انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Crime Prevention Approaches to Foreign Tourists in Iran: A Case Study in Tehranرهیافتهای پیشگیری از وقوع جرم علیه گردشگران خارجی در ایران: مورد مطالعه کلانشهر تهران12410579110.22034/jtd.2019.165042.1604FAناصر بیاتگروه آموزشی جغرافیا دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امینابراهیم داودی دهاقانیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایرانمحمدحسن سوریکارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.Journal Article20181230Security is one of most important needs of tourism development. Therefore, the purpose of this study is identify crime prevention approaches against foreign tourists in Tehran metropolis. The research is a descriptive-survey based on purpose of the data collection, in framework of Delphi survey. Delphi method was implemented in 3 steps including qualitative-exploratory and two-step Delphi surveys. In qualitative stage, 15 semi-structured interviews with experts and experts were conducted based on the sampling. Data were analyzed and quantitative analysis of content was analyzed. Finally, 49 approaches were identified. findings of the qualitative stage were based on the Delphi questionnaire and by adding 15 others to collaborators, number of members of Delphi panel increased to 30 at survey stage. 49 approaches to crime prevention against foreign tourists in 4 sections including 10 cases at entry and exit points and tourism routes, 12 cases in places and residential centers, 16 cases in tourist attractions, and 11 in catering centers, Service and commercial tourism. The Kendall Coefficient Coefficient Test in the second round of the Delphi Questionnaire revealed a consensus over 50% among the participants in the four sections. Preventing the activity of personal and unauthorized taxi drivers at airports and passenger terminals, the timely availability of police to tourist information systems in residential centers, the development of group travel camps and the absence of tourists from their fellow travelers, legal clashes with catering, service and business centers. Defying tourism and preventing their activities, if repeated, were identified as the most important approachesامنیت از کلیدیترین نیازهای رشد و توسعه گردشگری است. هدف این پژوهش شناخت رهیافتهای پیشگیری از جرم علیه گردشگران خارجی در کلانشهر تهران است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی در چارچوب روشدلفی است. روش دلفی در 3 گام شامل مرحله کیفی-اکتشافی و 2 مرحله کمّی پیمایش دلفی اجرا شد. در مرحله کیفی براساس نمونهگیری گلولهبرفی 15 مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان و خبرگان انجام، و دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تلخیصی تجزیه و تحلیل شد. سرانجام 49 رهیافت شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه دلفی قرارگرفت. سپس با جلب مشارکت 15 نفر دیگر، تعداد اعضای پانل دلفی در مرحله نظرسنجی به 30 نفر افزایش یافت. 49 رهیافت پیشگیری از وقوع جرم علیه گردشگران خارجی در 4 بخش شامل: 10 گزاره در بخش حمل و نقل گردشگری، 12 گزاره در مکانها و مراکز اقامتگاهی، 16 گزاره در مکان جاذبههای گردشگری، و 11 گزاره در مراکز پذیرایی، خدماتی و تجاری گردشگری دستهبندی شد. آزمون ضریبتوافقی کندال، در دور دوم اجرای پرسشنامه دلفی حصول اجماع بالاتر از50% میان مشارکتکنندگان در 4 بخش یادشده را آشکار ساخت. جلوگیری از فعالیت مسافربرهای شخصی و تاکسیهای غیرمجاز در فرودگاهها و پایانههای مسافربری، دسترسی بهنگام پلیس به سیستمهای ثبت اطلاعات گردشگران در مراکز اقامتگاهی، فرهنگسازی سفرگروهی و دورنشدن گردشگران از همسفران، برخورد قانونی با مراکز پذیرایی، خدماتی و تجاری گردشگری متخلف و جلوگیری از فعالیت آنها، بعنوان مهمترین رهیافتها شناسایی شدند. نتایج پژوهش دربردارندهی رهیافتهای کاربردی برای گردشگران، فعالان و مدیریت بخشگردشگری، نهادهای امنیتی و پیشگیری از وقوع جرم است.https://www.itsairanj.ir/article_105791_998ba91caa27e0ee8da9a602059108c0.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Designing the ecotourism development model of the tourist destination villages of Kermanshah provinceطراحی مدل توسعه بوم گردی روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه254610579210.22034/jtd.2019.188908.1758FAحشمت مرادیحشمت مرادی، دانشجوی دکتری ترویج وآموزش کشاورزی، گروه ترویج وآموزش کشاورزی واحدایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایرانعلیرضا پورسعیدعضو هیأت علمی ترویج وآموزش کشاورزی،گروه ترویج وآموزش کشاورزی واحدایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایرانمرجان واحدیعضو هیأت علمی ترویج وآموزش کشاورزی، گروه ترویج وآموزش کشاورزی واحدایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایرانمحمد باقر آرایشمحمد باقر آرایش، عضو هیأت علمی ترویج وآموزش کشاورزی، گروه ترویج وآموزش کشاورزی واحدایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایرانJournal Article20190605The present study was conducted to design a model of ecotourism development in Kermanshah province's target villages by quantitative-qualitative method. Qualitative data analysis was performed using maxqda12 software in three stages of open coding, axial coding and selective coding. The method sample in the qualitative section was snowball and inclod 20 experts and in the quantitative section by cluster method with the help of Morgan table 384 persons (statistical population 530 thousand) were tourists and 336 persons (statistical population 2678 persons) were heads of households. The research tool was an interview and a researcher-made questionnaire derived from the qualitative phase of the research and background. Data analysis using Pls2 and Spss24 software showed that the model of Ecotourism development in the villages under study was appropriate. On the other hand, it was found that all the dimensions of the conceptual model of the research were extracted from the qualitative and literary studies of the research literature in order to measure the factors and had a good function in measuring these concepts. Multiple coefficient of determination for the main structural equation was 85.5%, indicating that the independent extrinsic variables of the study including economic, social and cultural factors, participation, attractions, management, policy making and infrastructure and ecological facilities were able to reach 85.5%. Anticipate the variations of ecological tourism development. Priority economic factor and socio-cultural factor, attractions, ecosystems infrastructure, participatory, managerial and policy making priorities are second to seventh respectively.پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل توسعه بوم گردی روستاهای هدف گردشگریاستان کرمانشاه با روش کمی-کیفی صورت گرفت . تحلیل داده های کیفی با نرم افزار maxqda12 در قالب 3 مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی به روش گلوله برفی و 20 نفر از کارشناسان بود و در بخش کمی به روش خوشه ای وبه کمک جدول مورگان 384 نفر (جامعه آماری530 هزار نفر) از گردشگران و 336 نفر (جامعه آماری 2678 نفر) از سرپرست خانوارها بود. ابزارپژوهش مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته ناشی از فاز کیفی تحقیق و پیشینه بود و تحلیل داده ها با نرم افزار pls2 و Spss24 نشان داد که مدل توسعه بوم گردی در روستاهای مورد بررسی پژوهش برازش مناسبی دارند. از سویی دیگر مشخص گردید که تمام ابعاد موجود در مدل مفهومی تحقیق جهت اندازه گیری عوامل به درستی از بخش کیفی و مطالعات ادبیات پژوهش استخراج شده بودند و در سنجش مفاهیم مذکور دارای کارکرد مطلوبی بودند. مقدار ضریب تعیین چندگانه برای معادله ی ساختاری اصلی برابر با 85.5% شد که این مقدار نشان میدهد متغییرهای مستقل برونزا تحقیق شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مشارکتی، جاذبه ها، مدیریتی، سیاست گزاری و زیرساخت ها و تسهیلات بوم گردی توانسته اند حدود 85.5% از تغییرات متغیر توسعه بوم گردی را پیش بینی نماید. که عامل اقتصادی دارای اولویت اول و عامل اجتماعی و فرهنگی، جاذبه ها ،عوامل زیرساختی، مشارکتی، مدیریتی و سیاست گزاری به ترتیب از اولویتهای دوم تا هفتم برخوردارند.https://www.itsairanj.ir/article_105792_c4bc0eef008b508fe56b28112fd0c640.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Classification of tour and activity business models using cluster analysisدسته بندی مدل های کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت با استفاده از تحلیل خوشه ای476510579310.22034/jtd.2019.174844.1674FAاسماعیل قادریگروه مدیریت گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییمحمدتقی تقوی فردگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییجعفر باپیریگروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5236-6782Journal Article20190313Tour and activity platforms as new business phenomena in tourism industry are playing a vital role in digitizing tour and activity sector. This research aims to classify tour and activity platform business models. The emerging nature of these platforms has contributed to their business model to be unclear, at best. Therefore, this paper intends to identify different business model attribute configurations of tour and activity platforms. To carry out the research, a mixed method approach is adopted. First, an innovative framework is developed to identify the main business model elements of tour and activity platforms using literature review, archival studies and case studies. Then, business model of 41 tour and activity platforms is content analyzed using morphological analysis approach. Next, a cluster analysis is followed to classify the platforms into meaningful types. The findings show that 5 different business model types for tour and activity platforms can be recognized: Comprehensive platforms, efficient standard platforms, customized guiding platforms, professional tour platforms, experiential peer-to-peer platforms.پلتفرم های تور و فعالیت، کسب وکارهای نوینی در صنعت گردشگری هستند که در چند سال اخیر بیشترین اثر را در دیجیتالی شدن بخش تور و فعالیت داشته اند. هدف این مطالعه دسته بندی مدل های کسب وکار این پلتفرم ها است. در واقع، با توجه به شناخت ناکافی از مدل های متفاوت کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت، تحقیق حاضر به دنبال آن است تا اشکال گوناگون بکارگیری و ترکیب عناصر مختلف مدل کسب وکار این پلتفرم ها را شناسایی کند. این پلتفرم ها در عین شباهت از لحاظ چگونگی خلق، ارایه و کسب ارزش از هم متمایز هستند. برای انجام این مطالعه از روش های کیفی و کمی استفاده شده است. ابتدا با اتکا به رهنمودهای تحلیل ریخت شناسی چارچوبی برای شناسایی عناصر اصلی مدل کسب وکار پلتفرم های تور و فعالیت طراحی شد. سپس، مدل کسب وکار 41 پلتفرم تور و فعالیت براساس چارچوب استخراجی تحلیل محتوا شد. در مرحله بعد، داده های حاصل با استفاده از تحلیل خوشه ای بررسی شد تا مدل های کسب وکار این پلتفرم ها شناسایی شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که 5 مدل کسب وکار متفاوت را می توان برای پلتفرم های تور و فعالیت تعریف کرد: پلتفر م های جامع، پلتفرم های استاندارد کارا، پلتفرم های سفارشی راهنمایان، پلتفرم های حرفه ای تور و پلتفرم های نظیربه نظیر تجربه محورhttps://www.itsairanj.ir/article_105793_d27d9bf4f52a07c9296ca0855a9fa942.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320The Impact of Experimental Marketing on the Behavioral Intentions of Visitors to Tourism Attractions (Case Study: Persian Gulf’s Martyrs Lake Resort)تاثیر بازاریابی تجربی بر نیات رفتاری بازدیدکنندگان از جاذبههای گردشگری ( مطالعه موردی: مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس)668910579410.22034/jtd.2019.205588.1855FAمرجانه جلالیدانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانزهرا نادعلی پوردانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0002-4984-0313محمد رضا فتحیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20191017Experiential marketing is the process of identifying and meeting customers' needs and interests in a profitable way that enables them to engage in reciprocal communication. One of the most important achievements of Experiential marketing is to satisfy customers. On the other hand, consumer behavioral intentions have a significant impact on any subsequent decision, whether it be repetition of purchase, loyalty, and positive or negative word-of-mouth advertising. The present study examines the relationship between experiential marketing, emotion, and customer behavioral intentions. Its main focus is on tourism and the Persian Gulf Lake Resort complex in Tehran has been selected as a case study. All visitors to this Recreational Complex who have visited it during the research period have been considered as the present research population. Data were collected using a questionnaire. Route analysis technique was used to investigate the research hypotheses. This analysis was performed using SPSS 20 and Lisrel 8.8 software. The findings of the study show that there is a meaningful relationship between experiential marketing and the excitement of visitors. Visitor excitement also has a positive and significant effect on the satisfaction of visitors. However, the relationship between the variables of emotion and behavioral intentions as well as satisfaction and behavioral intentions was not confirmed. At the end, recommendations have been made based on the results of the research as well as for future research.بازاریابی تجربی فرایند شناسایی و تامین نیازها و علایق مشتریان به روشی سودآور است بهگونهای که بتوان آنها را درگیر ارتباطات دوسویه نمود. یکی از مهمترین دستاوردهای بازایابی تجربی، ایجاد رضایت و تبدیل مشتریان راضی به مبلغانی است که میتوانند با تبلیغات دهانبهدهان، معرف و مروج محصولات و خدماتی معین باشند. از سوی دیگر، نیات و مقاصد رفتاری مصرفکننده، تاثیر قابلتوجهی بر هرگونه تصمیم متعاقب وی اعم از تکرار خرید، وفاداری و تبلیغات دهانبهدهان مثبت و منفی وی دارد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات معنادار در خصوص متغیرهایی همچون بازاریابی تجربی، هیجان و نیات رفتاری مشتریان پرداخته است. تمرکز اصلی آن بر حوزه گردشگری بوده و مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس در شهر تهران بهعنوان نمونه موردی انتخاب شدهاست. تمامی بازدیدکنندگان از مجموعه که در بهار و تابستان 1398 از این مجموعه دیدن کردهاند، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. بدلیل نامعلوم بودن حجم جامعه، از جدول نمونهگیری مورگان برای انتخاب حجم نمونه استفاده شد. بنابراین، حجم نمونه 384 برآورد شده و همین تعداد توزیع شد. نهایتا 269 پرسشنامه تکمیل و قابلپذیرش بود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع-آوری شد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش، از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شدهاست. این تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزارهایSPSS 20 و Lisrel 8.8 انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بازاریابی تجربی بر هیجان بازدیدکنندگان، تاثیر معناداری دارد. همچنین هیجان بازدیدکنندگان بر رضایت ایشان نیز تاثیر معناداری دارد. در پایان پیشنهاداتی اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق و نیز برای تحقیقات آتی، ارائه شدهاست.https://www.itsairanj.ir/article_105794_3ddc4fc063729e9be0105e45dcd6832f.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320The Study of Pre and Post- Barriers on ICT Adoption in Karaj Tour Operatorsبررسی موانع پذیرش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان کرج9010210579610.22034/jtd.2019.183331.1713FAفاطمه یاوری گهرمدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی0000000220653194سید مجتبی محمودزادهعضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیپیمان ایل غمی سراسکانروددانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190427Now a days, Information and Communication Technology (ICT) has penetrated into all daily activities of enterprises and has impact on their progress and improvement. Thus, current study aims to analyze barriers of adopting ICT in small and medium tourism enterprise by concentrating on travel agencies in Karaj. As an applied research, this study employed descriptive field methods. Statistical population includes 90 tour agencies in Karaj. To better access to Statistical population it should select a proper sample. By using Morgan and Krejcie Table, 73 agencies are selected who accomplished provided questioners. These tour agencies were selected through random sampling. For data analysis, it was used spss software. Analytical results of the study demonstrates that environmental, technological and organizational factors, price war among competitors, user unfriendly websites, lack of time to improve e-commerce activity, lack of extensive marketing efforts and pre-adaptation and post-adaptation factors have meaning full impact on adopting ICT by tour agencies.فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در تمامی ابعاد فعالیتهای روزمره کسب و کارها نفوذ کرده و رشد و توسعه آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در کسب وکارهای خرد و متوسط گردشگری با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتی کرج انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهش های توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل 90 دفتر خدمات مسافرتی شهر کرج است و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 73 مورد از دفاتر مذکور برآورد و پرسشنامه نزد آنان تکمیل گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که عوامل محیطی، سازمانی، فنی، جنگ قیمتی رقبا، وبسایتهای غیرکاربرپسند، فقدان زمان برای بهبود فعالیتهای کسبوکار الکترونیک و فقدان تلاشهای بازاریابی گسترده دارای تاثیر معناداری بر پذیرش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی توسط دفاتر خدمات مسافرتی فناوری هستند.https://www.itsairanj.ir/article_105796_a2d74b2c08517323cbce54600a165716.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320راهبردهای مدیریت برند داخلی در هتل های شهر تهران : مطالعه ای کیفیراهبردهای مدیریت برند داخلی در هتل های شهر تهران : مطالعه ای کیفی10311810612610.22034/jtd.2019.159070.1575FAسعید شفیعادانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ0000-0001-5615-4146میرعلی سیدنقویدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20181128Brand management is one of the measures that develops and sustains service and non-service businesses. Since human resources are the most important asset in the service sector, notice to internal brand management programs as a complement to branding plans, is essential. Branding service staff and managing them around the brand is possible through different strategies and focusing on the underlying causes will not have desirable outcomes. Since there are no studies of hotel brand management strategies in the field of hoteling and considering that this issue has theoretical and practical value, the research method in this paper is a fundamental qualitative one which is based on the Grounded Theory method with emphasis on interviews with twenty experts with university degrees and former management and supervisors at Tehran hotels have been conducted. Eighteen of these interviews were identified to be appropriate and analyzed. The basis for completing the interview is to reach theoretical saturation. Experts are asked to introduce internal brand management strategies and after each interview, the extracted texts are categorized into three open, axial and theoretical coding techniques. The results show that four main strategies of work-centered management, employee-centered management, brand-centered encouragement, and managerial behaviors are needed to achieve brand-centered. Therefore, focusing on the employees alongside the tasks, paying attention to the incentives attached to the brand identity, and mediating and guiding the work and humanitarian behaviors of the managers organizes the structure of the desired strategies. مدیریت برند، یکی از اقدامات توسعه دهنده و پایدار کننده ی کسب و کارهای خدماتی و غیر خدماتی است. از آنجا که در بخش خدمات، منابع انسانی مهمترین سرمایه به حساب می آید، برنامه های مدیریت برند داخلی به عنوان مکمل طرح های برندسازی لازم به توجه است. برندمحور شدن کارکنان خدماتی و مدیریت آنها حول محور برند، از راهبردهای متفاوتی ممکن می شود که تاکید صرف روی عوامل علی و زمینه ای، پیامدهای مطلوبی به همراه نخواهد داشت. از آنجا که مطالعات موجود در ادبیات، راهبردهای مدیریتی برند داخلی در بخش هتلداری مشاهده نمی شود و این موضوع چه از جنبه نظری و چه از جلوه عملی دارای ارزش است.بنابراین روش تحقیق از نوع کیفی، بنیادین بوده که با استفاده از روش گرانددتئوری و با تاکید بر مصاحبه با 20 خبره دارای مدارک دانشگاهی تکمیلی و دارای سابقه ی مدیریت و سرپرستی در هتل های شهر تهران صورت گرفت. از خبرگان پرسیده شد که راهبردهای مدیریت برند داخلی را معرفی نمایند و پس از هر مصاحبه، متن های استخراجی با سه روش کدگذاری باز، محوری و نظری دسته بندی شد. نتایج نشان داد که چهار راهبرد اصلی مدیریت کار محور، مدیریت کارمند محور، تشویق برند محور و رفتارهای مدیر برای دستیابی به برند محوری لازم است. بنابراین تاکید بر کارکنان در کنار کارها، توجه به تشویق های متصل شده به هویت برند و میانجی گری و هدایت گری رفتارهای کاری و انسان دوستانه مدیران شاکله ی راهبردهای مورد نظر را سازمان می دهد.https://www.itsairanj.ir/article_106126_1b76f628f63a2cb757cb5e867838c0e0.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Shopping tourism and market performance challenges Case study: rasouli market of Zahedanگردشگری خرید و چالشهای عملکردی بازارهای فرامنطقه ای نمونه کاوی: چهارراه رسولی زاهدان11312910934410.22034/jtd.2019.177764.1690FAامیر حمزه شهبازیگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ایرانزینب سرگزیگروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
دانشگده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی
دانشگاه سیستان و بلوچستانمحبوبه نخزری مقدمکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20190407Shopping tourism affects the choice of tourism destination, experience and motivation of tourism. The rasooly market, despite more than a half-century of history and several thousand workers, still suffers from significant inefficiencies and shortfalls in tourism. The purpose of the study is to identify the elements and factors of inefficiency and to analyze factors that reduce the satisfaction of shopping tourists. (From the perspective of market practitioners and also shopping tourists). This research is developmental-applied, descriptive-analytical, survey, with 300 unit's random sampling. The first hypothesis relates to the specific problems of the employees, and second hypothesis relates to the problems of the shopping tourists and. Findings showed that, 75% of tourists were motivated to buy from Rasooli crossroads, and 73% of them were motivated by the variety and value of foreign goods as well as the purchase of branded goods (foreign goods). Models of analysis include Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, chi 2, one-sample T-test, leven Test, independent sample T-test, Findings indicate the above market performance problems.<br />Satisfaction of tourists and employees is at the significant level of 0.00.Findings show that 84% of shopping tourists are dissatisfied with the lack of space to sit back and relax for a moment. Also, 52% of all tourists and 70% of female tourists are very dissatisfied with the sanitary status. About 83% of tourists, including 92% of female tourists, are dissatisfied with the lack of children's entertainment space. These results are a documented message for urban managers to plan and improve rasooly market performance.گردشگریخرید، در انتخاب مقصد گردشگران، همچنین تجربه و انگیزه گردشگران بسیار موثر است. بازار چهارراه رسولی زاهدان، علیرغم بیش از نیم قرن سابقه و چند هزار شاغل، هنوز، با ناکارآمدی چشمگیر مواجه است. هدف پژوهش، تبیین عوامل ناکارآمدی و تحلیل عوامل مخل رضایتمندی گردشگرانخرید است (از دیدگاه شاغلان بازار و نیز گردشگران خرید). این پژوهش از انواع، توسعهای-کاربردی، توصیفیـتحلیلی، پیمایشی، با نمونهبرداری تصادفی305 واحدی (در یک روز عادی) میباشد. واحد تحلیل، فرد و سطح تحلیل بازار فوق است. دارای دو فرضیه است. یک فرضیه معطوف به مشکلات خاص شاغلین و یک فرضیه ناظر به مشکلات گردشگران خرید. یافتهها نشان میدهد، از نظر شاغلان چهارراه رسولی، انگیزه 75% گردشگران، خرید از چهارراه رسولی و انگیزه 73% آنها تنوع و ارزانی کالاهای خارجی و مارکدار (دستدوم خارجی) است. مدلهای تحلیل عبارتند از کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، کایدو، تیتکنمونه، تستلون، تیدوگروهیمستقل، یافتهها نشانگر مشکلات حاد عملکردی بازار فوق است. رضایت گردشگران و شاغلین از زیرساختها و خدمات در سطح معنیداری00/0 پایین هست. یافتهها نشان میدهد 84% گردشگرانخرید، از نبودن فضایی برای نشستن و اطراق لحظهای ناراضیاند. همچنین 52% کل گردشگران و 70% گردشگران زن از وضعیت خدمات سرویس بهداشتی خیلی ناراضیاند. حدود 83% کل گردشگران، و 92% گردشگران زن، از نبود مکان سرگرمی کودکان ناراضیاند نتایج در سطح000/0 معنی دار هستند. نوآوری تحقیق این است که تاکنون پژوهشی با رویکرد آسیبشناختی به چالشهای عملکردی بازار منطقهای در این محدوده نپرداخته است. یافتهها و پیشنهادات ارائه شده، راهبردهای روشنی برای مدیران شهری جهت ارتقاء عملکرد بازار چهارراه رسولی میباشد.https://www.itsairanj.ir/article_109344_621bc8d7a38d688cbd3d1633786f4bb3.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Providing a Framework for Identifying the Challenges of Attract Foreign Direct Investment in Iran: Applying of Theme Analysis in Hotel Industryارائه چارچوبی برای شناسایی چالشهای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران: کاربردی از تحلیل مضمون در صنعت هتل13015110934510.22034/jtd.2020.187360.1749FAنرگس جعفریکارشناسارشد مدیریت جهانگردی ـ برنامهریزی توسعه، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمد نجارزادهاستادیار مدیریت گردگشری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-7430-2456علی اصغر شالبافیاناستادیار دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20190525Despite the hotel industry is a very dynamic sector in the tourism industry, its development and exploitation are confronted with enormous challenges. In this regard, attract of foreign direct investment can be considered as one of the ways to expand the hotel industry of Iran, while the use of this approach has barriers and limitations. Thus, the purpose of this study is to identify barriers to attract foreign direct investment in the hotel industry of Iran. Regarding the goal, the current research was practical and the nature of research is qualitative based on thematic analysis. The study population was consisted of experts of tourism, hospitality and foreign investment. Participants were 12 experts selected by using purposive sampling or snowball sampling method. After semi-structured interview with experts, the four main themes were identified as barriers to attract foreign direct investment in the hotel industry in Iran which all of them came from the findings. The results showed that economic barriers, political barriers, social barriers and managerial barriers are the main reasons of failure to attract and expand foreign direct investment in the hotel industry of Iran. Therefore, it can be said that each of these variables can affect the foreign direct investment in the hotel industry and consequently the tourism industry of the country.علیرغم اینکه صنعت هتل یک بخش بسیار پویا در صنعت گردشگری است اما توسعه و بهرهبرداری از آن با چالشهای عظیمی مواجه است. در این راستا میتوان جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی را یکی از راههای توسعه صنعت هتل در ایران به شمار آورد؛ حال آنکه استفاده از این رویکرد موانع و محدودیتهایی را دربردارد. به این ترتیب هدف از این پژوهش شناسایی موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت؛ کیفی و بر پایهی تحلیل تم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر صاحبنظران حوزه گردشگری، هتلداری و سرمایهگذاری خارجی بودند که از بین آنها 12 نفر بر اساس روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران، 4 تم اصلی که همه آنها از یافتهها نشأت گرفتهاند به عنوان موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل ایران شناسایی شد. نتایج حاکی از آن است که موانع اقتصادی، موانع سیاسی، موانع اجتماعی و موانع مدیریتی از مهمترین دلایل ناتوانی ایران در جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت هتل است. بنابراین میتوان گفت هر یک از این متغیرها میتوانند سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت هتل و به تبع آن صنعت گردشگری کشور را تحت تأثیر قرار دهند.https://www.itsairanj.ir/article_109345_772bf8cc2f0863c99db39d4bb281aaad.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Identifying and prioritizing the factors affecting the management of online relationships on tourists in uncertain conditionsشناسائی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت روابط برخط با گردشگران در شرایط عدم قطعیت15217210934610.22034/jtd.2019.190735.1773FAمنیژه حقیقی نسبدانشیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه الزهرا(س)، تهران-ایرانآسیه ناظمیکاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران-ایرانفاطمه صابریانکاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت بازاریابی بینالمللی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران-ایرانJournal Article20190618Due to the insufficient internal research in presenting the model of online CRM in Iran, this study aimed to explore the factors affecting this issue and the relationships between them. Customers in the Iranian tourism industry have been exposed to uncertainty by using the gray Dematel method. This research is a purposive, descriptive-analytical study and is one of the exploratory studies on qualitative and quantitative mixing. Document libraries and scrolling methods have been used to collect the combined information. The statistical population of this study was experts in the tourism industry and online communication field. The statistical sample in the study consisted of 20 people selected by the snowball method. Content validity and face validity of the theoretical model of research have been confirmed by experts and parallel coding method has been used to control the reliability of extractive conceptual structures.Findings from the implementation of the gray Dematel method made it clear that among all the variables and factors extracted in the literature, content marketing variables in cyberspace, utilizing self-service technologies and culture were, respectively, the most important variables influencing the model. Finally, electronic word of mouth marketing, tourism relationship management performance and tourist loyalty, respectively,have been the most important influencing variables in the present study.Thus, the main causal relationship was identified among the most important variables forming the model of online relationship management with customers in the Iranian tourism industry.پژوهش حاضر با هدف اکتشاف عوامل مؤثر بر این امر و روابط میان آن ها انجام شده و در نهایت، مدل سازی مدیریت روابط برخط با مشتریان در صنعت گردشگری ایران در شرایط عدم قطعیت با بهره گیری از روش دیمتل خاکستری صورت گرفته است. این پژوهش بر مبنای هدف، بنیادین و از نظر روش اجرا، توصیفی- تحلیلی است و در زمره پژوهش های اکتشافی، آمیخته کمی-کیفی قرار می گیرد. به منظور گردآوری اطلاعات، از ترکیب روش های اسنادی - کتابخانه ای و پیمایشی، بهره گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان صنعت گردشگری و حوزه ارتباطات برخط، بوده است. نمونه آماری مورد بررسی ، متشکل از ۲۰ نفر است که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. روایی محتوا و روایی صوری مدل نظری تحقیق، مورد تأیید خبرگان قرار گرفته و برای کنترل پایایی سازه های مفهومی استخراجی نیز، از روش کدگذاری موازی استفاده شده است. یافته های حاصل از اجرای روش دیمتل خاکستری، روشن ساخت که از میان تمامی متغیرها و عوامل استخراج شده در ادبیات، متغیرهای بازاریابی محتوایی در فضای مجازی، بهره گیری از فناوری های خویش خدمتی و فرهنگ، به ترتیب، با اهمیت ترین متغیرهای تأثیرگذار در مدل این پژوهش بوده اند و از طرف دیگر، بازاریابی توصیه ای الکترونیکی، عملکرد مدیریت روابط با گردشگر و وفاداری گردشگر، به ترتیب، مهم ترین متغیرهای تأثیرپذیر در پژوهش حاضر بوده اند. به این ترتیب، رابطه علی و معلولی اصلی میان مهم ترین متغیرهای شکل دهنده مدل مدیریت روابط برخط با مشتریان در صنعت گردشگری ایران مشخص شد.https://www.itsairanj.ir/article_109346_1675d2e2f0d75bb5af1149e25e8a5be2.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320An Assessment of Social Entrepreneurial Intention of Students
in the Tourism Industry: A Focus on the Educational Role of Universitiesبررسی قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان در صنعت گردشگری با تاکید بر نقش آموزشی دانشگاهها17318710934710.22034/jtd.2019.205834.1857FAفرشید کریمی حصاریدانشگاه آزاد اسلامی واحد کیشعلیرضا روستاگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش، ایرانسعید مرادیگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرJournal Article20191020One of the salient approaches in the literature to explain and analyze entrepreneurial behaviors includes intention models. Of the various factors introduced in intention models, this study takes into account four psychological internal factors including entrepreneurial intention, self-efficacy, cultural empathy, and attitude. On the other hand, the study considers the external factor of entrepreneurial education. So, the main purpose of this study is to make an inquiry about interrelationships between the above variables to understand whether and to some extent they affect each other. This will finally lead to the formulation of strategies aiming at developing the entrepreneurial intention of students. The statistical population of the research includes doctoral and Master students studying tourism related majors or working in a tourism-related sector. The study method to analyze the interrelationships among the above variables is structural equation modeling with the partial least squares approach. In this respect, measurement and structural models were assessed, respectively. The results obtained indicate that the hypotheses referring to as the positive relationships between empathy and intention and on the other hand, empathy and attitude were rejected. In fact, having empathy skills will not lead to an entrepreneurial intention or to the improvement of attitudes towards entrepreneurship. Furthermore, it was found that education exerts a significant great impact on students to make entrepreneurial intentions in that its total effect was far beyond self-efficacy, attitude, and empathy. Based on this result, it is suggested to include social entrepreneurial subject in the tourism related students’ curriculum.یکی از رویکردهای مهم در مبانی نظری برای تبیین رفتار کارآفرینی، مدلهای قصد است. در پژوهش حاضر، از میان عوامل مختلف زیستبوم کارآفرینی و مدلهای قصد، چهار ویژگی روانشناسیِ فردی شامل قصد کارآفرینی اجتماعی، خود-کارامدی، همدلی و نگرش نسبت به کارآفرینی و یک عامل محیطی شامل آموزش کارآفرینی انتخاب شده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط میان متغیرهای کلیدی فوق است که شناخت نحوه و شدت ارتباط بین آنها، میتواند شرایط توسعه راهبردهای آموزشی در دانشگاهها برای بهبود قصد کارآفرینی دانشجویان را فراهم آورد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای مختلف مرتبط با گردشگری و دانشجویان نامرتبط با رشتههای گردشگری اما فعال/شاغل در زمینههای گردشگری است. روش پژوهش بهمنظور بررسی ارتباط میان متغیرهای فوق، مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی است. در این راستا، بهترتیب، مدل اندازهگیری و مدل ساختاری بررسی شد. نتایج مدل ساختاری نشان داد که فرضیههای مبنی بر ارتباط مثبت بین همدلی و قصد و از سوی دیگر، همدلی و نگرش تایید نشد. نتایج مدل همچنین بیانگر آن است که آموزش نقشی اساسی در اخذ قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان ایفا میکند بهطوریکه ضریب اثر کلی آن فراتر از متغیرهای خود-کارامدی، نگرش و همدلی است. بر این اساس، پیشنهاد میشود که موضوع کارآفرینی اجتماعی بهعنوان یک واحد یا سرفصل درسی در رشتههای مرتبط با گردشگری مد نظر قرار گیرد.https://www.itsairanj.ir/article_109347_06ac011a3445d640155332251c9f3b77.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Conceptual framework of smartness of urban tourism destinations; A meta-synthesis approachچارچوب مفهومی هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری با رویکرد فراترکیب18821310934810.22034/jtd.2020.207941.1873FAمحمود ضیائیگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛علی دلشاددانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛محمدتقی تقوی فردگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛ابوالفضل اردشیر تاج زاده نمینمدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛Journal Article20191107The rapid development of technology in tourism and the emergence of smart tourism, has attracted the attention of managers and policy makers of tourism destinations to the opportunities created by implementing smart strategy at the tourism destinations. Accordingly, a new typology of destinations has emerged that is referred to the smart tourism destination. This research seeks to provide a conceptual framework in which the components and factors of smartness at urban tourism destinations are identified and explained. Therefore, in order to create a deep understanding of the characteristics, factors and how to implement smartness in urban tourism destinations, a qualitative and interpretive approach was adopted and a meta-synthesis method was used to collect and integrate previous researches. The results showed that the concepts of smartness in tourism destinations can be categorized into three categories: macro factors, micro or system factors and smartness attribute aspects. Another finding of this research that distinguishes it from other researches is the identification of three key features in providing a smartness framework for tourism destinations. These three features include considering the intelligent components in the tourism system, considering the urban dimension of urban tourism destinations that is also the place of residence of residents, in addition to providing services to tourists, and finally, considering the smart features of urban destinations in two aspects, including effectiveness, sustainability, equity and greater viability of cities, and being instrumental, interconnected and smarter with the use of technology basis to improve the performance of all stakeholders in urban tourism destinations.توسعه سریع فناوری در گردشگری و ظهور گردشگری هوشمند، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصتهایی که از تطبیق راهبرد هوشمندی در سطح مقصدهای گردشگری ایجاد می گردد، جلب نموده است. بر این اساس، گونه شناسی جدیدی برای مقصدها پدیدار شده که به آن عنوان مقصد هوشمند گردشگری اطلاق میشود. این پژوهش در پی ارائه چارچوب مفهومی است که در آن مولفهها و عوامل هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری شناسایی و تبیین شده باشد. بدین منظور و برای ایجاد فهم و ادراک عمیق از ویژگیها، عوامل و چگونگی پیادهسازی هوشمندی در مقصدهای گردشگری شهری، رویکرد کیفی و تفسیری اتخاذ و از روش فراترکیب برای گردآوری و تلفیق پژوهشهای پیشین استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مفاهیم موجود در زمینه هوشمندی مقصدهای گردشگری را میتوان در سه مقوله عوامل کلان، عوامل خرد یا سیستمی و وجوه مشخصه هوشمندی دستهبندی کرد. دیگر نتایج این تحقیق که آن را نسبت به تحقیقات دیگر متمایز میکند، شناسایی سه ویژگی اصلی در ارائه چهارچوب هوشمندی مقصدهای گردشگری است. این سه ویژگی شامل درنظرگرفتن مولفههای هوشمندی در قالب سیستم گردشگری، توجه به بعد شهر بودن مقصدهای گردشگری شهری که علاوهبر ارائه خدمات به گردشگران، محل زندگی ساکنان نیز هست و در نهایت مدنظر قرار دادن وجوه مشخصه هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری در دو وجه اثربخشی، پایداری، برابری و قابلیت زیست پذیری بیشتر در شهرها، و ابزارمند بودن، بههم پیوسته بودن و هوشمندتر بودن این مقصدها با توجه به کاربرد بنیان فناوری در بهبود عملکرد تمامی ذینفعان مقصدهای گردشگری شهری است.https://www.itsairanj.ir/article_109348_483e52c63473662459c50d76d9489385.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Modeling the consequences of Sustainable development of cultural tourism: a mixed methodمدلسازی پیامدهای توسعه پایدارِ گردشگریِ فرهنگی؛ رویکرد آمیخته21423410934910.22034/jtd.2019.183458.1717FAمهنا نیک بیندانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حمید ضرغام بروجنیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.سید رضا صالحی امیریدانشیارگروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکامران محمدخانیدانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرهاد غفاریدانشیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190428Sustainable development is the ultimate of tourism industry and one of its objectives in the 21st century. Cultural tourism can lead to irreparable consequences and unsustainability if planned and managed poorly; and hence the importance of studying its performance and consequences at different tourism destinations. Numerous studies have been done on the consequences of sustainable tourism development in cultural destinations. However, no comprehensive study that includes all these factors and identifies their relationships has been presented. Adopting a holistic perspective, this study aims to identify the consequences of cultural tourism sustainable development and develop a model of their relationships. This study is performed using an explorative mixed method. In its qualitative phase, 43 primary codes were identified via a systematic meta-synthesis analysis, which were grouped into 3 minor and 3 major categories of tourists, host community, and the environment. Employing a fuzzy Delphi method and an interpretative structural modeling approach at the quantitative phase, the identified indexes were converted to fuzzy values and their relationships were discovered and analyzed entirely. In order to use the opinions of 11 cultural tourism experts in modeling, a questionnaire was used. The experts were selected purposively using a snowball sampling technique. The study results led to the categorization of sustainable tourism development at cultural destinations and a six-level model accordingly. Finally, the model is interpreted and its levels and the relationships among its dimensions are analyzed; and suggestions are made for sustaining the positive consequences and preventing from the negative ones at cultural destinations.توسعه پایدار نقطه ایدهآل صنعت گردشگری و یکی از اهداف عینی این صنعت در قرن بیست و یکم محسوب میشود. گردشگری فرهنگی در صورت برنامهریزی و مدیریت ضعیف میتواند دارای جنبههای ناپایدار و پیامدهای جبرانناپذیری باشد. لذا بررسی عملکرد و پیامدهای آن در مقصدهای مختلف گردشگری ضرورت است. پژوهشهای فراوانی در خصوص پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری در مقصدهای فرهنگی انجام شده است. اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرندهی کل این عوامل و شناسایی ارتباط میان آنها باشد، ارائه نشده است. هدف ، شناسایی پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری فرهنگی با دید کلنگر و طراحی مدل در رابطه با ارتباطات میان آنهاست. این پژوهش، با تاکتیک آمیخته اکتشافی انجام شده بهطوریکه در بخش کیفی، با روش مطالعه نظاممند فراترکیب؛ 43 کد اولیه، 3 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی؛ گردشگران، جامعه محلی و محیطزیست شناسایی و دستهبندی گردید. در مرحله کمّی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و مدلسازی ساختاری-تفسیری، شاخصهای شناساسایی شده فازیسازی و روابط بین شاخصها تعیین و بصورت یکپارچه تحلیل نمودیم. برای مدلسازی از پرسشنامهای به منظور استفاده از نظرات 11 خبره در زمینه گردشگری فرهنگی با روش نمونهگیری، هدفمند و گلوله برفی بهره بردیم. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی پیامدهای ناشی از توسعه پایدار گردشگری در مقصدهای فرهنگی و طراحی مدل بر این اساس در شش سطح شد. در نهایت، به تفسیر مدل و تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات میان ابعاد آن پرداخته و راهکارهایی جهت پایداری پیامدهای مثبت و جلوگیری از اثرات منفی در مقصدهای فرهنگی ارائه گردید.https://www.itsairanj.ir/article_109349_a8514a7a68f34433907d7bfd873a9b1a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759120200320Analysis of The Spatial Distribution of Local Games in Rural Areas
(Case Study: Region Khoreshrostam)تحلیلی بر توزیع فضایی بازی های بومی و محلی در نواحی روستایی مطالعه موردی : روستاهای بخش خورش رستم23525110935010.22034/jtd.2020.110329.1265FAعبدالرضا رکن الدین افتخاریاستاد تمام گروه جغرافیا- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه تربیت مدرس- تهران - ایرانمهدی پورطاهریدانشیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایرانمهدی درخشانفارغ التحصیل گروه جغرافیا-دانشکده علوم انسانی- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20171213. It is obvious that space distribution studies the how, why and stating the dispersion of the social and economic phenomena in the form of place, i.e. the position of these phenomena. How is the way of human phenomena dispersion and what differences dose the environment provide? Why is position of the human phenomena different in various places? So, it is possible to observe different dispersion of one phenomenon in mountain and in plain. The same is true about local games. They differ in various geographical areas. <br />In this research, we attempt to answer this critical question: Do the geographical and spatial factors lead to diversity and dispersion of the indigenous games in various rural areas? Also we attempt to analyze the relation between environment stability and the kind of indigenous game. This paper is an applied research and the method is descriptive-analytic one. Data collection method is documental and survey. The results of the surveys through recognition and ranking those villages which have indigenous and local games in Khoresh Rostam region; also the social sustainability index for 90 individuals (over 40) in the villages show that the geographical factors affected severely on the villages' local games. Also they revealed that indigenous games (traditional and modern) have affected the villages' social sustainability i.e. traditional games are more effective than modern games on this concern.نحوه ی پراکندگی پدیده های انسانی در فضا چگونه است و محیط باعث چه نوع تفاوتهایی می گردد؟ و چرا نحوه ی قرارگیری پدیده های انسانی در موقعیت های مکانی مختلف، متفاوت می باشد بدین معنی که ممکن است توزیع یک پدیده در مناطق کوهستانی و جلگه ای از هم یکسان نباشد . بازی های بومی و محلی نیز مانند سایر پدیده های انسانی در ارتباط با عوامل جغرافیایی در مناطق مختلف با هم متفاوت است. در این تحقیق سعی می شود به این سئوال کلیدی پاسخ داده شود که عوامل فضایی – مکانی چگونه باعث تنوع و پراکندگی بازی های بومی در مناطق مختلف روستایی شده است؟ مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این مقاله یک پژوهش کاربردی است که به شیوه ی توصیفی- تحلیلی واکاوی شده است، شیوه گردآوری داده ها از نوع اسنادی و میدانی است. مطالعات میدانی از طریق شناسایی و رتبه بندی روستاهای دارای بازی های بومی و سنتی در منطقه خورش رستم و شاخص های تبیین کننده پایداری اجتماعی در سطح 90 نفر از افراد بالای 40 سال انجام شده است . نتایج نشان می دهد که عوامل جغرافیایی بر پراکندگی بازی های بومی روستاها تاثیر زیادی گذاشته است(میانگین 4.5 در مناطق کوهستانی ، 3.5 در مناطق جلگه ای در آزمون t مستقل) و همچنین نوع بازی های بومی (سنتی و جدید) بر پایداری اجتماعی روستاها اثرگذار بوده است(سطح معناداری 0.0 در آزمون t وابسته) ، یعنی بازی های سنتی در مقایسه با بازی های جدید بر پایداری اجتماعی روستاها تاثیر بسیاری گذاشته اند.https://www.itsairanj.ir/article_109350_f95003753ff6b21e17c24f88418989ce.pdf