آتشسوز، علی، فیضی، کامران، کزازی، ابوالفضل و الفت، لعیا (1395). «مدلسازی ساختاری ـ تفسیری ریسکهای زنجیرۀ تأمین صنعت پتروشیمی». فصلنامۀ مطالعات مدیریت صنعتی، دورۀ 14، شمارۀ 41، ص 39-73.
آذر، عادل، خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی مسئله. چاپ اول، سازمان مدیریت صنعتی.
آقاجانی، معصومه و فراهانیفرد، سعید (1394). «گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعۀ موردی تهران)». فصلنامۀ سیاستهای راهبردی و کلان، دورۀ 3، شمارۀ 9، ص 43-66.
ابراهیمزاده، عیسی، کاظمیزاده، شمسالله و اسکندری ثانی، محمد (1390). «برنامهریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری، با تأکید بر گردشگری مذهبی (مطالعۀ موردی: شهر قم)». پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورۀ 43، شمارۀ 76، ص 115-141.
ابراهیمزاده، عیسی، ملکی، گلآفرین و فرهادینژاد، حسین (1394). «برنامهریزی استراتژیک توسعۀ گردشگری با تأکید بر توسعۀ پایدار در ناحیۀ خرمآباد». جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، دورۀ 5، شمارۀ 14، ص 1-24.
البرزی، هادی، علی عسکری، عبدالعلی و صلواتیان، سیاوش (1391). «آیندهپژوهی راهبردی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت». تهران: نخستین همایش ملی آیندهپژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدنسازی نوین اسلامی.
بدری، سیدعلی و طیبی، صدرالله (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر هزینههای گردشگری مذهبی (مطالعۀ موردی: شهر مقدس مشهد)». مجلۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، دورۀ 1، شمارۀ 1، ص 153-177.
بریمانی، فرامرز، رمضانزاده لسبوئی، مهدی، تبریزی، نازنین و نوذر اصل، سهند (1397). «ارزیابی رقابتپذیری مقاصد گردشگری با تأکید بر منابع و جاذبههای محوری (مطالعۀ موردی: چشمههای آبگرم رامسر)». نشریۀ جغرافیا و برنامهریزی، دورۀ 22، شمارۀ 63، ص 26-50.
تقوایی، مسعود، موسوی، سیدعلی و غلامی بیمرغ، یونس (1389). «تحلیلی بر توسعۀ گردشگری مذهبی (مطالعۀ موردی شهرستان نورآباد ممسنی)». فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی فضای جغرافیایی، دورۀ 10، شمارۀ 31، ص 39-64.
حسنپور، محمود و شاهی سوندی، مرضیه (1396). «آیندهپژوهی گردشگری ایران و جهان». کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر، دبیرخانۀ کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران. http://otaghiranonline.ir/UFiles/Docs/2017/10/3/Doc20171003105519446.pdf
دهشیری، محمدرضا (1394). «ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری مذهبی در ایران». مجلۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، دورۀ 4، شمارۀ 12، ص 72-92.
سلطانی، علی و شریف، حمیدرضا (1394). «رضایتسنجی خدمات گردشگری مذهبی با تأکید بر نقش عوامل محیطی، مطالعۀ موردی حرم شاهچراغ شیراز». پژوهش و برنامهریزی شهری، دورۀ 6، شمارۀ 23، ص 35-54.
فیروزجائیان گلوگاه، علیاصغر، یوسفی، ندا و میرمحمدتبار، سیداحمد (1393). «تحلیل کارکردی گردشگری مذهبی در ایران (فراتحلیلی از تحقیقات موجود)» برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، دورۀ 3، شمارۀ 8، ص 143-165.
قنبری برزیان، علی (1396). «تبیین ذائقۀ گردشگری مذهبی در جامعۀ ایران با تأکید بر جوانان؛ موانع و چالشها». مجلۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری، دورۀ 6، شمارۀ 21، ص 116-135.
کاویانفر، سیما (1386). «توریسم مذهبی در فرانسه و جهان». ماهنامۀ شهرداریها، شمارۀ 78، ص 31-37.
گلزاده، ملیحه، عبداللهزاده، غلامحسین، محمدیان، حسین و مدادی هریس، صمد (1397). «بررسی نقش زیرساختهای منطقۀ ارسباران در توسعۀ گردشگری ورزشی». نشریۀ جغرافیا و برنامهریزی، دورۀ 22، شمارۀ 63، ص 241-263.
ملازمالحسینی، محمدکاظم، رجوعی، مرتضی و مرادی، محسن (1396). «تأثیر توسعۀ اماکن گردشگری بر رضایتمندی گردشگران مذهبی (مطالعۀ موردی: کلانشهر مشهد)». مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 12، شمارۀ 39، ص 123-142.
موسوی، میرنجف، عبداللهزاده، مهدی و باقری کشکولی، علی (1393). گردشگری مذهبی (ماهیت و مفاهیم). تهران: آراد، ص 85.
Ali, M. M. (2013). Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis. Master's Thesis, The American University in Cairo, School of Global Affairs and Public Policy.
Bramwell, B., & Sharman, A. (1999). “Collaboration in local tourism policymaking”. Annals of Tourism Research, 26 (2), 392–415.
Dredge, D. (2010). “Place change and tourism development conflict: Evaluating public interest”. Tourism Management, 31 (1), 104–112.
Ferrari, G, Jimenez J. M., & Secondi L. (2018). “Tourism’ expenditure in Tuscany and its impact on the regional economic system”. Journal of Cleaner Production, 171, 1437-1446.
Lee, M. Y., Hitchcock, M. J., & Lai, I. K. W. (2018). “Evaluating the effect of China's one‐child on shopping behaviour of VFR tourists in tourism destinations”. International Journal of Tourism Sciences, 18(4), 255–268.
Okazaki, E. (2008). “A community‐based tourism model: Its conception and use”. Journal of Sustainable Tourism, 16(5), 511–529.
Postma, A. (2015) “Investigating scenario planning – a European tourism perspective”. Journal of Tourism Futures, 1(1), 46-52.
Rinschede, G. (1992). “Forms of religious tourism”. Annals of Tourism Research, 19(1), 51-67.
Sang-Hyun, L., Jin-yong, C., Seung-hwan, Y., & Yun-gyeong, O. (2013). “Evaluating spatial centrality for integrated Tourism management in rural aveas GIS and network analysis” Tourism Management, 34, 14-24.
Shinde, K. A. (2007). “Pilgrimage and the environment: challenges in a pilgrimage centre”. Current Issues in Tourism, 10 (4), 343-365.
Shinde, K. A. (2015). “Religious tourism and religious tolerance: insights from pilgrimage sites in India”. Tourism Review, 70(3), 179-196.
Suleiman, J. S. H., & Mohamed, B. (2011). “Factors impact on religious tourism market: The case of the Palestinian territories”. International Journal of Business and Management, 6(7), 254-260.
Timothy, D. J., & Olsen, D. H. (Eds) (2006). Tourism, Religion and Religious Journeys. Londo: Routledge.
World Tourism Organization (UNWTO) (2009). “UNWTO World Tourism Barometer”. UNWTO publication.
Yu, H., Verburg, P. H., Liu, L., & Eitelberg, D. A. (2016). “Spatial analysis of cultural heritage landscapes in rural China: Land use change and its risks for conservation”. Environmental Management, 57(6), 1304–1318.