دانشگاه‌های نیروهای مسلح با تأکید بر نقش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، ۱۱(۲)، ۱۸۹-۱۶۷. https://doi.org/20.1001.1.82548002.1398.11.2.7.9
مستانه، زهرا، موصلی، علی، حیوی حقیقی، محمدحسین، گل‌وردی، محمدصادق و بلالی، محمدمهدی (۱۳۹۸). ارائهٔ بستهٔ فنّاوری برای زیرساختارهای الکترونیکی گردشگری سلامت. انفورماتیک سلامت و زیستپزشکی، ۶(۴)، 343-357. http://jhbmi.ir/article-1-406-fa.html
نژادحسین، سیدحمزه، نادری، نادر و دل‌انگیزان، سهراب (1399). مدل‌سازی بازارپذیری در تجاری‌سازی پروژه‌های نانوفنّاورانه: یک مطالعهٔ آمیخته». توسعهٔ کارآفرینی، ۱۳(۳)، ۴۶۰-۴۴۱. https://doi.org/10.22059/jed.2020.302848.653354
ویسی، هادی (1396). بررسی سیاست‌گذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، ۷(۲۵)، 93-112. https://sspp.iranjournals.ir/article_29728.html?lang=en
هوشمندی‌نیا، شهرزاد و نجفی‌زاده، نادره‌سادات (1396). آینده‌پژوهی فرایند تجاری‌سازی فنّاوری و روش‌هاى آن در فن‌بازار، بستر مبادلات نوآورانه فنّاوری. آیندهپژوهی مدیریت، ۲۸(۳)، ۴۰-۱۹. https://jmfr.srbiau.ac.ir/article_11294.html?lang=en
یعقوبی، اکرمه‌السادات، دلگشایی، یلدا، حسینی طبقدهی، لیلا و کردستانی، فرشته (1400). نقش دوسوتوانی سازمانی در تجاری‌سازی دانش به‌منظور ارائهٔ مدل. مدیریت کسب‌وکار، ۱۳(۵۰)، ۶۲۱-۵۹۷. https://bmj.ctb.iau.ir/article_683105.html
Amiri, S., & Rezaee, B. (2022). The Factors Affecting the Technology Commercialization in Knowledge-Based Companies (Case Study: Kermanshah Province). Karafan Quarterly Scientific Journal, 19(2), 337-362. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.131866 [In Persian]
Anokhin, S., Wincent, J., & Frishammar, J. (2011). A Conceptual Framework for Misfit Technology Commercialization. Technological Forecasting & Social Change, 78(1), 1060-1071.
Asadian Ardakani, F., & Taghavi Fard, M. T. (2016). Providing a Model for Electronic Tourism Development with an Interpretive Structural Modeling (ISM) Approach. Tourism Management Studies, 11(33), 19-39. https://doi.org/10.22054/tms.2016.4162 [In Persian]
Bandarian, R. (2007). From Idea to Market in RIPI: An Agile Frame for NTD Frocess. Journal of Technology Management & Innovation, 2(1), 25-41.
Bandarian, R. (2014). Enhancing Transfer Capacity and Capability of Commercializing Technological Achievements of Research and Technology Organizations by Establishing Business Development Centers. Roshd-e-Fanavari, 10(37), 34-43. https://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/20036 [In Persian]
Bojko, M. M., Knapinska, A., & Tomczynska, A. (2021). Academic Entrepreneurship and the Research Productivity in Poland. Industry and Innovation, 28(4), 486-506.
Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 years on and 10 Years after the Internet-The State of eTourism. Research Tourism Management, 29(4), 609-623.
Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2013). Smart Tourism Destinations. In Information and Communication Technologies in Tourism 2014: Proceedings of the International Conference in Dublin, Ireland, January 21-24, 2014 (pp. 553-564). Springer International Publishing.
Clauss, T., Moussa, A., & Kesting, T. (2018). Entrepreneurial University: A Stakeholder based Conceptualisation of the Current State and an Agenda for Future Research. IJTM, 77(1/2/3), 109-144.
Dehdashti Shahrokh, D. Z., & Shakiba Jamal Abad, G. (2013). Structural Equation Modeling for Identification of the Effective Strategic Components of E-tourism Institutionalization. Tourism Management Studies, 8(22), 170-197.  DOR: 20.1001.1.23223294.1392.8.22.7.6 [In Persian]
Di Benedetto, C. A. (2011). Strategic Orientations and New Product Commercialization: Mediator, Moderator, and Interplay. R & D Management, 41(4), 337-359.
Ebrahim Nazari, T., Hamdi, K., & Irannezhad Parizi, M. (2017). A Model for Commercialization of Products and Services in Developing Countries (Cased of Study: Companies based in Pardis Innovation Park). Journal of Iranian Social Development Studies, 9(4), 93-108. https://jisds.srbiau.ac.ir/article_11726.html?lang=en [In Persian]
Eghtesadifard, M., Ronaghi, M. H., & Rasekh, M. (2020). Identification and Classification of the Business Model Elements Influencing on Trading Strategy in Startup Business with a Meta-Synthesis Approach. Commercial Strategies, 16(14), 113-130. https://doi.org/10.22070/cs.2020.2466 [In Persian]
Erfan, A., Nadi, M. A., & Ebrahimzadeh, R. (2018). Analyzing Ethical Factors of Knowledge Commercialization in Higher Education. Ethics in Science & Technology, 13(1), 108-115. http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html [In Persian]
Godarzi, M., Bamdad Soofi, J., Aarabi, S. M., & Amiri, M. (2013). A Model for Technology Commercialization in Public Research Organizations of Iran. Journal of Technology Development Management, 1(1), 37-66. https://doi.org/10.22104/jtdm.2013.3 [In Persian]
Good, M., Knockaert, M., Soppe, B., & Wright, M. (2019). The Technology Transfer Ecosystem in Academia: An Organizational Design Perspective. Technovation, 82, 35-50.
Hajipour, B., Motameni, A., & Tayebi Abolhasani, A. (2017). Meta-Synthesis of Success Factors for Commercialize of Products with Advanced Technology. Innovation Management Journal, 5(4), 19-54. https://www.nowavari.ir/article_46945.html?lang=en [In Persian]
Hosseinpour, D., & Karimi Jafari, F. (2012). Studying the Effect of ICT on Labor Productivity in Manufacturing Industries of Markazi Province. Journal of Financial Economics, 6(19), 111-134. https://doi.org/20.1001.1.25383833.1391.6.19.5.3 [In Persian]
Hosseinpour, M., Abadi, Z., & Nadi, M. A. (2015). The relationship between organizational ethical culture and ethical decisions of managers and employees. Ethics in Science and Technology, 11(2), 95-104. http://ethicsjournal.ir/article-1-310-fa.html [In Persian]
Houshmandynia, S., & Najafi Zadeh, N. (2017). Futuristic Studies the Process of Commercializing Technology and ITS Method in the Techno-Market, the Platform for Innovative Technology Exchange. Journal of Management Futures Research, 28(110), 19-40. https://jmfr.srbiau.ac.ir/article_11294.html?lang=en [In Persian]
Hsu, D. W., Shen, Y. C., Yuan, B. J., & Chou, C. J. (2015). Toward Successful Commercialization of University Technology: Performance Drivers of University Technology Transfer in Taiwan. Technological Forecasting and Social Change, 92, 25-39.
Johnson, A. M., & Lederer, A. L. (2010). CEO/CIO mutual Understanding, Strategic Alignment, and the Contribution of IS to the Organization. Information & Management, 47(3), 138-149
Jung, M., Lee, Y., & Lee, H. (2015). Classifying and Prioritizing the Success and Failure Factors of Technology Commercialization of Public R&D in South Korea: Using Classification Tree Analysis. The Journal of Technology Transfer, 40(5), 877-898.
Jung, Y., Kim, E., & Kim, W. (2021). The Scientific and Technological Interdisciplinary Research of Government Research Institutes: Network Analysis of the Innovation Cluster in South Korea. Policy Studies, 42(2), 132-151.
Karimi, S. (2020). The Role of Information Technology in Human Development and Job Efficiency, among Villagers and Islamic Councils, in the Villages of Natanz City. Rural Development Strategies, 7(1), 49-61. https://doi.org/10.22048/rdsj.2020.222146.1838 [In Persian]
Karoubi, M., Mahmodzadeh, S. M., & Jazayeri, R. (2020). The Role of Electronic Tourism in the Development of Medical Tourism in Mashhad. Social Development & Welfare Planning, 12(42), 235-272. https://doi.org/10.22054/qjsd.2020.11927 [In Persian]
Khalil, T. M. (2000). Management of Technology: The Key to Competitiveness and Wealth Creation. McGraw-Hill Boston.
Kordnaeij, L., & Haydari, S. (2020). The Role of Information Technology Uses for Increasing Consumer in formedness in Cross-Border Electronic Commerce. Journal of Business Management, 12(48), 428-444. https://doi.org/20.1001.1.22520104.1399.12.48.21.2 [In Persian]
Lavafan, A. M., & Gandomkar, A. (2019). Digital Evolution and Reviewing the Infrastructural and Attitude Changes Based on online sales in Tourism (Case study: The city of Isfahan). Geographical Journal of Tourism Space, 8(31), 1-16. https://doi.org/20.1001.1.22518827.1398.8.31.1.7 [In Persian]
Liburd, J. J. (2005). Sustainable Tourism and Innovation in mobile tourism services. Tourism Review International, 9(1), 107-118.
Lin, B. W., Lee, Y., & Hung, S. C. (2006). R & D Intensity and Commercialization Orientation Effects on Financial Performance. Journal of Business Research, 59(6), 679-685.
Mahmoudi Maymandi, M., Farsijani, H., & Taheri Mousavi, S. (2012). Presenting a combined model of factors affecting the development and acceptance of virtual tourism in Iran. Journal of Business Management Perspective, 12(14), 123-143.
Mahmoodi, M., & Mahmoodi, E. (2011). The Effects of ICT on Employment of Service Sector in Iran. Journals of Economic Research and Policies, 19(58), 213-236. http://qjerp.ir/article-1-211-fa.html [In Persian]
Mardani SharBabak, M., & Khaki, A. (2019). Designing a Productivity Model for the University Staff of the Armed Forces Emphasizing on the Role of Information and Communication Technology. Journal of Human Resource Management Research, 11(2), 167-189. https://doi.org/20.1001.1.82548002.1398.11.2.7.9 [In Persian]
Mastaneh, Z., Mouseli, A., Hayavi Haghighi, M. H., Golvardi, M. S., & Balali, M. M. (2020). A Technology Package for Electronic Infrastructures of Health Tourism. Journal of Health and Biomedical Informatics, 6(4), 343-357. http://jhbmi.ir/article-1-406-fa.html [In Persian]
Matin, A., & Mohammadi Zadeh, S. (2013). Review of the Commercialization Linear Model. Roshd-e-Fanavari, 9(36), 52-61. https://www.sid.ir/paper/144936/fa [In Persian]
Mirghfouri, S. H. E., Sadeghi Arani, Z., & Jafaranjad, A. (2011). Forecasting Success of Commercialization of Innovative Ideas Using Artificial Neural Networks; the Case of Inventors and Innovators in Yazd Province. Journal of Science and Technology Policy, 4(1), 63-77. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12835.html?lang=fa [In Persian]
Mishra, S. S. (2013). Investigating the Role of Firm Resources and Environmenta Variables in New Product Commercialization. Journal of Product & Brand Management, 22(1), 18-29.
Mohammad PourMir, M., Shojaee, S., Samiei, R., & Ashrafi, M. (2019). Factors Affecting the Commercialization of Innovative Information Technology-Based Academic Research; a Study in the Faculties of Marine Science of Technical and Vocational Universities. Journal of Teaching in Marine Science, 6(17), 55-67. [In Persian]
Musavengane, R., Siakwah, P., & Leonard, L. (2019). Does the Poor Matter in Propoor Driven Sub-Saharan African Cities? Towards Progressive and Inclusive Pro-Poor Tourism. International Journal of Tourism Cities, 5(3), 392-411.
Nejadhussein, S., Naderi, N., & Delangizan, S. (2020). Modeling of nanotechnology projects commercialization: a mixed method study. Journal of Entrepreneurship Development, 13(3), 441-460. https://doi.org/10.22059/jed.2020.302848.653354 [In Persian]
Omidi, N., Mohammadi, D. E., Poor Ashraf, D. Y., & Khalili, D. K. (2017). Investigating the Effective Factors of the Formation and Development of Small and Medium Entrepreneur Companies (SMEs) in the Villages (Case Study: Villages of Ilam Province). Geography and Territorial Spatial Arrangement, 7(25), 93-104. https://doi.org/10.22111/gaij.2017.3479 [In Persian]
Ongori, H., & Migiro, S. O. (2010). Information and Communication Technologies Adoption in SMEs: Literature Review. Journal of Chinese Entrepreneurship, 2(1), 93-104.
Pajouhesh Jahromi, A., Pour Karimi, J., & Akhavan, A. (2016). The Conceptual Model of Commercialization of Academic Research Achievements with Emphasis on Academic Gatekeeper’s Agent. Journal of Science and Technology Policy, 9(3), 39-53. https://doi.org/20.1001.1.20080840.1395.9.3.5.1 [In Persian]
Pakniyat, M., Ansari, R., & Shahin, A. (2016). Analyzing the Impact of Technological Innovation Capabilities on Technology Commercialization and Performance Knowledge-Based Companies in Isfahan. Innovation Management Journal, 5(3), 59-84. https://www.nowavari.ir/article_44425.html?lang=en [In Persian]
Pourahmad, A., Farhoudi, R., & Baradaran Nia, A. (2018). Assessing the Role of Information Technology in Promoting Tourism Industry in Kish Island. Urban Tourism, 4(4), 13-34. https://doi.org/10.22059/jut.2018.224979.278 [In Persian]
Pournaghi, R., & Hejazi, A. (2019). Investigation of Factors Affecting Knowledge Commercialization from the Viewpoint of Graduated Students at Shahid Rajaee Teachers’ Training University. Iranian Journal of Information Processing & Management, 34(3), 1023-1050. https://doi.org/10.35050/JIPM010.2019.030 [In Persian]
Rana, M. A. (2021). When Seed Becomes Capital: Commercialization of BT Cotton in Pakistan. Journal of Agrarian Change, 21(4), 702-719.
Ravi, R., & Janodia, M. D. (2021). Factors Affecting Technology Transfer and Commercialization of University Research in India: A Cross-Sectional Study. Journal of the Knowledge Economy, 1-17.
Reiner, B. I., & McKinley, M. (2012). Application of Innovation Economics to Medical Imaging and Information Systems Technologies. Journal of Digital Imaging, 25(3), 325-329.
Rezvani, M., Seyyedamiri, N., & Mirzaee, B. (2020). Identifying the Effect of EWOM Marketing on Social Networks on Value Co-creation a Study on the Startup Tourism Industry. Journal of Executive Management, 12(23), 211-238. https://doi.org/10.22080/jem.2020.18135.3116 [In Persian]
Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization Capability and the Digitalization of Business Models in Business to Business Firms: Past, Present, and Future. Industrial Marketing Management, 86, 180-190.
Roshandel Arbatani, T., Moghimi, S. M., Minavand, M. G., & Khajeheian, D. (2012). Commercialization of Media Entrepreneurs' Digital Innovations. Journal of Business Management, 4(1), 71-88. https://doi.org/10.22059/jibm.2012.28614 [In Persian]
Shafiee, S., Rajabzadeh Ghatari, A., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2018). Studying the Effect of IT on Sustainable Development of Tourism Destinations Toward Developing Smart Tourism Destinations (Based on the Meta Synthetize Approach). New Marketing Research Journal, 7(4), 95-116. https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.103939.1247 [In Persian]
Shafiee, S., Rajabzadeh Ghatari, A., Hasanzadeh, A., & Jahanyan, S. (2020). Smart Tourism Destinations: A Systematic Review of Research Using the Paradigm Funnel Approach. Tourism Management Studies, 15(49), 33-62. https://doi.org/10.22054/tms.2020.11045 [In Persian]
Shakeel, S., Takala, J., & Zhu, L. (2017). Commercialization of Renewable Energy Technologies: A Ladder Building Approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 78, 855-867.
Shariati, Z., Aghajani, H., & Hosseini, A. (2020). Factors Affecting the E-Business Model in Tourism Industry. Journal of Tourism Planning and Development, 9(34), 27-41. https://doi.org/10.22080/jtpd.2020.17941.3203 [In Persian]
Siegel, D. S., & Guerrero, M. (2021). The Impact of Quarantines, Lockdowns, and ‘Reopenings’ on the Commercialization of Science: Micro and Macro Issues. Journal of Management Studies, 58(5), 1389-1394.
Stenroos, L., & Sandberg, B. (2012). From New-Product Development to Commercializatio through Networks. Journal of Business Research, 65(1), 198-206.
Teague, B., & Liu, Y. (2021). The Technology Commercialization Academy: fueling student startups. In Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy, 14(2), 1-14.
Thore S. A. O. (2002). Technology Commercialization: DEA and Related Analytical Methods for Evaluating the use and Implementation of Technical Innovation. Kluwer Academic Publishers, Boston.
Tseng, F. C. (2021). Product Commercialization through Crowdfunding Websites: A Consumer Centric Approach. Journal of Internet Commerce, 20(2), 195-214.
Umam, K. K., Hewanto, W. D., & Larso, D. (2008). Higher Education Institution and Technology Transfer. Proceedings of the 5th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange. Melbourne, Australia, February.
Veicy, H. (2018). The study of Tourism Industry in National Basic Laws of Islamic Republic of Iran. Strategic Studies of public policy, 7(25), 93-112. https://sspp.iranjournals.ir/article_29728.html?lang=en [In Persian]
Yaghubi, A., Delgoshaei, Y., Hosseini Tabaghdehi, L., & Kordestani, F. (2021). The Role of Organizations Ambidexterity in the Commercialization of Knowledge in Order to provide model. Journal of Business Management, 13(50), 597-621. https://bmj.ctb.iau.ir/article_683105.html [In Persian]
Zangouei, F., Kharazi Mohammadvandi Azar, Z., & Salehi Sadaghian, J. (2020). Identifying the Components of Tourism Smartization in Iran. Business Intelligence Management Studies, 8(32), 239-272. https://doi.org/10/.22054/IMS.2020.47173.1607 [In Persian]