انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823The impact of service marketing mix on choosing Baneh tourist shopping destinationتاثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر انتخاب مقصد گردشگران خرید شهرستان بانه12111041010.22034/jtd.2020.110410FAاصغر طهماسبیدانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده علوم جرافیایی، گروه جغرافیای سیاسی و برنامه ریزی گردشگری.سوران روشنیانگروه گردشگری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه خوارزمی تهران.Journal Article20170603Choosing shopping tourism destination is one of the main elements of shopping tourists’ behavior. Identifying factor contributing in destination choice has key role in planning and development of shopping tourism destinations. Based on Black-Box conceptual framework, there are two main factors influencing on tourists behaviors namely; the characteristics of tourists and the marketing activities. We employed this framework to identify the role of service marketing mix on choosing Bane city as shopping tourism destination. To this end, a cluster sampling method and likert scale questionnaire were used to collect data from 384 tourists in Nuwroz and summer high seasons. One-sample Wilcoxon test were used to analyze the impact of each marketing elements on their decision to choose Baneh Destination. <br /> The result of this study reveals that, the price, qualification of products, sale person’s services and behavior and the physical environment of Baneh destination had statistically significant influence on choosing Baneh shopping destination. The promotion and advertisement activates and also the tourism and geographic qualification of Baneh city on the other hand, had no statistically significant influence on tourists’ behavior.انتخاب مقصدگردشگری خرید یکی از عناصر اصلی رفتار خرید گردشگران محسوب شده و شناسایی عوامل تاثیرگذار در آن نقش کلیدی در برنامهریزی و توسعه مقاصد گردشگری خرید بر عهده دارد. بر اساس مدل مفهومی جعبه سیاه رفتار مصرف کننده بطور کلی دو دسته عوامل شامل ویژگیهای گردشگران و محرکهای بازاریابی بر رفتار خرید گردشگران تاثیر گذار میباشند. با تعمیم این مدل بر گردشگری خرید، هدف این تحقیق شناسایی نقش و اهمیت عوامل آمیخته بازاریابی خدمات در انتخاب مقصد گردشگری خرید شهر بانه توسط گردشگران میباشد. بدین منظور 384 پرسشنامه در 2 نوبت تعطیلات نوروز و تابستان و به صورت نمونه گیری خوشه ای در بین گردشگران مراکز خرید شهر بانه توزیع و نظر آنان درباره تاثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی خدمات شهر بانه در انتخاب این مقصد با استفاده از طیف لیکرت 5 درجه ای پرسیده شد. برای بررسی تاثیر هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی از آزمون ویکاکسون تک نمونهای استفاده گردید و تعیین اهیمت زیر فاکتورهای عوامل آمیخته بازاریابی نیز با استفاده از آزمون فریدمن صورت گرفت. <br /> نتایج این مطالعه نشان میدهد که از نظر گردشگران عامل قیمت، ویژگی محصولات شهر بانه، خدمات فروشندگان و فضای مراکز خرید بر انتخاب این مقصد گردشگری خرید تاثیر معنی داری داشته و بالعکس تاثیر ترفیعات و تبلیغات فروشگاههای بانه و نیز ویژگیهای گردشگری و جغرافیایی در انتخاب شهر بانه از نظر آماری معنی دار نمیباشد.https://www.itsairanj.ir/article_110410_988b96fe50a0f6c2a9bce6fd4edd8606.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823The Role of Physical Evidence in Continuum Dimension of Guest Loyalty in Hotels of Ramsar Tourism Destinationنقش شواهد فیزیکی در ابعاد تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای مقصد گردشگری رامسر223811040410.22034/jtd.2020.110404FAمصطفی محمّدیگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، نوشهر، مازندران، ایران.Journal Article20170327Guests’ loyalty to a hotel is a consequence of their assessment of indicators and component. The first and best indicator is the physical evidence. The main purpose of this study was the role of physical evidence in continuum of Guests loyalty in Hotels of Ramsar Tourism Destination. The population consisted of guests who stay at least 3 times in the hotel during the year 1395. Sampling method was convenience. Through the Cochran formula, the sample was calculated 196 Participants. After that were distributed 250 questionnaires and returned 217 completed questionnaires. Validity and reliability of Questionnaire were investigated through convergent validity, Composite Reliability and Cronbach's alpha that for all variables were acceptable. Evaluating of hypotheses by Pearson correlation test and multivariate regression analysis was performed through Lisrel 8.5 and SPSS 23 software. The findings showed that Physical evidence, both directly and through attitudinal Loyalty (emotional social and functional attachment) effect on acting loyalty (behavioral intentions) hotel guests. Therefore it can be concluded that physical evidence plays an important role in continuum of Guests loyalty in Hotels of Ramsar Tourism Destination.According to this, Practical suggestions are offered for managers and hoteliers.دلبستگی و وفاداری میهمانان به یک هتل، نتیجهی ارزیابی آنها از شاخص-هاست. نخستین و بهترین شاخص، شواهد فیزیکی میباشد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش شواهد فیزیکی در تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای شهرستان رامسر میباشد. جامعهی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که حداقل 3بار در این هتلها در طی سال 1395 اقامت نمودهاند. روش نمونهگیری به صورت غیرتصادفی در دسترس بود. از طریق فرمول کوکران، حداقل افراد نمونه 196 نفر محاسبه گردید که پس از توزیع 250 پرسشنامه، 217 پرسشنامه کامل عودت داده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و پایایی آن با پایایی مرکب و روش آلفای کرونباخ بررسی گردید که برای تمامی متغیرها قابلقبول بودند. ارزیابی فرضیهها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره صورت پذیرفت. تحلیلها با استفاده از نرمافزار لیزرل 54/8 و اسپیاساس 23 انجام شد. نتایج مشخص ساخت که شواهد فیزیکی هم به طور مستقیم و هم از طریق وفاداری نگرشی بر وفاداری کُنشی میهمانان هتل تاثیر میگذارد. از اینرو میتوان اینگونه نتیجه گرفت که متغیر شواهد فیزیکی نقش مهمی را در تسلسل وفاداری میهمانان در هتلهای شهرستان رامسر ایفا میکند. بر این اساس پیشنهادات کاربردی برای هتلداران و مدیران هتلها ارایه شده است.https://www.itsairanj.ir/article_110404_9353591d73f2b035a9dc1b3a725dad43.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823The Effect of Service-orientation on Customer's Loyalty with Mediating Role of Service Quality in Hotel Industry (A case Study: Kerman's Pars Hotel)تاثیر خدمتگرایی بر وفاداری مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل پارس کرمان)396211039610.22034/jtd.2020.110396FAاردشیر شیریاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانمهدی دهقانی سلطانیدکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-8022-894Xاعظم سلطانی بناوندیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی موسسه آموزش عالی باختر ایلامیونس آزادیاستادیار موسسه آموزش عالی باختر ایلامJournal Article20161128Increasing competition within market and rising knowledge of hotels' customers upon services and selective options have made managers faced to big challenges called unsatisfied customers without loyalty. Hotels are also encountered to this issue that why some of customers are not satisfied with hotel and they won't stay loyal in spite of having satisfaction with service orientation and facilities of hotels. Therefore, this study has been carried out with the aim of examining the impact of service orientation upon customer's loyalty and explaining mediating role of services' quality perception in hotel industry. Population of study consists of all of customers for Kerman's Pars hotel and sample size of 384 subjects was obtained through Cochran's formula for infinite population by using simple random sampling way. Data gathering tool was a standard questionnaire, whose validity was confirmed by experts and its reliability was estimated by Cronbach' alpha coefficient. Present study is an applied research in terms of purpose and it is regarded to be a correlative descriptive research based on the way of obtaining required data. In order to analyze data, confirmatory factor analysis and structural equations model were applied. Results from this research indicated positive impact of service orientation on services quality and customer's loyalty and also positive impact of services quality perception on customer's loyalty in Kerman Pars hotel. In addition, Results showed that services quality play a role as a mediating variables within the relationship between service orientation and customers' loyalty.افزایش رقابت در بازار و افزایش دانش و آگاهی مشتریان هتلها از خدمات و گزینههای انتخابی دیگر باعث شده که به تازگی مدیران هتلها با چالش بزرگی به نام مشتریان ناراضی و مشتریان بدون وفاداری مواجه شوند. هتلها همچنین با این مسئله روبهرو هستند که چرا برخی مشتریان راضی از هتل وفادار نیستند و به رغم رضایت از خدمات و تسهیلات هتل به مشتریان وفادار برای هتل تبدیل نمیشوند. در نتیجه، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خدمتگرایی بر وفاداری مشتری با تبیین نقش میانجی ادراک کیفیت خدمات در صنعت هتلداری انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مشتریان هتل پارس در شهر کرمان بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده برابر با 384 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر اثر مثبت خدمتگرایی بر کیفیت خدمات و وفاداری مشتری، و اثر مثبت ادراک کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری در هتل پارس کرمان است. نتایج هچنین نشان میدهد که کیفیت خدمات به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین خدمتگرایی و وفاداری مشتریان ایفای نقش میکند.https://www.itsairanj.ir/article_110396_aaa7d15d6955d9295b352360bf24523d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823Identification of affecting Factors on Electronic Loyalty in the tourism industry (Case Study: Holding of Tourism and recreation centers of Bonyad Mostazafan)شناسایی عوامل تاثیرگذار بر وفاداری الکترونیکی در صنعت گردشگری مورد مطالعه: هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان638011039510.22034/jtd.2020.110395FAفرزانه خوشه بستعلم و فرهنگمحمدرضا رضوانیدانشگاه تهرانالهام واحدیدانشگاه علم و فرهنگJournal Article20161115with the growth of the growing importance of electronic services, these services have become essential for all businesses and loyalty to electronic services is an important tool for competition and survival. Nowadays, due to the expansion of technology and its replacement with traditional methods in the growing tourism industry, electronic loyalty of customers is also a very important factor in the development of the tourism industry. In this regard, the existence of a comprehensive model for measuring and assessing the affecting Factors on Electronic Loyalty to improve and management of tourism services, is well understood. <br /> The purpose of the present study was to investigate the factors affecting the electronic loyalty of tourists in the tourism holding and the centers of the Mostazafan Foundation. Thus, three factors affecting electronic loyalty, including electronic satisfaction, electronic trust, and electronic quality, as well as effective indicators on all three factors were identified. After selecting the model, using a questionnaire and distributed among clients of holding of tourism and recreation centers, a number of 384 people who were selected through simple random sampling and all of them used electronic services, the required data collection and validity and accuracy of the components of the model were measured. To analyze the results of the factor analysis regression analysis and variance and structural equation LISREL and SPSS software were used. The results show the quality of electronic services effect on trust and satisfaction and therefore customer loyalty in the tourism industry.با رشد روزافزون اهمیت خدمات الکترونیکی، بکارگیری این خدمات به ضرورتی برای کلیه کسبوکارها تبدیل شده است و وفاداری به خدمات الکترونیکی ابزاری مهم برای رقابت و بقا بشمار میرود. امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی و جایگزین شدن آن با روشهای سنتی در صنعت روبه رشد گردشگری، وفاداری الکترونیکی مشتریان فاکتور بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری نیز میباشد. در این راستا، وجود مدلی جامع برای اندازهگیری و سنجش عوامل موثر بر وفاداری به خدمات الکترونیکی به منظور بهبود و مدیریت خدمات گردشگری، به خوبی قابل درک است.<br /> هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی گردشگران در هلدینگ سیاحتی و مراکز بنیاد مستضعفان است. بنابراین سه عامل موثر بر وفاداری الکترونیکی شامل رضایت الکترونیکی، اعتماد الکترونیکی، و کیفیت الکترونیکی و همچنین شاخص های موثر بر هر سه عامل شناسایی شدند. پس از انتخاب مدل تحقیق، با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن میان مشتریان هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 384 نفر انتخاب شده بودند و همگی از خدمات الکترونیکی استفاده کرده بودند، داده های مورد نیاز جمع آوری و اعتبار و صحت اجزای مدل مورد سنجش قرار گرفت. به منظور تحلیل نتایج از تحلیل عاملی، تحلیل رگرسیون و واریانس و معادلات ساختاری در نرمافزارهای آماری لیزرل و SPSS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق بیانگر این است که کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد و رضایتمندی و در نتیجه وفاداری مشتریان در صنعت گردشگری موثر است.https://www.itsairanj.ir/article_110395_bf7e6305e738b7caf6c0bbc08276b910.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823مدل مفهومی گردشگری خلاقمدل مفهومی گردشگری خلاق8110811041110.22034/jtd.2020.110411FAمهرنوش بسته نگارJournal Article20170604تغییرات بنیادین در سمت تقاضا و عرضه گردشگری، همچنین ایجاد پارادایمهای اقتصاد تجربه و اقتصاد دانشبنیان در فضای کلان توسعه اقتصادی، گردشگری را به سمت و سوی خلاقیت پیش برده است، بطوریکه صاحبنظران را به این باور رسانده است که پایداری گردشگری در گردشگری خلاق است. در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، مفهوم و ابعاد گوناگون گردشگری خلاق در قالب مدلی نوین تبیین شده و با تکنیک دلفی دو مرحلهای، اجماع خبرگان در خصوص مدل، صورت گرفته است.<br /> گردشگری خلاق هم میتواند در طیفی دیده شود که یک سر آن عرضهمحوری و سر دیگر طیف تقاضامحوری باشد و هم میتواند در گسترهای قرار گیرد که در دو سر آن، مقصدمحوری و فعالیتمحوری جای گرفته است. بدیهی است که هر کدام از این رویکردها ویژگیها و شاخصهای خاص خود را دارند. پژوهش حاضر، با تلاقی دادن دو طیف یاد شده، مدل مفهومی جدیدی برای گردشگری خلاق طراحی کرده است. در این مدل چهارخانهای، اکوسیستم گردشگری خلاق، چشمانداز خلاق، صنایع خلاق و طبقه (گردشگر) خلاق، معرفی شده است که میتواند ابعاد مختلف گردشگری خلاق را توصیف نماید. پس از طراحی مدل، به منظور اعتبارسنجی آن، پژوهشهای انجام شده مجددا تحلیل شده و نشان داده شده است که وجه غالب آن پژوهش در کدام خانه مدل جای میگیرد.تغییرات بنیادین در سمت تقاضا و عرضه گردشگری، همچنین ایجاد پارادایمهای اقتصاد تجربه و اقتصاد دانشبنیان در فضای کلان توسعه اقتصادی، گردشگری را به سمت و سوی خلاقیت پیش برده است، بطوریکه صاحبنظران را به این باور رسانده است که پایداری گردشگری در گردشگری خلاق است. در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای، مفهوم و ابعاد گوناگون گردشگری خلاق در قالب مدلی نوین تبیین شده و با تکنیک دلفی دو مرحلهای، اجماع خبرگان در خصوص مدل، صورت گرفته است.<br /> گردشگری خلاق هم میتواند در طیفی دیده شود که یک سر آن عرضهمحوری و سر دیگر طیف تقاضامحوری باشد و هم میتواند در گسترهای قرار گیرد که در دو سر آن، مقصدمحوری و فعالیتمحوری جای گرفته است. بدیهی است که هر کدام از این رویکردها ویژگیها و شاخصهای خاص خود را دارند. پژوهش حاضر، با تلاقی دادن دو طیف یاد شده، مدل مفهومی جدیدی برای گردشگری خلاق طراحی کرده است. در این مدل چهارخانهای، اکوسیستم گردشگری خلاق، چشمانداز خلاق، صنایع خلاق و طبقه (گردشگر) خلاق، معرفی شده است که میتواند ابعاد مختلف گردشگری خلاق را توصیف نماید. پس از طراحی مدل، به منظور اعتبارسنجی آن، پژوهشهای انجام شده مجددا تحلیل شده و نشان داده شده است که وجه غالب آن پژوهش در کدام خانه مدل جای میگیرد.https://www.itsairanj.ir/article_110411_2a66e651b4e3858cb11428dd9001a3a0.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823Identifying Dimensions and Components of Organizational Citizenship Behavior in Tourism Industryشناسایی ابعاد و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری10913311040810.22034/jtd.2020.110408FAهادی فهیم زادهدانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانمحمودرضا اسماعیلیعضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستانحچت وحدتیعضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستانرضا سبهوندعضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستانJournal Article20170506The aim of this study is to identify dimensions and components of organizational citizenship behavior in tourism industry. Approach of This study is qualitative and quantitative and content analysis and Fuzzy Delphi techniques are used in this research. First the schemes for the coding process had been designed. By research progress codes, sub-categories, the categories and the main themes refined and new codes and sub-categories added as its necessities. The validity of results tested by partial and final control with the principles of content analysis. 14 known models were selected to conduct the research. Using previous theories and tourism studies, component that fit the conceptual definition were extracted. In the second phase questionnaire aimed at gathering opinions of experts using fuzzy Delphi method was designed. According to the consensus of experts in the third round of Fuzzy Delphi process, 12 components of the final model presented in two dimensions (organization-oriented or personal-oriented and developmental or protection) and four areas (guard, servant, guide and pioneer). Advocating individual initiative, compliance, courtesy and civic virtue that were identified in previous studies were placed well in this context. Although the components have borrowed from former theories, but were reformed to fit the model. More frequent categories such as compliance, civic virtue and inter-personal helping reflects the genuineness of these components in former measures that also they are able to remain on later measures.هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری است. این پژوهش از حیث رویکرد، ترکیبی و تکنیکهای مورد استفاده تحلیل محتوای جهتدار و دلفی فازی میباشد. با طراحی چارچوب فرایند رمزگذاری؛ کدها، زیرمقولهها، مقولهها و تم اصلی مشخص شده با پیشرفت تحقیق رمزهای جدید و به اقتضاء آن زیر مقولههای جدید اضافه یا اصلاح شد. کنترل جزئی و کنترل نهایی مطابق با اصول تحلیل محتوای جهتدار، جهت بررسی اعتبار نتایج انجام شد. برای اجرای تحقیق 14 مدل مطرح انتخاب شد. با استفاده از نظریات پیشین و مطالعات صنعت گردشگری مولفههایی که متناسب با تعریف مفهومی بود استخراج شد. در ادامه پرسشنامهای با هدف کسب نظرات خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی طراحی گردید. با توجه به اجماع خبرگان در دور سوم فرآیند دلفی فازی، تعداد 12 مولفه در مدل نهایی شناسایی شد که از دو بعد (سازمان محور یا فرد محور و پیشبرد یا مراقبت) و چهار ناحیه (محافظ، خدمتگزار، راهنما و پیشگام) تشکیل شد. مولفههای هواداری، ابتکار فردی، اطاعتپذیری، ادب و فضیلت شهروندی که در مطالعات پیشین شناسایی شده بودند به خوبی در این چارچوب جای گرفتند. باقی مولفهها اگرچه با اقتباس از نظریههای پیشین است اما با اصلاح در مدل آورده شدند. فراوانی بیشتر مقولههایی مانند اطاعتپذیری، فضیلت شهروندی و کمک بین فردی نشانگر اصالت این مولفهها در مدلهای اولیه است که توانستهاند در مدلهای بعدی نیز باقی بمانند.https://www.itsairanj.ir/article_110408_80939d7a977e7035b3e6be248fef5c58.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823Analysis of Market Orientation on the Tehran`s 4 and 5 Star Hotelsتحلیلی بر وضعیت بازارگرایی در صنعت هتلداری ایران (مورد مطالعه: هتل های 4 و 5 ستاره شهر تهران)13414811040510.22034/jtd.2020.110405FAسید محمد موسویدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛شمس السادات زاهدیاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛Journal Article20170404- The aim of this study is "analysis of market orientation in Tehran's 4 and 5 star hotels". First, the primary conceptual model of the research in five dimensions of customer orientation, competitor orientation, harmony and coherence between units, technology and information systems and long-term focus was developed through the study of literature review and surveys. In order to achieve this aim some hypotheses were formulated and t-test was used to analyze each of the first main hypothesis and particular hypotheses of 1-1 to 1-5. ANOVA test was used to analyze the second main hypothesis. The result showed that the market orientation and its three dimensions : competitor orientation, harmony and coherence between units, technology and information systems aren't established in hotels and only customer orientation and long-term focus are established. Also, rejection of the second main hypothesis showed no significant difference between customer orientation and long-term focus. In the end, some proposals were presented for promotion of market orientation in hotels.هدف از پژوهش حاضر « تحلیلی بر وضعیت بازارگرایی در هتل های 4 و 5 ستاره شهر تهران» می باشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات تحقیق و نظر سنجی خبرگی، مدل مفهومی و اولیه تحقیق در قالب پنج بُعد مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها، تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی و تمرکز بلند مدت تدوین گردید. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، جامعه آماری متشکل از 140 مدیر و سرپرست ارشد بخش های مختلف هتل های 4 و 5 ستاره در تهران بزرگ مد نظر قرار گرفت. جهت دستیابی به هدف تحقیق فرضیاتی تدوین و از آزمون t-student جهت تحلیل هریک از فرضیات اهم اول و اخص 1-1 تا 1-5 استفاده شد و برای تحلیل آزمون فرضیه اهم دوم نیز آزمون ANOVA استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بازارگرایی، در سه بعد آن یعنی رقیب گرایی، هماهنگی و انسجام بین واحدها و تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی برقرار نمی باشد و تنها ابعاد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت بازارگرایی برقراراست. همچنین رد فرضیه اهم دوم نشان داد که دو بعد مشتری گرایی و تمرکز بلند مدت با یکدیگر اختلاف معناداری ندارند. در پایان نیز در راستای ارتقا بازارگرایی پیشنهاداتی ارائه گردید.https://www.itsairanj.ir/article_110405_7460e2a7e6baf1b49cb5a77c0885d663.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823Structural Modeling factors affecting tourism to attract tourists to the phenomenon of artificial (Case Park and Lake Cheetgar Tehran)مدل سازی ساختاری عوامل مؤثر بر جذب گردشگران به پدیده های گردشگری مصنوعی (نمونه موردی پارک و دریاچه چیتگر تهران)14916811040710.22034/jtd.2020.110407FAرسول حیدری سورشجانیگروه آموزشی جغرافیا و اکوتوریست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشانJournal Article20170429Urban man-made space their everyday life, leisure opportunities and lost circulation in nature and few opportunities ahead excuse distance and time, less space is circulating in nature. This is in large metropolises, including Tehran was more critical because of tourism and leisure, natural spaces around the city undergoes an arms race and various economic groups and bottlenecks in this area, there have been many. One of the ways out of the crisis phenomena artificial tourist by nature, largely urban phenomena that are close to nature. Park and Lake Cheetgar(Persian Gulf) tissue in the lateral edge of Tehran, has imposed a valuable tool for citizens and tourists to spend their leisure time in natural-like atmosphere. The aim of this study structural modeling the factors affecting artificial gravity is pulling tourists. This is the nature of the use of descriptive analysis, through questionnaires socio-economic factors, access and environmental quality to improve and expand the park and Lake Cheetgar examined. The sample size was calculated using a sample of 185 questionnaires and scientific implications of structural modeling, T test and Spearman correlation coefficient was used. . The results suggested that social factors r = 0.93 significance level of 0.002 greatest impact on attracting tourists and visitors to have this attraction.انسان شهرنشین با زندگی روزمره در فضای ساخته شده خود، فرصت گذران اوقات فراغت و گردش را در طبیعت از دست داده و در اندک فرصت های پیش رو معذوریت مسافت و زمان، کمتر مجال گردش در دل طبیعت را به او داده است. این مسئله در کلانشهرهای بزرگ از جمله تهران بحرانی تر بوده چرا که فضاهای طبیعی گردشگری و گذران اوقات فراغت اطراف شهر دستخوش رقابت نیروها و گروه های مختلف اقتصادی شده و تنگناهای بسیاری در این عرصه به وجود آمده است. پارک و دریاچه چیتگر(خلیج فارس) در لبه کناری بافت شهر تهران، فرصت ارزنده ای برای شهروندان و گردشگران وضع کرده تا اوقات فراغت خود را در فضای شبه طبیعی سپری نمایند. لکن به دلایل مختلف این مجموعه نتواسنته است از تمام ظرفیت های خود برای جذب بازدید کننده و گردشگر بهره ببرد. هدف پژوهش حاضر مدلسازی ساختاری عوامل مؤثر بر کشش گردشگران به جاذبه مصنوعی مذکور است. این پژوهش که ماهیتی کاربردی دارد با روش تحلیلی ـ توصیفی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، عوامل اقتصادی، اجتماعی، دسترسی و کیفیت محیطی را بر بهبود و گسترش گردشگری پارک و دریاچه چیتگر را بررسی می نماید. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 185 پرسشنامه محاسبه گردید و برای استنباط های علمی از مدلسازی معادلات ساختاری، آزمون T و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که عوامل اجتماعی با ضریب رگرسیونی 0.93 وp–value برابر 0.002 بیشترین اثر را بر جذب گردشگران و بازدید کنندگان از این جاذبه را دارا می باشند.https://www.itsairanj.ir/article_110407_f69fbf3d35a790d76b02cdc754433812.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823Land suitability evaluation of Maranjab area for the construction of tourism villageارزیابی تناسب اراضی منطقه مرنجاب جهت احداث دهکده گردشگری16918911040210.22034/jtd.2020.110402FAسید حجت موسویاستادیار گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران hmousavi15@kashanu.ac.ir0000-0003-1818-439Xسید مجتبی شریفیانکارشناس ارشد بیابانزدائی، گروه علوم مهندسی بیابان. دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران/ نویسنده مسئول: mojtaba_sharifian@yahoo.comابوالفضل رنجبر فردوییدانشیار گروه علوم مهندسی بیابان، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران aranjbar@kashanu.ac.irJournal Article20170307Vastness of desert ecosystems in Iran and failure to complete fertilization of them in economic sectors have required attention to management strategies based on sustainable development of environment. The ecotourism development can act as a management strategy in line with the environment and an alternative policy to combat land degradation, ecosystem survival and optimum utilization of nature. Therefore, the aims were to evaluate the land suitability for scenario of tourism village construction in Maranjab. The Parameters of site selection model of tourism village are tourism attractions, access and services, landscape, natural resource protection and risks. Also, AHP model was used to determine wieght of criterion. Then weighted maps was obtained by applying the criteria weights on their digital layers. Finally, the combination of all weighted layers of model led to the preparation of land suitability layer that in order to determine location of zones, its weight ranges were classified into five priorities. Results showed that tourism attractions and risks criterias with weight 0.4064 and 0.0429 have the highest and lowest scores, respectively. Also, according to the land suitability map, the 49503 hectares of study area is very suitable as first priorities for allocation to tourism village construction. This zone has spatial compliance with the surrounding area of Maranjab Caravansary, southern parts of Salt Lake and northern parts of the Aran Erg. Existence of tourist attractions, access to roads and residential centers as well as the importance of them in site selection scenarios of the tourism village are justified this compliance.گستردگی اکوسیستمهای بیابانی در ایران و عدم بارورسازی کامل آنها در بخشهای مختلف اقتصادی، توجه به راهبردهای مدیریتی منطبق بر توسعه پایدار محیط را الزامی کرده است. دراینخصوص توسعه صنعت اکوتوریسم در مناطق بیابانی میتواند به عنوان راهکار مدیریتی مناسب و همسو با محیطزیست و همچنین سیاست جایگزین مقابله با تخریب اراضی، ابتقای اکوسیستم و بهرهگیری بهینه از طبیعت مطرح باشد. ازاینرو پژوهش حاضر به ارزیابی سناریوی تناسب اراضی منطقه مرنجاب برای احداث دهکده گردشگری پرداخته است. پارامترهای مدل مکانیابی دهکده گردشگری شامل پنج معیار اصلی جاذبههای گردشگری، دسترسی و خدمات، سیمای سرزمین، حفاظت از منابع طبیعی و مخاطرات میباشد. بهمنظور تعیین امتیاز هریک از معیارها از مدل تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. با اعمال امتیازات حاصل از مدل به لایههای رقومی معیارها، نقشههای وزندار آنها بدست آمد. نهایتاً تلفیق تمامی لایههای وزندار، منجر به تهیه لایه موزون تناسب ارضی گردید که برای تعیین مکانی پهنهها، دامنه امتیازات آن براساس شکستهای طبیعی به پنج اولویت طبقهبندی شد. نتایج نشان داد که معیارهای جاذبههای گردشگری و مخاطرات بهترتیب با وزن 4064/0 و 0429/0 بالاترین و پایینترین امتیاز را بهخود اختصاص دادهاند. همچنین طبق نقشه نهایی تناسب ارضی، 49503 هکتار از سطح منطقه مرنجاب تحت عنوان اولویت نخست جهت تخصیص به دهکده گردشگری بسیارمناسب میباشد. این پهنه انطباق مکانی با محدوده اطراف کاروانسرای مرنجاب، نواحی جنوبی دریاچه نمک و قسمتهای شمالی ریگ بلند دارد که وجود جاذبههای گردشگری، دسترسی به راههای ارتباطی و مراکز اقامتی و همچنین اهمیت بسیار زیاد آنها در سناریوی مکانیابی دهکده گردشگری این همسویگی را توجیح میکند.https://www.itsairanj.ir/article_110402_3b6c7bf88b908b220ab88519b94ca1aa.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50756220170823The Impact of tourism brand value on Museum tourists' loyalty
Case study: Iran National Museum, Tehranتاثیر ارزش ویژه برند گردشگری بر وفاداری گردشگران موزه (مورد مطالعه: موزه ملی ایران)19020711040610.22034/jtd.2020.110406FAپرویز آقاییدانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی شهری در دانشگاه شهید بهشتی و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبلطفعلی کوزه گر کالجیگروه جغرافیا، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهرانحیدر محمدیگروه مدیریت، دانشگاه کردستانJournal Article20170426Tourism economics in 21st century will continue its gradual growth and this growth will expedite during the years to come. Sharing this huge volume of financial resources relies on Tourism Destinations Branding. Among the various tourism destinations, tourists tend to choose the places which are widely known as top and different brands. Among the tourism attractions of our country Iran, the cultural and artistic attractions have never received enough attention due to which this research focusing on Iran National Museum Tourism will assess its special importance and value then the relation between branding and tourist’s loyalty to the destination is distinguished. The research method is descriptive analysis and in terms of objective is user-development. The sample volume is 200 tourists with planned-available method. The data is collected through libraries and filed method. In the first section of this research, the special value of the National Museum Tourism Brand is calculated using the independent- single-sample T-Test. The results drawn from this section shows that the value of National Museum Brand with the score 3.37 is fairly high and its significance is approved through the various indicators with Alpha 5 level. In the second section, the relation between National Museum Tourism Brand and tourist’s loyalty is assessed as 0.0629 using the Spearman correlation coefficients. In the final section some suggestions are presented in terms of research findings such as “the supply of goods and services being affordable by the tourists”.در قرن بیستویکم که اقتصاد گردشگری همچنان به روند روبهرشد خود ادامه میدهد، وفاداری گردشگران به مقاصد سفر به عنوان محرکه توسعه صنعت گردشگری شناخته میشود. مولفههای تاثیرگذار بر این وفاداری از مطالعات بنیادین این حوزه به شمار میرود تا با اولویتبندی کردن آنها قدرت رقابتپذیری مقاصد را، بخصوص در بخشهایی که تاکنون کمترین سهم را در بخش اقتصاد گردشگری داشته است، افزایش داد. از آنجاییکه در میان جاذبههای گردشگری کشور بخش گردشگری فرهنگی و هنری کمتر مورد توجه بوده، به همین مبنا این پژوهش با تأکید بر گردشگری موزه ملی ایران، ارتباط میان برندسازی به عنوان متغیر مستقل و وفاداری گردشگران به مقصد به عنوان متغیر وابسته را بدست خواهد آورد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و به لحاظ هدف کاربری-توسعهای میباشد. حجم نمونه به تعداد 200 گردشگر و بصورت غیرتصادفی-دردسترس میباشد. دادهها و اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. در ابتدا با استفاده از نرمافزار spss، ارزش ویژه برند گردشگری موزه ملی با آزمون T-test تکنمونهای مستقل محاسبه شده است نتایج این بخش گویای آن است که برند موزه ملی با امتیاز 3.37 دارای ارزش نسبتاً بالایی است و معناداری آن در زیر شاخصهای مختلف با سطح آلفای 5 درصد قابل تائید است. در بخش دوم با ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط میان برند گردشگری موزه ملی و وفاداری گردشگران با مقدار 0.0629 بدست آمده است که در مرحله بعد نتایج آزمون رگرسیون نشان میدهد عناصر ثانویه بیشترین تاثیر را بر وفاداری گردشگران موزه دارد.https://www.itsairanj.ir/article_110406_750d5bba7a74dc7ab900fd067f91c8a0.pdf