الگوی فضایی-زمانی رفتار گردشگران(مورد مطالعه: مقالات مبتنی بر کلان داده ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،

2 دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی

10.22034/jtd.2024.428754.2861

چکیده

رفتار گردشگران نشان‌دهنده ترجیحات، خصوصیات روحی، تصمیمات و نگرش آن‌هاست که ابتدا در ذهن شکل می‌گیرد و سپس در قالب حرکات فیزیکی نمایان می‌شود. برای شناسایی رفتار گردشگران بررسی تحرکات آنان در طول زمان امر غیرقابل‌اجتنابی است؛ بنابراین هدف این مقاله ارائه الگویی جهت تبیین ویژگی‌های رفتار گردشگران و عوامل تأثیرگذار بر رفتار آنان بر اساس تحرکات آنان در بعد زمان و با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از کلان داده‌ها است. این پژوهش از حیث هدف توسعه‌ای- بنیادی ازنظر رویکرد، استقرایی و در قالب پژوهش کیفی و راهبرد فراترکیب است. جامعه آماری این تحقیق شامل مقالات، کتب و رساله‌های منتشرشده در پایگاه‌های داده معتبر خارجی و داخلی در بازه زمانی 2000 تا 2024 است که پس از سه مرحله غربالگری 78 مقاله با استفاده روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. داده‌های کیفی حاصل از این مقالات با استفاده از یادداشت‌برداری جمع‌آوری و سپس توسط نرم‌افزار MAXQDA و به‌صورت دستی کدگذاری و مقوله‌بندی شدند. درنهایت الگوی رفتار فضایی-زمانی گردشگران در پنج مقوله رفتار فضایی، رفتار زمانی، متغیرهای توصیف‌کننده گردشگر، درک و انتخاب مقصد و نوآوری ارائه شد. الگوی پیشنهادشده به توسعه و گسترش ادبیات تحقیق درزمینه مدل‌های رفتار گردشگران کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Tourist Spatiotemporal Behavior Pattern: The Case of Big Data Articles

نویسندگان [English]

  • Hamid Zargham Boroujeni 1
  • Roghayeh Ghanbari Ghadikolaei 2
1 , Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i Universit
2 PhD candidate of tourism, Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]

Tourist behavior reflects their preferences, mental characteristics, decisions, and attitudes, initially formed in the mind and then manifested in physical movements. To identify tourist behavior inevitably requires examining their movements over time. Using the data collected from big data, the present study aimed to present a model for explaining the characteristics of tourist behavior and influential factors in their behavior based on their movements over time. As a developmental–fundamental inquiry, the study relied on an inductive approach and a qualitative metasynthesis design. The population of the study consisted of articles, books, and theses published and recorded in reputable domestic and foreign databases from 2000 to 2024. After three stages of screening, 78 articles were selected through the purposive sampling. The note-taking method was then used to collect the qualitative data from the identified sources. The data was then coded and categorized manually through MAXQDA software. Finally, the research proposed a model of tourist spatiotemporal behavior. The model is comprised of five components: spatial behavior, temporal behavior, the variables describing tourists, destination perception and selection, and innovation. The proposed model will contribute to the development and expansion of literature on tourist behavior models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spatial behavior
  • temporal behavior
  • tourist behavior
  • spatiotemporal model
  • big data