گسترش مدل مفهومی مدیریت استعداد از منظر رفتاری در حوزۀ گردشگری با رویکرد کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رفتار سازمانی،گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران؛

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران؛

3 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران؛

4 استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران؛

10.22034/jtd.2019.199604.1807

چکیده

امروزه مدیریت استعداد به عنوان یک رویکرد جدید، قادر است تحولی بزرگ در مدیریت منابع انسانی ایجاد نموده و با مرتفع کردن نقاط ضعف و نواقص وارده بر رویکردهای سنتی، نقش مهمی در حفظ مزیت رقابتی سازمانها ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر توسعه مدل مفهومی و دسته بندی مولفه های رفتاری تاثیر گذار بر مدیریت استعداد در حوزه گردشگری است.
روش مطالعه تحلیل محتوای کیفی و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته می باشد. تحلیل داده ها با تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهت دار و تلخیصی انجام گرفت. عوامل شناسایی شده شامل 84 کد باز است که درقالب سه مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی درج و در انتها با استفاده از نرم افزار مکس کیودی نسخه10، طبقه بندی و مدل مفهومی ترسیم گردید. نتایج حاصل از تحلیل محتوای جهت دار منجر به ارائه مدل نهایی شد. تحلیل محتوای تلخیصی با هدف شناسایی و کمی کردن عوامل مستخرج انجام گردید. یافته های حاصل به شرح ذیل قابل بیان است:
 مقوله اصلی جذب استعداد: مهارت فنی، آراستگی ظاهر، تجربه، تحصیلات مرتبط، مهارت تصمیم گیری و علاقمندی به کار
 -مقوله اصلی توسعه استعداد: ارتقا شغلی و آموزش حرفه ای
 مقوله اصلی نگهداشت کارکنان: قدردانی و توجه٬ سیستم پاداش منعطف٬ رهبری خدمتگزار٬ تناسب شغل و شاغل و سیستم پرداختها
انتظار می رود یافته های حاصل از این مطالعه به عنوان مفاهیم کلیدی در جذب، توسعه و نگهداشت کارکنان، به عنوان معیارهای کلیدی، یاری رسان مدیران و مسئولین حوزه گردشگری درپیاده سازی بهینه مدیریت استعداد ها باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing Conceptual Model of Talent Management from Behavioral Perspective in Tourism Area with a Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • Tahere Shahi 1
  • Behzad Farrokhsheresht 2
  • Mohammad Javad Taghipourian 3
  • hasan ali aghajani 4
1 PhD candidate in Organizational Behavior, Department of Public Administration, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus Iran;
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus Iran;
3 Assistance professor of business Management, Faculty of management and accounting, Chalous Branch, Islamic Azad University, Iran;
4 Professor, Department of Industrial Management, Mazandaran University, Babolsar, Iran;
چکیده [English]

Nowadays, talent management as a new approach is able to develop a major shift in human resource management and play an important role in maintaining the competitive advantage of organizations by meeting the weaknesses and shortcomings of traditional approaches. The aim of this study is to develop the conceptual model and categorize behavioral components affecting the management of talent in tourism field. The method of study was qualitative content analysis and main tool for data collection is semi - structured interviews. The data analysis was carried out with the technique of Directed Content Analysis and Summative Content Analysis mixed content analysis technique. The identified factors include 84 open codes, which were classified into three main categories and 10 sub categories, and finally by using MAXQDA v 11 software, classification and conceptual model.
The results of directed content analysis are presented in the final Conceptual model. The Summative content analysis was carried out with the aim of identifying and quantifying the extracted factors. The findings can be expressed as follows:
 The main categories of talent attraction: the technical skill of the degree of education experience related to decision - making skills and interest to work.
 The main category of talent development: job promotion and professional training
 . The main category of employee retention: appreciation and attention of the flexible reward system servant servant leadership and payment system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Factors
  • Mixed - Content Analysis Method
  • Talent Management
  • Tourism Industry
ابراهیم‌زاده پزشکی، رضا و بردبار، غلامرضا (تابستان 1394). «بررسی اثر رهبری مبادله‌ای بر مدیریت استعداد (موردمطالعه: سازمان هلال احمر استان یزد)». فصل‌نامۀ توسعۀ مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، شمارۀ 36، ص 121–138.
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا (۱۳۹۰)، «تحلیل محتوای کیفی». نشریه عیار پژوهش در علوم انسانی. سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ، صفحه 15 ـ 44.
برغمدی، قاسم و قلی‌پور، آرین (1394). «بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه». مجلۀ مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارۀ 35، ص 8. 
پریش، رقیه، سالارزهی، حبیبالله، موغلی، علی‌رضا و روشن، سید لیقلی. (1397). «چارچوبی برای مدیریت استعداد در صنعت گردشگری». فصل‌نامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال هشتم، شماره ۀ3 (شماره پیاپی 25)، ص 1- 29.207–225.
تقی‌زاده یزدی، محمدرضا، طهماسبی، رضا، امامت، میرسید، محمدمحسن و دهقان، علیرضا (1397). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در جذب و نگهداشت استعدادها با استفاده از رویکرد فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (مطالعۀ موردی: دانشگاه تهران)». مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارۀ 47، ص 89–115.
رابینز، استیفن پی و دی‌سنزو، دیوید ای (۱۳۸۳). مبانی مدیریت. ترجمۀ سید محمد اعرابی، محمدعلی حمیدرفیعی، و بهروز اسراری ارشاد. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
زرگرانی، مهسا (۱۳۹۱). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر مدیریت استعداد کارشناسان دانشگاه‌های شهر نیشابور در سال 91 با اثر میانجی سرمایۀ فکری. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی. دانشگاه سمنان: گروه مدیریت دانشکدۀ ادبیات و علوم‌انسانی.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1364). فرهنگ علوم رفتاری، تهران: سپهر.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1385). نگاه نو به روان‌شناسی انسان سالم (سفری کوتاه در شخصیت انسان). تهران: انتشارات اطلاعات.
گای، ماتیو و سیمز، دوریس (1388). توسعۀ استعدادهای آتی: راهنمای کاربردی مدیریت استعداد و برنامه‌ریزی جانشین‌پروری. ترجمۀ نسرین جزنی. انتشارات سرآمد (وابسته به مؤسسۀ مطالعات بهره‌وری منابع انسانی).
فهیم‌زاده، هادی، اسماعیلی، محمودرضا، وحدتی، حجت و سپهوند، رضا (1396). «شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری». گردشگری و توسعه، دورۀ ۶، شمارۀ 2، پیاپی 11، ص ۱۰۹–۱۳۳.
محمدپور، احمد و رضایی، مهدی (1387). «درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقۀ اورامان کردستان ایران به شیوۀ پژوهش زمینه‌ای». مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 9، شمارۀ 1 و 2، ص 3–33.
محمودی، مهرنوش (۱۳۹۱). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد، جذب و نگهداشت سرمایه‌های انسانی با استفاده از روش‌های MCDM (مطالعۀ موردی: دانشگاه خوارزمی). پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی، گروه مدیریت و حسابداری.
Alferaih, A. (2017). "Developing a conceptual model to measure talent’s turnover intention in tourism organisations of Saudi Arabia". International Journal of Organizational Analysis, 13(25), 2–23.
Cartwright, R. (2008). The Talent Management: New Views to Human Capital Development (Translated by AM Gudarzi, & SJ Hossieni). Tehran: Rasa Institute of Cultural Services
Hirsh, W. (2000). Succession planning demystified. Brighton: Institute for Employment Studies.
Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 4th ed. Thousand Oaks. CA: Sage Publication.
 D'Annunzio–Green, N. (2008). “Managing the talent management pipeline: Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 807–819.
Fominiene, V.B., Mejeryte-Narkeviciene, K., Wozniewicz-Dobrzynska, M. (2015), “Employees’ Career Competence for Career Success: Aspect of Human Resources Management in Tourism Sector” Transformations in Business & Economics, 14, 2B (35B), 481-493.
Graneheim, U. H., & Lundman B. (2004). “Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness”. Nurse Education Today. 24(2), 105–112.
Hajikarimi, A., & soltanee, M. (2011). “Study and Analysis of Talent Management Measures: a Case Study of Iran Machinery and Industrial Equipment Industry”. Organizational Culture Management, 9(23), 95–116. (in Persian).
Hughes, J. C., & Rog, E. (2008). “Talent management: A strategy for improving employee recruitment, retention and engagement within hospitality organizations”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743–757.
ILO (2006). Regional Model Competency Standard: Tourism Industry. Bangkok: International Labour Office, 1. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---asia/---ro-bangkok/documents/publication/wcms_bk_pb_233_en.pdfbangkok/documents/publication/wcms_bk_pb_233_en.pdf.
Imam, T., Ali, H., & Soo, H. S. (2018). “Mediating Role of Psychological Capital in Talent Retention amongst Pharmaceutical Employees of Pakistan: A Quantitative Study”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(6), 389–405.
Lewis, R. E., & Heckman, R. J. (2006). “Talent management: A critical review”. Human Resource Management Review, 16(2), 139–154.
Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. Vol. 75, Beverly hills, CA: Sage.
Meyers, M. C., Van Woerkom, M., & Dries, N. (2013). “Talent—Innate or Acquired? Theoretical Considerations and their Implications for Talent Management”. Human Resource Management Review, 23(4), 305–321.
Nzonzo, J. C., & Chipfuva, T. (2013). “Managing Talent in the Tourism and Hospitality Sector: A Conceptual View Point”. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 3(2), 92–97.
Pandita, D., & Ray, S. (2018).  "Talent  Management  and  Employee  Engagement  –  a  Meta-Analysis  of  their  Impact  on  Talent Retention". Industrial and Commercial Training, 50(4), 185-199.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Piansoongnern, O. (2013). “Flexible leadership for managing talented employees in the securities industry: A case study of Thailand”. Global Journal of Flexible Systems Management, 14(2), 107–113.
Potter, W. J., & Levine–Donnerstein, D. (1999). "Rethinking validity and reliability in content analysis". Journal of Applied Communication Rcsearch, 27(3), 258–284.
Skuza, A., Scullion, H., & Collings, D. G. (2016). “18 Talent Management in Europe”. International Human Resource Management: Contemporary Human Resource Issues in Europe, 3rd ed., New York: Routledge, 329–353.
Stone, P. (1966). The General Inquirer: A Computer Approach to Content Analysis. Cambridge: MIT Press.
Tahmasebi, R., Gholipour, A., Ziaee, M. S., & Asl, H. G. (2015). “Talent management: a grounded theory”. Journal of Public Administration, 7(1), 133-151. (in Persian)
Tansley, C. (2011). ”What do we mean by the term ‘talent’ in talent management?”. Industrial and Commercial Training, 43(5), 266–274.
Tarique, I., & Schuler, R. S. (2010). “Global talent management: Literature review, integrative framework, and suggestions for further research”. Journal of World Business, 45(2), 122–133.
Uygulamasi, Y. Y. P. B. M. (2014). “An Application on the Brand of Talent Management Perspective”. Journal of Yasar University, 9(35), 6099–6260.
Wilska, E. (2014). “Determinats of effective talent management”. Journl of Positive Management, 5(4), 77–88.
World Travel and Tourism Council (WTTC) (2019). The Economic Impact of Global Travel and Tourism. March 2019. https://www.slovenia.info/uploads/dokumenti/raziskave/raziskave/world2019.pdf.
Zhang, J., Ahammad, M. F., Tarba, S., Cooper, C. L., Glaister, K. W., & Wang, J. (2015). “The effect of leadership style on talent retention during merger and acquisition integration: Evidence From China”. The International Journal of Human Resource Management, 26(7), 1021–1050.
Zheng, C. (2009). “Keeping talents for advancing service firms in Asia”. Journal of Service Management, 20(5), 482–502.