• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
گردشگری و توسعه
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1395)
محمدی کنگرانی, حنانه, حسین زاده, مهناز, سپاهی پارسا, محمد. (1396). تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی. گردشگری و توسعه, 6(4), 139-159.
حنانه محمدی کنگرانی; مهناز حسین زاده; محمد سپاهی پارسا. "تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی". گردشگری و توسعه, 6, 4, 1396, 139-159.
محمدی کنگرانی, حنانه, حسین زاده, مهناز, سپاهی پارسا, محمد. (1396). 'تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی', گردشگری و توسعه, 6(4), pp. 139-159.
محمدی کنگرانی, حنانه, حسین زاده, مهناز, سپاهی پارسا, محمد. تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی. گردشگری و توسعه, 1396; 6(4): 139-159.

تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی

مقاله 49، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 13، زمستان 1396، صفحه 139-159  XML اصل مقاله (1.63 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حنانه محمدی کنگرانی1؛ مهناز حسین زاده email 2؛ محمد سپاهی پارسا3
1عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، تهران، ایران
2گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد طبیعت‌گردی (اکوتوریسم)، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده
ههدف از انجام پژوهش حاضر بررسی شبکه‌های ارتباطی میان عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم و تحلیل علل عدم توسعه این شبکه با توجه به جایگاه این عناصر در شبکه ارتباطی میان آن‌ها است. بدین‌منظور شش شبکه ارتباطی تولیدکنندگان صنایع دستی- تأمین‌کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان صنایع دستی- خریداران صنایع دستی، تولیدکنندگان صنایع دستی- خریداران غیربومی صنایع دستی، فروشندگان صنایع دستی- تولیدکنندگان صنایع دستی، فروشندگان صنایع دستی- خریداران صنایع دستی، و فروشندگان صنایع دستی- تولیدکنندگان مصنوعات کشور چین ترسیم و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل‌ها با استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی در نرم‌افزار ویسون و از طریق چهار شاخص مرکزیت درجه درونی، مرکزیت بینابینی، مرکزیت بردار ویژه و جایگاه انجام گرفت. نتایج نشان داد که جایگاه مناسب دلالان و جایگاه نامناسب تولیدکنندگان در شبکه‌های بازاریابی از دلایل عدم توسعه صنایع‌ دستی در جزیرۀ قشم می‌باشد. در نتیجه حذف دلالان می‌تواند باعث بهبود بازاریابی صنایع ‌دستی، کمک به تولیدکنندگان و سود رسانی خوبی برای افراد ذی‌نفع و جلب گردشگران منطقه شود که این در نهایت، افزایش درآمد را در پی خواهد داشت، اما رسیدن به این فرآیند مستلزم تأمین و گسترش شرکت‌های تعاونی تهیه، تولید و توزیع صنایع ‌دستی در مناطق روستایی است. از طرفی نتایج این پژوهش گامی در جهت توسعه کاربرد شاخص‌های موجود در رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین است.
کلیدواژه‌ها
زنجیره تأمین صنایع ‌دستی؛ گردشگری؛ رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی؛ جزیره‌ی قشم
عنوان مقاله [English]
The analysis of the status for handicrafts’ supply chain participants in Qeshm Island using Social Network Analysis (SNA)
نویسندگان [English]
Hannaneh Mohammadi Kangarani1؛ Mahnaz Hosseinzadeh2؛ Mohammad Sepahi Parsa3
1Institute for Environment and Sustainable Development,Tehran, Iran
2Department of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3M.A. graduated of Eco-tourism, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]
This paper aims at investigating the inter-relationship network of handicrafts supply chain participants in Qeshm Island, with respect to the power and status of them in the networks. To this end, six inter-relationship networks, including the inter-relationship network of producers-suppliers, producers-customers, producers-non domestic customers, sellers-producers, sellers-customers, and Chinese producers-sellers of handicrafts in Qeshm Island were depicted and explored.
Analysis of the networks was done using Network Analysis Approach (SNA) in Visone software, by calculating four indices including indegree, betweeness, eigenvector centralities, and status. In total, the results showed the appropriate status of speculators and inappropriate status of producers in the networks, which could be a reason for the underdevelopment of handcrafts in Qeshm Island. Accordingly, eliminating speculators can improve the marketing of handicrafts, help producers, and benefit the stakeholders, which in turns, lead to the increased income; however, such a process requires the establishment and development of cooperatives as for the procurement, production and distribution of handicrafts in rural areas. Besides, the research results could be a step to develop, the way with which Social Network indices could be applied in Supply Chain Management Field.
کلیدواژه‌ها [English]
Handicrafts supply chain, tourism, Network Analysis Approach (SNA), Qeshm Island
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 131
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.