انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622A Reflection on Post-corona Marketing Strategies in theTourism and Hotel Industry in the World: A Review Studyتأملی بر راهبردهای بازاریابی پساکرونا در صنعت گردشگری و هتلداری در جهان: مطالعهای مروری1913835710.22034/jtd.2020.237219.2065FAمحمد نجارزادهاستادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنانهوشمند باقری قره بلاغدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنانمحسن عین علیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه سمنانJournal Article20200628Undoubtedly, the tourism industry is one of the industries, most sensitive and vulnerable to crises. Major events such as natural disasters, epidemics, terrorist attacks, mismanagement, etc. put pressure on the industry. On the other hand, the tourism industry is always influenced by society and based on interactions between people. The outbreak of the COVID-19 has posed an important challenge to the world’s tourism sector. The objective of the present study is to examine the effect of COVID-19 on the tourism and hospitality industry and to present marketing strategies during and after the Corona crisis. The present study is a review study based on information collected from several searches of Internet sources in English language databases including Google Scholar, Emerald, Science Direct and Springer using English keywords such as Post-corona marketing strategies. COVID-19, COVID-19's effect on the hotel industry and COVID-19 pandemic on hospitality industry were performed. It should be noted that 13 articles were selected as relevant and final sources to investigate this issue. Data were collected from the site of the World Tourism Organization and categorized according to the objectives of the study. Studies show that inbound tourism will grow by 3 to 4 percent in 2020. However, given the SARS scenario and the spread of the Corona virus and the prediction of its economic effects, the organization changed its forecast and predicted that global tourism will grow by 1 to 3 percent in 2020.بیشک صنعت گردشگری از حساسترین و آسیبپذیرترین صنایع در بحرانها بهشمار میرود. حوادث عمدهای همچون بحرانهای طبیعی، اپیدمیها، حملات تروریستی و مدیریت نادرست فشارهایی را به این صنعت تحمیل میکنند. همچنین صنعت گردشگری همواره تحت تأثیر اجتماع و مبتنی بر تعاملات بین مردم است. شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری جهان را با چالشی اساسی مواجه کرده است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر ویروس کرونا در صنعت گردشگری و هتلداری و ارائة راهبردهای بازاریابی در طی و بعد از بحران کروناست. مطالعۀ حاضر از نوع مروری است که برپایۀ اطلاعات جمعآوریشده از جستوجوهای متعددی از منابع اینترنتی در پایگاههای انگلیسیزبان ازجمله گوگل اسکولار، امرالد، ساینس دایرکت و اسپرینگر با استفاده از واژگان کلیدی انگلیسی همچون Post-corona marketing strategies، COVID-19، COVID-19's effect on the hotel industry و COVID-19 pandemic on hospitality industry انجام شده است. گفتنی است سیزده مقاله بهمنزلة منابع مربوطه و نهایی با هدف بررسی این موضوع انتخاب شد. دادهها پس از جمعآوری از سایت سازمان گردشگری جهانی برحسب اهداف مطالعة تحلیل کیفی شده طبقهبندی شدند. نتایج مطالعات انجامشده حاکی از آن است که گردشگری ورودی جهان با 3 تا 4 درصد رشد در سال 2020 مواجه خواهد شد؛ اما با توجه به سناریوی بیماری سارس و گسترش ویروس کرونا و پیشبینی تأثیرات اقتصادی آن، این سازمان با تغییر در پیشبینی خود، احتمال داد گردشگری جهانی در سال 2020 با رشدی معادل 1 تا 3 درصد مواجه شود.https://www.itsairanj.ir/article_138357_9ffbd139bfb38494153b0d7c4e588117.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622The Role of Innovation and Satisfaction on Mental Well-Being and Behavioral Intention in Virtual Reality Tourism in Corona Outbreaksنقش نوآوری و رضایتمندی بر بهزیستی ذهنی و قصد رفتاری در گردشگری واقعیت مجازی در شرایط شیوع کرونا112413238310.22034/jtd.2020.244434.2110FAمحسن مطیعیعضو هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت دولتی و کار آفرینی دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطباییامیر محمد خانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کیفیت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-8798-2956Journal Article20200820With the outbreak of Corona virus, the issue of virtual tourism is one of the most important issues in the tourism industry, and with the spread of this disease and the impact of the tourism industry on new conditions, the importance of paying attention to virtual reality (VR) tourism became more and more clear. Given that little research has been done in this area so far; In order to explain the coronary conditions based on a new research method, scenarios are defined in which the person is in that situation and based on which he presents his inference. With the help of innovation dissemination theories and testing it, the effect of innovation and satisfaction on mental well-being and behavioral intention in virtual reality tourism in Corona was investigated. The moderating role of virtual tourism technology readiness between mental well-being and behavioral intention was also examined. The data of this applied research have been collected based on a descriptive survey method with the participation of 141 people who have at least once used virtual reality activities, with a sampling approach available through virtual communication channels active in this field. The collected data were modeled using structural equations and partial least squares (PLS) method. The results show that mental well-being is influenced by the dissemination characteristics of innovation and the characteristics of use and satisfaction. Also, the moderating role of technology readiness is not accepted, and these results can be used by planning managers in the tourism and communication technology industry .با شیوع ویروس کرونا، موضوع گردشگری مجازی یکی از مباحث مهم در صنعت گردشگری به شمار میآید. با گسترش این بیماری و متأثرشدن صنعت گردشگری از شرایط جدید، اهمیت توجه به گردشگری واقعیت مجازی (VR) بیشازپیش مشخص شده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشهای اندکی در این حوزه انجام شده است، بهمنظور تبیین شرایط کرونایی، براساس روش پژوهش جدید، سناریوهایی که فرد در آن موقعیت قرارگرفته و براساس آن استنباط خود را ارائه کرده بیان شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از نظریههای انتشار نوآوری و آزمون آن، تأثیر نوآوری و رضایتمندی در بهزیستی ذهنی و قصد رفتاری در گردشگری واقعیت مجازی در شرایط کرونا بررسی شده است. همچنین نقش تعدیلکنندة آمادگی فنّاوری گردشگری مجازی بین رفاه ذهنی و قصد رفتاری نیز بررسی شده است. دادههای این پژوهش کاربردی، براساس روش توصیفی ـ پیمایشی با مشارکت ۱۴۱ نفر از افرادی که دستکم یکبار سابقة استفاده از فعالیتهای واقعیت مجازی را داشتند، با رویکرد نمونهگیری در دسترس از طریق راههای ارتباطی مجازی فعال در این حوزه گردآوری شده است. دادههای جمعآوریشده، با استفاده از معادلات ساختاری و بهکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازی شدند. نتایج نشان داد بهزیستی ذهنی تحتتأثیر ویژگیهای انتشار نوآوری و ویژگیهای استفاده و رضایتمندی قرار دارد. همچنین نقش تعدیلگری آمادگی فنّاوری پذیرفته نشده است. گفتنی است برای اولینبار در کشور، مدیران برنامهریز در صنعت گردشگری و فنّاوری ارتباطات میتوانند از این نتایج استفاده کنند.https://www.itsairanj.ir/article_132383_89fb28665903a03bb0a134619cac7d36.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Directional - Responsible Tourism : An approach to deal with the crisis of COVID-19 coronavirusگردشگری راهبرانه-مسئولانه: رویکردی برای مقابله با بحران کوید 19254012271610.22034/jtd.2020.247855.2131FAعباس عباسیدانشیار بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛سحر سادات محمدیدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛0000-0003-2345-6417Journal Article20200911Nowadays, the tourism industry is facing special conditions due to the Pandemic of COVID-19 disease. To overcome this crisis, cannot rely on the actions of the government alone. The main idea of this research is to use the concepts of responsible tourism and to propose an approach called directional-responsible tourism to deal with the consequences of COVID -19. In this approach, the role of the government as a leader is combined with the role of the tourism body as a responsible and it is stated how responsible behavior in action at the individual and organizational level contributes to the concept of leadership at the macro level. The present study is a qualitative exploratory research. Qualitative content analysis method was used to formulate the solutions and screening was used to finalize them. Finally, the solutions were prioritized according to the two dimensions of implementation capability and helping to achieve the goals. The results show that all stakeholders, including government, industry, social groups, and even people and tourists, have a key role to play in overcoming this crisis faster and must play their partصنعت گردشگری امروزه بهسبب همهگیری بیماری کوید 19 با شرایط خاصی مواجه است. برای عبور از این بحران، نمیتوان فقط به اقدامات دولت اتکا کرد. ایدۀ اصلی این تحقیق، بهرهگیری از مفاهیم و آموزههای گردشگری مسئولانه و پیشنهاد رویکردی تحت عنوان گردشگری راهبرانه ـ مسئولانه برای مقابله با تبعات کروناست. در این رویکرد، نقش دولت، بهمنزلۀ راهبر، با نقش بدنۀ گردشگری، درحکم مسئول، ترکیب شده، بیان میشود که چگونه رفتار مسئولانه در اقدام در سطح فردی و سازمانی، به مفهوم راهبری در سطح کلان کمک میکند. تحقیق حاضر، تحقیقی کیفی از نوع اکتشافی بهشمار میرود. برای تدوین راهکارها، از روش تحلیل محتوای کیفی و برای نهاییسازی آنها از غربالگری استفاده شده است و درنهایت راهکارها با توجه به دو بُعد قابلیت پیادهسازی و کمک به دستیابی اهداف، اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که همة عناصر درگیر، اعم از دولت، بخش صنعت، گروههای اجتماعی، حتی مردم و گردشگران، در عبور سریعتر از این بحران نقش بسزایی دارند و باید سهم خود را ادا کنند.https://www.itsairanj.ir/article_122716_9ee2969e79bffa316ff4b3b76dcc72da.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622The effect of using virtual reality in the Corona era on increasing the number of international tourists - in the post-Corona eraتأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بر افزایش تعداد گردشگران بینالمللی در دورۀ پساکرونا415413836110.22034/jtd.2020.253712.2153FAیزدان شیرمحمدیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5838-7592زهرا نادعلی پوراستادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0002-4984-0313مریم مختار جوزانیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه نور، تهرانJournal Article20201021In the age of Corona, many industries around the world have adopted and benefited greatly from virtual reality technology. The tourism industry is no exception to this and with its help has been able to create tourism capabilities using virtual reality. The present study investigates the effects of virtual reality tourism in the Corona era on the development of real tourism in the post-Corona era with respect to the moderating role of visitors (people who have already visited the destination) and non-visitors (people who have not visited the destination before). The sample size was determined using Cochran's formula, 384 people who were selected using non-random sampling method. Statistical analyzes have been performed in two sections of descriptive statistics and inferential statistics using path analysis and structural equation modeling. The statistical population of the study is users of social networks Instagram and Facebook in Germany and France. Findings indicate that tourism using virtual reality in the Corona era has a significant positive effect on increasing the number of real tourists in the post-Corona era. The findings also showed that tourism using virtual reality in the Corona era plays a role in marketing and advertising for tourism destinations in the post-Corona era.در عصر کرونا، بسیاری از صنایع جهان فنّاوری واقعیت مجازی را به خدمت گمارده و از آن بسیار بهره بردهاند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنا نبوده است و به کمک آن توانسته قابلیت گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را خلق کند. در تحقیق پیشرو تأثیرات گردشگری با واقعیت مجازی در عصر کرونا بر توسعة گردشگری واقعی در عصر پساکرونا با توجه به نقش تعدیلگری بازدیدکنندهها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید کردند) و غیربازدیدکنندهها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید نکردند) بررسی شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر تعیین شده است که با روش نمونهگیری غیرتصادفیِ در دسترس گزینش شدهاند. تحلیلهای آماری نیز در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش تحلیل مسیر و مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، کاربران شبکههای اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک در کشورهای آلمان و فرانسهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا در افزایش تعداد گردشگران واقعی در عصر پساکرونا تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بهنوعی نقش بازاریابی و تبلیغات را برای مقصدهای گردشگری در عصر پساکرونا ایفا میکند.https://www.itsairanj.ir/article_138361_1a3f67176929412e3b2b205b43edce63.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Analyzing the Marketing Role in the Hotel Industry Brand by Combining Fuzzy Cognitive Mapping and Social Network Analysisتحلیل نقش بازاریابی در برند صنعت هتلداری با رویکرد ترکیبی نگاشتشناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی556613836010.22034/jtd.2020.224752.2007FAمهدیه زحمتکش سردوراهیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایرانیاسمین برومندزادمدرس دانشگاه علم و هنر، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه علم و هنر یزدجواد غریب زادهدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.محمد سیادتاندانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایرانآرام آردیاندانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.Journal Article20200327The use of marketing is essential for organizations looking for an informed presence in the market. The goal of marketing is to meet the needs and wants of customers better than their competitors. Different customer needs from one industry to another have led to a different approach. The hotel industry is one of the most luxurious sectors of the tourism industry, and despite its importance in increasing profitability, it has received less attention. In this research, a qualitative research has been conducted on the impact of marketing on the hotel brand. This study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. For this purpose, after explaining the topic and reviewing the research background, the conceptual framework of the specific model and data were analyzed using fuzzy cognitive mapping tools and social network analysis techniques. The findings indicate that product factors, physical evidence, and manpower should be considered more than other factors. To increase customer loyalty, commitment and engagement, they must promote marketing techniques and provide a variety of physical evidence to create a positive brand mentality for customers.بازاریابی برای سازمانهایی که به دنبال حضوری آگاهانه در بازارند ضرورت دارد. هدف از بازاریابی تأمین نیازها و خواستههای مشتری به شکلی بهتر از رقباست. متفاوتبودن نیازهای مشتریان از صنعتی به صنعت دیگر، موجب اتخاذ رویکردی متفاوت شده است. صنعت هتلداری از تجملیترین بخشهای گردشگری است و بهرغم اهمیت آن در افزایش سودآوری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش تحقیقی ـ کیفیِ حاضر بهمنظور بررسی تأثیر بازاریابی در برند صنعت هتلداری انجام شده است.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمعآوری دادهها توصیفی است. بدینمنظور، پس از بیان موضوع و بررسی پیشینۀ پژوهش، چارچوب مفهومی مدل مشخص و دادهها با استفاده از ابزارها و تکنیکهای نگاشتشناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی تحلیل شدند.
یافتهها نشاندهندۀ آن است که باید به عوامل محصول، شواهد فیزیکی و نیروی انسانی بیش از سایر عوامل توجه شود. برای افزایش وفاداری، تعهد و دلبستگی مشتریان باید روشهای بازاریابی را ارتقا و شواهد فیزیکی متنوعی ارائه دهند تا ذهنیت مثبتی از برند برای مشتریان ایجاد کنند. همچنین پیشنهادهایی بهمنظور ارتقای برند صنعت هتلداری در این پژوهش ارائه شده است. https://www.itsairanj.ir/article_138360_0e4ac30ab6a6b16bcb3eb0b40210f237.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Forecasting the Tourists Demands Based on Google Trends Information Records by Machine Learning method (Case Study: Yazd tourists)پیشبینی تعداد گردشگران بر اساس رکوردهای اطلاعاتی گوگل ترندز با روش یادگیری ماشینی (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد)677913835910.22034/jtd.2020.217294.1952FAحامد فلاح تفتیاستادیار مدیریت دانشگاه علم و هنر0000-0003-4751-4394Journal Article20200126With the development of the tourism industry and the growth of related businesses, the need for up-to-date information in proper planning and accurate estimation of the number of tourists is essential for the efficient use of resources to develop infrastructure and increasing revenue. The existence of detailed plans will eventually lead to an increase in the satisfaction of incoming tourists. With the development of information search culture, tourists usually search for information about accommodation and tourism services in the destination through online resources before starting the trip. In the present study, using selected data related to user queries around the world in the Google search engine, about the tourism facilities and capabilities of Yazd, the number of future tourists in this city has been predicted. For this purpose, the research data consists of user search statistics, which were downloaded from the Google Trends system, and a prediction model was designed and validated using the machine learning method. After preparing and analyzing the data, it was found that the queries registered in Google Trends have a lot of power (more than 95%) in predicting the number of tourists in Yazd in the period from 2014 to 2019 in monthly periods.با توسعة صنعت گردشگری و رشد کسبوکارهای مرتبط، کسب اطلاعات بهروز در برنامهریزی صحیح و برآورد دقیق تعداد گردشگران، بهمنظور بهکارگیری کارآمد منابع با هدف توسعۀ زیرساختها و افزایش درآمد، ضروری است. وجود برنامههای دقیق درنهایت به ارتقای سطح رضایت گردشگران ورودی منجر میشود. با توسعۀ فرهنگ جستوجوگری اطلاعات، گردشگران معمولاً پیش از آغاز سفر، به جستوجوی اطلاعات مربوط به اقامتگاهها و خدمات گردشگری موجود در مقصد، از طریق منابع اینترنتی، اقدام میکنند. در پژوهش حاضر، با استفاده از دادههای منتخب مربوط به پرسوجوهای کاربران سراسر جهان در موتور جستوجوی گوگل درمورد امکانات و توانمندیهای گردشگری شهر یزد، تعداد گردشگران آتی این شهر پیشبینی شده است. دادههای پژوهش را آمارهای جستوجوی کاربران تشکیل میدهد که از سامانۀ گوگل ترندز پایینگذاری شده و با استفاده از روش یادگیری ماشینی مدل پیشبینی، طراحی و اعتبارسنجی شده است. پس از آمادهسازی و تحلیل دادهها، مشخص شد که پرسوجوهای ثبتشده در گوگل ترندز، قدرت فراوانی (بیش از 95 درصد) در پیشبینی تعداد گردشگران شهر یزد در بازه زمانی سال 2014 تا 2019 در مقاطع ماهانه داردhttps://www.itsairanj.ir/article_138359_569856f2b38f4f5eca3f4488f681075a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Spatial Distribution and Ranking of Relative Efficiency of Tourism Infrastructure in Zanjan Province with Data Envelopment Analysis Approachتوزیع فضایی و رتبهبندی کارایی نسبی زیرساختهای گردشگری استان زنجان با رویکرد تحلیل پوششی دادهها819213835810.22034/jtd.2020.208059.1875FAعبدالله فرجیاستادیار گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان، ایرانمهدی چراغیاستادیار گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان، ایرانلیلا مظفریدانشآموختۀ کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه زنجان، ایرانJournal Article20191108Infrastructure is one of the basic requirements for the development and development of tourism activities in different locations. The aim of the present study was to recognize the spatial distribution and ranking of the relative efficiency of tourism infrastructure in Zanjan province.From among the provincial cities, none of the cities has a favorable situation. The cities of Zanjan, Abhar andو Khoram Darreh are moderate, and the za komekKhodabandeh, Tarom and Soltanieh at low levels and in the moon kk and Eidrud are lacking in efficiency. At the level of the studied indices, the highest level of efficiency in the transport, efficiency in the transport, accommodation, cultural, religious, health and nutrition indexes related to Zanjan city, is in the recreational index of Khoramdereh city and in the index of nutrition related to Tarom city.The cities of Zanjan, Abhar and Khoram Darreh are moderate, Khodabandeh, Tarom and Soltanieh at low levels and in the moon and Eidrud are lacking in efficiency. At the level of the studied indices, the highest level of efficiency in the transport, accommodation, cultural, religious, health and nutrition indexes related to Zanjan city, is in the recreational index of Khoramdereh city and in the index of nutrition related to Tarom city.Infrastructurestudy was to recognize the spatial distribution and ranking of the relative efficiency of tourism infrastructure in Zanjan province.From among the provincial cities, none of the cities has a favorable situation.زیرساختها یکی از الزامات اساسی برای رشد و توسعۀ فعالیتهای گردشگری در همۀ نقاطاند. هدف از این پژوهش شناخت توزیع فضایی و رتبهبندی میزان کارایی نسبی زیرساختهای گردشگری شهرستانهای استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و با ماهیت است. اطلاعات با روش کتابخانهای گردآوری شده و تجزیه و تحلیل نیز با روشهای توصیفی و استنباطی (تحلیل پوششی دادهها) انجام شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده از رتبهبندی کارایی زیرساختهای گردشگری در شهرستانهای استان زنجان، میانگین کلی کارایی زیرساختهای گردشگری این استان برابر با 440/0 است که در سطح ضعیف قرار دارد. هیچکدام از شهرستانهای استان وضعیت مطلوب ندارند. شهرستانهای زنجان، ابهر و خرمدره در سطح متوسط، خدابنده و طارم و سلطانیه در سطح ضعیف و ماهنشان و ایجرود فاقد کارایی هستند. در سطح شاخصهای موردمطالعه، بالاترین سطح کارایی در شاخص حملونقل، اقامتی، فرهنگی، مذهبی، بهداشتی ـ درمانی و تجهیزات تغذیۀ مربوط به شهرستان زنجان، در شاخص تفریحی شهرستان خرمدره و در شاخص تجهیزات تغذیه مربوط به شهرستان طارم استhttps://www.itsairanj.ir/article_138358_fe7fd8470a14870ff3bee8aa60858f96.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Proposing a Place Branding Model Based on Brand Attachment by Grounded Theoryطراحی مدل برندسازی جزیرۀ کیش مبتنی بر حس تعلق با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد9310812810110.22034/jtd.2020.233971.2051FAخدیجه قائم مقامی تبریزیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران0000-0003-0954-3872اصغر مشبکی اصفهانیگروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایرانعبداله نعامیگروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایرانناصر آزادگروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایرانJournal Article20200606Nowadays, branding is a popular and powerful tool which cause distinction amid similar places in the competitive tourism market. Among the places, Islands create unique experiences for tourists due to their mainland. Kish Island needs branding to compete with other tourist islands of Southwest Asia to use its special potential to become the top tourist destination.This research aim to proposing a model of branding based on brand attachment for Kish Island.Since very few studies have been done on the branding of tourist islands, grounded theory (Systematic GTM)with the approach of Strauss and Corbin used for theorizing and identifying dimensions of the model.Theoretical sampling was used through deep semi-structured interview of experts in the field of tourism, marketing and brand. After extracting the initial concepts, open, axial and selective coding of the concepts were performed by Maxqda 18 software.The outcome of the research model indicated that the process of branding was affected by the casual condition which named as strategic brand management. Thus, place-oriented marketing, economic and place brand action strategies lead to desirable result such as place attachment, place value, cultural-economical development of Kish Island. The process was strengthened by contextual conditions such as environmental-legal factors and cultural- social factors as well as encountering with branding challengesامروزه، برندسازی ابزاری محبوب و قدرتمند برای خلق جاذبههای احساسی و ایجاد تمایز بین مکانهای مشابه در بازارهای رقابتی گردشگری بهشمار میرود. در بین مکانها، جزایر اغلب تجربههای منحصربهفردی در مقایسه با سرزمین اصلی گردشگران فراهم میکنند. برای رقابت جزیرۀ کیش با دیگر جزایر گردشگری جنوب غربی آسیا برندسازی لازم است تا بتوان از پتانسیل ویژۀ آن برای تبدیلشدن به برترین مقصد گردشگری بهرهمند شد.
هدف از این تحقیق طراحی مدلی مبتنی بر حس تعلق برای برندسازی جزیرۀ کیش است. ازآنجاکه دربارۀ برندسازی جزایر گردشگری مطالعات اندکی انجام گرفته است، برای نظریهپردازی و شناسایی ابعاد مدل از تئوری زمینهای مبنی بر رهیافت نظاممند استراوس و کوربین استفاده شده است. دادههای این تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند با استفاده از نمونهگیری نظری از متخصصان و خبرگان حوزههای بازاریابی، برند و گردشگری گردآوری شده است. پس از استخراج مفاهیم اولیه و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم با نسخۀ 18 نرمافزار مکس کیودا استخراج و تجزیه و تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد که فرایند برندسازی مبتنی بر حس تعلق به برند جزیرۀ کیش تحتتأثیر شرایط علّی که مدیریت راهبردی (استراتژیک) برند نامیده میشوند شکل میگیرد. سپس، با استفاده از راهبردهای بازاریابی مکانمحور، اقتصادی و حس تعلق به مکان به پیامدهای مطلوب آن، دلبستگی به مکان، ارزش مکان و توسعۀ اقتصادی ـ فرهنگی میانجامد. این فرایند در شرایط زمینهای عوامل محیطی ـ قانونی و فرهنگی ـ اجتماعی تقویت شده و با چالشهای برندسازی روبهرو است.https://www.itsairanj.ir/article_128101_7c8c7cbe28b4d42f0eec269ce1d70b2b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Evaluating of Geotouristic Destinations Quality of Tabriz Metropolis Citizens Using VQE Method (Case Study: East Azarbaijan Province)ارزیابی کیفیت مقاصد ژئوتوریستی شهروندان کلانشهر تبریز با استفاده از روش VQE مطالعۀ موردی: استان آذربایجان شرقی10912213852010.22034/jtd.2020.232477.2041FAوحید امامی کیادانشآموختۀ دکتری ژئومورفولوژی ـ مدیریت محیطی، دانشگاه تبریزداود مختاریاستاد، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریزشهرام روستاییاستاد، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطیJournal Article20200523A tourist destination for achieve a high competitive advantage, must be ensure that all the tourist attractions and experiences it has offered so far are different from other destinations that a tourist intends to experience. Therefore, the quality of a tourist destination is one of the most basic competitive advantages for attracting tourists and sustainable tourism development. The purpose of this study, is to evaluate and conceptualize the quality of selected geomorphosites by the citizens of Tabriz metropolis in East Azerbaijan province. This research is applied in terms of purpose and in terms of collecting information descriptive and survey. The statistical population of the study was 384 citizens living in the metropolis of Tabriz and the Cochran pattern was used to determine the sample size. To collect data to select prominent geomorphoses, the interview method was used and a survey questionnaire was used to measure the closed-ended questionnaire for 28 tourism-oriented brands. Based on, 12 geotouristic destinations were selected for review and final evaluation of its quality based on reference questionnaires. For reliability of the questionnaire from Cronbach's alpha coefficient and For the narration, the views of prominent experts and professors in this field have been used. The results of this study showed From 12 selected geomorphosites, Asyab kharabe (Jolfa region) Geomorphosite with a weight of 0.854, Aoun Ibn Ali mountain of Tabriz (Ainali) with a weight of 0.823 and Payam pass (Marand region) with a weight of 0.806, The first to third ranks in terms of desirability in the quality of geomorphosites.هر مقصد گردشگری، برای رسیدن به مزیت رقابتی بالا، باید تضمین کند که تمامی جذابیتها و تجربههای گردشگری که تاکنون ارائه داده است با مقاصد دیگری که گردشگر قصد سفر به آن را دارد متفاوت است. بنابراین کیفیت مقصد گردشگری یکی از اساسیترین مزیتهای رقابتی برای جذب گردشگر و توسعۀ پایدار گردشگری در آن است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و مفهومپردازی کیفیت ژئومورفوسایتهای منتخب از سوی شهروندان کلانشهر تبریز در استان آذربایجان شرقی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شهروندان ساکن در کلانشهر تبریز به تعداد 384 نفر بوده و برای تعیین حجم نمونه از الگوی کوکران استفاده شده است. جمعآوری دادهها برای انتخاب ژئومورفوسایتهای برجسته با روش مصاحبه و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ محققساخته با سؤالات بسته برای 28 مقصد گردشگری برندمحور انجام شده است. بر اساس پرسشنامههای مرجوعی، دوازده مقصد ژئوتوریستی برای بررسی و ارزیابی نهایی کیفیت آن انتخاب شدند. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای روایی آن از دیدگاه صاحبنظران و استادان برجستۀ این رشته استفاده شده است. در ارزیابی کیفیت ژئومورفوسایتهای منتخب از روش پارامتر کمّی VQE استفاده شده است. بنابر نتایج پژوهش، از بین دوازده ژئومورفوسایت منتخب، ژئومورفوسایت آسیاب خرابه (منطقۀ جلفا) با ارزش وزنی 854/0، کوه عون ابن علی تبریز (عینالی) با ارزش وزنی 823/0 و گردنۀ پیام (منطقۀ مرند) با ارزش وزنی 806/0 به ترتیب در رتبههای اول تا سوم از نظر مطلوبیت در کیفیت ژئومورفوسایت قرار گرفتهاندhttps://www.itsairanj.ir/article_138520_be634ed2515178f5a337214b763ecb5b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Determining Factors Affecting Sustainable Medical Tourism Supply Chain Competitivenessتعیین عوامل مؤثر بر رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی12313612967310.22034/jtd.2020.248449.2134FAدرسا نوری خواجویدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانعزیزاله جعفریدانشیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛Journal Article20200915In recent years, on the one hand, with considering progress was achieved in tourism field and on the other hand, with noticing Iran’s price competitive advantage as a cheap destination for tourism and treatment, medical tourism discussion was become one of the most important issues in tourism industry. meanwhile some issues such as Competitiveness and sustainability also are counted as a modern topic and it is criteria in evaluation of criterion in different parts of tourism industry. This research has been conducted to determine contributory factors to the competitiveness sustainable medical tourism supply chain. In the current research, First of all, the factors affecting sustainable supply chain were aquired through reviewing related literature. Then, determined factors playing more important role in sustainable medical tourism supply chain were selected by applying Delphi technique. In next the stage, by using Analytical Hierarchy Process (AHP) method, factors and sub factors were ranked. Moreover, the impact of the main factors (financial, social-cultural, environmental and institutional) were measured by usage of Dematel method. The results indicated that treatment staffs’ skills and safety of country are the most important factors in Competitiveness of Sustainable Medical Tourism Supply Chain respectively. Also, Dematel method, indicated that financial and institutional factors fall into the “effective factors” category. In a same way, social-cultural and enviromental factors can be included in “impressive factors” category. finally, several recommendations have been proposed.پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات مرتبط، عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرۀ تأمین استخراج شد. سپس، با استفاده از نظر خبرگان، از میان عوامل مذکور، 27 عامل که در رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی ایفای نقش میکنند تعیین شد. در مرحلۀ بعد، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی، معیارها و زیرمعیارها رتبۀبندی شدند. علاوهبرآن، با بهکارگیری روش دیمتل، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری معیارهای اصلی (اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، زیستمحیطی و نهادی) تعیین شد. نتایج نشان داد که به ترتیب معیارهای مهارت کادر درمانی و امنیت کشور از مهمترین عوامل در رقابتپذیری زنجیرۀ تأمین پایدار گردشگری پزشکی هستند. همچنین، با استفاده از روش دیمتل مشخص شد که به ترتیب عوامل اقتصادی و نهادی (حاکمیتی) در دستۀ عوامل تأثیرگذار، و عوامل اجتماعی ـ فرهنگی و زیستمحیطی در دستۀ عوامل تأثیرپذیر قرار میگیرند. در پایان، پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج و نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی در حوزۀ موردنظر ارائه شده است.https://www.itsairanj.ir/article_129673_e39707c66e9e05db70dd42f8eec2b301.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Analysis of Socio-Cultural Effects of Tourism on the Religious and Historical Destinations (Case Study: Isfahan & Qom Cities)تحلیل آثار اجتماعی ـ فرهنگی گردشگری در مقصدهای مذهبی و تاریخی مورد مطالعه: شهرهای قم و اصفهان13714812272010.22034/jtd.2020.256357.2171FAسیاوش ایمنی قشلاقاستادیار گروه برنامهریزی گردشگری، دانشکدۀ گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانزهرا طباطبایی قمیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20201108the host community. Due to the increasing diversity of tourism, recognizing the effects of various types of tourism on the host community and understanding the differences and similarities between their effects is a necessity of planning and informed and normative management of tourism. This study aims to analyze the socio-cultural effects of religious and historical tourism in the cities of Qom and Isfahan to understand the differences and similarities. The research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, which has been done as a survey. The statistical population of the study was the residents of Qom and Isfahan where 384 people were selected by cluster sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire and U-Mann-Whitney test was used to analyze the data and Friedman test was used to prioritize their socio-cultural effects. The results show that in terms of social effects, tourism has had the greatest impact on social deviations in Qom and on the lifestyle of the host community in Isfahan. There was no significant difference between the two societies in terms of cultural indicators.توسعۀ گردشگری تغییراتی را در نظام اجتماعی ـ فرهنگی جامعۀ میزبان ایجاد میکند. با توجه به تنوع روزافزون گردشگری، شناخت تأثیرات متعدد انواع گردشگری بر جامعۀ میزبان و درک تفاوتها و تشابهات موجود بین اثرات آنها از ضروریات برنامهریزی و مدیریت آگاهانه و اصولی گردشگری است. این تحقیق بهمنظور درک تفاوتها و تشابهات آثار اجتماعی ـ فرهنگی دو نوع قدیمی و اصلی گردشگری (مذهبی و تاریخی) در شهرهای قم و اصفهان انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی است و بهصورت پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق دربردارندۀ ساکنان شهرهای قم و اصفهان است که 384 نفر به شیوۀ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاندند. دادهها با پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو ـ من ویتنی و برای اولویتبندی تأثیرات اجتماعی ـ فرهنگی آنها از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در زمینۀ اجتماعی، گردشگری در شهر قم بر انحرافات اجتماعی و در شهر اصفهان بر سبک زندگی جامعۀ میزبان بیشترین تأثیر داشته است. درمورد شاخصهای فرهنگی در دو جامعه تفاوت معناداری وجود نداشته است. اولویت تأثیرات اجتماعی در شهر قم به ترتیب، تأثیر در انحرافات اجتماعی، سبک زندگی و کیفیت زندگی، و در شهر اصفهان، تأثیر در سبک زندگی، انحرافات اجتماعی و کیفیت زندگی است. اولویت تأثیرات فرهنگی در هر دو شهر به ترتیب، تأثیر در ارزشها و باورها، الگوهای رفتاری، نگرش و آدابورسوم بوده است.https://www.itsairanj.ir/article_122720_335680da4557270715450a08d8fcc18e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Analysis of Rural Communities' Views on the Impact of Quality Life in Tourism Case Stydy Porvince Kermanshahتحلیل دیدگاه جوامع روستایی دربارۀ میزان تأثیرپذیری کیفیت زندگی از گردشگری؛ موردمطالعه: استان کرمانشاه14916011849010.22034/jtd.2020.225353.2013FAمحمد اکبرپوراستادیار گروه جغرافیا، دانشکدۀ ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه رازی، کرمانشاهسهیلا باختردانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تبریزJournal Article20200402Rural tourism is one of the factors that play an important role in improving the quality of life and is emphasized by researchers and has unique and salient features as a dynamic economic approach. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effects of tourism on the quality of life of the local community. The present study is applied in terms of purpose and based on descriptive-analytical nature. The sample size was estimated at 380 people according to the Cochran's formula, which was relatively proportional to the number of rural populations distributed among them.The required data were collected by library and field methods (questionnaire). analyze the framework topic (security and material welfare, housing quality, environmental health, quality of infrastructure and trade, employment and income and education). 45 items were used. The results of the analysis of the findings indicate that there is a positive and significant relationship between tourism and quality of life and 0.677 of the changes in quality of life through tourism is explained. The results of the analysis of the findings indicate that according to the theories presented by the local community, tourism in all dimensions has a positive impact on the quality of life and has the most impact on the index of security and material well-being and It had the least effect on the education index.The results of Kodas technique also showed that among the 14 target villages for tourism, 3 villages of Shamshir, Harir and Sarab Hormsam were in the highest level in terms of quality indicators and 3 villages of Fash, Hajij Bozorg and Najvbaran were also in the lowest level and finally the correlation coefficient. Pearson showed a positive and significant relationship between rural tourism and quality of life.گردشگری روستایی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی دارد و مورد تأکید محققان است و بهمنزلۀ رویکرد اقتصادی پویا ویژگیهای منحصربهفرد و بارزی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات گردشگری در کیفیت زندگی جامعۀ میزبان انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، رویکرد حاکم بر آن کمّی، و بر اساس ماهیت توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است که متناسب با تعداد جمعیت روستاها بین آنها توزیع شده است. دادههای لازم به دو شیوۀ کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. بهمنظور تحلیل موضوع، چارچوبی از شاخصهای کیفیت زندگی (اوقات فراغت، رفاه، زیرساخت و دسترسی، اشتغال و درآمد، بهداشت و محیط، ایمنی و امنیت، مسکن و آموزش) در قالب 45 گویه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها بیانگر این موضوع است که بین گردشگری و کیفیت زندگی رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد و 677/0 از تغییرات کیفیت زندگی از طریق گردشگری تبیین میشود. نتایج حاصل از تکنیک کوداس نیز نشان میدهد که از بین چهارده روستای هدف گردشگری، سه روستای شمشیر و حریر و حجیج بزرگ از لحاظ شاخصهای کیفیت در بالاترین سطح و سه روستای فش و سراب هرسم و نجوبران در پایینترین سطح قرار دارند.https://www.itsairanj.ir/article_118490_f2cbc81fae524970ee83a2c94e2d9465.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Presenting a Pattern for Sustainable Development of Rural Tourism Destinations with Spatial Planning Approach; Case Study: East of Mazandaran Provinceارائۀ الگویی برای توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی با رویکرد برنامهریزی فضایی مورد مطالعه: شرق استان مازندران16118413863510.22034/jtd.2020.223532.1990FAاحمد رومیانیدکتری جغرافیا و آمایش کیفیت محیطی مناطق روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهد0000-0002-6724-2528حمید شایاناستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهدحمدالله سجاسی قیداریاستادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهدمحمدرضا رضوانیاستاد گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهرانJournal Article20200314Spatial planning and sustainable development of tourism, due to having a common goal, for the concept of planning as organizing the future life of societies with regulations and designing social and economic relations in the future and careful use of physical space in order to achieve human welfare without destroying the environment, are considered as a kind of philosophical confluence. purpose of this study was to provide a Pattern for sustainable development of rural tourism destinations with spatial planning approach in the east of Mazandaran province. For this purpose, to present the research model, 14 indicators were identified using 14 indicators to investigate the spatial planning status of sustainable development of tourism among the four cities of the province. necessary data were collected through field visits by a questionnaire.
The results show that spatial planning dimensions and indicators are effective in explaining the sustainable development of rural tourism destinations. The selected indicators, according to the conditions and requirements of rural areas, can be tested and operational at the level of similar villages. Therefore, the most important factor in the spatial planning process of sustainable development of rural tourism destinations in the first step is recognition of location capacities (environmental and physical) including diversity of natural attractions, quality of attractions, location of attractions, human (socio-cultural) dimension including cultural and political, participation of local people and education, activity dimension (functions) including accommodation services, catering, distribution of services and information, investment, employment and income.برنامهریزی فضایی و توسعۀ پایدار گردشگری، به علت داشتن هدف مشترک، برای مفهوم برنامهریزی بهمنزلۀ سازماندهی زندگی آیندۀ جوامع با مقررات و طراحی روابط اجتماعی و اقتصادی در آینده و دقت در استفاده از فضای فیزیکی بهمنظور رسیدن انسان به رفاه بدون تخریب محیط، نوعی تلاقی فلسفی محسوب میشوند. هدف از این پژوهش ارائۀ الگویی برای توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی با رویکرد برنامهریزی فضایی در شرق استان مازندران است. بدین منظور، برای ارائۀ الگوی تحقیق، با بهرهگیری از چهارده شاخص برای بررسی وضعیت برنامهریزی فضایی توسعۀ پایدار گردشگری در بین چهار شهرستان استان مشخص شد. دادههای لازم از طریق بازدیدهای میدانی بهوسیلۀ پرسشنامه گردآوری شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد و شاخصهای برنامهریزی فضایی در تبیین توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستاها مؤثرند. شاخصهای انتخابشده، با توجه به شرایط و مقتضیات مناطق روستایی، قابلیت آزمونپذیری و عملیاتی در سطح روستاهای مشابه را دارند. بنابراین، مهمترین عامل در فرایند برنامهریزی فضایی توسعۀ پایدار مقصدهای گردشگری روستایی در گام نخست شناخت ظرفیتهای مکان (محیطی و کالبدی) شامل تنوع جاذبههای طبیعی، کیفیت جاذبهها، موقعیت استقرار جاذبهها، بعد انسان (اجتماعی ـ فرهنگی) شامل فرهنگی و سیاسی، مشارکت مردم محلی و آموزش، بعد فعالیت (کارکردها) شامل خدمات اقامتی، پذیرایی، توزیع خدمات و اطلاعرسانی، سرمایهگذاری، اشتغال و درآمدزایی است.https://www.itsairanj.ir/article_138635_a8eb85ef14e4c5b9349e698802dc25fe.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Sustainable Ecotourism Development Strategies Based on the Potentials of Local Communities in Kahman Tourist Area in Selseleh Countyراهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار مبتنی بر قابلیتهای جوامع محلی منطقۀ گردشگری کهمان در شهرستان سلسله18519913863610.22034/jtd.2020.227007.2018FAفاطمه سپهونددانشجوی دکتری توسعۀ کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانسعید کریمیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانسعید غلامرضاییاستادیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه اقتصاد و توسعه روستایی، دانشگاه لرستان، لرستانJournal Article20200414The purpose of this study is Sustainable ecotourism development strategies "based on the potentials of local communities in Kahman tourist area in Selseleh County" This research was conducted in 2020. This is exploratory research and is applied in terms of purpose. This research has been done in three steps. In the first step and quantitative part of the research, 241 people from Kahman tourism area were selected through random sampling and the benefits of ecotourism industry in local communities were evaluated. In the second step, by examining the documents and interviewing some key people, the actual and potential potentials in the Kahman tourist area were identified. In the last step, the strategies for the development of sustainable ecotourism based on the potential of the region were identified and analyzed, in which the fuzzy Delphi method has been used. In this step, the sample size was 21 related experts who were purposefully selected by snowballs. The results of this study show that most rural residents (89.4%) have gained economic benefits. Suggested solutions are: Infrastructure-cultural solutions with five sub-solutions, Educational-environmental with six sub-strategies and economic solutions with nine sub-solutions. According to experts, infrastructure solutions are a higher priority than other solutions (Establish security, Advertising to get to know the area, Development of health facilities and pass industry protection laws).این تحقیق با هدف ارائۀ راهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار مبتنی بر قابلیتهای جوامع محلی منطقۀ گردشگری کهمان در شهرستان سلسله و در سال 1399 صورت گرفته است. ماهیت تحقیق اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است که در سهگام انجام شده است. در گام اول و بخش کمّی تحقیق، 241 نفر از مردم روستایی منطقۀ گردشگری کهمان از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و منافع حاصل از صنعت اکوتوریسم در جوامع محلی مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام دوم، با مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک موجود در سازمانهای مرتبط و نیز مصاحبه با برخی افراد کلیدی و آشنا به منطقه، قابلیتهای بالفعل و بالقوه در منطقۀ گردشگری کهمان شناسایی شد. در گام آخر، راهکارهای توسعۀ اکوتوریسم پایدار بر پایۀ قابلیت منطقه شناسایی و تحلیل شد که در این قسمت از روش دلفی فازی بهره برده شده است. در این گام، حجم نمونه شامل 21 نفر از کارشناسان مرتبط بود که بهروش هدفمند گلولهبرفی انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ساکنان روستاهای مذکور عمدتاً (4/89 درصد) منافع اقتصادی را منافع غالب بر اثر توسعۀ اکوتوریسم در منطقۀ گردشگری کهمان میدانند. راهکارهای ارائهشده دربرگیرندۀ راهکارهای زیرساختی ـ فرهنگی با پنج راهکار فرعی، آموزشی ـ زیستمحیطی با شش راهکار فرعی و راهکارهای اقتصادی با نُه راهکار فرعی است. بر اساس نظر کارشناسان، راهکارهای زیرساختی در اولویت بالاتری از سایر راهکارها قرار دارد که دربرگیرندۀ راهکارهای فرعی همچون برقراری امنیت، تبلیغ گسترده و اطلاعرسانی از طرق گوناگون بهمنظور آشنایی با منطقه، توسعۀ تسهیلات بهداشتی در منطقه و تصویب قوانین و مقررات حمایتی از این صنعت است.https://www.itsairanj.ir/article_138636_df1547bbd82528cfc58f1db0f5d678ae.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Analyzing the Challenges and Role of Non-governmental Organizations in the Development of Ecotourism in Rural Areasتحلیل چالشها و نقش سازمانهای غیردولتی در توسعۀ بومگردی در مناطق روستایی201201413863710.22034/jtd.2020.232105.2039FAفاطمه ابراهیمی فینیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی، گروه مدیریت و توسعۀ کشاورزی، دانشکدۀ اقتصاد و توسعۀ کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، تهرانحجت ورمزیاریعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج ، ایران.خلیل کلانتریاستاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج ، ایران.Journal Article20200520Ecotourism has a fundamental focus on sustainability and brings many economic and social benefits to local communities. Facilitating the participation of local people is one of the principles of ecotourism. Non-governmental organizations have a prominent role in ecotourism development. They promote local communities’ participation, and in most cases, play a crucial role in ecotourism development via conserving biodiversity and environment or the developing sustainable local livelihood. In this research, considering the necessity of ecotourism development and using the grounded theory method, the challenges and problems faced by active non-governmental organizations in the field of ecotourism in Iran were investigated. The study sample consists of 37 experts of ecotourism, managers and experts of active non-governmental organizations in the field of ecotourism, government managers, owners of lodges, and dwellers of the local community who were selected using strategies including theoretical sampling, analytical induction and maximum variance. The questions of the semi-structured interviews were formulated around the main research questions and the answers of the interviewees were analyzed and coded in three stages. The results showed that the multiplicity of organizations in charge of ecotourism and the lack of correct views about ecotourism and non-governmental organizations are among the macro-environment codes affecting the functioning of these organizations. Based on the research findings, some suggestions have been made to improve the role of non-governmental organizations.بومگردی توجهی اساسی به پایداری دارد و منافع اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای جوامع محلی به ارمغان میآورد. جلب مشارکت مردم محلی یکی از اصول بومگردی است. سازمانهای غیردولتی نقش برجستهای در توسعۀ بومگردی مبتنی بر مشارکت جوامع محلی دارند و در بیشتر موارد، به علت حفاظت از تنوع زیستی و محیطزیست یا توسعۀ پایدارِ زندگی مردم محلی، در موضوع بومگردی تأثیر بسزایی میگذارند. در این پژوهش، با توجه به ضرورت توسعۀ بومگردی و با بهکارگیری روش نظریۀ زمینهای، چالشها و مشکلات پیشروی سازمانهای غیردولتی فعال در حوزۀ بومگردی ایران بررسی شد.<strong> </strong>نمونۀ مطالعهشده دربردارندۀ 37 نفر از متخصصان بومگردی و مدیران و کارشناسان سازمانهای غیردولتیِ فعال در حوزۀ بومگردی، مدیران دولتی<strong> </strong>و اقامتگاهداران و ساکنان جامعۀ محلی است<strong> </strong>که با استفاده از راهبردهای نمونهگیری نظری، استقرای تحلیلی و حداکثر واریانس انتخاب شدهاند. پرسشهای مصاحبههای نیمهساختاریافته پیرامون سؤالات اساسی تحقیق تدوین شده و پاسخهای افراد تحلیل و در سه مرحله کدگذاری شده است. نتایج نشان داد که تعدد سازمانهای متولی بومگردی و نبود دیدگاه صحیح دربارۀ بومگردی و سازمانهای غیردولتی، از کدهای فضای کلان مؤثر بر کارکرد این سازمانها است. بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی بهمنظور بهبود نقشآفرینی سازمانهای غیردولتی ارائه شده است. https://www.itsairanj.ir/article_138637_81fd386d2174a83a50d782b86afc6c38.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Investigation the Effect of Primary Appraisal on Active and Passive Coping Behaviors of Customers with the Mediating Role of Cognitive and Emotional Factors. Case of Study: Ghasr Talaee International Hotel in Mashhadبررسی تأثیر ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانۀ مشتریان با نقش میانجی عوامل شناختی و احساسی مورد مطالعه: هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد21522911915310.22034/jtd.2020.203260.1836FAشیوا دانشگرکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)سید مرتضی غیور باغبانیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه بین المللی امام رضاJournal Article20190928The tourism industry has a significant impact on the economies of countries. Hotel management is one of the pillars of this industry. In service marketing, predicting customer behavior in the face of unfavorable and unexpected conditions is very important, because it has a direct effect on behavioral reactions. The purpose of this study was to investigate the effect of primary appraisal on active and passive coping behaviors of customers with the mediating role of cognitive and emotional factors in the Ghasr Talaee International Hotel in Mashhad, which is practical in terms of purpose and descriptive-survey method. The statistical population consists of customers of Ghasr Talaee International Hotel in Mashhad. In order to collect data, 300 questionnaires were distributed in non-probabilistic ways and during the research, 221 questionnaires were returned. Data collection tool is a localized questionnaire based on Cai et al that Content validity was confirmed through expert opinion and structural validity using confirmatory factor analysis and its reliability by Cronbach's alpha method. To test the hypotheses, structural equation modeling method and Smart PLS software have been used. The results show that the primary appraisal is effective in cognitive and emotional factors, while the primary appraisal is not effective in active and passive coping behaviors. According to the results of hypotheses, the effect of cognitive factors on passive and active coping behaviors and the effect of emotional factors on active coping behavior is also confirmed. Finally, the results of mediating hypotheses show that cognitive and emotional factors are of the full mediating typeصنعت گردشگری تأثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد. هتلداری بهمنزلۀ یکی از ارکان این صنعت مطرح است. در بازاریابی خدمات، پیشبینی رفتار مشتریان در رویارویی با شرایط نامساعد و دور از انتظار اهمیت فراوانی دارد، زیرا در واکنشهای رفتاری تأثیر مستقیم میگذارد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانۀ مشتریان با نقش میانجیگری عوامل شناختی و احساسی در هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد است که به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری را مشتریان هتل بینالمللی قصر طلایی مشهد تشکیل دادهاند. بهمنظور جمعآوری دادهها 300 پرسشنامه به شیوۀ غیراحتمالی در دسترس توزیع شد که در طی تحقیق تعداد 221 پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ بومیسازیشده مبتنی بر پژوهش کای و همکاران بوده است که روایی محتوایی بر اساس نظر خبرگان و روایی سازه بر اساس تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای بررسی فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارزیابی اولیه در عوامل شناختی و عوامل احساسی اثرگذار است، درحالیکه ارزیابی اولیه در رفتارهای تقابلی فعالانه و منفعلانه تأثیرگذار نیست. بنابر نتایج فرضیهها، تأثیر عوامل شناختی بر رفتارهای تقابلی منفعلانه و فعالانه و همچنین تأثیر عوامل احساسی در رفتار تقابلی فعالانه تأیید میشود. در نهایت، نتایج فرضیههای میانجی نشان میدهد که عوامل شناختی و احساسی از نوع میانجی کاملاند.https://www.itsairanj.ir/article_119153_8f9fc8cc0b9d31fdfa80897bc54a4bba.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Systematic Review of Studies in Sport Tourism Field in Iranمرور نظاممند مطالعات حوزۀ گردشگری ورزشی در ایران23125013870810.22034/jtd.2020.224654.2006FAجواد مصطفاییدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانفرزام فرزاندانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانافشار هنروراستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20200327There are lots of researches which have been done in the field of sports tourism in Iran. Now is the time to look at the status, findings and approaches of these studies. The purpose of this research was systematic review of articles related to sport tourism. The nature of the research method was qualitative, applied, and as secondary studies with a systematic review approach. Samples of the research included published articles in internal scientific journals between years 2009 to 2019 that were 104 cases extracted from Noormags, Sid, Magiran, and Ensani databases. Articles were reviewed based on general dimensions of cognitive, structural, functional and citation status. Data collection tool was a researcher-made checklist that experts confirmed its validity, its reliability was confirmed through examiners reliability and iMindMap9, and SPSS21<sub> </sub>software packages were used for data analysis.<br />Rresults showed that the trend of publishing articles on sports tourism is on the rise, the topic of sports tourism has been favored by male researchers with a degree in sport management. Most of the researches were without a separate section of theoretical foundations and mostly were done by using quantitative methods and with a survey of senior managers and experts.<br />Most articles have addressed the issue of sport tourism management and planning and there are needs for more attention to other fields. In addition, it is necessary to pay more attention to the research origin of the written articles, the existence of well-defined theoretical foundations, and the conduct of mixed researches.پژوهشهای بسیاری در حوزۀ گردشگری ورزشی در کشور انجام شده است. اکنون زمان آن است که نگاهی کلی به وضعیت این پژوهشها و یافتهها و رویکردهای کلی آنها بشود. این مطالعه با هدف مرور نظاممند مقالههای مرتبط با گردشگری ورزشی انجام شده است. روش تحقیق بهلحاظ ماهیت کیفی، از نظر هدف کاربردی و از جنس مطالعات ثانویه با رویکرد مرور نظاممند بوده است. نمونۀ پژوهش شامل مقالههای چاپشده در نشریههای علمی ـ پژوهشی داخل کشور در بازه زمانی 1388 تا 1398 به تعداد 104 مورد بود که از بانکهای اطلاعاتNoormags ،Magiran ،Sid و Ensani استخراج شده است. مقالهها براساس ابعاد کلی وضعیت شناختاری، ساختاری، عملکردی، و استنادی مرور شدند. ابزار جمعآوری دادهها فهرست محققساخته بود که روایی آن بهدست خبرگان و پایایی آن از طریق پایایی مصححان تأیید شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از بستههای نرمافزاری آی مایند مپ 9 و اسپیاساس 21 استفاده شد.<br />نتایج تحقیق نشان داد که روند چاپ مقالههای بررسیشده سیر صعودی داشته است و موضوع گردشگری ورزشی بیشتر مدنظر پژوهشگران مرد با تحصیلات مدیریت ورزشی بوده است. غالب پژوهشهای انجامشده در کشور در ارتباط با گردشگری ورزشی فاقد بخش مجزای مبانی نظری بوده و عمدتاً با بهرهگیری از روشهای کمّی و با نظرسنجی از مدیران ارشد و کارشناسان انجام شده است.<br />عمده مقالهها به بررسی موضوع مدیریت و برنامهریزی گردشگری ورزشی پرداختهاند و لازم است به سایر حوزهها بیشتر پرداخته شود. همچنین لازم است بیشتر به منشأ پژوهشی مقالات نگارششده، وجود مبانی نظری مشخص و مستدلل، و انجام پژوهشهای آمیخته، توجه شود.https://www.itsairanj.ir/article_138708_fa8d479f9f1c9018fe3e4f63ecae1e7d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Public-Private Partnership Framework in Tourism Based on Meta-synthesis of Previous Worksطراحی چارچوب مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری برمبنای فراترکیب مطالعات پیشین25127611376310.22034/jtd.2020.238477.2074FAندا زرندیاندانشجوی دکتری گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدرضا فرزیندکتری اقتصاد، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیعلی اصغر شالبافیاندکتری مدیریت بازرگانی، استادیار دانشکده گردشگری دانشگاه سمناناکبر پورفرجدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیسید مجتبی محمودزادهاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200707Public-private partnerships have been a concern for researchers in a variety of fields, including the tourism industry. On the one hand, limited resources, lack of capital, lack of expertise, lack of access to manpower, etc., and on the other hand, the duty of governments to meet public needs has led governments to view the private sector as a significant partner. Meanwhile, what is certain is that recognizing the different dimensions of this partnership between the private and public sectors will increase their chances of success in any industry - including tourism. From this perspective, the aim of this study is to provide a framework for public-private partnership in tourism based on the findings of previous works. The best way to integrate the interpretations of previous findings is Meta-synthesis. Therefore, this method was utilized by following six steps. The statistical population of this study was the studies conducted in the field of tourism private public-private partnership, which identified by searching in the top related databases; 244 articles were available. After that, the articles were screened based on the title, abstract and content. Finally, the text of the selected articles (41 articles) was analyzed and coded using MAXQDA10 software. The findings showed that a set of factors affecting public-private participation in tourism can be considered in the form of two main categories of internal and external factors. Internal factors are directly related factors to public-private partnership. Internal factors include concepts such as the content of the partnership, the stakeholders, the goals, the duties of each party, and their interests. But external factors are controllable and not directly involved. External factors include technological-information factors, socio-cultural factors, legal factors, financial-economic factors, environmental factors and political-governmental factors.مشارکت عمومی ـ خصوصی از دغدغههای ذهنی محققان در حوزههای مختلف ازجمله صنعت گردشگری بوده است. از یک سو، محدودیت منابع، کمبود سرمایه، نبود تخصص، نبود دسترسی به نیروی انسانی و از سوی دیگر، وظیفۀ دولتها در تأمین نیازهای عمومی سبب شده است تا دولتها بخش خصوصی را شریکی قابلتأمل بدانند. آنچه مسلم است، شناخت ابعاد مختلف این شراکت میان دو بخش خصوصی و دولتی احتمال موفقیت آنها در هر صنعتی ازجمله گردشگری را افزایش خواهد داد. از این منظر، هدف از پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری بنابر یافتههای مطالعات پیشین است. بهترین روش برای یکپارچهسازی تفاسیر یافتههای پیشین روش فراترکیب است. بنابراین از روش مزبور با پیگیری شش گام بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش مطالعات انجامشده در زمینۀ مشارکت عمومی ـ خصوصی بوده که با جستوجو در برترین پایگاههای اطلاعاتی مرتبط، 244 مقالۀ در دسترس شناسایی شده است. پس از آن، مقالات بر اساس عنوان و چکیده و محتوا غربال شدهاند. در نهایت، متن مقالههای منتخب (41 مقاله)، با استفاده از نسخۀ 10 نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA)، تحلیل و کدگذاری شده است. بنابر نتایج میتوان عوامل مؤثر بر مشارکت عمومی ـ خصوصی در گردشگری را در قالب دو مقولۀ اصلی عوامل درونی و عوامل بیرونی مدنظر قرار داد. عوامل درونی با مشارکت عمومی ـ خصوصی ارتباط مستقیم دارند و دربردارندۀ مفاهیمی همچون محتوای مشارکت، ذینفعان، اهداف، وظایف و منافع طرفیناند. عوامل بیرونی دخالت مستقیم ندارند و در کنترل این شکل از مشارکت نیستند. عوامل بیرونی عوامل فنّاورانه ـ اطلاعاتی، اجتماعی ـ فرهنگی، قانونی ـ حقوقی، مالی ـ اقتصادی، محیطی و سیاسی ـ دولتی را دربر میگیرندhttps://www.itsairanj.ir/article_113763_4ff78624c1ab9f5b5f507acc05930844.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507510220210622Analyzing the Economic Barriers to Tourism Development in Rural Areas Using Grounded Theory
A case study of tourism target villages of Zanjan provinceواکاوی موانع اقتصادی توسعة گردشگری در نواحی روستایی با استفاده از نظریة بنیانی مطالعة موردی: روستاهای هدف گردشگری استان زنجان27729613892910.22034/jtd.2020.205874.1859FAمنیژه احمدیاستادیار گروه جغرافیا، دانشگاه زنجانفریبا عباسیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زنجانJournal Article20191020Rural tourism has been suggested as a strategy for the development of rural areas due to its diverse functions and high ability to communicate with other sectors of the economy. The purpose of the present study is to analyze the economic barriers to tourism development in rural areas using the basic theory of tourism target villages in Zanjan province. The present study is a qualitative research group in terms of purpose, development-applied and paradigm. Library documents, photo and video preparation, in-depth interviewing and direct and non-participatory observation were used to collect information. The statistical population of this study is local managers (experts in tourism, villagers and members of Islamic councils) in eight villages of Zanjan province. The purposive sampling method (36 people with snowball method) was performed until theoretical saturation. Guba and Lincoln's evaluation method (including four stages of validity, portability, stability, verifiability, reasonableness) was used to validate the research. The collected data were analyzed through content analysis. By linking open source coding, concepts (axial coding), categories (selective coding) and validating the concepts obtained from the focal method research, the conceptual model of the research was drawn by experts and validated by the experts to validate the model. . The results show that tourism target villages of Zanjan province are facing economic challenges such as: restricting tourism seasons, vulnerability of agricultural economy, weakness of individual abilities, inappropriate economic environment, lack of risk-taking, lack of recognition. The market is faced with a lack of technical business knowledge.گردشگری روستایی با توجه به کارکردهای متنوع و نیز توانایی بالا در برقراری ارتباط با سایر بخشهای اقتصادی بهمنزلة راهبردی برای توسعة مناطق روستایی مطرح شده است. هدف از تحقیق حاضر، واکاوی موانع اقتصادی توسعة گردشگری در نواحی روستایی با استفاده از نظریة بنیانی در روستاهای هدف گردشگری استان زنجان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعهای ـ کاربردی و از نظر پارادایم در گروه تحقیقات کیفی قرار میگیرد و از بُعد روش، از نظریة بنیانی بهره برده است. برای گردآوری اطلاعات از اسناد کتابخانهای، تهیة عکس و فیلم، مصاحبة عمیق و مشاهدة مستقیم و غیرمشارکتی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش را مدیران محلی (کارشناسان حوزة گردشگری، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی) هشت روستای هدف گردشگری استان زنجان تشکیل میدهند. روش نمونهگیری بهصورت روش گلوله برفی (36 نفر) تا رسیدن به اشباع تئوریک انجام شده است. برای تأمین روایی تحقیق، از روش ارزیابی گوبا و لینکولن (شامل چهار مرحلة قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت ثبات، تأییدپذیری، معقولبودن) استفاده شده است. دادههای جمعآوریشده از طریق تحلیل محتوایی واکاوی شدند. با پیونددادن کدها (کدگذاری باز)، مفاهیم (کدگذاری محوری)، مقولهها (کدگذاری انتخابی) و تأیید اعتبار مفاهیم بهدستآمدۀ تحقیق از شیوة روش کانونی بهدست خبرگان، مدل مفهومی تحقیق ترسیم شد و تأیید نظر کارشناسان نیز به مدل اعتبار بخشید. نتایج تحقیق نشان میدهد که روستاهای هدف گردشگری استان زنجان در مقولة اقتصادی، با مشکلات اساسی مواجهاند. این مشکلات عبارتاند از: محدودیت فصول گردشگری، آسیبپذیری اقتصاد کشاورزی، ضعف توانمندیهای فردی، فضای نامناسب اقتصادی، فقدان ریسکپذیری، فقدان شناخت بازار و ضعف دانش فنی کسبوکارhttps://www.itsairanj.ir/article_138929_8748f0f89f103036788c7b173a7f561c.pdf