تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه سرمایه گذاری در گردشگری استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

10.22034/jtd.2024.426027.2855

چکیده

گردشگری یک فعالیت اقتصادی وابسته به فرایند سرمایه و اقتصاد بازار است و نقش سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی گردشگری یک نقش حیاتی، اصلی و بنیادی است؛ به همین دلیل توسعه‌ی گردشگری وابستگی کامل به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در هر کشور دارد و بدون این سرمایه‌گذاری‌ها، حتی شکل‌گیری جریان گردشگری با تأثیرگذاری اقتصادی غیرممکن است. به همین منظور پژوهش حاضر باهدف تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه سرمایه‌گذاری در گردشگری استان خوزستان تدوین شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، توسعه‌ای – کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش انجام، توصیفی– تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش موردنظر شامل 30 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری است که با توجه به تعداد محدود، همه افراد به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی(FDEMATEL) و فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی(FANP) و با تلفیق آن‌ها در مدل SWOT استفاده‌شده است. لازم به ذکر است جهت حل مدل‌های تصمیم‌گیری فازی مذکور از نرم‌افزار MATLAB و Excel استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که در جهت نیل به توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان خوزستان، می‌بایست عملیاتی نمودن راهبردها به ترتیب اولویت: راهبرد تنوع(ST) (با امتیاز وزنی 29%)؛ راهبرد بازنگری(WO) (با امتیاز وزنی 26%)؛ راهبرد تدافعی(WT) (با امتیاز وزنی 24%)؛ و راهبرد تهاجمی(SO) (با امتیاز وزنی 21%) در رأس برنامه‌های اجرایی مدیران ذی‌ربط قرار گیرد. نتایج مذکور حاکی از غلبه نقاط قوت و تهدیدها نسبت به ضعف‌ها و فرصت‌های موجود در توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compiling and Prioritizing Investment Development Strategies in Tourism of Khuzestan Province

نویسنده [English]

  • Majid Goodarzi
Associate Professor of Geography and Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

The role of investment in tourism development is vital, leading, and fundamental. For this reason, tourism development is utterly dependent on domestic and foreign investments in each country; without these investments, even the formation of tourism with economic impact is impossible. For this purpose, the present study was compiled to compile and prioritize development strategies for investment in tourism in Khuzestan province. This developmental-applied study employed a descriptive-analytical research method and survey research. The statistical population consisted of 30 tourism and investment experts, all selected as samples due to the limited number. Multi-criteria decision-making techniques were used in the fuzzy environment, such as Fuzzy DEMATEL (FDEMATEL) and Fuzzy Network Analysis Process (FANP), combining them in the SWOT model to analyze the data. Also, MATLAB and Excel software were used to solve the mentioned fuzzy decision-making models. The results of the research showed that to achieve the development of investment in the tourism sector of Khuzestan province, it is necessary to operationalize the strategies according to the priority of the diversity strategy (ST) (with a weighted score of 29%); review strategy (WO) (with a weighted score of 26%); defensive strategy (WT) (with a weighted score of 24%); and offensive strategy (SO) (with a weighted score of 21%) should be at the top of the executive plans of the relevant managers. These results indicate that the strengths and threats prevail over the weaknesses and opportunities in developing investment in the province's tourism sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic planning
  • investment
  • tourism
  • Khuzestan province