انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Systematic Analysis of Iranian Tourism Development Based on Neighbor Markets and Model Presentationتحلیل سیستمی توسعه گردشگری ایران مبتنی بر بازارهای همسایه و ارائه مدل12012832810.22034/jtd.2019.198878.1827FAسیدجلیل لاجوردیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه آموزشی مدیریت خط مشی گذاری و دولت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛علی رضاییاناستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه آموزشی مدیریت خط مشی گذاری و دولت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛حمید رضا فرتوک زادهدانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانشهاب طلایی شکریدانشجوی دکتری، مدیریت سیستم ها، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛Journal Article20190916The existence of different dimensions and effects and different stakeholders involved in tourism development has led to the complexity and dynamics of the behavior of this area. it is necessary to know the proper and accurate recognition of tourism industry and provide solutions for improvement and development. therefore, the present study tries to provide the model tourism development model with emphasis on neighbouring markets using dynamic modeling in the form of system dynamics analysis. in this regard, by simulating the behavior of various factors in the Vensim software environment and analyzing the various dimensions of it, the country tourism industry has some solutions to achieve the desired status of these markets. Among the most important policies that are proposed to improve the country's tourism status with the priority of placing neighbouring markets are:<br />improving relations with neighbours and prioritize them in marketing programmes, Strengthening the infrastructure and policy to develop domestic tourism for all categories of income, cultural change in order to strengthen the public view of iranian society to neighbouring tourists,Increase facilities and facilities for domestic and foreign investment<br />all the potential tourism potential in all parts of the country, facilitating and removing redundant regulations for the creation of tourism businesses and simplifying the trip and creating a proper context for financial exchange with the target. finally, considering the simulation of the proposed scenarios in the dynamic model, it can be recognized that applying these policies can stimulate tourism development in the future years.وجود ابعاد و اثرات گوناگون و ذینفعان مختلف دخیل در توسعه گردشگری موجب پیچیدگی و پویایی رفتارهای این حوزه شده است. امری که شناخت صحیح و دقیق صنعت گردشگری و ارزیابی و ارائه راهکارهایی برای بهبود و توسعه آن را ضروری مینماید. لذا، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که با بهرهمندی از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویاییهای سیستمی، مدل توسعه گردشگری کشور را با تاکید بر بازارهای همسایه ارائه دهد. در این خصوص با شبیه سازی رفتاری عوامل مختلف مساله در محیط نرم افزار Vensim و تجزیه و تحلیل ابعاد گوناگون آن، ضمن توصیف وضعیت صنعت گردشگری کشور راهکارهایی برای دستیابی به وضعیت مطلوب بهره مندی از این بازارها ارائه شد. از جمله مهمترین سیاستهایی که جهت بهبود وضعیت گردشگری کشور با اولویت قراردادن بازارهای همسایه پیشنهاد میشود عبارتند از: بهبود روابط با همسایگان و اولویتبخشی به آنها در برنامه های بازاریابی، تقویت زیرساختها و سیاستگذاری جهت توسعه گردشگری داخلی برای همه اقشار درآمدی، فرهنگ سازی جهت تقویت نگاه عموم جامعه ایرانی به گردشگران همسایه، افزایش تسهیلات و امکانات برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی، توجه به تمام پتانسیلهای گردشگری در تمام نقاط کشور، تسهیل و حذف مقررات زائد برای ایجاد کسب و کارهای گردشگری و آسانسازی سفر و بستر سازی برای تبادلات مالی با بازارهای هدف. در نهایت، با توجه به شبیه سازی سناریوهای پیشنهادی در مدل دینامیکی میتوان اذعان نمود که اعمال این سیاستها میتواند موجبات توسعه گردشگری کشور در سالیان آتی را فراهم نماید.https://www.itsairanj.ir/article_128328_add1632c5fb3afe789e752c78ee9d6b1.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Investigating the Impact of Investment Space on Middle East Tourism Industry with Spatial Econometrics Approachبررسی تاثیر فضای سرمایه گذاری بر صنعت گردشگری خاورمیانه با رهیافت اقتصاد سنجی فضایی213812832910.22034/jtd.2020.205837.1858FAهادی رفیعی دارانیاستادیار گروه اقتصاد گردشگری؛ پژوهشکدۀ گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران؛علی رهنمادانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛0000-0002-2051-7416امیر دادرس مقدماستادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران؛Journal Article20191020Undoubtedly, today the tourism industry is one of the most important sectors of the global economy that has been growing rapidly in world economic development. The result of this rapid growth has been the increase in annual growth rates in world GDP, exports, world trade, and services. The appropriate investment climate can sustain this industry. The investment climate is influenced by a set of factors related to legislative, regulatory, organizational, economic, social, political and other factors that determine the conditions of investment activity in a country, region or city. Therefore, this study examines the impact of tourism income on the investment climate in selected countries of the Middle East. Data were analyzed using the spatial Durbin panel model over the period 2016–2006 for 15 selected countries in the Middle East. The results showed that there is a significant spatial relationship among Middle Eastern countries. In other words, part of tourism revenue in the Middle East has been due to distance or proximity effects. Therefore, it is suggested to consider spatial correlations between observations in estimating econometric models because if they are not included in the model, the results of biasing are unreliable.بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی، رشد سریعی در توسعه اقتصادی جهان داشته که نتیجه آن افزایش نرخ رشد سالانه در تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات بوده است. نکتهای که میتواند باعث تداوم این صنعت گردد فضای مناسب سرمایهگذاری است. فضای سرمایه گذاری تحت تأثیر مجموعهای از عوامل مرتبط با قانونگذاری، نظارتی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دیگر عوامل تعیین کننده شرایط فعالیت سرمایهگذاری در یک کشور، منطقه یا شهر مشخص میگردد. بر همین اساس در این مطالعه به تاثیرپذیری درآمد گردشگری از فضای سرمایهگذاری در کشورهای منتخب خاورمیانه پرداخته میشود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل دوربین فضایی پانل در بازه زمانی 2016-2006 برای 15 کشور منتخب منطقه خاورمیانه انجام شده است. نتایج برآورد مدل دوربین فضایی نشان داد که در بین کشورهای خاورمیانه رابطه فضایی معناداری وجود دارد که نشاندهنده این موضوع است که بخشی از درآمد گردشگری در کشورهای خاورمیانه به واسطه اثر فاصله یا مجاورت بوده است و همچنین در این راستا، پیشنهاد میشود که در تخمین مدلهای اقتصادسنجی، ارتباط فضایی بین مشاهدات در نظر گرفته شود زیرا در صورت عدم لحاظ کردن آن در مدل، نتایج تورشداری حاصل شده که قابل اعتماد نیستند.https://www.itsairanj.ir/article_128329_e4c2840439c691f68f4ebe4245599833.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Economic valuation and estimation of willingness to pay for Baghestan recreational and tourist village in Karaj using Contingent Valuation method (CVM)ارزشگذاری اقتصادی و برآورد تمایل به پرداخت دهکدۀ تفریحی و توریستی باغستان کرج با رویکرد ارزشگذاری مشروط (CVM)394811940810.22034/jtd.2019.202896.1833FAسینا عطارروشناستادیار گروه محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران؛رمضانعلی پوررستمیدکتری جنگل شناسی و اکولوژی جنگل دانشگاه تهران، تهران، ایران؛عباس زارعدکتری مدیریت حرفه ای کسب کار از دانشگاه صنایع و معادن ایران، تهران، ایران؛سیامک کاتبی فردانش آموختۀ کارشناسی ارشد کنترل و مبارزه با علفهای هرز، پردیس علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.Journal Article20190925Gardening and tourist village of Baghestan, due to its variety of attractions, is one of the most important tourist parks in the Alborz province. Therefore, studying recreational value can be effective in predicting the needs and shortages and development of tourism in this village. This study determines the recreational value of Baghestan village and the willingness to pay visitors by using a conditional valuation method and a two-dimensional dual choice questionnaire. The statistical population of this study consisted of 150 village visitors who were selected based on available sampling method. Logit model was used to investigate the effect of explanatory variables on the rate of visitors' willingness to pay. The results showed 73.3% of the respondents were willing to pay for recreational use of the village and average willingness to pay for recreational value of this village was calculated to be 16914.4 Rials per visit. Its total annual recreational value was estimated to be 11,840,080,000 Rials. The variables of the proposed rate of payment and the cost of transportation each time, had a negative effect on the variables of park quality, marital status, duration of study per week, environmental trends and gender, had a positive effect on willingness to pay. The results show that people are aware of the importance of forest parks and natural spaces and there is a significant willingness to pay which can help officials in planning and managing the village.دهکده تفریحی و توریستی باغستان، به دلیل دارا بودن جاذبههای متنوع، از پارکهای توریستی و گردشگری مهم استان به شمار میرود. بنابراین، مطالعه ارزش تفریحی آن میتواند در پیشبینی نیازها و کمبودها و توسعه گردشگری این دهکده، مؤثر باشد. این مطالعه، ارزش تفریحی دهکده باغستان و میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان را با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دوگانه دو بعدی، تعیین میکند. جامعه آماری این پژوهش، 150 نفر از بازدیدکنندگان دهکده بوده که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدهاند. برای بررسی تأثیر متغیرهای توضیحی بر میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان، از مدل لاجیت استفاده گردید و بر اساس روش حداکثر درست نمایی، پارامترهای این مدل، برآورد شده است. نتایج مطالعه نشان داد <br />3/73 درصد افراد بررسی شده، حاضر به پرداخت مبلغی برای استفاده تفریحی از دهکده هستند و متوسط تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان برای ارزش تفریحی این دهکده 4/ 16914 ریال برای هر بازدید، محاسبه گردید. همچین ارزش کل تفریحی سالانه آن معادل 11،840،080،000ریال برآورد شد. متغیرهای میزان پرداخت پیشنهادی و هزینه هر بار ایاب و ذهاب، تأثیری منفی و متغیرهای کیفیت پارک، وضعیت تأهل، مدت زمان مطالعه در هفته، گرایشهای محیط زیست و جنسیت، تأثیری مثبت بر میزان تمایل به پرداخت داشتهاند. نتایج نشان داد که مردم به اهمیت پارکهای جنگلی و فضاهای طبیعی آگاه بوده و در این رابطه تمایل به پرداخت قابل توجهی وجود دارد که میتواند مسئولان را در برنامهریزی و مدیریت دهکده یاری نماید.https://www.itsairanj.ir/article_119408_da63609a4649046f505806c4643a6068.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221A Framework for E-tourism Acceptance by Meta-Synthesis Methodارائه چارچوب پذیرش گردشگری الکترونیک با استفاده از روش فراترکیب496211876810.22034/jtd.2019.170914.1651FAمحمدحسین رونقیاستادیار، بخش مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛0000-0001-6060-3370مسعود دهقانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ علوم مدیریت، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران؛Journal Article20190204E-tourism is the digitization of all the processes and value chains in the tourism, travel, hospitality and catering industries that enable organizations to maximize their efficiency and effectiveness. Ubiquitous and highly innovative ICTs provide different channels for consumers to use tourism services; thus, studies on e-tourism are numerous and fragmented. Different factors account for how consumers embrace these channels. This research aims to design an e-tourism acceptance framework using Meta-synthesis method. In order to design and explain a comprehensive model, all dimensions of E-tourism have been identified through systematic literature review using 273 papers and Meta-Synthesis method. Then the importance and priority of each proposed dimension was determined using Shannon quantitative method based on content analysis. The results reveal security, consumer satisfaction and Functionality are the major criteria in E-tourism acceptance. At the end the research results demonstrate a comprehensive framework for e-tourism acceptance. <br /><br />Keywords: E-tourism, acceptance, Security,, Meta-Synthesis, Shannon Entropyگردشگری الکترونیکی، دیجیتالی کردن تمام فرایندها و زنجیره ارزش در صنایع گردشگری، مسافرت، مهمان نوازی و پذیرایی است که سازمانها را قادر می سازد تا کارآیی و اثربخشی خود را ارتقا بخشند. فراگیری و نوآوری های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان دستیابی به کانال های مختلفی را برای کاربران گردشگری ایجاد کرده است. در این حوزه مطالعات متعددی در حوزه گردشگری انجام شده است و عوامل مختلف موثر بر پذیرش این راه های ارتباطی شناسایی شده است. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی جامع جهت پذیرش گردشگری الکترونیک انجام شده است. با استفاده از روش فراترکیب بیش از 273 مقاله در حوزه گردشگری الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت با استفاده از تحلیل محتوا ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شده است. بر اساس یافته ها مشخص گردید کدهای امنیت، رضایت کاربران و کارکردگرایی دارای بیشترین ضریب اهمیت می باشند. در نهایت پس از طی گام های پژوهش چارچوب نهایی پذیرش گردشگری الکترونیک ارائه گردید.https://www.itsairanj.ir/article_118768_a1cd1b09c8e8b96b963a3d1664cf8fce.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Identification of Core Competencies of International Tour Leadersشناسایی شایستگیهای محوری راهنمایان تور بینالمللی638211858410.22034/jtd.2020.199272.1810FAصمد رحیمی اقدماستادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛حسین رحیمی کلوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛ابوالفضل حق وردی زاده دهلیقکارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛0000-0003-4123-0294Journal Article20190901Tour guides have an effective role in guiding and meeting the material and spiritual needs and spiritual richness of tourists. The purpose of this study is to identify and present the core competencies of international tour guides. According to the objectives, this study is a descriptive-qualitative one based on library studies and the Delphi method. The statistical population of the study consists of university experts and international tour guides. Purposive sampling was used and snowball method was used to identify the guides and the data were saturated with the participation of 28 experts. Based on the research findings, core competencies of tour guides include management and leadership, professional ethics, physical health and appearance, Personality traits, mastery in national and international laws, technical knowledge, intercultural competences, effective communicative skills, psychological skills, and medical skills were obtained. Therefore, it is recommended that tourism policymakers make strategic plans to develop core competencies of international tour leaders through seminars, workshops and courses.راهنمایان تورهای گردشگری نقش موثری در هدایت و تامین نیازمندی های مادی و معنوی و غنای روحی گردشگران دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارائه شایستگیهای محوری راهنمایان تور بینالمللی است. روش این مطالعه با توجه به اهداف، توصیفی–کیفی است که مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و روش دلفی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان دانشگاه و راهنمایان تور بین المللی تشکیل میدهند. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و برای شناسایی راهنمایان از شیوه گلوله برفی استفاده شد و داده های جمع آوری شده با مشارکت 28 نفر از خبرگان به اشباع رسید. بر اساس یافتههای پژوهش، شایستگیهای محوری راهنمایان تور، شامل عوامل مدیریت و رهبری، اخلاق حرفهای، سلامتی جسمی و آراستگی ظاهری، ویژگیهای شخصیتی، تسلط بر قوانین ملی و بینالمللی، دانش فنی، آشنایی با فرهنگهای ملی و بینالمللی، ارتباطات مؤثر، مهارتهای روانشناسی و مهارتهای پزشکی به دست آمد. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاران گردشگری برنامه ریزی های راهبردی برای توسعه شایستگی های محوری راهنمایان تور بین المللی از طریق برگزاری سمینارها، کارگاهها و دورههای آموزشی را انجام دهند.https://www.itsairanj.ir/article_118584_e069e20b2fe16bcccc738017274a08ae.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Developing Conceptual Model of Talent Management from Behavioral Perspective in Tourism Area with a Qualitative Approachگسترش مدل مفهومی مدیریت استعداد از منظر رفتاری در حوزۀ گردشگری با رویکرد کیفی839612833110.22034/jtd.2019.199604.1807FAطاهره شاهیدانشجوی دکترای رفتار سازمانی،گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران؛بهزاد فرخ سرشتاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران؛0000-0003-1333-2509محمد جواد تقی پوریاناستادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران؛حسنعلی آقاجانیاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران؛Journal Article20190828Nowadays, talent management as a new approach is able to develop a major shift in human resource management and play an important role in maintaining the competitive advantage of organizations by meeting the weaknesses and shortcomings of traditional approaches. The aim of this study is to develop the conceptual model and categorize behavioral components affecting the management of talent in tourism field. The method of study was qualitative content analysis and main tool for data collection is semi - structured interviews. The data analysis was carried out with the technique of Directed Content Analysis and Summative Content Analysis mixed content analysis technique. The identified factors include 84 open codes, which were classified into three main categories and 10 sub categories, and finally by using MAXQDA v 11 software, classification and conceptual model.<br />The results of directed content analysis are presented in the final Conceptual model. The Summative content analysis was carried out with the aim of identifying and quantifying the extracted factors. The findings can be expressed as follows: <br /> The main categories of talent attraction: the technical skill of the degree of education experience related to decision - making skills and interest to work.<br /> The main category of talent development: job promotion and professional training<br /> . The main category of employee retention: appreciation and attention of the flexible reward system servant servant leadership and payment system.امروزه مدیریت استعداد به عنوان یک رویکرد جدید، قادر است تحولی بزرگ در مدیریت منابع انسانی ایجاد نموده و با مرتفع کردن نقاط ضعف و نواقص وارده بر رویکردهای سنتی، نقش مهمی در حفظ مزیت رقابتی سازمانها ایفا نماید. هدف پژوهش حاضر توسعه مدل مفهومی و دسته بندی مولفه های رفتاری تاثیر گذار بر مدیریت استعداد در حوزه گردشگری است. <br />روش مطالعه تحلیل محتوای کیفی و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته می باشد. تحلیل داده ها با تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهت دار و تلخیصی انجام گرفت. عوامل شناسایی شده شامل 84 کد باز است که درقالب سه مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی درج و در انتها با استفاده از نرم افزار مکس کیودی نسخه10، طبقه بندی و مدل مفهومی ترسیم گردید. نتایج حاصل از تحلیل محتوای جهت دار منجر به ارائه مدل نهایی شد. تحلیل محتوای تلخیصی با هدف شناسایی و کمی کردن عوامل مستخرج انجام گردید. یافته های حاصل به شرح ذیل قابل بیان است:<br /> مقوله اصلی جذب استعداد: مهارت فنی، آراستگی ظاهر، تجربه، تحصیلات مرتبط، مهارت تصمیم گیری و علاقمندی به کار<br /> -مقوله اصلی توسعه استعداد: ارتقا شغلی و آموزش حرفه ای<br /> مقوله اصلی نگهداشت کارکنان: قدردانی و توجه٬ سیستم پاداش منعطف٬ رهبری خدمتگزار٬ تناسب شغل و شاغل و سیستم پرداختها<br />انتظار می رود یافته های حاصل از این مطالعه به عنوان مفاهیم کلیدی در جذب، توسعه و نگهداشت کارکنان، به عنوان معیارهای کلیدی، یاری رسان مدیران و مسئولین حوزه گردشگری درپیاده سازی بهینه مدیریت استعداد ها باشدhttps://www.itsairanj.ir/article_128331_0201ff7a6a9636bbbfd610b8e3941deb.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Designing a model for brand loyalty in tourism destination based on the combined role of destination brand experience, destination brand personality and destination brand equity from the perspective of foreign touristsطراحی مدل وفاداری به برند مقصد گردشگر بر اساس نقش ترکیبی تجربه برند مقصد، شخصیت برند مقصد و ارزش ویژه برند مقصد از دیدگاه گردشگران خارجی9711012833310.22034/jtd.2020.207717.1881FAسهیلا خدامیاستادیار گروه مدیریت بازگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛0000-0001-6461-1351بهاره اصانلواستادیار گروه مدیریت بازگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛مهسا محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛Journal Article20191111Although researches in the field of brand loyalty started with Copeland (1923)’s study of “brand resistance”, but yet, this subject is considered as one of the most important subject in field of brand. The concept of brand loyalty is known as the driving force and one of the most important indicators in marketing actions especially tourism destinations marketing. The aim of this study is to forecast and discuss tourist's destination brand loyalty, according to former experience of tourists from visiting the destination, brand personality of the destination in mind of tourists and brand equity of destination. The research method is practical, and its descriptive survey Structural equation modeling with PLS software was used to analyze the data. The findings indicate that destination’s brand experience and destination’s brand equity have positive and meaningful effect on destination’s brand loyalty. Also destination’s brand personality has positive and meaningful effect brand loyalty through functional congruity doesn’t play mediating role in the relationship of destination’s brand personality and destinations brand loyalty.اگرچه تحقیقات در زمینه وفاداری به برند ابتدا با مطالعه "مقاومت برند" کوپرلند در سال ( 1923) شروع شد اما این موضوع هنوز هم به عنوان یکی مهمترین موضوعات در زمینه برند مورد توجه است. مفهوم وفاداری به برند به عنوان نیرو محرکه اصلی و یکی از پراهمیتترین شاخصها در موفقیت اقدامات بازاریابی خصوصا بازاریابی مقاصد گردشگری شناخته شده است. هدف از تحقیق حاضر ارائه و ارزیابی مدل جامعی است که بتواند پاسخهای رفتاری گردشگران اعم از وفاداری به برند مقصد را بر اساس بررسی همزمان متغیرهای روانشناختی مهم، تجربه برند مقصد، شخصیت برند مقصد و ارزش ویژه برند مقصد، پیشبینی کند، است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. دادهها از بین 375 نفر از گردشگران خارجی شهر تهران جمعآوری شده است. از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS جهت تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده گردیده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که تجربه برند مقصد موثرترین متغیر بر وفاداری برند و پس از آن ارزش ویژه برند مقصد متغیر موثر بر وفاداری مقصد دارند. همچنین شخصیت برند مقصد از طریق تجانس عملکردی بر وفاداری به برند مقصد تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت خودتجانسی در ارتباط بین شخصیت برند مقصد و وفاداری به برند مقصد نقش میانجی را ایفا نمیکند.https://www.itsairanj.ir/article_128333_4e17f1def0b2509f67eaa1ed48d3a3b9.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Explain progressive scenarios for the future development of sustainable tourism in Gilan provinceتدوین سناریوهای پیشرو در زمینه آینده توسعه گردشگری پایدار استان گیلان11112412833510.22034/jtd.2020.206125.1861FAیلدا فتاح زادهدانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسامی، قزوین، ایران؛اسماعیل صالحیدانشیار گروه برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، دانشکدۀ محیط زیست، پردیس فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران؛مریم خستواستادیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسامی، قزوین، ایران؛Journal Article20191022Nowadays foresight is widely used across an array of sciences, planning and policy makings. Scenario planning is one the methods of future studies- a tool for analyzing the policies, understanding the conditions, the threats, the needs and the superior values of the future. The purpose of this study is to identify the possible and probable scenarios for future development of sustainable tourism in Gilan province for the year 1425 landscape. By employing the Structural Analysis method, which is a widely accepted method for future study, the present study analyzes the components of sustainable tourism development in Gilan province using MicMac software. . To this end, 38 components have been extracted in four primary aspects from national documents and the related researches, and the cross-impact matrix has been formed using the opinions of 26 specialists and experts. Then, using Micmac software, twelve key drivers affecting sustainable tourism development in the province have been identified. . According to the scenario analyses, these factors lead to 36 possible conditions. The results of the Scenario Wizard software indicate that there are seven scenarios with strong compatibility that are more likely to occur in the future development of sustainable tourism in the province. The first scenario is the best promotor scenarios in the development of sustainable tourism in Gilan province. All of the elements in this scenario are following a positive trend and as time passes by, they can lead to positive changes in the development of sustainable tourism in Gilan province.امروزه آیندهنگاری به طور گستردهای در بسیاری از علوم و برنامهریزیها و سیاستگذاریها به کار گرفته میشود. سناریونویسی به عنوان یکی از روشهای آیندهپژوهی، ابزاری برای تحلیل سیاستها و شناخت شرایط، تهدیدات، فرصتها، نیازها و ارزشهای برتر آینده است. هدف از این پژوهش شناسایی سناریوهای ممکن و محتمل آینده توسعه گردشگری پایدار استان گیلان در افق 1425میباشد. پژوهش پیشرو با بهرهگیری از روش تحلیل ساختاری که یکی از روشهای متداول و مورد پذیرش آیندهپژوهی است، با استفاده از نرمافزار میکمک به تحلیل مولفههای توسعه گردشگری پایدار استان گیلان پرداخته است. در این راستا ابتدا 38 مولفه در چهار بعد اصلی از میان اسناد فرادست و پژوهشهای انجامشده مرتبط با موضوع استخراج شده و با استفاده از نظرات 26 نفر از افراد خبره و کارشناسان متخصص، ماتریس اثرات متقاطع تشکیل گردیده است. در ادامه با استفاده از نرمافزار Micmac، دوازده پیشران کلیدی موثر بر توسعه گردشگری پایدار استان شناسایی شده است. این عوامل براساس تحلیلهای سناریونویسی به 36 وضعیت احتمالی میانجامند. نتایج نرمافزار Scenario Wizard گویای این مطلب است که هفت سناریو با سازگاری قوی، احتمال وقوع بیشتری در توسعه گردشگری پایدار آینده استان دارند. سناریوی شماره یک بهترین سناریوی پیشبرنده در جهت توسعه گردشگری پایدار استان گیلان میباشد که همه دوازده عامل کلیدی جز عوامل کلیدی مطلوب است و هیچ یک از عاملها در حالت روند ایستا یا بحرانی قرار ندارند. در این سناریو تمام عوامل کلیدی روند مثبت دارند و با گذشت زمان، باعث به وجود آمدن تغییرات مثبتی در توسعه گردشگری پایدار استان گیلان دارند.https://www.itsairanj.ir/article_128335_48cb1693a7c4f9c0ebc0cc076b2d87b7.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Brand Equity of Tourism Destinations in Border towns: An Approach towards Tourists’ Loyalty (Case Study: Baneh City)ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری در شهرهای مرزی، رهیافتی جهت وفاداری گردشگران (مورد: شهر بانه)12513812833610.22034/jtd.2020.220811.1974FAلطفعلی کوزه گر کالجیدانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛پرویز آقاییدکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛مراد دلالتدانشجوی دکتری جغرافیا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛حیدر محمدیکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران؛Journal Article20200221The brand equity of a tourist destination refers to the relative advantages of that destination which ultimately conquers the mental image of tourists. The positive mental image of tourists is a factor in their loyalty to tourism destinations. The brand of tourism destination distinguishes the role and function of that destination and attracts more tourists. In this regard, Baneh, as one of the top tourism brands in the west of the country, was selected as the case study. The descriptive-analytical method was used to determine its brand equity and then the role of this brand in tourists’ loyalty was analyzed. The data were collected in both library and field form. The sample included 200 tourists, who were selected based on convenient sampling. In addition to the descriptive information, t-test, Spearman correlation, and regression tests were used for data analysis. Based on the results, the level of desirability of brand equity indicators, except for the brand awareness index, is in good condition and there is a significant correlation and regression coefficient between all components. Finally, it is suggested that Baneh's comprehensive tourism plan be considered in line with integrated planning and strengthening of all components affecting brand equity.ارزش ویژه برند یک مقصد گردشگری به مزیتهای نسبی آن مقصد اشاره دارد که درنهایت تصویر ذهنی گردشگران را به تسخیر خود درخواهد آورد. تصویر ذهنی مثبت گردشگران عاملی برای وفاداری آنان به مقاصد گردشگری است. برند یک مقصد گردشگری میتواند نقش و عملکرد آن مقصد را متمایز و ممتازتر از بقیه نشان دهد و گردشگران با رغبت بیشتری جذب آن شوند. در همین راستا شهر بانه بهعنوان یکی از برندهای برتر گردشگری در غرب کشور بهعنوان نمونه موردی در این پژوهش انتخاب شده است تا با روش توصیفی-تحلیلی در ابتدا ارزش ویژه برند آن مشخص گردد و سپس نقش این برند در وفاداری گردشگران تحلیل شود. دادهها و اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است. حجم نمونه به تعداد 200 نفر و روش نمونهگیری نیز بهصورت غیرتصادفی-دردسترس انتخاب شد. علاوه بر اطلاعات توصیفی، از آزمونهای T-test، همبستگی اسپیرمن و آزمون رگرسیون در تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان مطلوبیت شاخصهای ارزش ویژه برند بهجز شاخص آگاهی از برند، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و همبستگی و ضریب رگرسیون معناداری میان تمامی مؤلفهها برقرار است. در نهایت پیشنهاد میشود طرح جامع گردشگری بانه در راستای برنامهریزی یکپارچه و تقویت تمامی مؤلفههای مؤثر بر ارزش ویژه برند، تألیف و در دستور کار قرار گیرد.https://www.itsairanj.ir/article_128336_c22c60a27373e27d6b7e01a07b5ee0d8.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Tourism hospitality assessment based on GIS multi criteria decision analysis in Tabriz cityارزیابی میزان آمادگی شهری از نظر گردشگری با استفاده از تحلیل تصمیمگیری چند معیاره GIS (مطالعه موردی: شهر تبریز)13915212834410.22034/jtd.2020.200432.1816FAبختیار فیضی زادهدانشیار گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛سعید فتحیکارشناسی ارشد، گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛حمیدرضا قراقیهکارشناسی ارشد گروه سنجش ا زدور و GIS، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛سامره پورمرادیاندکتری گردشگری از دانشگاه سالزبورگ اتریش و محقق فرا دکتری در گروه مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران؛Journal Article20190904Nowadays the tourism industry has turned as critical section of the economy. In order to extend this industry, developing the required infrastructure can be considered as very important issue. The main objective of this research is to analysis the urban infrastructure and tourism hospitality in Tabriz city. For this to happen, variety of data (e.g. population, social, economic, urban infrastructure, tourism hospitality and etc) where taken into account. The research methodology was established based on Geographical Information Systems (GIS) and its spatial analysis such as multi criteria decision analysis MCDA. The relevant criteria were ranked using analytical hierarchy process. Accordingly, the sensitivity and uncertainty analysis using Mont Carlo simulation and global sensitivity analysis were applied to identify and remove uncertain weights. Results were achieved using GIS aggregation functions for mapping the tourism hospitality radiances assessment in Tabriz city. Results indicated that the central section of the city (e.g. Bazar of Tabriz) has already sufficiently developed from the tourism hospitality perspective. While, the suburb area, where tourism destinations are distributed (e.g. Magbartolashara) still required further attention from the decision makers and authorities. Results of this research are great of important for identifying the critical issues and challenges for tourism industry in Tabriz city. Results are also represented a new approach for GIS based tourism hospitality assessment by means of proposing a sufficient methodology with critical steps such as sensitivity and uncertainty analysis. The proposed methodology can be applied for future GIS based tourism mapping.امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی محسوب می شود. در راستای توسعه این صنعت رو به رشد، ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی زیرساختهای مورد نیاز توسعه گردشگری در شهر تبریز می باشد. برای انجام این تحقیق از داده های متعدد شامل داده های جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساختهای شهری و .. استفاده شده است. متدلوژی اصلی تحقیق بر مبنای استفاده از تحلیل های مکانی GIS و سیستم های تصمیم گیری آن است. در این راستا از تحلیل های سلسله مراتبی برای تعیین وزنهای معیار استفاده شده و برای سنجش عدم قطعیت از روشهای مونتکارلو و تحلیل عمومی حساسیت استفاده شد. پس از بررسی هدم قطعیت نسبت به تهیه نقشه پهنه بندی و سنجش آمادگی شهری برای توسعه گردشگری در بخشهای مختلف شهر تبریز اقدام شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که مناطق مرکزی شهر به دلیل تمرکز بافت قدیمی و تسهیلات خدماتی و تجاری از ظرفیت بالایی جهت پذیرایی از گردشگران برخوردار هستند و در این زمینه لزوم توجه بیشتر به مناطق حاشیهای ضروری به نظر میرسد. نتایج تحقیق حاضر برای بررسی سطح آمادگی شهر تبریز برای توسعه گردشگری، شناسایی کمبودها، چالشها و همچنین ارائه چارچوبی مبتنی بر اصول تصمیم گیری GIS برای تحقیقات مرتبط با حوزه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند راهگشای تحقیقات آتی در این زمینه باشد.https://www.itsairanj.ir/article_128344_283ee4508e8ecd001f44ff80b02cde8a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221The role of social media involvement and tie strength moderation in relationship between trust and visit intention in the tourism industry of Tabrizتأثیر خوگرفتن به رسانههای اجتماعی در تعامل اعتماد به رسانه و قصد بازدید گردشگران و بررسی شدت رابطة آن در صنعت گردشگری تبریز15316812834510.22034/jtd.2019.183357.1714FAیونس جبارزادهاستادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسید صمد حسینیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانیونس نیکخواهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-6683-2403سوره شکریکارشناس ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانپیمان صبریکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20190427Today, accepting social media as part of tourism and business has led to the success of most industries in the world. Therefore, the purpose of this study is to analyze the role of social media involvement and tie strength moderating in relationship between trust and visit intention in the tourism industry of Tabriz. In this area, the social commerce information seeking is also the priority of this review. The statistical population of this study is domestic and foreign tourists of Tabriz which was selected by simple random sampling from 263 tourists' opinions. The present study is quantitative and structural modeling is used to measure the relationship between variables. The results of the data analysis show that, apart from the role of tie strength moderation in the relationship between social commerce information seeking and visit intention, all relationships were meaningful and significant. This study shows that when people are more aware of the target media, trust in the media increases the number of visits to the target location.امروزه پذیرفتن رسانههای اجتماعی به عنوان جزئی از گردشگری و کسبوکار منجر به موفقیت بیشتر صنایع در دنیا شده است؛ بنابراین هدف این مطالعه، تحلیل نقش تعدیلکنندگی خو گرفتن با رسانه اجتماعی و شدت رابطه در ارتباط میان اعتماد و قصد بازدید در صنعت گردشگری شهر تبریز است که اطلاعیابی از رسانه اجتماعی نیز از اولویتهای این بررسی است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران داخلی و خارجی شهر تبریز است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از نظرات 263 گردشگر برای بررسی پژوهش کمک گرفته شده است. پژوهش حاضر به صورت کمی است و برای سنجش رابطه بین متغیرها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهند که به جز نقش تعدیلکنندگی شدت رابطه در ارتباط بین اطلاعیابی از رسانه اجتماعی و قصد بازدید، همه روابط معنادار و قابلتوجه است. این مطالعه نشان میدهد، زمانی که افراد از رسانه مورد نظر، آشنایی دقیقتری داشته باشند، اعتماد به رسانه موجبات افزایش بازدید از محل مورد نظر را فراهم میکند.https://www.itsairanj.ir/article_128345_d1322dcbc28bf087be5ff38ba9b4c372.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221The Effect of Social Responsibility on Sustainable Tourism Support in Sarein cityاثر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار در شهر سرعین16918412834710.22034/jtd.2020.177473.1684FAحمید ضرغام بروجنیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛یاور بابائیدانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛0000-0002-8740-0060نرگس شیخ حسنیکارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛Journal Article20190401The purpose of the present study is to explain the role of social responsibility in supporting sustainable tourism by mediating the benefits and costs of tourism from the perspective of the host community in Sarein. The purpose of this research is applied and the research method is questionnaire based survey. The statistical population of this study is inhabitants of Sarein city, 384 of them were selected as sample (available sampling method). Data analysis and hypothesis testing were performed by confirmatory factor analysis and structural equation modeling using ordinary least squares (OLS) with SPSS and LISREL software. The results indicate that social responsibility has a significant and positive impact on perceived benefits and support for sustainable tourism, as well as perceived benefits on sustainable tourism support. Social responsibility also has a significant and negative effect on perceived costs. Finally, perceived benefits play a mediating role in the impact of social responsibility on sustainable tourism support;هدف پژوهش حاضر تبیین نقش مسئولیت اجتماعی در پشتیبانی از گردشگری پایدار با نقش میانجی منافع و هزینههای گردشگری از دیدگاه جامعه میزبان در شهر سرعین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش را ساکنان شهر سرعین تشکیل میدهند که تعداد 384 نفر آنان به عنوان نمونه (به روش نمونه گیری در دسترس) انتخاب شدند. تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها با روش تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از وجود تاثیر مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی بر منافع ادراکشده و پشتیبانی از گردشگری پایدار و نیز منافع ادراکشده بر پشتیبانی از گردشگری پایدار است. همچنین مسئولیت اجتماعی بر هزینههای ادراکشده تاثیر معنادار و منفی دارد. در نهایت، منافع ادراک شده، نقش میانجی در تاثیر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار دارد؛ اما نقش میانجی هزینه های اداراک شده بر تاثیر مسئولیت اجتماعی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار مورد تایید قرار نگرفت.https://www.itsairanj.ir/article_128347_ab795b28527a20ce5886bc1ead75d42a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Identification and Prioritization of City Identity Criteria Based on Primary and Secondary Mental Image of Tourists (Experimental Study: Babolsar City)شناسایی و اولویت بندی معیارهای هویت شهر مبتنی بر تصویرذهنی اولیه و ثانویه گردشگران (مطالعه تجربی: شهر بابلسر)18519812834910.22034/jtd.2020.196383.1791FAصدیقه ال رضا امیریدانش آموخته دکتری شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرح حبیباستاد گروه شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسین ذبیحیدانشیار گروه شهرسازی، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000165939674Journal Article20190731Improving tourists' mental image of a destination is one of the approaches in tourism development. The identity of a city, has a great impact on tourists' mental image. So this paper aims to recognize and prioritize o the identity-related criteria of a city that have a higher impact on tourists' mental image. According to this, as a first step, 9 criteria, that have high impacts on tourists' mental image, are evolved based on the internal and external instance and interviews with experts. <br />To verify the impact of 9 criteria on tourists' initial or pre-trip mental image, at first, 30 persons that have not ever come to Babolsar were deeply interviewed. <br />Also to examine the post-trip or secondary mental image of Babolsar tourist, 98 tourists were selected considering Cochran's error coefficient of 10 percent to fill a questionnaire of 35 questions. <br />The questions were determined based on 9 evolved criteria. <br />The answers were analyzed and sorted based on Friedman Test. Finally, the most important identity-related criteria with a high impact on the initial and secondary mental image are acquired.The results demonstrate that "Discriminative and uniqueness" and "Environmental characteristics" criteria are of high significance. <br />On the other hand, "Culture and customs" and "Physical properties" criteria have not a proper impact on tourists' mental image which means of these identity-related criteria of Babolsar are neglected in city development.<br />Based on the results, The present research has suggestions for Babolsar's development plans, to improve its physical and cultural situation.یکی از راههای توسعه گردشگری، بهبود تصویر ذهنی گردشگران از مقصد است. ازآنجاکه هویت یک شهر بهعنوان سرمایهای ارزشمند، نقش ویژهای در تصویر ذهنی گردشگران دارد هدف مقاله حاضر، شناسایی و اولویتبندی معیارهای هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران است. بر این اساس ابتدا از طریق روش تحلیل محتوا و بررسی دیدگاههای نظری و مصادیق داخلی و خارجی و مصاحبه با متخصصان 9 معیار هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران تبیین شد. برای آزمودن معیارهای تبیین شده در ابتدا 30 نفر که تاکنون به بابلسر نیامده بودند مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. برای آزمودن تصویر ذهنی ثانویه 98 گردشگر شهر بابلسر بر اساس روش نمونهگیری کوکران با ضریب خطای 1/0 انتخاب و پرسشنامهای 35 سنجهای منطبق بر 9 معیار نهایی و بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت در اختیارشان قرار داده شد و نتایج پرسشنامه بر اساس آزمون فریدمن تحلیل و رتبهبندی شد؛ که درنهایت مهمترین معیارهای هویت شهری مؤثر بر تصویر ذهنی اولیه و تصویر ذهنی ثانویه به تفکیک حاصل شد. نتایج بیانگر برجسته بودن معیار «تمایز و منحصربهفرد بودن » و«ویژگیهای زیستمحیطی » و از طرفی کمرنگ بودن معیارهای«فرهنگ و آدابورسوم » و«ویژگیهای کالبدی » در تصویر ذهنی گردشگران است که نشانگر غفلت و بیتوجهی نسبت به این دو معیار هویتی در شهر بابلسر است. از نتایج این پژوهش میتوان در برنامهریزی توسعه شهری بابلسر در جهت ارتقا وضعیت کالبدی و فرهنگی شهر استفاده کرد که پیشنهادهایی در این مورد ارائه شد.https://www.itsairanj.ir/article_128349_77524b773e0d1e90c097e268738ee7fc.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Explaining the Pattern of Visual Attention in Impulsive Purchasing Behavior of Tourism Industry Customers by the metasynthesis Methodتبیین الگوی توجه بصری در رفتار خرید تکانشگری مشتریان صنعت گردشگری با روش فراترکیب19921412873810.22034/jtd.2020.207879.1872FAسجاد فرخیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، گروه مدیریت، همدان، ایران.0000-0002-2224-4378فرشید نمامیاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، گروه مدیریت، کرمانشاه، ایران.علی اصغری صارمدانشگاه بوعلی همدان، گروه مدیریت، همدان، ایران.تحفه قبادیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، گروه مدیریت، همدان، ایران.Journal Article20191107Marketing science is trying to influence the way customers behave. So analyzing the impact of customer behavior on marketing strategies is a step beyond science and an art. Customer behavior involves a variety of psychological and social processes that exist before and after purchasing and consumption activities. Behind every purchase process lies an important decision-making process that needs to be examined. This research is considered as a developmental research in terms of results because it seeks to explain the pattern of visual attention in impulsive purchasing behavior of tourism industry customers. In terms of purpose, this research is part of applied research. In the present study, the library method is used for data collection, which will be used for articles, books and dissertations. According to the findings of the open source and content coding approach, more than 110 open source codes were extracted from sources verified in previous steps. After examining open source code and categorizing them, the researcher categorized them into 8 concepts, 19 subcategories, and 21 main categories using the Strauss and Corbin paradigm. Extracurricular information and information actually provide answers to the basic questions and research. The key question is: What are the main components or variables of impulsive buying based on tourists' visual attentions.تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوههای رفتار مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین تحلیل تاثیرهای رفتار مشتری بر استراتژیهای بازاریابی، گامی فراتر از یک علم است و نوعی هنر به شمار میآید. رفتار مشتری شامل فرآیندهای روانی و اجتماعی گوناگونی است که قبل و بعد فعالیتهای مربوط به خرید و مصرف وجود دارد. در ورای هر عمل خرید یک فرآیند مهم تصمیم-گیری نهفته است که باید بررسی شود. این پژوهش از نظر نتیجه، جزء تحقیقات توسعهای قلمداد میگردد زیرا به دنبال تبیین الگوی توجه بصری در رفتار خرید تکانشگری مشتریان صنعت گردشگری میباشد. از لحاظ هدف انجام، این تحقیق جزء تحقیقات کاربردی است. در پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده میگردد که ابزار این روش مقالات، کتابها و پایان نامه ها خواهد بود. طبق یافته های پژوهش در روش کدگذاری باز و محتوایی (محوری) بیش از 110 کد باز از منابع تایید شده در گامهای قبلی استخراج شد. پس از بررسی کدهای باز و دسته بندی آنها، محقق در قالب 8 مفهوم و 19 مقوله فرعی و 21 مقوله اصلی را با استفاده از پارادیم استراوس و کوربین دسته بندی نموده است. مطالب و اطلاعات استخراج شده از فراترکیب در واقع پاسخ سوالات اساسی فراترکیب و پژوهش را ارائه می دهند. سوال اصلی عبارت است از: مولفه ها یا متغیرهای اصلی خرید تکانشگری مبتنی بر توجه بصری گردشگران کدامند؟» این عوامل پس از بررسی و تایید توسط خبرگان شامل عوامل فردگرا، عوامل بازارگرا، عوامل محیط گرا و عوامل باور گرا می باشد.https://www.itsairanj.ir/article_128738_d468786e9f13b8a3a56edb5af5e0c768.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Investigation of geotourism potential using remote sensing and geographic information system (GIS), Rafsanjan County, Kerman Provinceبررسی پتانسیل ژئوتوریسم با استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، شهرستان رفسنجان، استان کرمان21523012835110.22034/jtd.2020.204594.1848FAمهدیه حسینجانی زادهاستادیار گروه اکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری0000-0001-9182-3990رضا حسن زادهاستادیار گروه اکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوریمهدی هنرمنداستادیار گروه اکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته،فرزین ناصریاستادیار گروه اکولوژی، پژوهشکده علوم محیطی، پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته،Journal Article20191009Geotourism which is one of the tourism branches is economically profitable industry. Economic balance between the different areas, protection of natural heritage, preventing environmental degradation, creating job opportunities, improving the quality of cultural perspectives could be considered as positive consequences in the planning of this type of tourism. The purpose of this research is to investigate the geotourism potential of Rafsanjan County using remote sensing and geographic information system (GIS). In order to reach this purpose satellite image processing, along with field observations surveys and other sources of information such as reports, roads, soil and geology, and topography, maps were utilized. First the effective factors on geotourism were discriminated using study of different literatures and interview with experts. Then the data for these factors were prepared through satellite images, field data, topography and geology maps and their database were created at GIS. Finally the suitable value were assigned to each factors according to the questionnaire and the geotourism potential were determine through analytical hierarchy process (AHP) and weighted overlay model. The results revealed that the AHP and GIS have great efficiency in discriminating potential areas and Rafsanjan country contain relatively good potential for geotourism activities.ژئوتوریسم یا زمینگردشگری از شاخههای جدید صنعت گردشگری میباشند که صنعتی درآمدزا و با صرفه اقتصادی بسیار مناسب است. برقراری توازن اقتصادی میان مناطق مختلف، حفاظت از میراثهای طبیعی، جلوگیری از تخریب محیط، ایجاد فرصتهای شغلی، ارتقا کیفیت چشم اندازهای فرهنگی میتواند از جمله رهآوردهای مثبت در برنامهریزی این نوع گردشگری محسوب شود. هدف از این تحقیق بررسی پتانسیل ژئوتوریسم شهرستان رفسنجان با استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. برای این منظور از پردازش تصاویر ماهوارهای در کنار مشاهدات و بررسیهای میدانی و سایر منابع اطلاعاتی مانند نقشههای زمینشناسی، توپوگرافی، راهها، خاک، گزارشهای مختلف استفاده شده است. ابتدا عوامل موثر در ژئوتوریسم از طریق مطالعه منابع مختلف و مصاحبه با کارشناسان مشخص شدند. سپس دادههای اولیه با استفاده از تصاویر ماهوارهای، نقشههای توپوگرافی، زمینشناسی و بررسیهای زمینی تهیه و بانک اطلاعاتی مربوطه در محیط GIS ایجاد شد. در مرحله بعد هر کدام از عوامل با تهیه پرسشنامه ارزشگزاری و پتانسیل ژئوتوریسم با روش همپوشانی وزنی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص شد. نتایج نشان داد سنجش از دور و GIS در بررسی پتانسیل ژئوتوریسم و انتخاب مناطق مستعد کارآیی بالایی دارند و شهرستان رفسنجان از پتانسیل نسبتا خوبی برای انجام فعالیتهای ژئوتوریسم برخوردار است.https://www.itsairanj.ir/article_128351_a2a1a38b5559c15b880a0e55aa5cd1b9.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Investigating and Analyzing the Social Responsibility of owners of Ecolodgs
Case Study: Khorasan Razaviبررسی و تحلیل مسئولیتپذیری اجتماعی صاحبان اقامتگاههای بومگردی مطالعه موردی: خراسان رضوی23124812835310.22034/jtd.2020.202623.1831FAحمدالله سجاسی قیداریاستادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران؛حمید شایاناستاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران؛امین فعال جلالیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنام هریزی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران؛0000-0001-8923-0213Journal Article20190923Ecolodgs is as a new way Catering and accommodation in rural areas. Owners of Ecolodgs as entrepreneurs, have responsibilities in setting up businesses and providing services to tourists. Therefore, the purpose of this study was to investigate the social responsibility Ecolodgs towards the local community and the host. This research is based on descriptive-analytical method. In order to gather information have been used Library resources and field studies. The sample population is the owners of 27 Ecolodgs in rural areas of Khorasan Razavi province. Required data were collected by a researcher-made questionnaire based on the 14-item social responsibility indices and dimensions among the Ecolodgs. The results show that the averages in the dimensions and indices of the research are higher than the average level. This reflects the importance of social responsibility among Ecolodgs towards the tourist and host community, which is slightly higher among women than men. Based on the results of social responsibility, the direct and indirect, local and non-local employment indices, increase in annual income, number of tourists and degree of residence were influenced. and the highest level of social responsibility was allocated to Ghor Ecolodge with 4.92.اقامتگاههای بومگردی به عنوان شیوه نوین پذیرایی و اسکان در مناطق روستایی است. صاحبان اقامتگاههای بومگردی به عنوان فعالان اقتصادی دارای مسئولیتهایی در راه اندازی کسب و کار و ارائه خدمات به گردشگران میباشند. بر این اساس هدف این مطالعه بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی صاحبان اقامتگاههای بومگردی در قبال جامعه محلی و میزبان میباشد. این پژوهش بر مبنای روش، توصیفی-تحلیلی میباشد. به منظور گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و مطالعة میدانی استفاده شده است. جامعه نمونه پژوهش را صاحبان 27 اقامتگاه بومگردی در نواحی روستایی استان خراسانرضوی تشکیل میدهد. دادههای مورد نیاز توسط پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شاخصها و مؤلفههای ابعاد چهارده گانة مسئولیتپذیری اجتماعی از بین صاحبان اقامتگاهها جمعآوری گردید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که میانگینهای به دست آمده در ابعاد و شاخصهای پژوهش بیشتر از سطح متوسط میباشند که این امر نشان دهنده رعایت و اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی در بین صاحبان اقامتگاههای بومگردی نسبت به جامعه گردشگر و میزبان است که این میزان در بین زنان اندکی بیشتر از مردان می باشد. بر اساس نتایج مسئولیت پذیری اجتماعی بر افزایش شاخص های اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، محلی و اشتغالزایی غیرمحلی، افزایش درآمد سالانه، تعداد گردشگران و درجه اقامتگاه اثرگذار بوده و نیز بیشترین سطح مسئولیتپذیری اجتماعی در اقامتگاه غور با مقدار 92/4 اختصاص پیدا کرده است.https://www.itsairanj.ir/article_128353_ce4720ba9b7c5cba886e354758de61f9.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Ranking of Nature-Based Sports Tourism Capacity in Lorestan Province Tourist Routesرتبهبندی ظرفیت گردشگری ورزشی طبیعتمحور در مسیرهای گردشگری استان لرستان24926812835410.22034/jtd.2020.224884.2009FAرضا علیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛حسن ایزدیاستادیاردانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛0000-0002-9635-7076مجتبی آراستهاستادیاردانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20200329Nature-based sports tourism as one of the types of tourism can play an important role in the development of the regions and have an important impact on promoting the physical and mental health of tourists. This type of tourism has great compatibility with sustainable development strategies at the regional level. Lorestan province has numerous natural capacities such as unique mountains and waterfalls, numerous rivers and lakes with unique ecosystems due to its position in the Zagros Mountains. Therefore, this province can be considered as one of the most important hubs for nature-based sports tourism in the country; however, the potential and actual capacity of the province has not yet been used effectively in the field of nature-based sports tourism. The purpose of this study is to determine the capacity and ranking of tourism routes in the province based on nature-based sports tourism. For this purpose, the required criteria and indicators were first extracted from previous research and then localized for Lorestan province according to experts' opinion. The weight of the criteria has been determined based on the experts' opinion and by using the best-worst method (BWM) in LINGO software, then tourism routes based on the capacity of nature-based sports tourism is ranked using EDAS method. Findings show that Khorramabad-Aligodarz, Khorramabad-Dorood, Khorramabad-Boroujerd routes are in the first to third rank , and Khorramabad-Kohdasht, Khorramabad-Delfan, Khorramabad-Poldokhtar, Khorramabad-Azna, Khorramabad-Doureh and Khorramabad–Selseleh routes are respectively ranked next.گردشگری ورزشی طبیعتمحور بهعنوان یکی از انواع گردشگری نقش مهمی در توسعه مناطق بازی کرده و میتواند تأثیر مهمی در ارتقا سلامت جسمی و روحی گردشگران داشته باشد. این نوع از گردشگری یکی از سازگارترین الگوها را با راهبردهای توسعه پایدار در مقیاس منطقه ای ارائه میکند. استان لرستان به دلیل قرارگیری در رشتهکوه زاگرس، از ظرفیت های طبیعی متعددی همچون کوهها و آبشارهای منحصربهفرد، رودخانههای متعدد و دریاچههایی با اکوسیستم کمنظیر برخوردار است. از این رو این استان می تواند به عنوان یکی از قطب های مهم در زمینه گردشگری ورزشی طبیعت محور در سطح کشور محسوب شود؛ هرچند که تاکنون از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این استان در زمینه گردشگری ورزشی طبیعت مبنا استفاده مؤثر نشده است. هدف این پژوهش تعیین ظرفیت و رتبهبندی مسیرها گردشگری استان بر مبنای گردشگری ورزشی طبیعتمحور است. بدین منظور، ابتدا معیارها و شاخص های مورد نیاز از پژوهشهای پیشین استخراج گردیده و سپس با بهرهمندی ازنظر متخصصان، برای استان لرستان بومیسازی شده است. وزن معیارها نیز بر اساس آرای کارشناسان و با بهکارگیری روش بهترین ـ بدترین معیار در نرمافزار لینگو مشخص گردیده است و درنهایت مسیرهای گردشگری استان بر اساس ظرفیت گردشگری ورزشی طبیعت مبنا رتبه بندی شده است. یافته ها نشان می دهد که مسیرهای خرمآباد ـ الیگودرز، خرمآباد ـ دورود، خرمآباد ـ بروجرد در رتبههای اول تا سوم و مسیرهای خرمآباد ـ کوهدشت، خرمآباد ـ دلفان، خرمآباد ـ پلدختر، خرمآباد ـ ازنا، خرمآباد ـ دوره و خرمآباد ـ سلسله به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.https://www.itsairanj.ir/article_128354_759f84960301ea21e0e0e229f7736939.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Designing and explaining model of profitability green hospitality based on Grounded strategyطراحی و تبیین مدل هتلداری سبز سودآور مبتنی بر استراتژی داده بنیاد26928412835610.22034/jtd.2019.205120.1852FAزهرا حسینی زاده هراتدانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران؛محمود معین الدیندانشیارگروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران؛فروغ حیرانیاستادیارگروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران؛Journal Article20191014Considering the importance of green hospitality in the tourism industry perspective, hoteliers need to ensure that the formulation and implementation of environmental strategies, while legitimizing their business activities in the Society, also improves financial performance and profitability. The main purpose of this study is to design a profitable green hospitality model based on grounded theory and it uses the systematic design of Strauss and Corbin. In order to collect data, 16 open-ended interviews were conducted with experts in the hospitality industry and university professors. According to the open, axial and selective coding instruction, the data is conceptualized into 15 subcategories and 6 main categories. Integrated model of profitable green hospitality shows that hotel profitability is a function of the dominant environmental context, and the dominant environmental context (causal category) is the causal condition for green behaviors (Axial category) and green capabilities (Action and reaction category), intra-organizational factors (interfering factors) and relative stability (contextual factors) lead to the ultimate outcome, namely profitable financial performance. Given the research gap in this area, it is suggested to pay more attention to the topic of green hospitality as an important topic in the perspective of tourism studies.نظر به اهمیت موضوع هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان حاصل نمایند که تدوین و پیاده سازی استراتژی های زیست محیطی، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت تجاری آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل هتلداری سبز سودآور مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد می باشد و از طرح نظام مند اشتراوس کوربین استفاده شده است. به منظور گردآوری داده ها با 16 خبره علمی- عملی شامل خبرگان شاغل در صنعت هتلداری و اساتید دانشگاه، مصاحبه های باز صورت گرفت. طبق دستور العمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مفهوم سازی شده است. مدل یکپارچه هتلداری سبز سودآور نشان <br />می دهد که سودآوری هتل ها تابعی از بستر محیطی حاکم بوده و بستر محیطی حاکم(مقوله علی)، به عنوان شرط علّی بروز رفتارهای سبز(مقوله محوری) به شمار می رود و توانمندی های سبز(مقوله کنش و واکنش)، عوامل درون سازمانی(عوامل مداخله گر) و ثبات نسبی (عوامل زمینه ای)، منجر به پیامد نهایی یعنی عملکرد مالی سودآور می شود. با توجه به شکاف تحقیقاتی در این زمینه، پیشنهاد می شود که به موضوع هتلداری سبز به عنوان یک موضوع مهم در چشم انداز مطالعات گردشگری، توجه بیش تری شود.https://www.itsairanj.ir/article_128356_a247504b24b04f232da16ed12b273cda.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Structural-Interpretive Modeling of Factors Affecting the Development of Religious Tourism in Iran by Future Research Approachمدلسازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آینده پژوهی28529612836010.22034/jtd.2019.194595.1783FAمجید اکبریپژوهشگر، دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور تهران، ایران؛0000-0002-4159-3274فاطمه طاهرپورکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛وحید بوستان احمدیپژوهشگر، دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران؛عاطفه فولادیکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران؛Journal Article20190716Religious tourism is one of the most common forms of tourism in the world, and tourism industry experts believe that in terms of Iran's culturally-specific religious status, among other countries, The purpose of the present study is to model the factors influencing the development of religious tourism in Iran with a future research approach and designing the relationship between these factors. The research method is descriptive-analytical. Content analysis method was used to identify the effective factors of religious tourism development. In the interpretive structural modeling section, expert opinions of tourism experts and research centers have been used through the Delphi method. Data were collected through interviews and a two-way questionnaire and face validity was used to assess the validity of the questionnaire. The relationships between the factors affecting the development of religious tourism in Iran have been determined using integrated analytical structural modeling (ISM) and analyzed by MICMAC analysis. Effectiveness and effectiveness on other factors were identified and classified. The findings of the study showed that planning, policy-making and full oversight of the religious tourism industry with the influence of the 8 most influential factors as well as the effective factors of the government's non-intervention in the programs of privatization and establishment of tourism academic discipline. Religion has the least influence with the power of influence 2.گردشگری مذهبی یکی از رایجترین اشکال گردشگری در جهان است و صاحبنظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی – مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور دارد؛ هدف پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با رویکرد آیندهپژوهی و طراحی ارتباطات این عوامل میباشد. روش انجام پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است. به منظور شناسایی عوامل مؤثر توسعه گردشگری مذهبی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری، از نظرات خبره دانشگاهی صاحبنظر در حوزه گردشگری و مراکز پژوهشی از طریق روش دلفی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها بهصورت مصاحبه و پرسشنامه دوبه دویی میباشد و برای سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه از ملاک روایی صوری استفاده شده است. روابط بین عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران با استفاده از یک متدولوژی تحلیلی نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تعیین و بصورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است و در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC نوع عوامل مؤثر با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر عواملها مشخص و سطحبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد عوامل برنامهریزی، سیاست-گذاری و نظارت کامل بر روند صنعت توریسم مذهبی با میزان قدرت نفوذ 8 بیشترین تاثیر و همچنین عواملهای مؤثر عدم دخالت دولت در برنامههای اجرایی و خصوصیسازی و ایجاد رشته دانشگاهی توریسم مذهبی مشترکاً با میزان قدرت نفوذ 2 کمترین تاثیر را دارد.https://www.itsairanj.ir/article_128360_d60fa6ef93fe6cbae85a46390683615a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759420201221Investigating the Effectiveness of Participatory Learning on attitude and environmentally responsible behaviorsof ecologe (Selected ecologe of Bastam, Shahroud)بررسی اثر بخشی یادگیری مشارکتی بر نگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامتگاههای بومگردی (اقامت گاه های بوم گردی منتخب بخش بسطام، شاهرود)29730513008710.22034/jtd.2020.216781.1947FAمحمدرضا رضوانیاستاد گروه جغرافیای انسانی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ذبیح الله ترابیپژوهشگر پسا دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و عضو هیات مدیره علمی توسعه روستایی ایران؛محمد نجارزادهاستادیار دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان، سمنان ایران؛0000-0001-7430-2456پرستو حسنی جلیلیاندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران؛Journal Article20200122Participatory learning can create the conditions for better education. In fact, collaborative learning is seen as a balance between working together, working together, learning together, changing with each other, and developing and helping each other grow. The purpose of this article was to investigate the effectiveness of participatory learning (Jigsav method) on environmentally responsible attitudes and behaviors in selected resorts in Bastam. For this purpose, during a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group, 30 selected camping staff of Bastam district, Shahroud were selected as available sample who had never received any training. The results showed that participatory learning with the Jigsav model was more effective than traditional learning of the attitude and responsible environmental behavior of the Bastam district resident staff. For this purpose, during a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group, 30 selected camping staff of Bastam district, Shahroud were selected as available sample who had never received any training. The results showed that participatory learning with the Jigsav model was more effective than traditional learning of the attitude and responsible environmental behavior of the Bastam district resident staff.یادگیری مشارکتی می تواند شـرایط را بـرای آمـوزش بهتــر فــراهم نمایــد. در واقع یادگیری مشارکتی را یـک اعتـدال در بـا هـم کـارکردن ، باهم ساختن ، یادگیری باهم ، تغییر با هـم و توسـعه دادن و کمک به رشد یکدیگر می داند. هدف این مقاله بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی (روش جیگساو) بر نگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی در اقامتگاههای منتخب بخش بسطام بود. بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل، 30 نفر از کارکنان اقامت گاه های بوم گردی منتخب بخش بسطام، شاهرود بهصورت نمونه در دسترس که تابهحال هیچگونه آموزشی ندیده بودند، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.انتخاب شدند. نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی با الگوی جیگساو در مقایسه با یادگیری سنتی برنگرش و رفتار مسئولانه زیستمحیطی کارکنان اقامت گاهای منتخب بخش بسطام اثربخشتر بوده است.https://www.itsairanj.ir/article_130087_68c43d11e19d7700bc05c6c7aea2544b.pdf