%0 Journal Article %T تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A محمدی کنگرانی, حنانه %A حسین زاده, مهناز %A سپاهی پارسا, محمد %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 6 %N 4 %P 139-159 %! تحلیل جایگاه عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی %K زنجیره تأمین صنایع ‌دستی %K گردشگری %K رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی %K جزیره‌ی قشم %R %X ههدف از انجام پژوهش حاضر بررسی شبکه‌های ارتباطی میان عناصر زنجیره تأمین صنایع دستی جزیره قشم و تحلیل علل عدم توسعه این شبکه با توجه به جایگاه این عناصر در شبکه ارتباطی میان آن‌ها است. بدین‌منظور شش شبکه ارتباطی تولیدکنندگان صنایع دستی- تأمین‌کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان صنایع دستی- خریداران صنایع دستی، تولیدکنندگان صنایع دستی- خریداران غیربومی صنایع دستی، فروشندگان صنایع دستی- تولیدکنندگان صنایع دستی، فروشندگان صنایع دستی- خریداران صنایع دستی، و فروشندگان صنایع دستی- تولیدکنندگان مصنوعات کشور چین ترسیم و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل‌ها با استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی در نرم‌افزار ویسون و از طریق چهار شاخص مرکزیت درجه درونی، مرکزیت بینابینی، مرکزیت بردار ویژه و جایگاه انجام گرفت. نتایج نشان داد که جایگاه مناسب دلالان و جایگاه نامناسب تولیدکنندگان در شبکه‌های بازاریابی از دلایل عدم توسعه صنایع‌ دستی در جزیرۀ قشم می‌باشد. در نتیجه حذف دلالان می‌تواند باعث بهبود بازاریابی صنایع ‌دستی، کمک به تولیدکنندگان و سود رسانی خوبی برای افراد ذی‌نفع و جلب گردشگران منطقه شود که این در نهایت، افزایش درآمد را در پی خواهد داشت، اما رسیدن به این فرآیند مستلزم تأمین و گسترش شرکت‌های تعاونی تهیه، تولید و توزیع صنایع ‌دستی در مناطق روستایی است. از طرفی نتایج این پژوهش گامی در جهت توسعه کاربرد شاخص‌های موجود در رویکرد تحلیل شبکه‌های اجتماعی در مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین است. %U https://www.itsairanj.ir/article_60789_b508b2bfbb5087e9eee4c34b2da2f8d1.pdf