شناسایی عوامل تاثیرگذار بر گردشگران در مصرف غذاهای محلی : مورد مطالعه استان گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کسب وکار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

3 کارشناسی ارشد

10.22034/jtd.2019.120397.1351

چکیده

غذاهای محلی نقش مهمی در معرفی مقاصد گردشگری ایفا می‌کنند و باعث جذب گردشگر می‌شوند. امروزه گردشگری غذا به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع گردشگری شناخته‌شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر گردشگران در مصرف غذاهای محلی است. روش پژوهش حاضر آمیخته(کیفی-کمی) است.ابتدا با رویکرد کیفی و با استراتژی داده بنیاد، از طریق مصاحبه با 18 نفر از کارآفرینان درزمینه غذاهای محلی استان گیلان عوامل موثر شناسایی شد سپس با استفاده از روش کمی پرسشنامه ای طراحی گردید. از آنجا که جامعه آماری این پژوهش نامعین است از فرمول جامعه نامعین برای تعیین نمونه استفاده شد و حجم نمونه 365 نفر تعیین شد. پرسشنامه میان 400 نفر از گردشگران گیلانی توزیع، و درپایان 368 پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که فرهنگ پذیرایی خاص محلی و فاکتورهای انگیزشی به ترتیب بیشترین اثر را در مصرف غذاهای محلی توسط گردشگران در استان گیلان دارد.میان 400 نفر از گردشگران گیلانی توزیع، و درپایان 368 پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که فرهنگ پذیرایی خاص محلی و فاکتورهای انگیزشی به ترتیب بیشترین اثر را در مصرف غذاهای محلی توسط گردشگران در استان گیلان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of factors influencing tourists in local food consumption: Case study of Guilan province

نویسندگان [English]

  • tayebe nikraftar 1
  • Elahee KArimizade 2
  • Elaheh Hosseini 3
1 Entrepreneurship
2 university of tehran
3
چکیده [English]

Local dishes play an important role in introducing tourism destinations and attract tourists. Today, food tourism is known as one of the most attractive and popular types of tourism. The purpose of this study was to identify factors influencing tourists in the consumption of local foods. Since the statistical population of this study is indefinite, the uncertainty society formula was used for sample selection and the sample size was 365 people. A questionnaire was distributed among 400 tourists in Gilani, and at the end of 368 questionnaires were collected and analyzed. Structural equation and Lisrel software were used to analyze the data. The results indicate that local specialty catering and motivational factors have the most effect on the consumption of local food by tourists in Guilan province, respectively.Local dishes play an important role in introducing tourism destinations and attract tourists. Today, food tourism is known as one of the most attractive and popular types of tourism. The purpose of this study was to identify factors influencing tourists in the consumption of local foods. Since the statistical population of this study is indefinite, the uncertainty society formula was used for sample selection and the sample size was 365 people. A questionnaire was distributed among 400 tourists in Gilani, and at the end of 368 questionnaires were collected and analyzed. Structural equa

کلیدواژه‌ها [English]

  • Local Foods
  • Health Factors
  • Tourism Tender
  • Motivational Factors
  • Guilan Province
امین، م، دادرس، ح (1394). «گردشگری غذا و توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری (نمونۀ موردی: استان گیلان)». چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست.
Bertella, G. (2011). Knowledge in food tourism: The case of Lofoten and Maremma Toscana. Current Issues in Tourism, 14(4), 355-371.
Braun, V. and V. Clarke. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Buczkowska, K. (2014). Local food and beverage products as important tourist souvenirs. Turystyka Kulturowa, 1, 47-58.
De la Barre, S., & Brouder, P. (2013). Consuming Stories: Placing food in the Arctic tourism experience. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 213-223.
Du Rand, G., & Heath, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
Chang, R. C. Y., Kivela, J., & Mak, A. H. N. (2010). Food preferences of Chinese tourists. Annals of Tourism Research, 37(4), 989-1011.
Chang, R. C. Y., Kivela, J., & Mak, A. H. N. (2011). Attributes that Influence the Evaluation of Travel Dining Experience: When East meets West. Tourism Management, 32(2), 307-316.
Everett, S., & Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: A case study of Cornwall, South West England. Journal of Sustainable Tourism, 16(2), 150-167.
Everett, S., & Slocum, S. L. (2013). Food and tourism: an effective partnership? A UK-based review. Journal of Sustainable Tourism, 21(6), 789-809.
Giesen, J. C. A. H., Havermans, R. C., Douven, A., Tekelenburg, M., & Jansen, A. (2010). Will Work for Snack Food: The Association of BMI and Snack Reinforcement. Obesity, 18(5), 966-970
Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (2004). Food tourism around the world: Routledge.
Lan, L. W., Wu, W.-W., & Lee, Y.-T. (2012). Promoting food tourism with kansei cuisine design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40, 609-615.
Mak, A. H., Lumbers, M., Eves, A., & Chang, R. C. (2012). Factors influencing tourist food consumption. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 928-936.
Morehouse, R.E. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guide. Vol. 6. Psychology Press
Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
Sidali, K. L., Kastenholz, E., & Bianchi, R. (2015). Food tourism, niche markets and products in rural tourism: combining the intimacy model and the experience economy as a rural development strategy. Journal of Sustainable Tourism, 23(8-9), 1179-1197.
Sims, R. (2009). Food, place and authenticity: local food and the sustainable tourism experience. Journal of Sustainable Tourism, 17(3), 321-336.
Son, A., & Xu, H. (2013). Religious food as a tourism attraction: the roles of Buddhist temple food in Western tourist experience. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 248-258.
Telfer, D. J., & Wall, G. (2000). Strengthening backward economic linkages: Local food purchasing by three Indonesian hotels. Tourism Geographies, 2(4), 421-447.
Timothy, D. J., & Ron, A. S. (2013). Understanding heritage cuisines and tourism: Identity, image, authenticity, and change. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 99-104.