اورعی، نرگس، چشمه سهرابی، مظفر، صنایعی، علی و اورعی، عطیه (1392). «ارائۀ مدل سنجش آمادگی تجارت الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی ایران».
کتابداری و اطلاعرسانی،
دورۀ 16، شمارۀ 2 (پیاپی 62)، ص 49-76.
تقویفرد، محمدتقی و اسدیان اردکانی، فائزه (1395). «ارائۀ مدل توسعۀ گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدلسازی ساختاری-تفسیری». فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 11 شمارۀ 33، ص 19-39.
حسینی، داود (1391). «منطق فازی، ابهام و پارادوکس خرمن». منطق پژوهی، دورۀ 3، شمارۀ 1، ص 27-51.
حنفیزاده، پیام (1390). «روند تکامل مدلهای آمادگی الکترونیکی و شکاف دیجیتالی از منظر روششناسی». فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، دورۀ 6، شمارۀ 23، ص 51-80.
حنفیزاده، پیام، حنفیزاده، محمدرضا و خدابخش، محسن (1387). «طرح متدولوژی تدوین مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی ایران». مجلۀ علمی و پژوهشی شریف، ش 45. ص 1-14.
رحیمی چمخانی، علیرضا و پناهینژاد، ابوطالب (1397). «ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، نگرش و دیدگاه گردشگران به عنوان پیشنیاز تحقق گردشگری الکترونیک». پژوهشهای گردشگری و توسعۀ پایدار، سال اول، شمارۀ 2، ص 13-25.
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان همدان (1398). سند راهبردی و عملیاتی استان همدان.
شاورانی، سیدحسن، فرجی سبکبار، حسنعلی، خوشبخت، سعید، طوافی، فهیمه، گواهی، سیدمحمدرضا و اروجی، حسن (1395). «بررسی و تعیین مسیر الکترونیک گردشگری با استفاده از فنّاوری کیوریسم». فصلنامۀ مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس، دورۀ 3 شمارۀ 7، ص 108-119.
طرح و آب ریز، مهندسین مشاور (1391). مطالعات بازنگری طرح جامع گردشگری استان همدان. ادارۀ کل میراث فرهنگی و گردشگری همدان.
قاسمیه، رحیم، سلیمیفرد، خداکرم و مختاری، کبری (1392). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آمادگی شهروند الکترونیکی در ایران با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی». فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورۀ 4 شمارۀ 2، ص 109-129.
قائدی، محمدرضا و گلشنی، علیرضا (1395). «روش تحلیل محتوا، از کمّیگرایی تا کیفیگرایی». روشها و مدلهای روانشناختی. سال 7، شمارِۀ 23، ص 57-82.
لوکس، کارو و ظفرحیدری، فرید (1383). «ارائۀ مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی صنایع ایران». فرهنگ مدیریت، دورۀ 2، شمارۀ 6، ص 57-83.
نجاری، رضا و آهنگری، جعفر (1395). «طراحی و تبیین مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور». پژوهشنامۀ مالیات. شمارۀ 30، ص 107-136.
Ali, T., Kiani, A., Asrar, M., & Bashir, T. (2014). “Technology achievement index of Muslim nations – ranking and comparative study”. Science, Technology and Development, 33(2), 49-62.
Angeloni, S. (2016). “A tourist kit ‘made in Italy’: An ‘intelligent’system for implementing new generation destination cards”. Tourism Management, 52, 187-209.
APEC Telecommunications and Information Working Group. (2000). APEC E-Commerce Readiness Assessment Guide. Asia-Pacific Economic Cooperation APEC. http://publications.apec.org/publication-detail.php?pub_id=647.
Augustin, J. L. P. M., & Liaw, S. Y. (2019). “Grouping the Americas and Asia-Pacific Countries based on Their ICT Readiness, Prioritization of Travel & Tourism and Tourist Service Infrastructures”. International Journal of Marketing Studies, 11(2), 38-54.
Ayhan, M. B. (2013). “A Fuzzy AHP Approach for Supplier Selection Problem: A Case Study in a Gear Motor Company”. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 4(3), 11–23.
Benckendorff, P. J., Xiang, Z., & Sheldon, P. J. (2019). Tourism information technology. Cabi.
Biswas, T. K., Akash, S. M., & Saha, S. (2018). “A Fuzzy-AHP Method for Selection Best Apparel Item to Start-Up with New Garment Factory: A Case Study in Bangladesh”. International Journal of Research in Industrial Engineering, 7(1), 32–50.
Boletsis, C., & Chasanidou, D. (2018). Smart Tourism in Cities: Exploring Urban Destinations with Audio Augmented Reality Smart Tourism in Cities: Exploring Urban Destinations with Audio Augmented Reality. In Proceedings of the 11th PErvasive Technologies Related to Assistive Environments Conference (pp. 515-521).
Buckley, J. J. (1985). “Fuzzy hierarchical analysis”. Fuzzy Sets and Systems, 17(3), 233–247.
Budhiraja, R., & Sachdeva, S. (2002). E-readiness assessment (India). On-Line: Http://Unpan1.Un.Org/Intradoc/Groups/Public/Documents/APCITY/UNPAN014673. Pdf.
Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). “Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services”. InInformation and communication technologies in tourism 2015 (pp. 377–389). Springer.
Carey, M. A., & Asbury, J. E. (2016). Focus group research. New York: Routledge.
Chang, D. Y. (1996). “Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP”. European Journal of Operational Research, 95(3), 649–655.
Cheng, C., & Lin, Y. (2002). “Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation”. European Journal of Operational Research, 142(1), 174–186.
Choucri, N., Maugis, V., & Madnick, S. (2003). Global e-Readiness-for WHAT? Center for Business@MIT, Massachusetts Institute of Technology. http://digital.mit.edu/research/papers/177_choucri_global_ereadiness.pdf
Daghighi Masouleh, Z., Allahyari, M. S., & Ebrahimi Atani, R. (2014). “Operational indicators for measuring organizational e-readiness based on fuzzy logic: A challenge in the Agricultural Organization of Guilan Province, Iran”. Information Processing in Agriculture, 1(2), 115–123.
Đurek, V., & Ređep, N. B. (2016). “Review on e-readiness assessment tools”. Central European Conference on Information and Intelligent Systems, 161–169.
Gretzel, U., Fuchs, M., Baggio, R., Hoepken, W., Law, R., Neidhardt, Neidhardt, J., Pesonen, J., Zanker, M., & Xiang, Z. (2020). e-Tourism beyond COVID-19: a call for transformative research. Information Technology & Tourism, 1, 187-203.
Guz, T., Sengun, G., & Incekara, A. (2017). “Measuring the technology achievement index: comparison and ranking of countries”. Pressacademia, 4(2), 164–174.
Kounavis, C. D., Kasimati, A. E., & Zamani, E. D. (2012). “Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: Challenges and prospects”. International Journal of Engineering Business Management, 4, 10.
Lama, S., Pradhan, S., Shrestha, A., & Beirman, D. (2018). “Barriers of e-Tourism adoption in developing countries: a case study of nepal”. Proceedings of the 29th Australasian Conference on Information Systems (ACIS 2018).
Mutula, S. M. (2010). E-Readiness Assessment Methods and Tools. In Digital Economies (pp. 87–110). IGI Global.
Mutula, S. M., & Brakel, P. V. (2006). “An evaluation of e-readiness assessment tools with respect to information access: Towards an integrated information rich tool”. Journal of Information Management, 26, 212–223.
Nazaj, D., Gorica, K., & Kordha, E. (2014). “The impact of e-readiness in the development of knowledge society; a case study of Albania”. Pro Global Science Association, 8(2), 116–123.
Piman, S., & Poldee, W. (2016). “A proposed for assessing hotel e-readiness for tourism in Southern Thailand”. SHS Web of Conferences, (Vol. 23, p. 02007). EDP Sciences. .
Potter, M., Gordon, S., & Hamer, P. (2004). “The Nominal Group Technique: A useful consensus methodology in physiotherapy research”. New Zealand Journal of Physiotherapy, 32(January 2004), 126–130.
Recker, J. (2012). Scientific research in information systems: a beginner’s guide. Springer Science & Business Media.
Rizk, N. (2004). “E-Readiness Assessment of Small and Medium Enterprises in Egypt: A Micro Study”. Middle Eastern and North African Economies, Electronic Journal, 6(September), 1–24.
Roopchund, R. (2020). “Mauritius as a Smart Tourism Destination: Technology for Enhancing Tourism Experience”. In B. Pati, C. Panigrahi, R. Buyya, K. C. Li (eds). Advanced Computing and Intelligent Engineering. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1089. Springer, Singapore.
Rouhani, S., Ravasan, A. Z., Hamidi, H., & Vosough, S. (2013). Identification and Classification of Affecting Factors on E-Tourism in Iran, Middle-East Journal of Scientific Research, 16(10), 1361–1368.
Sourani, A., & Sohail, M. (2015). “The Delphi method: Review and use in construction management research”. International Journal of Construction Education and Research, 11(1), 54–76.
Stanišić, T., & Leković, M. (2018). “ICT readiness as a factor of tourism competitiveness”. TISC-Tourism International Scientific Conference Vrnjačka Banja, 3(1), 390–406.
Tribe, J., & Mkono, M. (2017). “Not such smart tourism?”. The concept of e-lienation, 66, 105–115.
Unit Economist Intelligence. (2010). Digital economy rankings 2010 Beyond e-readiness. Retrieved 2018, Sep. 20, fromhttp://graphics.eiu.com/upload/EIU_Digital_economy_rankings_2010_FINAL_WEB.pdf
Wang, X., Li, X. R., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). “How smart is your tourist attraction?: Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach”. Tourism Management, 54, 309–320.
Wibowo, T. S., & Pratomo, I. (2020). “Analysis of Malang City Readiness in Realizing Smart Tourism with New Integrated E-Readiness Model”. 2020 International Conference on Smart Technology and Applications (ICoSTA), 1–6.