انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Indexing Urban creative tourism with an Iranian Islamic Approach
(Case study Isfahan)شاخص سازی گردشگری خلاق شهری با رویکرد ایرانی اسلامی (مورد مطالعه شهر اصفهان)11713033410.22034/jtd.2021.208757.1883FAمریم مصاحبی پور فرددانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.احمد خادم الحسینیدانشیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایرانحمید صابریاستادیار گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.0000-0002-6013-5287رضا مختاری ملک آبادیدانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.Journal Article20191114Abstract<br />TheCreative tourism is a new form of cultural tourism in which the tourist behaves like a citizen and enables them to leverage their creative potential within the community through active participation in local workshops and educational programs. Between indexing, one can evaluate a city's creative potential and potential for creating innovation based on that city's talent and culture, and map that city's future in the field, provided it is first based on the culture of that native city Made.The purpose of this study is to index creative tourism in Islamic cities of Iran. The dominant approach is based on a practical purpose and based on a Case description, based on a questionnaire. This article attempts to try to localize them in accordance with Iranian Islamic culture by examining the creative theories of the city and by looking creatively at their sub-indices. Then, a field method based on questionnaire compilation,Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) is used to evaluate and analyze the content of indicators affecting the creativity dimensions of tourism. Socio-cultural, physical-spatial, economic, political, infrastructure-welfare and technology-development were presented for measuring creative tourism in Isfahan. After analyzing the collected questionnaires, 48 of them were omitted due to lack of content validity ratio and 66 sub-indices were confirmed in the form of 6 indices.گردشگری خلاق شکل جدیدی از گردشگری فرهنگی است که در آن گردشگر شبیه یک شهروند رفتار میکند و به آنها این امکان را می دهند تا در بطن جامعه از طریق شرکت فعال در کارگاهها و برنامههای آموزشی بومی قابلیتهای خلاقانه خود را به منصه ظهور برسانند.در این بین شاخص سازی،می تواند قابلیت ها و پتانسیل های خلاق یک شهر را برای خلق نوآوری بر اساس استعداد و فرهنگ آن شهر مورد ارزیابی قرار دهد و آینده آن شهر را در این زمینه ترسیم کند،به شرط آنکه ابتدا بر اساس فرهنگ آن شهر بومی سازی شده باشند. هدف از این پژوهش شاخص سازی گردشگری خلاق در شهرهای ایرانی اسلامی است.رویکرد حاکم، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ژرفانگر،مبتنی بر پرسشنامه می باشد. در این مقاله تلاش گردیده است تا با بررسی نظریه های شهر خلاق و با نگاهی خلاقانه به زیر شاخص های آنها،در جهت بومی سازی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی،کوشش لازم به عمل آید. سپس، به روش میدانی بر اساس تدوین پرسشنامه،ضریب اعتبار محتوا-(CVR) و شاخص اعتبار محتوا-(CVI) نسبت به ارزیابی و تحلیل محتوای شاخص های اثر گذار بر ابعاد خلاقیت در گردشگری اقدام گردد.تعداد 114 زیرشاخص، به تفکیک معیارهای اجتماعی – فرهنگی، کالبدی- فضایی، اقتصادی، سیاسی،زیرساختی- رفاهی و فناوری-توسعه جهت سنجش گردشگری خلاق در شهر اصفهان ارائه گردید. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه های جمع آوری شده،در نهایت،از این تعداد زیرشاخص،48 مورد به علت عدم احراز نسبت روایی محتوایی حذف و 66 زیر شاخص در قالب 6 شاخص مورد تائید قرار گرفت.https://www.itsairanj.ir/article_130334_0a72efb24fa59b1e9a895e70d3bc0d73.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Semantic mapping of the mental image of urban touristsنگاشت معنایی تصویر ذهنی گردشگران شهری192911390510.22034/jtd.2020.236020.2060FAمهدی باصولیاستادیار، جهاددانشگاهی استان یزد، یزد، ایران؛0000-0002-3787-4938میر محمد اسعدیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛0000-0002-4933-6774یاسمین برومندزادمدرس گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛لیلا اویسیکارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛محمد امیر اویسیکارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛Journal Article20200621Urban tourism is a complex, multi-sectoral and dispersed activity, the product of which is the sale of tourists' experiences of the city's attractions, facilities and services. Paying attention to and organizing natural, human and visual factors influencing the beauty of the environment is the most effective way to increase the quality of the travel experience. Considering the undeniable necessity of mental image in attracting urban tourists and the role of this type of tourism in the economy, in this study, an attempt has been made to provide a qualitative model of factors affecting mental image with the aim of boosting urban tourism using semantic cognitive mapping method. For this purpose, after stating the subject, theoretical foundations and reviewing the research background, 30 interviews were conducted using the qualitative research design until the theoretical saturation was reached. The study population consists of urban tourists and tourism experts. Then, using the semantic cognitive mapping approach, a conceptual model was extracted and drawn from the dimensions and components of the mental image. The obtained semantic cognitive mapping has 6 main categories and 30 theoretical propositions that can help policymakers in policy making and better and deeper understanding of this concept.گردشگری شهری فعالیتی پیچیده، چندبخشی و پراکنده است که محصول آن فروش تجارب گردشگران از جاذبه، تسهیلات و خدمات شهر است. توجه و سازماندهی عوامل طبیعی، انسانی و بصری مؤثر در زیبایی محیط مؤثرترین راه برای افزایش کیفیت تجربۀ سفر است. با توجه به ضرورت انکارناپذیر تصویر ذهنی در جذب گردشگران شهری و نقش این نوع از گردشگری در اقتصاد، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش نگاشت شناختی معنایی، مدلی کیفی از عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی با هدف رونق گردشگری شهری ارائه شود. بدین منظور، ابتدا پس از بیان موضوع، مبانی نظری و بررسی پیشینۀ پژوهش، با استفاده از طرح پژوهش کیفی، سی مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است. جامعۀ این پژوهش دربردارندۀ گردشگران شهری و کارشناسان حوزۀ گردشگری بوده است. با رویکرد نگاشت شناختی معنایی، مدل مفهومی از ابعاد و مؤلفههای تصویر ذهنی استخراج و ترسیم شده است. نگاشت شناختی معنایی بهدستآمده دارای شش مقولۀ اصلی و سی گزارۀ نظری است که در سیاستگذاری و درک بهتر و عمیقتر این مفهوم به سیاستگذاران یاری خواهد رساند.https://www.itsairanj.ir/article_113905_25d89fa893b6dfe8ebb65abbac375afb.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Presentation of Tourism Marketing Model in Tehran City with Mixed Approach and Validationارائۀ الگوی بازاریابی گردشگری در شهر تهران با رویکرد آمیخته و اعتباریابی آن315011967010.22034/jtd.2020.224218.2033FAعباس اسدیدانشآموختۀ گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانکامبیز حیدرزادهدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4592-3816محسن خون سیاوشاستادیار، گروه ریاضی و آمار، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانمنصوره علیقلیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200516Background: Tourism market development is an undeniable necessity for all countries and all countries have made great efforts to develop its market. In Iran, despite its many tourism capabilities, its market share is very small compared to most tourist countries. Therefore, it is important and fundamental to pay attention to the development of its market and to present a marketing model.<br />Purpose: This study was conducted with the aim of presenting a tourism marketing model in Tehran.<br />Method: This research has been done with a mixed approach and mixed method. The method of analysis in this study is a combination of exploratory and analytical. The exploratory part is done with the foundation data theory and the quantitative part is done using structural equation modeling.<br />Results: The results of the qualitative section were obtained based on three coding steps with more than 221 meaningful propositions, 193 corresponding concepts and 35 sub-categories, 12 main categories and one core category. The main categories obtained include; Institutional cooperation and alignment, deep understanding of marketing, tourism diplomacy, sharing global events, supporting the national economy, training efficient hosts, market research development, understanding market needs, introducing capabilities, overcoming existing constraints, national demand, infrastructure development that is abstract Most of these categories in the selective coding stage, a core category called "tourism marketing as a national demand and due to a deep understanding of marketing in the context of infrastructure development and the introduction of capabilities by intervening to understand market needs and by institutional cooperation and alignment strategies, awareness And the development of market research has led to the implications of global tourism diplomacy and support for the national economy, ”he said, which could cover all other categories. In the quantitative part, the results of structural equation modeling showed that the effect of all independent variables on the explanation of tourism marketing was significant.<br />Conclusion: Tourism market as an indigenous and efficient structure can be efficient and practical in the field of tourism management and the extracted research model has many applications for this industry.<strong>زمینه</strong>: توسعۀ بازار گردشگری درحکم ضرورتی انکارناپذیر برای همۀ کشورها مطرح است و همۀ کشورها تلاشهای فراوانی در توسعۀ بازار آن کردهاند. سهم بازار ایران نیز، با وجود قابلیتهای فراوان گردشگری، در مقایسه با اغلب کشورهای گردشگرپذیر بسیار ناچیز است. ازاینرو توجه به توسعۀ بازار آن و ارائۀ الگوی بازاریابی مهم و اساسی است.<br /><strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی بازاریابی گردشگری در سطح شهر تهران انجام شده است.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش با رویکرد آمیخته و به روش ترکیبی یا میکس متد انجام شده است. روش تحلیل در این پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی و تحلیلی است. بخش اکتشافی با نظریۀ دادهبنیاد و بخش کمّی با استفاده از مدلسازی معادلۀ ساختاری انجام شده است.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج بخش کیفی براساس سه مرحلۀ کدگذاری با بیش از 221 گزارۀ معنادار، 193 مفهوم متناظر و 35 مقولۀ فرعی و 12 مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته بهدست آمد. در این مقولۀ اصلی بهدستآمده، شامل همکاری و همراستایی نهادی، درک عمیق بازاریابی، دیپلماسی گردشگری، تسهیم رویدادهای جهانی، پشتیبانی از اقتصاد ملی، تربیت میزبانهای کارآمد، توسعۀ تحقیقات بازار، درک نیاز بازار، معرفی قابلیتها، رفع محدودیتهای موجود، مطالبۀ ملی و توسعۀ زیرساخت است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقولۀ هسته با تعریفِ «بازاریابی گردشگری بهمثابۀ مطالبۀ ملی و به علت درک عمیق بازاریابی در بستر توسعۀ زیرساخت و معرفی قابلیتها با مداخلۀ درک نیاز بازار و از طریق راهبردهای همکاری و همراستایی نهادی، آگاهیبخشی و توسعۀ تحقیقات بازار به پیامدهای دیپلماسی گردشگری جهانی و پشتیبانی از اقتصاد ملی منجر شده است» ظاهر شد که میتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در بخش کمّی نیز نتایج حاصل از مدلسازی معادلۀ ساختاری نشان داد که اثر همۀ متغیرهای مستقل در تبیین بازاریابی گردشگری معنادار بوده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بازار گردشگری بهمنزلۀ سازهای بومی و کارآمد میتواند در عرصۀ مدیریت گردشگری کشور کارآمد و کاربردی باشد و الگوی استخراجشدۀ پژوهش برای این صنعت کاربرد زیادی داشته باشد.https://www.itsairanj.ir/article_119670_8cc9b7325594fbe23730c75e37ff23a7.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Analyzing on the Antecedents of Resilience to Negative Information: The Mediating Role of Customer–brand Identification in the Hotel Industryواکاوی پیشایندهای تابآوری در برابر اطلاعات منفی: نقش میانجی هویتیابی مشتری با برند در صنعت هتلداری516213156410.22034/jtd.2020.238013.2068FAمرتضی ملکی مین باشاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.داود فیضاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.هوشمند باقری قره بلاغدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20200704Resilience to negative information can be viewed as extra-role behavior. Extra-role behaviors occur when consumers benefit a brand without thinking purely of their own self-interest. <strong></strong>Resilience to negative information is likely to reinforce purchase intentions. The main purpose of the present research is to present Analyzing on The Antecedents of Resilience to Negative information on the mediating role of customer–brand identification in the hotel industry. This research, in terms of purpose, is functional and based on data collection, which is a descriptive survey. The required data of this study were collected by a simple random sampling method from all guests of 5-star <strong></strong>hotels in Tabriz (Pars Hotel, Shahryar, and Kaya) and 267 people were collected. The questionnaire-based on the Likert spectrum was used in order to collect information and structural equation <strong></strong>modeling was used to analyze the data. Findings showed that the Brand social benefits, Customer-to-customer similarity, and memorable brand experiences have a positive and significant effect on Customer-brand identification. In other words, Customer-brand identification has a positive and significant effect on the resilience of customers to negative information. Finally, gender moderates the effect of Customer-brand identification on resilience to negative information.تاب<strong></strong>آور<strong></strong>ی در برابر اطلاعات منفی را می<strong></strong>توان رفتار<strong></strong>های فرانقش درنظر گرفت. رفتارهای فرانقش زمانی رخ می<strong></strong>دهند که مصرف<strong></strong>کنندگان، بدون توجه صرف به منافع خود، از برند خاص بهره می<strong></strong>برند. از سوی دیگر، تاب<strong></strong>آوری در برابر اطلاعات منفی قصد خرید در مصرفکنندگان را تقویت میکند. هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی پیشایندهای تاب<strong></strong>آوری مشتریان در برابر اطلاعات منفی با تأکید بر نقش میانجی هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند در صنعت هتلداری است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده<strong></strong>ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. <strong></strong>داده<strong></strong>های مورد<strong></strong>نیاز پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از کلیۀ میهمانان هتل<strong></strong>های پنج ستارۀ تبریز (هتل پارس، شهریار و کایا) به تعداد 267 نفر گردآوری شد. بهمنظور گردآوری دادههای میدانی از پرسشنامۀ مبتنی بر طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته<strong></strong>های پژوهش نشان داد منافع اجتماعی برند، همانندی مشتری با مشتری و تجربههای بهیادماندنی از برند در هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند تأثیر مثبت و معناداری در تاب<strong></strong>آوری مشتریان در برابر اطلاعات منفی دارد. سرانجام، جنسیت اثر هویت<strong></strong>یابی مشتری با برند در تاب<strong></strong>آوری در برابر اطلاعات منفی را تعدیل می<strong></strong>کند. https://www.itsairanj.ir/article_131564_63a27d586759c3f48efdf8c73d111cdc.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Investigating the role of brand image in touristm brand equity of Isfahan from the perspective of domestic touristsبررسی نقش تصویر برند در ارزش ویژه برند گردشگری اصفهان از دیدگاه گردشگران داخلی637213154310.22034/jtd.2021.263826.2220FAفریبا وحیدزادگاندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم جغرافیایی و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلی زنگی آبادیدانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم جغرافیایی و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-6167-2447Journal Article20201226Tourism is one of the fastest growing and dynamic industries in the world. Destination branding is a means to obtain competitive advantages, highlighting and differentiating destinations and companies from their competitors. A strong and lasting image in the tourist mind of the tourism destination can lead to the creation of a tourism brand.The current research examines the factors influencing brand equity of Isfahan tourism from the perspective of domestic tourists by emphasizing the brand's image. The statistical population comprises the total number of domestic tourists in Isfahan in the period from August to November 2019. The data collection instrument is a questionnaire, the data analysis is carried out by using Amos 23 software; moreover, the method of factor analysis is confirmatory. The results of the study show that the factor loading of categories related to the whole brand equity of Isfahan tourism questionnaire are in a relatively favorable condition. In other words, the correlation of the total brand equity of Isfahan tourism with the factors related to this average variable is high. In addition, the coefficient between brand image and Isfahan brand equity shows that it has had the greatest impact on Isfahan brand equity. Moreover, the three components of brand awareness, perceived quality and brand loyalty are in the second rank since there are no significant differences between them. Isfahan brand image is the main factor in the Brand equity of Isfahan tourism brand. Isfahan historical landscape is the highest evaluated item in Isfahan brand image.گردشگری از صنایعی است که بهسرعت درحال رشد جهانی است. در این بازار رقابتی، برند مقصد وسیلهای برای بهدستآوردن مزیتهای رقابتی، برجستهسازی و تمایز مقصد از رقبا است. تصویر قوی و پایداری که در ذهن گردشگر از مقصد گردشگری ایجاد میشود به خلق برند گردشگری میانجامد. در این پژوهش عوامل مؤثر بر ارزش برند گردشگری اصفهان از دیدگاه گردشگران داخلی، با تأکید بر نقش تصویر برند، بررسی شده است. نمونۀ مطالعهشده شامل 383 نفر از گردشگران داخلی شهر اصفهان در بازۀ زمانی مرداد تا آبان 1398 بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار آموس23 تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بارهای عاملی معرفهای مربوط بهکل پرسشنامۀ ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند. به عبارت دیگر، همبستگی کل ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان با معرفهای مربوط به این متغیر متوسط به بالا است. همچنین، ضریب بین تصویر برند و ارزش ویژۀ برند اصفهان نشان میدهد که تصویر برند بیشترین تأثیر را بر ارزش ویژۀ برند اصفهان داشته است و سه مؤلفۀ آگاهی از برند، کیفیت ادراکشده و وفاداری به برند در رتبۀ دوم قرار گرفتهاند، زیرا ﺗﻔﺎﻭﺕ معناداری ﺑﻴﻦ آنها ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ. نتایج نشان میدهد که تصویر برند اصفهان عامل اصلی در ارزش ویژۀ برند گردشگری اصفهان است. جاذبههای تاریخی، جاذبههای طبیعی و داستانهای رمزگونه بالاترین گویههای ارزیابیشده در تصویر برند اصفهان بودهاندhttps://www.itsairanj.ir/article_131543_9d41c04bd9ec68c36c6c4ca67945ba90.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222A pathological study of short-term education program in Iran from stakeholder perspectiveآسیب شناسی نظام آموزش های کوتاه مدت گردشگری ایران از رویکرد ذی نفعان738812507110.22034/jtd.2020.237797.2070FAجعفر باپیریدکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-5236-6782زاهد شفیعیاستادیار گروه گردشگری، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان. ایران؛نسیم محمدیان محمودجیقدانشجوی دکترای مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛امین سلطانی هوراندکارشناس ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی.دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛ترانه حاجی احمدی فرمهینیکارشناسی ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛Journal Article20200704Iran’s short-term tourism education program, offered by Iran tourism authority, is the major program to develop industry professional human resources. This research aims to identify the challenges and shortcomings of his program from a stakeholder perspective. To carry out this research, an interview is conducted with 35 persons representing different stakeholder groups. The interviewees were selected using judgmental and snowballing sampling methods. The transcribed data were analyzed through thematic analysis. Based on the analysis, 105 initial codes were revealed and then classified under 24 basic themes. The basic themes, in turn, were grouped under seven organizing themes: structural problems, poor management, screening challenges, content shortcomings, assessment flaws, educational failures, and evaluation and monitoring deficiencies. The findings help researchers, policy-makers and planners to have deeper understanding of the current short-term tourism education program. It also helps solving problems and challenges and paves the way for holistic, integrated and balanced development of tourism industry, economic growth and sustainable employment.نظام آموزشهای کوتاهمدت گردشگری کشور ـ که متولی آن معاونت گردشگریِ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است ـ اصلیترین برنامة توسعة منابع انسانی ماهر و حرفهای در این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر، آسیبشناسی این نظام و شناسایی مشکلات آن از دیدگاه شبکه ذی<sub></sub>نفعان آموزش گردشگری است. برای انجام این پژوهش، با 35 نفر از نمایندگان گروههای گوناگون ذینفع، که به روش قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. دادههای گردآوریشده بعد از مکتوبشدن با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شدند. براساس تحلیل مصاحبهها از 105 کد اولیة شناساییشده، 24 مضمون پایه شکل گرفت که آنها نیز بهنوبة خود ذیل 7 مضمون سازماندهنده یا عمده تحت عناوین ذیل دستهبندی شدند: الف) مشکلات ساختاری؛ ب) ضعفهای مدیریتی؛ پ) چالشهای گزینش؛ ت) کمبودهای محتوایی؛ ث) معضلات سنجش؛ ج) نارساییهای آموزشی و چ) کاستیهای ارزیابی و نظارت. این مطالعه به پژوهشگران، سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش گردشگری کمک میکند تا از نظام فعلی آموزشهای کوتاهمدت گردشگری در کشور شناخت بهتری پیدا کنند و با رفع مشکلات موجود، زمینه را برای توسعة همهجانبه، یکپارچه و متعادل صنعت گردشگری، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار فراهم کنند.https://www.itsairanj.ir/article_125071_413efe6521e401138bee9e20f8b9946d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Rural tourism development planning based on sustainable ecotourism
Case study of Kojoor area in Mazandaran provinceبرنامه ریزی توسعه گردشگری روستایی مبتنی بر اکوتوریسم پایدار مورد پژوهی ناحیه کجور در استان مازندران8911113238410.22034/jtd.2021.263523.2217FAامین امینی کاشانیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-4705-8600مهران علی الحسابیدانشیار دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.0000-0002-0908-0516Journal Article20201224The existence of historical and cultural potentials and the existence of pristine ecotourism areas in rural areas provide a very favorable ground for the development of tourism in these areas. In Iran, due to the existence of large rural areas with numerous natural and historical-cultural attractions, tourism can be used as a solution for the development and revitalization of these areas. One of these areas has potential in the field of rural tourism and ecotourism, Kojoor area in Mazandaran province. The present study intends to provide appropriate planning for the development of rural tourism based on sustainable ecotourism by examining and recognizing the existing economic, social, environmental and physical fields as well as the current situation of tourism in this area. The statistical population in this study included villagers, tourists, officials and specialists and the method of data collection was both library and field. In this study, using the SWOT model, a list of strengths, weaknesses, opportunities and threats was identified. Then, in order to eliminate or reduce weaknesses and threats, and strengthen and improve strengths and opportunities, based on the strategic planning process, vision statement and goals were determined, and then appropriate strategies and policies were developed to achieve the set goals. Finally, action plans at both macro and micro levels for the development of rural tourism in the Kojoor area based on sustainable ecotourism have been proposed. Findings show that Kojoor area has a special potential for the development of rural tourism and ecotourism and with proper planning can be recognized as a model tourism area in the future. To achieve this goal, it is necessary to use the participation of the local community, the support of officials and organizations related to rural tourism in the area, improve environmental and physical facilities, as well as private sector investment.وجود ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی و وجود مناطق بکر اکوتوریستی در نواحی روستایی زمینۀ بسیار مطلوبی را برای توسعۀ گردشگری در این مناطق فراهم میکند. در ایران نیز، با توجه به وجود مناطق وسیع روستایی با جاذبههای طبیعی و تاریخی ـ فرهنگی متعدد، گردشگری میتواند راهکاری برای توسعه و احیای این مناطق درنظر گرفته شود. یکی از مناطقی که دارای ظرفیت مناسب در زمینۀ گردشگری روستایی و اکوتوریسم است، ناحیۀ کجور در استان مازندران است. پژوهش حاضر درنظر دارد، با بررسی و شناخت زمینههای اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و کالبدی و همچنین وضعیت کنونی گردشگری در این ناحیه، برنامهریزی مناسبی را با هدف توسعۀ گردشگری روستایی مبتنی بر اکوتوریسم پایدار ارائه کند. جامعۀ آماری در این پژوهش روستاییان، گردشگران و مسئولان و متخصصاناند و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و میدانی است. در این مطالعه، با استفاده از مدل سوات (SWOT)، فهرستی از نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها شناسایی شدند. در ادامه، برای رفع یا کاهش نقاط ضعف و تهدیدها و تقویت و بهبود نقاط قوت و فرصتها، براساس فرایند برنامهریزی راهبردی، بیانیۀ چشمانداز تنظیم شد و اهدافی تعیین و سپس راهبردها و سیاستهای مناسبی برای دستیابی به این اهداف تدوین شدند. درنهایت نیز، برنامههای اقدام، در دو سطح خرد و کلان، بهمنظور توسعۀ گردشگری روستایی ناحیۀ کجور با تکیه بر اکوتوریسم پایدار پیشنهاد شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند ناحیۀ کجور ظرفیت ویژهای برای توسعۀ گردشگری روستایی و اکوتوریسم دارد و با برنامهریزی مناسب میتواند در آینده ناحیهای نمونه در گردشگری باشد. بدینمنظور، استفاده از مشارکت جامعۀ محلی، حمایت مسئولان و سازمانهای مرتبط با گردشگری روستایی ناحیه، بهبود امکانات محیطی و کالبدی و همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی ضروری است.https://www.itsairanj.ir/article_132384_87f092d616ff9ad7c358baa58c127ac7.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222The role of customer participation in creating economic and social value in tourism business ecosystem (case study: customers of active companies in the tourism industry)نقش مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار گردشگری مورد مطالعه: مشتریان شرکتهای فعال حوزۀ گردشگری11312614356710.22034/jtd.2020.253874.2159FAرضا شافعیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستانآرمان احمدی زاداستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستانزینب مولائی. دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار، دانشگاه کردستانJournal Article20201026Today, the strategic focus of firms has shifted from the individual performance to the development of a business ecosystem-based strategy. A business ecosystem consists of interdependent systems that are connected by bases from different members of an ecosystem, such as customers, suppliers, partners, and other stakeholders. In other words, the entry and exit of each member affects the performance of other members. Among members of business ecosystems, this study focuses on customers and the impact of customer participation in creating economic and social value in the business ecosystem. One of growing industries in developing countries of the service economy is tourism industry, and its development has numerous economic, social and cultural benefits. Today, this area has currently proved to be of great importance to the economic, social and cultural developments in Iran, and there is a important role in the continuation of tourism and the future of this industry by the tourists. For this purpose, the role of all customers of tourism offices in the west of the country, as a statistical community in creating value in the business ecosystem was examined. This research is simultaneously descriptive research,. In this research our data was collected through a questionnaire. The results show that customer participation has significant positive impact on in creating economic and social value in the business ecosystem. Motivation and sociological factors are also known to be two influential drivers in customer engagement. Also, sub-variables such as gender, client province and the number of visits to travel agencies in a period of a year had the moderating effect on some of the main research relationshipsامروزه تمرکز راهبردی بنگاهها از دیدگاه عملکرد انفرادی به توسعۀ راهبرد مبتنی بر اکوسیستم کسبوکار تغییر یافته است. اکوسیستم کسبوکار به سیستمهای وابستۀ متقابلی اشاره دارد که توسط پایههایی از اعضای اکوسیستم مانند مشتریان، تأمینکنندگان، شرکا و دیگر ذینفعان به هم پیوسته است. در میان اعضای اکوسیستمهای کسبوکار، این مطالعه بر روی مشتریان و اثرگذاری مشارکت مشتری در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسبوکار، در راستای پایداری اکوسیستم کسب وکار، تمرکز دارد. یکی از صنایع روبه رشد در کشورهای درحال توسعه صنعت گردشگری است که اهمیت بسزایی در تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورها به ویژه ایران دارد و گردشگران نقش مهمی در تداوم گردشگری و آیندۀ این صنعت ایفا میکنند. به این منظور، نقش کلیۀ مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور در هم آفرینی ارزش در اکوسیستم کسب و کار بررسی شده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای همبستگی و بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و بر اساس روش اجرا و جمع آوری اطلاعات، پیمایشی است. با توجه به نامحدودبودن جامعۀ پژوهش، تعداد چهارصد نفر از مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور برای نمونه انتخاب شدند و روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است. اطلاعات لازم به دو روش کتابخانه ای و پیمایشی گردآوری شده است و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با فنون آماری توصیفی و استنباطی به وسیلۀ نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ اثر مثبت و معنادار مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و ایجاد ارزش اجتماعی در اکوسیستم کسب وکار است. انگیزش و عوامل جامعه شناختی نیز دو محرک اثرگذار در میزان مشارکت مشتریان شناخته شده اند. همچنین، متغیرهای فرعی مانند جنسیت، استان مشتریان و تعداد دفعات مراجعه به آژانس های گردشگری در بازۀ زمانی یک سال، در برخی از روابط اصلی پژوهش اثر تعدیل کنندگی داشته است.https://www.itsairanj.ir/article_143567_41836f345e3fba07ad7378a9f2813db5.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222The Relationship Between the Capability Workplace and the Competitive Advantage of
Iran Hotelsرابطۀ محیط قابلیتگرا و کسب مزیت رقابتی پایدار در هتلهای ایران موردمطالعه: هتلهای تهران12714014565810.22034/jtd.2019.183184.1711FAمحمدرضا فرزیندانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمهدی کروبیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناکبر پورفرجدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی؛مصطفی محمودیدانشجوی دکتری رشتۀ گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی؛Journal Article20190426The purpose of this research is to create an organizational innovation based on human resource agency in the hotel industry to ensure continuity of hotel competitiveness. The agency approach focuses on the freedom of activists and their interaction within the action framework. The research method type is a developmental-applied and descriptive - survey. Data collection was carried out by a questionnaire with 42 questions and a random sample of 260 individuals that was selected among managers and staff of 5 star hotels in Tehran. Data analysis was performed using the structural equation modeling technique - in two parts of the measurement model - to examine the technical characteristics of the questionnaire and the structural part, to investigate the research hypotheses. Findings of the research indicate the positive and significant effect action framework on creating innovation in forms of manufacturing, process and administrative innovation. Based on the results of the research, the factors of the action framework Contains of subjective well-being, giving positive freedom, knowledge sharing, transformational leadership, Organizational equality and Psychological Contracts influenced On the innovation of Workplace of Iranian Hotels.کسبوکارهای گردشگری، از جمله هتلها، باید بهطور مداوم با استفاده از روشها و فرایندهای نوآورانه و تولید محصولات متمایز، علاوهبر کسب مزیت رقابتی پایدار، جذابیت سفر به کشورها و رونق صنعت گردشگری را در آن مقصد خلق کنند. هدف از پژوهش حاضر خلق نوآوری سازمانی مبتنی بر شکوفایی قابلیتهای منابع انسانی در هتلهاست تا رقابتپذیری سازمانی آنها را بهطور مداوم تضمین کند. نوع پژوهش توسعهای ـ کاربردی و توصیفی ـ پیمایشی است. جمعآوری دادهها براساس پرسشنامهای متشکل از 44 سؤال و با روش نمونهگیری در دسترس و انتخاب 260 نفر از میان مدیران و کارکنان هتلهای پنج ستارۀ تهران انجام شده است. تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، در دو بخش الگوی اندازهگیری برای بررسی ویژگی فنی پرسشنامه و بخش ساختاری، برای بررسی فرضیههای پژوهش انجام شده است. یافتههای پژوهش از تأثیر مثبت و معنادار متغیرهای محیط کار در خلق نوآوری سازمانی در اشکال نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری حکایت دارد. بر مبنای نتایج تحقیق، ویژگیهای محیط کار شامل رفاه ذهنی، اعطای آزادی مثبت، تسهیم دانش، وجود رهبر تحولآفرین، برابری سازمانی و تأمینشدن قراردادهای روانشناختی قادر به خلق نوآوری سازمانی در محیط کاری هتلها است.https://www.itsairanj.ir/article_145658_b5a9950e56ae9998301458026f5ab049.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Explanation and determining model of the function and development in Qtourism based on sustainable tourism (Case study: Sheikhsafi collection, Ardebil city)تبیین و ارائۀ مدل کارکرد و توسعۀ کیوتوریسم در گردشگری پایدار (مورد مطالعه: مجموعۀ شیخ صفی، شهر اردبیل)14115814356810.22034/jtd.2021.247787.2130FAمحمدرضا ربیعی مندجیناستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد علیزادهدکتری گردشگری، مدرس دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.حسن اروجیاستادیار گروه جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20200911E-tourism is one of the most widely used items in tourism development. Qtourism is a technology related to the use of QRcodes in tourism activities. In this technology, the necessary information about the tourism attractions are stored inside QRcodes and used by smart technologies for tourists. In recent years, the use of technology has become popular in important tourist destinations of the country and the Sheikh Safi International Historical Complex in Ardabil has launched a project of tourism within the complex. An important issue is the extent of impacts on tourism development. Explaining these impacts in the context of a model can provide a favorable perspective on the range of effects and consequences of tourism. Accordingly, the main purpose of this study is to develop and present a model to explain the function and effects of Qtourism on sustainable tourism development. For this purpose, the tourists' satisfaction with the set of features and different parts of the tourism project and its impact from 224 tourists to the Sheikh Safi complex through statistical tests, and then the analytical model of Q Based on the views of 15 experts in the field of tourism, thought patterns, identification and analysis, and with a qualitative analysis, proposed model was presented. The proposed model includes eight main components of tourism integration, combination of virtual and real tourism, culturalization of tourism, diversification of tourism performance, influence of tourism in tourism system, comparative evaluation of tourism, combination with other technologies and its adaptation to the tourism extent.کیوتوریسم فنّاوری مرتبط با کاربرد کیوآرکدها در فعالیتهای گردشگری است. در این فنّاوری، دادهها و اطلاعات لازم در خصوص جاذبههای گردشگری یک ناحیه در داخل کیوآرکدها ذخیره میشوند و گردشگران از طریق فنّاوریهای هوشمند از آنها استفاده میکنند. در سالهای گذشته، استفاده از فنّاوری در مکانهای مهم گردشگری کشور رواج یافته و مجموعۀ تاریخی بینالمللی شیخ صفی در شهر اردبیل، در دو سال گذشته، از کیوآکدها در داخل مجموعه استفاده کرده است. مسئلۀ مهم در این فنّاوری کارکردها و کیفیت طرح کیوتوریسم و پیامدهای آن در توسعۀ گردشگری و تبیین این تأثیرات در قالب چهارچوب و مدل است. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش تدوین و ارائۀ مدلی برای تبیین کارکرد و تأثیرات کیوتوریسم بر مبنای توسعۀ گردشگری پایدار است. برای این منظور، ابتدا میزان رضایت گردشگران از مجموعه ویژگیها و بخشهای گوناگون طرح کیوتوریسم و میزان تأثیرات آن در 224 گردشگر ورودی به مجموعۀ شیخ صفی، از طریق آزمونهای آماری، ارزیابی شد و سپس با کمک مدل تحلیلی کیو براساس دیدگاه 15 تن از کارشناسان حوزۀ کیوتوریسم، الگوهای فکری شناسایی و تحلیل شدند و درنهایت، با تحلیل کیفی مجموعه اطلاعات حاصله، مدل پیشنهادی ارائه شد. مدل پیشنهادی شامل هشت مؤلفۀ اصلی یکپارچهسازی کیوتوریسم، ترکیب تورگردانی مجازی و حقیقی، فرهنگپذیری کیوتوریسم، تنوعسازی عملکرد کیوتوریسم، نفوذ کیوتوریسم در سیستم گردشگری، ارزیابی تطبیقی کیوتوریسم، ترکیب با دیگر فنّاوریها و تطبیق آن با حوزۀ نفوذ گردشگری است.https://www.itsairanj.ir/article_143568_255e6213a6d6e55cbb2fc3d90d3d6f7f.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Designing a Model for Promoting sustainable Agri-tourism based on Organizational Components (Studied case: Caspain Sea Coastal Provinces)طراحی الگوی توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی مبتنی بر مؤلفههای سازمانی مورد مطالعه: استانهای حاشیۀ دریای خزر15917313384710.22034/jtd.2020.208030.1874FAمریم محمودیعضو هیئت علمی مؤسسۀ تحقیقات اصلاح و تهیۀ نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانمحمد چیذریعضو هیئت علمی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.خلیل کلانتریعضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران.عبدالرضا رکن الدین افتخاریعضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20191108The main purpose of this study is to explain the organizational components of sustainable agri-tourism promotion and design a model for promoting this type of tourism in the Caspian Sea Coastal Provinces. The statistical population of this study was all experts of Organization of Jihad-e-Agriculture of Guilan, Mazandaran and Golestan Provinces (N = 288). A questionnaire was used to collect the data. Structural equation modeling using LISREL 8.5 and SPSS software were used to data analysis. The results of this study confirm the positive and significant relationship between the components related to inner and outer of the organization extracted from the theoretical foundations of research with the development of agri-tourism as one of the multifunctional agricultural instances. The adoption of an entrepreneurial approach to create new values for agricultural stakeholders, changing organizational strategy from monofunctional to multifunctional agriculture, strengthening organizational links with all institutions involved in the process of developing a variety of non-commodity outputs, and designing policies encouraging innovative approaches at the local level, in small and micro-scale farms, are important requirements for moving towards implementing multi-functional agriculture as a new approach of sustainable rural development.هدف اصلی این مطالعه تبیین مؤلفههای سازمانی توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی در استانهای حاشیۀ دریای خزر است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استانهای گیلان، مازندران و گلستان تشکیل دادند (288(N=. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار لیزرل (LISREL) نسخۀ 8.5 و نرمافزار اِسپیاِساِس (SPSS) نسخۀ 22 انجام شد. نتایج این مطالعه تأثیر مثبت و معنیدار بین مؤلفههای سازمانی استخراجشده از مبانی نظری تحقیق را در توسعۀ پایدار گردشگری کشاورزی بهمنزلۀ یکی از مصادیق کشاورزی چندکارکردی تأیید میکند. براساس نتایج این پژوهش، اتخاذ رویکردی کارآفرینانه بهمنظور خلق و ایجاد ارزشهای جدید برای ذینفعان بخش کشاورزی، تغییر راهبرد سازمانی از کشاورزی تککارکردی به کشاورزی چندکارکردی، تقویت پیوندها و ارتباطات سازمانی با کلیۀ نهادهای درگیر در فرایند توسعۀ انواع بروندهای غیرکالایی کشاورزی و آموزش و توسعۀ دانش و مهارت منابع انسانی (شامل کارشناسان و بهرهبرداران) در زمینۀ چگونگی راهاندازی کسبوکارهای جدید و بروندادهای غیرکالایی کشاورزی الزام مهمی برای حرکت بهسوی اجراییکردن گردشگری کشاورزی بهشمار میرود. https://www.itsairanj.ir/article_133847_5f6749fce7c7d2d8e5596818d9ecdacf.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Ranking Cities of Sistan and Baluchestan Province Based on Cultural and Heritage Tourism Capacity Using ARAS Techniqueرتبهبندی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان براساس ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی با استفاده از روش آراس17519814607210.22034/jtd.2021.268687.2242FAرضا مطهرپژوهشگر و دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.محمدصالح شکوهی بیدهندیاستادیار شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-8472-270XJournal Article20210114Cultural and heritage tourism is a tool of economic development that leads to economic growth by attracting tourists. Attention and application of values protects cultural heritage and stimulates the revival of local patterns. Sistan and Baluchestan province has areas with cultural and heritage attractions that can attract many tourists annually. However, no measures have been taken for this industry to identify tourism capacities and provide equipment. This has led to a lack of tourist attraction and neglect of the attractive elements of tourism in this province.
The purpose of this study is to rank the cities of Sistan and Baluchestan province based on the capacity of cultural and heritage tourism, in order to develop development strategies to attract tourists. The present study is based on applied purpose and descriptive-analytical nature. First, by reviewing previous researches, the required indicators are collected and then the weight of the indicators is determined based on the opinions of experts and using the best-worst index method in Lingo software. Finally, using the Aras technique, the cities of the province are ranked based on the indicators of cultural and heritage tourism capacity.
The results show that based on the total and relative utility scores, Zahedan (0.804), Chabahar (0.486), Zabol (0.379), Iranshahr (0.354) and Saravan (0.304) are ranked 1 to 5. In addition, solutions to promote cultural and heritage tourism in the cities of this province were also presented.گردشگری فرهنگی و میراثی ابزاری از توسعۀ اقتصادی است که با جذب گردشگران از خارج از جامعۀ میزبان به رشد اقتصادی منجر میشود. توجه و کاربست ارزشها موجب حفاظت از میراث فرهنگی و محرک احیای الگوهای محلی میشود. استان سیستان و بلوچستان با جاذبههای فرهنگی و میراثی شهرت بسیاری دارد و میتواند گردشگران فراوانی را جذب کند. بیشتر مطالعات انجامشده پیرامون گردشگری فرهنگی و میراثی و عمدتاً بر موضوعاتی نظیر ظرفیتسنجی براساس زیرساختهای گردشگری، ارزیابی کلی خدمات و امکانات شهرهای تاریخی، حفظ بافت تاریخی شهر بهمنظور جذب گردشگرند. اما در خصوص معرفی ظرفیتهای گردشگری و همچنین فراهم کردن تجهیزات و زیرساختها اقداماتی صورت نگرفته و یا به صورت نامتوازن انجام پذیرفته است که این موضوع موجب جذب نشدن گردشگر و بیتوجهی به عناصر جاذب گردشگری این استان شده است. هدف این پژوهش رتبهبندی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان براساس ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی، بهمنظور تدوین راهبردهای توسعۀ آن، برای جذب گردشگران است. پژوهش حاضر، براساس هدف، کاربردی و، براساس ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی است. بدینمنظور، ابتدا با مروری بر ادبیات و دیدگاههای مرتبط با پژوهش، شاخصهای موردنیاز جمعآوری شدند و سپس، بهدلیل همکارینکردن سازمانهای مربوطه در خصوص ارائۀ آمار و اطلاعات موردنیاز، با تجمیع شاخصها و حذف شش شاخص «میزان جرم و جنایت»، «میزان رشد سالانه»، «میزان حوادث مربوط به تصادفات»، «سرمایهگذاری دولتی»، «سرمایهگذاری غیردولتی» و «امنیت»، شاخصهای نهایی انتخاب شدند. در گام بعدی، وزن شاخصها براساس آرای کارشناسان و با بهکارگیری روش بهترین ـ بدترین شاخص در نرمافزار لینگو مشخص شد. درنهایت، با استفاده از روش آراس، شهرستانهای استان براساس شاخصهای ظرفیت گردشگری فرهنگی و میراثی رتبهبندی شدند. نتایج نشان میدهند که، براساس محاسبات و امتیاز مطلوبیت کل و نسبی، شهرستانهای زاهدان (0.804)، چابهار (0.486)، زابل (0.379)، ایرانشهر (0.354) و سراوان (0.304) در رتبههای 1 تا 5 و سایر شهرستانها در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. در ادامه، راهکارهایی برای ارتقای گردشگری فرهنگی و میراثی شهرستانهای این استان نیز ارائه شده است. درمجموع، این طبقهبندی و ارائۀ راهبردها و راهکارهای پیشنهادی میتوانند، در گام اول، مسیر روشنی را پیش روی سیاستگذاران دولتی و بهطور خاص مدیران وزارتخانۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دهند تا زمینههای مناسبی را برای برنامهریزی، ایجاد تسهیلات و زیرساختهای مناسب برای گردشگری فرهنگی و میراثی و، مهمتر از همه، تسهیل شرایط سرمایهگذاری و تشویق ورود بخش خصوصی (داخلی و خارجی) فراهم کند. https://www.itsairanj.ir/article_146072_236e41988bf459a09e834dcac690ddd5.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Medical tourism development determinants & strategies by taking an Approach towards Services Integration (Case study of three health areas)تعیین کننده ها و راهبردهای توسعۀ گردشگری پزشکی با رویکرد یکپارچه سازی خدمات نمونۀ موردمطالعه: استان های مرزی منطقۀ سۀ سلامت19921412636710.22034/jtd.2020.250391.2138FAسیده سمیه حسینیپژوهشگر پسادکتری زیرنظر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با همکاری دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-9043-697Xمسعود تقواییاستاد تمام جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة جغرافیا و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200928Considering the important position of medical tourism industry in the world economy and also Iran's capabilities in this industry, approach towards Services Integration as an effective policy to increase the attractiveness of competing destinations, in addition to providing better and higher quality services, it can also help the well-being of tourists and service providers. The present study aims to develop and prioritize medical tourism development strategies in the region of tree health (ILam, Kermanshah and Kurdistan) with the approach of integrating services and to expand health villages. The data were obtained first through analytical-documentary methods of content analysis and then interviews and questionnaires with a number of key experts. Data analysis was performed in the first stage through the use of software - MAXQDA-18. In the second stage, the data obtained from the previous step were evaluated to assess the current situation of the western provinces using the SOWAT technique. Then, by combining two techniques SWOT and fuzzy DEMATEL, in line with the research goal, different strategies were identified and prioritized using AHP technique. The statistical population of the evaluation and prioritization phase included 18 experts and medical tourism experts in the region. Findings obtained from the combination of multi-criteria decision making techniques with the SWOT model, showed that in terms of prioritizing strategies, review strategy (WO) in the first priority and defensive strategy (WT) in the second priority diversity strategy (ST) and integration (SO) became the next priorities.با توجه به جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و قابلیتهای ایران در این صنعت، رویکرد یکپارچهسازی خدمات سیاستی مؤثر برای افزایش جذابیت با هدف رقابت مقاصد است که علاوهبر ارائۀ خدمات بهتر و باکیفیتتر، به رفاه حال گردشگران و ارائهدهندگان خدمات نیز کمک میکند. این پژوهش با هدف تدوین تعیینکنندهها و ارائۀ راهبردهای توسعۀ گردشگری پزشکی بهمنظور گسترش دهکدههای سلامت در استانهای مرزی منطقۀ سۀ سلامت (کردستان، کرمانشاه و ایلام) انجام شده است. دادهها ابتدا با روش تحلیلی ـ اسنادی و با رویکرد تحلیل محتوا، سپس مصاحبه با تعدادی از خبرگان کلیدی بهدست آمده است. تجزیهوتحلیل دادهها در مرحلۀ اول با نرمافزار مکسکیودیای ۱۸ انجام شد. در مرحلۀ دوم، شاخصهای شناساییشده، برای ارزیابی وضعیت موجود استانهای مرزی منطقۀ سۀ سلامت با استفاده از تکنیک سوات بررسی شد. سپس با ترکیب دو تکنیک سوات و دیمتل فازی در راستای هدف تحقیق، انواع راهبردها مشخص و با استفاده از تکنیک ایاچپی اولویتبندی شدند. جامعۀ آماری مرحلۀ ارزیابی و اولویتبندی شامل هجده نفـر از خبرگان گردشـگری پزشـکی منطقه بوده است. یافتـههای حاصـل از تلفیـق تکنیکهـای تصـمیمگیری چندمعیاره با مدل سوات، نشان میدهد که درخصوص اولویتبندی راهبردها، بهترتیب راهبرد بازنگری (WO) در اولویت اول و راهبرد تدافعی (WT) در اولویت دوم و راهبردهای تنوع (ST) و تهـاجمی (SO) در اولویتهـای بعـدی قـرار گرفتند.https://www.itsairanj.ir/article_126367_48ae6f8f01dde04e3c336184d949b3c1.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Analysis of the Complexity and Dynamics of the Dimensions and Components of the Sustainable Tourism from an Economic Perspective Using Interpretive Model of System Dynamicsتحلیل پیچیدگی و پویایی ابعاد و مؤلفههای گردشگری پایدار از منظر اقتصادی با استفاده از الگوی تفسیری پویاییهای سیستم21522914667410.22034/jtd.2021.252380.2149FAمهناز دوستی ایرانیدانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران0000000345243981سعید دهقان خاوریاستادیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه میبد، میبد، ایران.0000-0002-8626-6453Journal Article20201012in many studies, the ambiguity of the concept of sustainable tourism has been considered one of the obstacles to its implementation, and it is emphasized to update it according to the requirements of time and place, Therefore, the purpose of this study is to provide a framework and interpretive model of sustainable tourism from an economic perspective. Therefore, using studies and semi-structured interviews with experts (by purposeful sampling to achieve saturation), the dimensions and components of this concept are explained and then the complexities and dynamics between them are analyzed. 4 main dimensions including distribution of positive effects, increase in income, resilience of tourism businesses and control of negative effects were identified in the form of 12 sub-dimensions and 41 indicators using content analysis. According to the research proposed framework, a more comprehensive definition of sustainable tourism from an economic perspective was also provided: A type of tourism that, while earning money, focuses on the distribution of wealth, controlling negative effects, and resilience of tourism businesses. Then, using system thinking, the conceptual model of sustainable tourism economy was drawn based on causal relationships between main and sub-dimensions Which reached saturation with the correction and approval of experts. The proposed model, emphasizing the complexity and dynamics of the tourism system, showed that changing one factor in this system can affect the whole system., the findings also indicate the need to take a comprehensive and systematic look at the sustainable tourism economy and simulate and analyze sensitivity before implementing any intervention policies.در پژوهشهای متعدد مبهمبودن مفهوم گردشگری پایدار یکی از موانع پیادهسازی آن بوده و بر بروزرسانی آن متناسب با مقتضیات زمان و مکان تأکید شده است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائۀ چارچوب و الگوی تفسیری گردشگری پایدار از منظر اقتصادی بوده است. ازاینرو با استفاده از مطالعات انجامشده و مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان (با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع) به تبیین ابعاد و مؤلفههای این مفهوم و سپس به تحلیل پیچیدگی و پویاییهای میان آنها پرداخته شده است. با بهرهگیری از تحلیل محتوا، چهار بعد اصلی شامل توزیع تأثیرات مثبت، افزایش درآمد، تابآوری مشاغل گردشگری و کنترل تأثیرات منفی در قالب 12 بعد فرعی و 41 شاخص تعیین شده است. همچنین تعریف جامعتری از مفهوم گردشگری پایدار ارائه شده است: نوعی گردشگری که ضمن کسب درآمد، بر توزیع ثروت بهدستآمده، کنترل آثار منفی و تابآوری مشاغل گردشگری نیز متمرکز است. سپس با استفاده از تفکر سیستمی، مدل مفهومی اقتصاد گردشگری پایدار، براساس روابط علّی و معلولی بین ابعاد اصلی و فرعی ترسیم شد که با اصلاح و تأیید خبرگان به اشباع رسید. الگوی پیشنهادی، با تأکید بر پیچیدگی و پویایی سیستم گردشگری، نشان میدهد که تغییر یک عامل در این سیستم در کل سیستم تأثیر میگذارد. همچنین یافتهها بیانگر لزوم اتخاذ نگاهی جامع و سیستمی به اقتصاد گردشگری پایدار و شبیهسازی و تحلیل حساسیت، قبل از اعمال هرگونه سیاستهای مداخلهای است.https://www.itsairanj.ir/article_146674_d7ad6922b6f81c2d4c4f23a2160d6ceb.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222The Impact of Green Human Resource Management on Environmental Performance Mediated by Enabling Factors in Green Organizational Culture, Organizational Commitment and Environmental Behavior
Case of Study: Hotels in Yazdتأثیر مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با میانجیگری عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز، تعهد سازمانی و رفتار زیستمحیطی مورد مطالعه: هتلهای شهر یزد23124713354910.22034/jtd.2020.241976.2097FAمهدی سبک رودانشیار دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0001-9837-6791سعید سعیدا اردکانیاستاد دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایراناذین کایدیاندکتری مدیریت بازرگانی دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20200801The purpose of this study is to investigate the effect of green human resource management on environmental performance mediated by organizational commitment and environmental behavior and the enabling factors of green organizational culture in hotels in Yazd. Combining the approach of empowering factors of green organizational culture with the topics of human resource management and environmental behavior is an aspect of the present study that has added to the innovation of the research. This research is a survey type in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The target population of this study was employees working in hotels in Yazd. The sample size was estimated to be 217 using Krejcie and Morgan table. Research sampling method Due to the fact that there are hotels in Yazd, a random cluster method has been used so that all hotels in Yazd are in clusters and included in the study. A questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using structural equation modeling in Smart PLS3.2.6 software. The results showed that green human resource management has a positive effect on organizational commitment of employees, empowering organizational culture and environmentally friendly behavior. The research data did not support the empowering effect of organizational culture on environmental performance and this hypothesis was rejected. The results also showed that green human resource management has a positive effect on environmental performance through two mediating variables of organizational commitment and environmentally friendly behavior of employees. The result of the mediating hypothesis of green human resource management on environmental performance was confirmed by the mediating role of organizational culture empowerment factors in the opposite directionهدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با میانجیگری تعهد سازمانی و رفتار زیستمحیطی و عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز در هتلهای شهر یزد است. ترکیب رویکرد عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی سبز با مباحث مدیریت منابع انسانی و رفتار زیستمحیطی جنبهای از پژوهش حاضر است که بر نوآوری تحقیق افزوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ هدف این پژوهش را کارکنان شاغل در هتلهای شهر یزد تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 217 نفر برآورد شد. در روش نمونهگیری پژوهش، با توجه به اینکه مورد مطالعه هتلهای شهر یزد بوده است، از روش خوشهای تصادفی استفاده شده تا با این روش، تمامی هتلها در شهر یزد در خوشههایی قرار گیرند و در مطالعۀ حاضر وارد شوند. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها با بهرهگیری مدلسازی معادلات ساختاری و در نرمافزار اسمارت پیالاس ۳.۲.۶ تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز در تعهد سازمانی کارکنان، توانمندساز فرهنگ سازمانی و رفتار دوستدار محیط زیستی تأثیر مثبت دارد. دادههای پژوهش تأثیر توانمندساز فرهنگ سازمانی در عملکرد محیطی را حمایت نکرده و این فرضیه رد شد. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز از طریق دو متغیر میانجی تعهد سازمانی و رفتار دوستدار محیط زیستی کارکنان در عملکرد محیطی تأثیر مثبت دارد. نتیجۀ فرضیۀ میانجی مدیریت منابع انسانی سبز در عملکرد محیطی با نقش میانجی عوامل توانمندساز فرهنگ سازمانی در جهت عکس تأیید شد.https://www.itsairanj.ir/article_133549_e70bd78ccaa3521998f278eee2e217b6.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222The Design of Technological Capability Assessment Pattern in Hotel Industry
Case study: Parsian Chain Hotels in Tehranطراحی الگوی ارزیابی توانمندی فنّاورانه در صنعت هتلداری مطالعة موردی هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران24926611542710.22034/jtd.2020.230022.2029FAشمس السادات زاهدیاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛محمد مسعود مجیدی فرمربی دانشکدۀ علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگعزیزاله جعفریدانشیار دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگسید سعید هاشمیدانشیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20200505Considering the crucial role of technology in competitiveness and economic growth, the technological capability assessment has been paid attention by countries in recent years. Applying technology to gain competitive advantage, knowledge and recognizing the level of technological capability of the firm, is one of the most important key factors in success. Technological needs assessment is a tool to assess the capabilities required to implement technological priorities. The hotel industry, which is highly technology-oriented, is one of the important and strategic industries in the world. The purpose of this study is the prioritization of technological capability assessment indicators in order to assess technological capabilities and develop a strategy for the Parsian Chain Hotels. Due to the importance of assessing technological capabilities and strategy formulation and their relation, the current research identifies and prioritizes appropriate technological capability assessment indicators according to hotel industry. The results of this prioritization help to develop future policies for this hotel. In this regard, according to literature review, 32 indicators have been identified. After designing the questionnaire according to the mentioned 32 indicators, and validity confirmation by experts, 80 questionnaires have been collected. After the confidence of questionnaire reliability by Cronbach's alpha test, exploratory factor analysis has been done and 31 indicators in the shape of 8 factors have been classified and prioritized.با توجه به نقش روزافزون فنّاوری در توسعة رقابت و نیز رشد اقتصادی، در سالهای اخیر به ارزیابی توانمندی فنّاورانه در کشورهای پیشرفته توجه بسیاری شده است. از مهمترین عوامل اصلی موفقیت بهکارگیری فنّاوری بهمنظور کسب مزیت رقابتی، آگاهی و شناخت سطح قابلیت فنّاورانة بنگاه و استفادة مناسب از آنهاست. صنعت هتلداری نیز بهمنزلة صنعت فنّاوریمحور، یکی از صنایع مهم و راهبردی در دنیای امروز بهشمار میرود. هدف از پژوهش حاضر، اولویتبندی شاخصهای ارزیابی توانمندی فنّاورانه با هدف ارزیابی توانمندی فنّاورانه و تدوین راهبرد در هتلهای زنجیرهای پارسیان تهران است. نتایج حاصل از این اولویتبندی، به تدوین سیاستهای آیندة این هتل کمک شایانی میکند. در این پژوهش، پس از مرور ادبیات موضوع، 32 شاخص، که ویژگیهای دقیق شاخصهای عملکرد را داشتند، شناسایی شدند. پس از طراحی پرسشنامه براساس 32 شاخص یادشده و تأیید رواییِ خبرگان، تعداد 80 پرسشنامه جمعآوری شد. پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و همچنین اطمینان از مناسببودن دادهها برای انجام تحلیل عاملی از طریق شاخص کیاماو و آزمون بارتلت، به تحلیل عاملیِ اکتشافی دادههای بهدستآمده پرداخته شد و 31 شاخص مطالعهشده در قالب 8 عامل دستهبندی و براساس بار عاملیشان اولویتبندی شدند. این ارزیابی با توجه به شرایط حال حاضر هتل مدنظر و بهمنظور گردآوری دادههای واقعی انجام شد و پس از بررسی تطبیقی شاخصها و همچنین بیان معیارهای ارزیابی این شاخصها، الگوی ارزیابی توانمندی فنّاورانة هتل، طراحی شد. براساس نتایج پژوهش، عامل اول که توانمندی نگهداری و حمایتی است، بالاترین اولویت را کسب کرده است و از میان شاخصهای این عامل، اعلام قیمت یا مزایده و مذاکره دربارة شرایط فروش کالا یا خدمت و همچنین توانمندی طرحریزی، نظارت و هماهنگی فعالیتهای بازاریابی و فروش، بالاترین بار عاملی را دارند.https://www.itsairanj.ir/article_115427_8fb1e99a119088fc390811e6f16ea93c.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Effect of Nature Education on Animal Support Behavior and Environmental Protection Behaviors of Eighth Grade Studentsبررسی تأثیر آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان26727814779510.22034/jtd.2020.233942.2050FAمحبوبه سلیمان پورعمراندکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایراننسیم قلی زادهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانJournal Article20200604on animal protection behavior and environmental protection behavior of eighth grade students. Due to its purpose and nature, this study was an applied type and in terms of research method, it was a quasi-experimental type in which a pre-test and post-test design with two experimental and control groups was used. The study population was all eighth grade students in Esfarayen city in the 98-97 academic year. Samples whose pre-test score was lower than the average in the two questionnaires, 60 people were selected by random sampling method and 30 people in the experimental group and 30 people in the control group were randomly assigned. The nature training course was conducted with the experimental group for one month, including 10 60-minute training sessions based on the components of nature tourism. The data collection tool was a questionnaire that was used for the variables of animal protection behavior of Zelf and Egan (2015) and Salehi and Ghaemi Asl (2013) for environmental protection behavior, respectively. Both face and content validity were confirmed by professors and experts and its reliability was obtained with Cronbach's alpha coefficient of 0.92 and 0.73, respectively. Then, Kalmogorov-Smirnov test, Leven test (homogeneity of variance), covariance test and factor analysis test using SPSS software version 22 were used to analyze the data. The results of the findings of the main hypothesis showed that nature education has a direct and significant effect on animal protection behavior and environmental protection behavior of students. Also, the results of the findings of the first and second sub-hypotheses showed that ecotourism education had a direct and significant effect on students 'animal protection behavior and students' environmental protection behavior, respectivelyهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش طبیعتگردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانشآموزان پایۀ هشتم بوده است. این پژوهش، از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و، از لحاظ نوع تحقیق، تجربی ـ شبه آزمایشی بوده است که، در آن، از طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعۀ موردمطالعه همۀ دانش آموزان پایۀ هشتم شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. از بین نمونههایی که نمرۀ پیش آزمون آنها کمتر از حد میانگین دو پرسشنامه بود، 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و 3۰ نفر در گروه آزمایش و 3۰ نفر در گروه گواه گمارش تصادفی شدند. دورۀ آموزش طبیعت گردی با گروه آزمایش، طی یک ماه، در 10 جلسۀ آموزشی 60دقیقهای، بر مبنای مؤلفههای طبیعتگردی انجام پذیرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای متغیرهای رفتار حمایت از حیوانات، به ترتیب، از پرسشنامۀ زَلِف و ایگِن (2015) و برای رفتار حفاظت از محیط زیست از پرسشنامۀ صالحی و قائمی اصل (1392) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی هر دو را استادان و خبرگان تأیید کردند و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 73/0 بهدست آمد. سپس، به منظور تحلیل داده ها از آزمون کالموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون لون (همگنی واریانسها)، آزمون کوواریانس و آزمون تحلیل عاملی به کمک نسخۀ 22 نرم افزار اِسپیاِساِس (SPSS) استفاده شد. یافته ها نشان دادند که آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات و رفتار حفاظت از محیط زیست دانشآموزان با سطح معناداری 000/0، که کمتر از 05/0 است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد. همچنین، نتایج یافته های فرضیۀ فرعی اول و دوم نیز به ترتیب نشان دادند که آموزش طبیعت گردی در رفتار حمایت از حیوانات دانش آموزان با سطح معناداری 013/0، که از 05/0 کوچکتر است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد و آموزش طبیعت گردی در رفتار حفاظت از محیط زیست دانش آموزان با سطح معناداری 007/0، که از 05/0 کوچکتر است، تأثیر مستقیم و معنادار دارد.https://www.itsairanj.ir/article_147795_2bf2987cbe980b48dab8fb720ef195e9.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510420211222Identifying and Prioritizing Musical Attractions Effective in the Development of Child Tourism
(Case study: Sanandaj Creative City)شناسایی و اولویت بندی جاذبه های موسیقایی مؤثر در توسعۀ گردشگری کودک (مطالعۀ موردی: شهر خلاق سنندج)27929512538410.22034/jtd.2021.255252.2162FAمهرنوش بسته نگار. استادیار پژوهشکدۀ توسعۀ تکنولوژی (ACECR)، دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگرضوان قمریکارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعۀ جهانگردی دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20201031Today, tourism is a trans-industry that encompasses all sections of society, such as children, who are a crucial part of society. Also, creative cities with the necessary capacities for third-generation tourism can take a more effective part in the development of child tourism to make this group of society more active and creative. For this purpose, the present study has been carried out to identify and prioritize the musical attractions, which are effective in children's tourism, of Sanandaj where is a creative city. This research is Fundamental - applied in terms of purpose, and with bibliographical studies method and obtaining the opinions of experts through a questionnaire and the DEMATEL technique, has been done to find the most impressive musical attractions of this creative city of UNESCO. The data required for this research have been collected by completing a matrix questionnaire by individuals identified in the Administration of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Kurdistan Province, Sanandaj Municipality, teachers of children's tourism guides, and Sanandaj Music Association. According to the results of this study, among the 25 musical attractions of the creative city, Sanandaj, identified from the study of literature, live music, music tourism, local music, and music festivals, are four attractions with the highest impact and interaction, and they are shown in the top and the right of the causal diagram. Thus, if these factors are considered by children's tourism planners in Sanandaj, the first creative city of Iranian music, we can hope for the development of children's music tourism as a national assetگردشگری امروز فراصنعتی فراگیر است که تمامی اقشار جامعه از جمله کودکان را که بخش سرنوشت ساز جامعهاند دربر میگیرد. از دیگر سو، شهرهای خلاق، با داشتن ظرفیتهای لازم برای گردشگری نسل سوم، میتوانند در توسعۀ گردشگری کودک و فعالتر و خلاق تر کردن این گروه از جامعه سهم مؤثرتری بهعهده گیرند. به این منظور، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی جاذبههای تأثیرگذار موسیقایی شهر خلاق سنندج در گردشگری کودک انجام شده است. این پژوهش، از لحاظ هدف، بنیادی ـ کاربردی است و با روش اسنادی و کتابخانهای و کسب آرای خبرگان از طریق پرسشنامه و استفاده از روش دیمتل، بهمنظور یافتن تأثیرگذارترین جاذبه های موسیقایی این شهر خلاق یونسکو، انجام پذیرفته است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامۀ ماتریسی توسط افراد شناساییشده در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، شهرداری سنندج، استادان دورۀ راهنمایان گردشگری کودک و انجمن موسیقی شهر سنندج گردآوری شده است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، از میان 25 جاذبۀ موسیقایی شهر خلاق سنندج که از مطالعۀ ادبیات بهدست آمدهاند، چهار جاذبۀ موسیقی زنده، گردشگری موسیقی، موسیقی محلی و جشنوارههای موسیقی با بالاترین تأثیرگذاری و تعامل تعیین شدند که در سمت بالا و راست نمودار علّی جاذبهها قرار گرفتهاند. به این ترتیب، اگر برنامهریزان گردشگری کودک در شهر سنندج، نخستین شهر خلاق موسیقی ایران، به این عوامل توجه کنند، میتوان به توسعۀ گردشگری موسیقی کودک، بهمثابه یک سرمایۀ ملی، امیدوار بود.https://www.itsairanj.ir/article_125384_62952555b3877ba9716c14a812f130b5.pdf