نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
تغییرات بنیادین در سمت تقاضا و عرضه گردشگری، همچنین ایجاد پارادایمهای اقتصاد تجربه و اقتصاد دانشبنیان در فضای کلان توسعه اقتصادی، گردشگری را به سمت و سوی خلاقیت پیش برده است، بطوریکه صاحبنظران را به این باور رسانده است که پایداری گردشگری در گردشگری خلاق است. در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، مفهوم و ابعاد گوناگون گردشگری خلاق در قالب مدلی نوین تبیین شده و با تکنیک دلفی دو مرحلهای، اجماع خبرگان در خصوص مدل، صورت گرفته است.
گردشگری خلاق هم میتواند در طیفی دیده شود که یک سر آن عرضهمحوری و سر دیگر طیف تقاضامحوری باشد و هم میتواند در گسترهای قرار گیرد که در دو سر آن، مقصدمحوری و فعالیتمحوری جای گرفته است. بدیهی است که هر کدام از این رویکردها ویژگیها و شاخصهای خاص خود را دارند. پژوهش حاضر، با تلاقی دادن دو طیف یاد شده، مدل مفهومی جدیدی برای گردشگری خلاق طراحی کرده است. در این مدل چهارخانهای، اکوسیستم گردشگری خلاق، چشمانداز خلاق، صنایع خلاق و طبقه (گردشگر) خلاق، معرفی شده است که میتواند ابعاد مختلف گردشگری خلاق را توصیف نماید. پس از طراحی مدل، به منظور اعتبارسنجی آن، پژوهشهای انجام شده مجددا تحلیل شده و نشان داده شده است که وجه غالب آن پژوهش در کدام خانه مدل جای میگیرد.
کلیدواژهها [English]