عوامل مؤثر بر اثرات بازاریابی سبز بر ضرورت توسعه اکوتوریسم با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران

4 مدرس دانشگاه، رشته مدیریت جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

5 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

10.22034/jtd.2023.398072.2771

چکیده

هدف: امروزه علاقه افراد به دیدن جاذبه‌های طبیعی و سفر به نواحی بکر برای پاسخ به نیازهای روحی و روانی افزایش یافته که منجر به پیدایش اکوتوریسم و گردشگری سبز شده است. اکوتوریسم زمینه‌های لازم برای توسعه گردشگری در طبیعت ضمن جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و فرهنگی را فراهم می‌آورد. در این پژوهش تحقیقی کیفی در خصوص تأثیر بازاریابی سبز بر توسعه اکوتوریسم انجام شده است.

روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمع‌آوری داده‌ها توصیفی است. بدین منظور پس از بیان موضوع و بررسی پیشینه پژوهش، چهارچوب مفهومی مدل مشخص و داده‌ها با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی تحلیل شدند.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان‌دهنده آن است که می‌بایست به عوامل قیمت سبز، توجه به محیط زیست و برنامه‌ریزی بیش از سایر عوامل توجه نمود. از آنجا که ظرفیت‌های مناسبی برای بازاریابی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود تا با توجه به اصلی‌ترین عامل 7P که همان قیمت سبز است و با برنامه‌ریزی مناسب و توجه به حفظ محیط زیست بتوان اکوتوریسم را توسعه و بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the effects of green marketing on the necessity of ecotourism development using the fuzzy cognitive mapping approach

نویسندگان [English]

  • mohammad siadatan 1
  • Mohammad Reza Rezvani 2
  • Mahdieh Zahmatkesh Saredorahi 3
  • Nastaran Fotouhi 4
  • Fatemeh Mohammadpour Shirazi 5
1 P.h.d student of tourism at Tehran University of Science and Culture, Tehran, Iran.
2 Academic Member in University of Tehran
3 M.Sc. in Tourism Management, Science and Arts University of Yazd, Iran.
4 University Lecturer, Tourism Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
5 Graduate of Tourism Development Planning, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University of Tehran
چکیده [English]

Objective: Today, people's interest in seeing natural attractions and traveling to virgin areas has increased to respond to mental and psychological needs that have led to the emergence of ecotourism and green tourism. Ecotourism provides the necessary grounds for the development of tourism in nature while preventing the destruction of natural and cultural resources. In this research, a qualitative research on the effect of green marketing on ecotourism development has been done.

Methods: This research is descriptive in terms of its purpose and in terms of data collection. For this purpose, after defining the subject and reviewing the research background, the conceptual framework of the specific model and data were analyzed using fuzzy cognitive mapping techniques and social network analysis.

Findings and Conclusions: The findings indicate that green price factors, environmental focus and planning should be considered more than other factors. As there are good capacity for marketing, it is suggested that ecotourism can be developed and improved with respect to the main factor 7P, which is the green price, and with proper planning and attention to environmental protection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • green marketing
  • ecotourism
  • qualitative modeling
  • fuzzy cognitive mapping
  • social network analysis