بررسی تاثیر آگاهی از پیامد و مسئولیت انتسابی بر نیات رفتاری متمدنانه گردشگران ساحلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه غیاث الدین جمشید کاشانی، قزوین، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

10.22034/jtd.2023.406985.2797

چکیده

گردشگری همواره به عنوان یکی از روش‌های گذران اوقات فراغت مطرح بوده و تأثیر قابل توجهی بر محیط‌زیست انسانی، اقتصاد و معیشت مردم و جامعه برجای می‌گذارد. اطمینان از اینکه گردشگران رفتار متمدنانه‌ای از خود بروز می‎دهند و مسئول پیامدهای منفی رفتار خود هستند که از آن به عنوان مسئولیت انتسابی یاد می‌شود، برای حفظ رقابت‌پذیری مقصد‌های گردشگری حائز اهمیت است و در این میان نقش سواحل به عنوان یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری، اهمیتی روزافزون یافته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آگاهی از پیامد و مسئولیت انتسابی بر نیات رفتاری متمدنانه گردشگران ساحلی می‌باشد. روش پژوهش تحلیلی است و جامعه آماری این پژوهش مسافران و گردشگرانی مقیم تهران و کرج می‌باشند که حداقل یکبار به سواحل دریای خزر سفرکرده‌اند؛ برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و داده‌ها به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد هنجارهای شخصی و آگاهی از پیامد بر نیات رفتاری متمدنانه گردشگری در زمینه گردشگری ساحلی تاثیر مثتبی دارد و آگاهی از پیامدها بر مسئولیت انتسابی، نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده در زمینه رفتار متمدنانه گردشگری ساحلی تاثیر مثبت و معناداری می‌گذارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هر چه گردشگر مطلوبیت بیشتری از انجام رفتارهای متمدنانه گردشگری درک نماید، میزان تعهد احساسی او به بروز رفتار متمدنانه افزایش می‌یابد. شکل‌گیری نگرش رفتاری متمدنانه گردشگری نتیجه یک عامل واحد همچون هنجارهای ذهنی نیست، بلکه ترکیبی از عواملی مانند هنجار شخصی نیز می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of awareness of consequences and ascribed responsibility on the civilized behavioral intentions of beach tourists

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Zarepour Nasirabadi 1
  • Seyyed Mohammadreza Seyedin 2
  • Maryam Behzadi 3
1 Faculty member of shahed university
2 Department of management, faculty of management, Ghiaseddin Jamshid Kashani University, Qazvin, Iran
3 Department of Business Management, Faulty of management and economic, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Tourism has always been mentioned as one of the methods of spending leisure time and has a significant impact on the human environment, economy and livelihood of people and society.Ensuring that tourists show a civilized behavior and are responsible for the negative consequences of their behavior is important for maintaining the competitiveness of tourist destinations,and the role of beaches has become increasingly important.So,the aim of the present study is to investigate the impact of knowledge of consequences and attributed responsibility on the civilized behavioral intentions of beach tourists.The research method is analytical and the statistical population of this research are travelers and tourists residing in Tehran and Karaj who have traveled to the shores of the Caspian Sea at least once. A questionnaire was used to collect information and the data was analyzed by structural equation method using smartPLS software.Findings showed that personal norms and awareness of the consequences have a positive effect on the behavioral intentions of civilized tourism in the field of coastal tourism,and knowledge of the consequences has a positive effect on the attributed responsibility,attitude towards behavior,mental norms and perceived behavioral control in the field of civilized coastal tourism gives meaning.Therefore,it can be concluded that the more the tourist perceives the usefulness of performing civilized tourism behaviors,the level of his emotional commitment to the occurrence of civilized behavior increases.The formation of civilized behavioral attitude of tourism is not the result of a single factor such as mental norms,but also a combination of factors such as personal norms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • behavioral Context
  • ascribed responsibility
  • subjective norms
  • personal norms
  • perceived behavioral control