انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Providing a framework for identifying and commercializing entrepreneurship opportunities in wellness industryارائه چارچوبی برای شناسایی و تجاریسازی فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری تندرستی1229530610.22034/jtd.2019.129875.1401FAنادر سیدامیریگروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-4117-2883زهرا رحمانیگروه مدیریت بازرگانی- دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران- تهران- ایرانطهمورث حسنقلیپورگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180506The global development of wellness tourism has brought niche entrepreneurial opportunities for tourism planners to develop and diversify the destination market. Meanwhile, Iran enjoys enormous natural and cultural potentials which can attract wellness travelers through proper management and planning. Hence, this article has employed the grounded theory methodology (the emerging approach) to propose a guiding framework for identifying and commercializing entrepreneurial opportunities of wellness tourism in Iran. This aim is pursued through analysis of literature and discussion with related academic and industrial experts. To this end, a qualitative data collection method is adopted, and since the potential participants were limited and hard to find, a combination of targeted and snowball sampling is chosen to conduct extensive in-depth interviews to identify the most important factors engaged in wellness tourism entrepreneurship. Analyzing the gathered data through the manual coding process, the findings of this study show that the factors and components that influence and are engaged in the development of wellness tourism businesses can be covered in four categories; “Macro Business Environment”, “The Wellness Tourism Industry’s Micro-environment”, “Barriers and Challenges of Development”, and “Effects and Consequences-Wellness Tourism Development”. The developmental strategies are categorized under the “Identification and Commercialization Process” (as the core category of the research model), and cover the stages from market identification to the commercialization of wellness products and services, each containing several steps towards sustainable exploitation of wellness business opportunities and especially, wellness tourism entrepreneurshipتوسعه جهانی گردشگری تندرستی فرصتهای کارآفرینانه بکری را برای برنامهریزان گردشگری در راستای توسعه بازار مقصد و متنوعسازی آن به ارمغان آورده است. در این میان، سرزمین ایران از پتانسیلهای طبیعی و فرهنگی سرشاری برخوردار است که با مدیریت و برنامهریزی صحیح قابلیت تبدیل به جاذبههای صنعت تندرستی را دارند، از اینرو هدف پژوهش کیفی حاضر ارائه چارچوبی برای شناسایی فرصتهای کارآفرینی گردشگری تندرستی است که با اتخاذ روش استقرایی و تفسیری تئوری دادهبنیاد (رویکرد نوخاسته-گلیزری) انجام شده و دو قلمرو محیطی کتابخانهای برای بررسی متون پیشین و محیط دانشگاهی و سازمانی برای انجام مصاحبه با خبرگان، متخصصان و فعالان صنعت گردشگری بهطور عام و گردشگری سلامت بهطور خاص که به روش ترکیبی نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند را پوشش میدهد. به موجب تجزیه و تحلیل دادههای حاصله به روش کدگذاری دستی، یافتههای پژوهش که حاصل تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده، به روش کدگذاری دستی نشان میدهد که ابعاد و مؤلفههای اثرگذار و دخیل در توسعه کسبوکارهای تندرستی در چهار مقوله «محیط کلان کسب و کار»، «محیط خرد صنعت گردشگری تندرستی»، «موانع و چالشهای توسعه» و «اثرات و تبعات-توسعه گردشگری تندرستی» جای میگیرند و استراتژیهای توسعه این صنعت در قالب مقوله «فرایند شناسایی و تجاریسازی» (بهعنوان هسته مرکزی مدل خروجی پژوهش) از مرحله شناخت بازار و پتانسیلها تا دانشافزایی و تجاریسازی محصولات و خدمات تندرستی را پوشش میدهد که هر کدام شامل چندین اقدام در راستای بهرهگیری پایدار از فرصتهای کسبوکار و بهویژه کارآفرینی گردشگری تندرستی استhttps://www.itsairanj.ir/article_95306_cee77be50255b48adeb48c09a488afbf.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Investigating factors affecting the creation of common values and its impact on the loyalty of tourists
(Case study: Foreign tourists of Damghan city)بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و تاثیر آن بر وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر دامغان)23479530710.22034/jtd.2019.166709.1628FAمیثم عاقلیمربی گروه مدیریت، واحد اشکذر، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران0000-0003-1390-8061اوژن کریمیاستادیار گروه مدیریت، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ورامین،ایرانحسن رشیدیمدرس دانشگاه، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایلام، ایرانJournal Article20190110Today's tourism industry has become one of the main economic and service pillars of the world. In a way, many development experts refer to this industry as the axis of sustainable development. Due to the undeniable role of tourism in the development of the country, tourism industry managers are always faced with the challenge of attracting tourists and attracting their satisfaction and loyalty. The aim of this study was to investigate factors affecting the creation of common values and its impact on the loyalty of foreign tourists in the city of Damghan. The research is applied in terms of its purpose and is a descriptive survey. The statistical population of this study includes all foreign tourists who visited Damghan during the period from January to May 2018. The sample size was 150 according to the Cochran formula for an unlimited population. Sampling method in this study is unpredictable sampling. The research data were collected by using a combined questionnaire from Border and Associates (2018)and Bassar et al.(2018)in a Likert scale. In this research, validity and reliability of Cronbach's alpha have been used to validate the research tools. Data analysis was performed using SPSS software and structural equation modeling with partial least squares method using SmartPls software. The findings show that the variable of resources for tourists and the motivations of tourists have a positive and significant effect on the common value creation. Also, the creation of a common value has a positive and significant impact on the loyalty of tourists.صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از اصلیترین ارکان اقتصادی و خدماتی جهان تبدیل شده است. به نحوی که بسیاری از کارشناسان توسعه از این صنعت به عنوان محور توسعه پایدار یاد میکنند. به دلیل نقش انکارناپذیرگردشگری در روندرشدتوسعه کشور، مدیران صنعت گردشگری همواره با چالش جذب گردشگر و جلب رضایتمندی و وفاداری او مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و شناسایی تاثیر آن بر وفاداری گردشگران خارجی شهر دامغان بوده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد.جامعه آماری پژوهش،شامل کلیه گردشگران خارجی میباشد که در بازه زمانی فرودین تا دیماه 1397 از شهر دامغان بازدید کرده اند.حجم نمونه براساس فرمول کوکران برای جامعه247 نفری تحقیق معادل 150 بدست آمد.روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس میباشد.داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تلفیق شده از مطالعات مرز و همکاران (2018) و باسر و همکاران( 2018)در قالب مقیاس لیکرت جمع آوری شده است. در این تحقیق به منظور بررسی اعتبار ابزار پژوهش از روش روایی منطقی از نوع ظاهری و پایایی آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspssو مدلسازی معادلات ساختاری با رویکر حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس صورت گرفت. یافته ها نشان می دهد متغیر منابع در اختیار گردشگران و انگیزه های گردشگران بر خلق مشترک ارزش تأثیر مثبت ومعناداری داشته اند.همچنین خلق مشترک ارزش نیز تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری گردشگران داشته است.https://www.itsairanj.ir/article_95307_a0d04fc34f0aad07fb9473eaf026361b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Recreational Value Estimation of Salasel Castle in Shushtar Using Contingent Valuation Method and Individual Travel Costبرآورد ارزش تفریحی قلعه سلاسل شهرستان شوشتر با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط و روش هزینۀ سفر فردی48659530810.22034/jtd.2019.155577.1564FAایمان دانائی فرکارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی، پژوهشگر جهاد دانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمدابراهیم انواریاستادیار گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز.مهرداد مهدی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز.Journal Article20181110Objectives: The aim of this study is to evaluate the recreational value and study the influential parameters of Salasel castle tourist's willingness to pay in Shushtar using conditional valuation method and individual travel cost.<br />Methods: Logit econometric model is used to study the parameters affecting tourist's willingness to pay. The data were collected through a questionnaire and interview involving 307 visitors in 2017.<br />Results: The result of conditional valuation method showed that the average willingness to pay for any individual to visit the castle is 5,712 rials and the recreational value for each family is 323,527.68 rials per year. The result of individual travel cost method showed that the recreational value is 939,596,000 rials. Comparison of these two methods showed that the recreational value of the castle is estimated to a higher value because from the visitors’ perspective, the castle is a pure public commodity and visitors do not express their willingness to pay, properly; So that the money spent per each family to visit the castle is much more than the stated willingness.هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی ارزش تفریحی و بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت گردشگران قلعه سلاسل شهرستان شوشتر با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و هزینه سفر فردی است.<br />روش: برای بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایل به پرداخت گردشگران، مدل اقتصاد سنجی لاجیت مورد استفاده قرار گرفت. داده های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 307 بازدید کننده از مکان مذکور در سال 1396، جمع آوری شده است.<br />نتایج: نتایج روش ارزش گذاری مشروط نشان داد که میانگین تمایل به پرداخت هر فرد برای بازدید از این مکان 5712 ریال و ارزش تفریحی برای هر خانواده معادل 68/323527 ریال در سال بوده است. نتایج روش هزینۀ سفر فردی نیز نشان داد که ارزش تفریحی این مکان 939596000 ریال برآورد شده است. مقایسه این دو روش نشان می دهد که، ارزش تفریحی این مکان در روش هزینه سفر فردی بیشتر برآورد شده، زیرا از دید بازدیدکنندگان، استفاده از این مکان به عنوان یک کالای همگانی خالص قلمداد می گردد و افراد تمایلات خود نسبت به پرداخت از آن را به درستی بیان نمی کنند، به گونه ای که هزینه صرف شده برای هرخانوار جهت تفریح در این مکان، به مراتب بالاتر از تمایلات اظهارشده می باشد.https://www.itsairanj.ir/article_95308_628a9c78c51060db9bf51849c581798f.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823The effect of sensory components on positive word-of-mouth advertising by mediating role of destination emotion and brand experience in tourism industry (Case study: foreign tourists)اثر مؤلفههای حسی بر تبلیغات دهانبهدهان مثبت با میانجیگری عواطف نسبت به هتل مقصد و تجربه برند در صنعت گردشگری (موردمطالعه: گردشگران خارجی66829530910.22034/jtd.2019.144260.1483FAحسین نوروزیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-0340-329Xفاطمه درویشدانشجوی کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20180813Today, tourism industry, as the one of largest service industry in revenue terms, is considered an important factor for economic growth and development. The most important steps that can lead to the growth of tourism industry is the development of accommodation and hotels for travelers stay. Sensory marketing is important for hotel industry progress. Here, we examine the effect of sensory marketing and its components on positive word-of-mouth advertising in tourism industry through brand experience and destination emotion. The type of research is applied research in terms of the purpose and nature of the problem studied, from the data collection method, is a survey research based on structural equation modeling and in terms of research method, is descriptive. A researcher-made questionnaire was used to collect data in this research. Regarding the limited statistical population of this study, which includes foreign tourists of five star hotels in Tehran, the sample size was 280 persons according to Morgan table and structural equation modeling was used. The results of the research indicate that the hypothesis of the effect of the tactile stimuli on destination emotion is not confirmed by tourists, but other hypothesis of the research has been confirmed.امروزه صنعت گردشگری بهعنوان بزرگترین صنعت خدماتی ازلحاظ درآمدزایی، عامل مهمی برای توسعهی اقتصادی به شمار میآید. مهمترین اقداماتی که میتواند موجب رشد صنعت گردشگری شود، توسعهی اقامتگاهها و هتلها جهت اقامت مسافرین میباشد. استفاده از بازاریابی حسی ازجمله عوامل مؤثر بر پیشرفت صنعت هتلداری است. در این پژوهش تأثیر بازاریابی حسی و مؤلفههای آن بر تبلیغات دهانبهدهان مثبت در صنعت گردشگری از طریق تجربهی برند و عواطف نسبت به مقصد را بررسی میکنیم. نوع پژوهش حاضر از لحاظ هدف و ماهیت مسئله موردبررسی، پژوهشی کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری دادهها، پژوهشی پیمایشی و از لحاظ روش پژوهش نیز، پژوهشی توصیفی است. همچنین پژوهش حاضر ازنظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، از نوع همبستگی است. برای جمعآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. باتوجه به محدود بودن جامعهی آماری این تحقیق که شامل گردشگران خارجی هتلهای پنج ستارهی شهر تهران است، حجم نمونه از طریق جدول مورگان تعداد ۲۸۰ نفر در نظر گرفته شد. جهت آزمون فرضیهها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که فرضیهی تأثیر مؤلفهی لامسه و شنوایی بر عواطف نسبت به مقصد و همچنین اثر مؤلفه لامسه بر تجربه برند از دیدگاه گردشگران مورد تأیید قرار نگرفته است اما سایر فرضیههای پژوهش تأیید گردیده است.https://www.itsairanj.ir/article_95309_e2652e60f873595cc3639df864f16e50.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Designing the Cultural Tourism Entrepreneurship Development Model Using Structural Equation Modeling- Partial Least Squaresطراحی مدل توسعهی کارآفرینی گردشگری فرهنگی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (مورد مطالعه: شهر یزد)831049531010.22034/jtd.2019.190606.1771FAمهدی باصولیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ0000-0002-3787-4938سید سعید هاشمیدانشیار دانشگاهعلموفرهنگمحمدحسین ایمانی خوشخودانشیار دانشگاه علم و فرهنگ0000-0001-6643-1012سید حبیب الله میرغفوریدانشیار دانشگاه یزد، ایران0000-0001-5362-6590Journal Article20190618Entrepreneurship development is a set of public and private policies and practices that can accelerate entrepreneurship. Tourism as an important economic sector requires the presence of entrepreneurs, so it is necessary to identify the factors that have an impact on entrepreneurship development in this area. Cultural tourism is one of the important types of tourism that has a major share among the types of tourism. This article is designed to design a model for this development. The study was conducted in Yazd city and partial least squares structural equation modeling was used for modeling. The statistical population consisted of academic experts, business owners and practitioners of public and private sectors related to tourism. The conceptual model has been designed using 3M model and has been used by experts and theoretical literature and states that three variables of behavioral, structural and environmental factors and conditions are effective on entrepreneurship development. Calculations have been made for the measurement, structural and overall fit of the model, indicating that the model is suitable. According to the path coefficients, 34.6% behavioral factors and 46.5% structural factors directly explain the changes related to the cultural tourism entrepreneurship development variable. Also the environmental condition variable indirectly affects this variable and accounts for 65.1% of the variations in this variable. Meanwhile, among structural factors, introduction of tourism destination and among behavioral factors, empowerment of active tourism elements have the most impact on entrepreneurship development of a cultural tourism destination.توسعهی کارآفرینی مجموعهای از سیاستهای خصوصی و عمومی و روشهایی است که میتواند تسریعکننده و حمایتکنندهی کارآفرینی میباشند. گردشگری به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی به حضور کارآفرینان نیاز دارد؛ بنابراین باید زمینههایی را تدارک دید تا توسعهی کارآفرینی در گردشگری محقق گردد. گردشگری فرهنگی یکی از گونههای مهم گردشگری است که سهم عمدهای در بین انواع گردشگری را به خود اختصاص داده است. این مقاله به منظور طراحی مدلی برای این توسعه تدوین شده است. مورد مطالعه شهر یزد بوده و از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی برای مدلسازی استفاده شده است. جامعهی آماری خبرگان دانشگاهی، مالکان و شاغلان کسبوکارها و فعالان بخش دولتی و خصوصی مرتبط با گردشگری بودهاند. مدل مفهومی با بهرهگیری از مدل سهشاخگی و با استفاده نظر خبرگان و ادبیات نظری طراحی شده است و بیان میکند سه متغیر عوامل رفتاری، ساختاری و بسترها و شرایط محیطی بر توسعهی کارآفرینی مؤثر میباشند. محاسبات مربوط به برازش اندازهگیری، ساختاری و کلی مدل صورت پذیرفته است که نشان از برازش مناسب مدل دارد. با توجه به ضرایب مسیر مشخص شده است که در مدل نهایی، عوامل رفتاری 34.6% و عوامل ساختاری 46.5 % تغییرات مربوط به متغیر توسعهی کارآفرینی را به طور مستقیم تبیین میکنند. همچنین متغیر شرایط محیطی 76.1 % تغییرات مربوط به عوامل رفتاری 51.2 % تغییرات مربوط به عوامل ساختاری را تبیین میکند و به طور غیرمستقیم بر متغیر توسعهی کارآفرینی گردشگری فرهنگی تاثیرگذار بوده و 65.1 % از تغییرات این متغیر را تبیین میکند.https://www.itsairanj.ir/article_95310_014783cc706f2aebdf0cfff6572fb2c5.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Architecture of Tourism Ecosystem of the Creative Gastronomic City. A Social Network Analysisمعماری اکوسیستم گردشگری شهر خلاق گسترونومی با تحلیل شبکه اجتماعی1051269531110.22034/jtd.2019.160455.1584FAمهرنوش بسته نگاراستادیارپژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی صنعتی شریفعلی حسنیدانشیار دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20181209Nowadays, the creative tourism paradigm has been welcomed in the knowledge-increasing system of tourism, and many believe that the sustainability of the tourism industry depends on the creative tourism. This research is a qualitative and applied and in terms of data collection it is a descriptive-analytical study. In this research, the tourism ecosystem architecture of Rasht as a creative gastronomic city has been studied to provide a background for the development of management capacity in this networked ecosystem. This architecture is based on key ecosystem roles and actors. Thematic analysis has been used to find effective roles and the social network analysis has been used to analyze and interpret its key roles and actors. The findings of this study can be expressed at both micro and macro levels. At the micro level, the key roles and actors have been identified and analyzed in three categories: "the roles played in the ecosystem", "the roles not yet performed" and "the roles that are on the way of being performed." It also explains what key actors should take to improve and develop the ecosystem. At the macro level, it has been shown that the necessary and sufficient condition for the development of the tourism ecosystem of Rasht as a creative gastronomic city is the development and expansion of social capital in the city. The capital and treasure whose background of birth and growth is tolerance. Obviously, the prosperity and livelihood of the local community of this creative destination will increase with the attraction of international tourists.پارادایم گردشگری خلاق در نظام معرفتافزای گردشگری، امروزه مورد اقبال قرار گرفته و بسیاری را عقیده بر این است که پایداری صنعت گردشگری، در گرو گردشگری خلّاق است. این پژوهش، که از نظر نوع تحقیق، کیفی، از منظر هدف، کاربردی و به لحاظ رویکرد گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است، به معماری اکوسیستم گردشگری شهر خلّاق گسترونومی رشت پرداخته است تا پیش زمینهای برای توسعه ظرفیت مدیریت در این زیستبوم شبکهای باشد. این معماری بر پایه نقشها و بازیگران کلیدی اکوسیستم صورت پذیرفته است. بدین منظور از روش تحلیل مضمون، برای یافتن نقشهای مؤثر و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی، برای تحلیل و تفسیر نقشها و بازیگران کلیدی آن، بهره گرفته شده است. یافتههای این مطالعه را میتوان در دو سطح خرد و کلان عنوان نمود. در سطح خرد، نقشها و بازیگران کلیدی در سه طبقه «نقشهایی که در اکوسیستم اجرا میگردند»، «نقشهایی که هنوز اجرایی نشدهاند» و «نقشهایی که در میانه راه مسیر اجرا هستند» تعیین و تحلیلشدهاند و تبیین شده است که کنشگران کلیدی برای بهبود و توسعه اکوسیستم، باید چه رفتاری در پیشبگیرند. در سطح کلان اما نشان داده شده است که شرط لازم و کافی برای توسعه اکوسیستم گردشگری شهر خلّاق گسترونومی رشت، توسعه و بسط سرمایه اجتماعی در این شهر است. سرمایه و گنجی که بستر زایش و رویش آن رواداری، تساهل و تسامح میباشد. پر واضح است که با جذب گردشگران بینالمللی، رفاه و زیستپذیری جامعه محلی این مقصد خلّاق افزایش خواهد یافت.https://www.itsairanj.ir/article_95311_09f8b728006b7d6fb8a1ad9659a1f0a3.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220191013Modeling the Effective Factors in the Development of Mountain Sports Tourism with a Focus on Innovation (Case study: Tehran Metropolitan Mountains)مدل سازی عوامل موثر بر توسعه ی گردشگری ورزشی کوهستان با تمرکز بر نوآوری ( مورد مطالعه: کوهستانهای کلان شهر تهران)1271469531210.22034/jtd.2019.156011.1567FAپریسا جافریکارشناس ارشد مدیریت اوقات و فراغت در ورزش، دانشگاه مازندرانسید محمد حسین رضویاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانمعصومه کلاته سیفریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانJournal Article20181112With a focus on innovation, the current study aims to provide a modeling pattern of the effective factors in the development of mountain sports tourism. The population included sports management specialists and all the state university professors of Sports Management in Tehran, the directors of mountaineering boards and tourism specialists of Tehran province. Given the limitations for choosing the sample, all the population was chosen as the sample from whom 100 questionnaires were collected. Kasker’s standard questionnaire (2012) was the instrument. After translation and localization, the validity of the questionnaire was verified by 10 specialized professors in the sports management field; using Cronbach’s alpha the reliability for the environment, development and innovation variables were 0.84, 0.91 and, 0.93 respectfully which show the high reliability of the questionnaire. The analysis of the data took place at two. The descriptive were used to describe the demographic features and in inferential statistics the structural equation modeling test was used through the PLS. The results of the modeling showed that the development variable on innovation has the most effect among all factors with 0.58 standard effect size. The environment on development was second with a 0.53 standard effect size and the environment on innovation with 0.41 standard effect size was the least effective among all factors. The findings of this study can be a platform for sports and tourism managers, tour guides and other organizations which work in relation to mountains to plan for an increase in creating jobs and revenues in this area.پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی کوهستان با تمرکز بر نوآوری به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی در تهران، مدیران ورزشی هیاتهای کوهنوردی و متخصصان گردشگری استان تهران بودند. با توجه به محدودیتهای موجود در انتخاب جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که 100 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کاسکر بود. روایی پرسشنامه پس از ترجمه به تأیید ده نفر از اساتید متخصص در حوزه مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر محیط (84/0)، متغیر توسعه (91/0) و برای متغیر نوآوری (93/0) به دست آمد که نشان دهندهی پایایی بالای پرسشنامه است. تحلیل دادهها در دو سطح مورد بررسی قرار گرفت. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج مدل تحقیق نشان داد که مسیر توسعه به نوآوری با ضریب اثر استاندارد (58/0) بیشترین اثر را در بین متغیرها داشت. مسیر محیط به توسعه با ضریب اثر استاندارد (53/0) بعد آن قرار گرفت و مسیر محیط به نوآوری با ضریب اثر استاندارد (41/0) کمترین تأثیر را در بین سایر متغیرها داشت. نتایج این مطالعه میتواند بستری برای مدیران ورزشی، گردشگری، تورلیدرها و سایر ارگانهای مختلف که با کوهستانها سر و کار دارند، فراهم کند تا بتوانند با توجه به محیط، توسعه و نوآوری برنامهریزی مدونی برای اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر در حوزه گردشگری کوهستان انجام دهند.https://www.itsairanj.ir/article_95312_35ee0875563d649a687653d3415adebe.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Processing and network analysis of spatial and tourist resorts in GIS (Case study of hotels in Isfahan)تحلیل شبکۀ دسترسی به هتل ها با توجه به توزیع مقاصد گردشگری (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)1471689531310.22034/jtd.2019.161860.1591FAرسول حیدریگروه جغرافیا و اکوتوریسمابوالفضل دهقاندانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهریJournal Article20181218Today, optimal access of tourists to tourism elements is one of the important issues in urban tourism planning. Meanwhile, tourist destinations are of great importance as the source and destination of day-trips in cities. For this reason, the proper location of hotels and other tourist residences can be a source of comfort for tourists in terms of transportation and also increase its unique role in tourism and hotel development. The present study investigates the location and geographical location of hotels, the accessibility status of tourism attractions of Isfahan city with tourist resorts. The required information is collected through library, documentary, and referral to related organizations and agencies. Data were then used for data entry into the GIS software, and the Network Analyst tool was used to analyze the data. The New Location Allocation tool was used to show the best tourist destinations as compared to tourist attractions. It was determined that the Mehr Hotel has the best access to historic attractions, the Pearl Hotel has the best access to the attraction The Kusar Resort & Spa has the best access to historical and recreational attractions. The results showed that most recreational centers in Isfahan did not have optimal distance with tourist accommodation. Also, it was revealed that the spatial distribution of tourism residences in Isfahan is not influenced by tourism attractions.اقامتگاه های گردشگری به عنوان مبداء و مقصد بازدید های روزانه در شهرها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، مکانیابی صحیح هتل ها و سایر اقامتگاه های گردشگری می تواند باعث آسایش گردشگران در زمینه حمل ونقل، کاهش ترافیک شهری، عدم سردرگمی گردشگران در فضاهای شهری و همچنین افزایش نقش منحصر به فرد آن در اقتصاد گردشگری و توسعه هتل داری گردد. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مکانی و موقعیت جغرافیایی هتل ها، وضعیت دسترسی جاذبه های گردشگری شهر اصفهان با اقامت گاه های گردشگری پرداخته است. اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانه ای، اسنادی، و مراجعه به سازمان ها و ادارات مربوط جمع آوری شده است. سپس داده ها جهت ورود به نرم افزار GIS، آماده سازی و برای تحلیل داده ها از ابزار Network Analyst استفاده شده است. جهت نشان دادن موقعیت بهترین اقامت گاه های گردشگری نسبت به جاذبه ها گردشگری از ابزار New Location_Allocation استفاده گردید و مشخص شد که هتل مهر بهترین دسترسی را نسبت به جاذبه های تاریخی، هتل مروارید بهترین دسترسی نسبت به جاذبه های تفریحی و هتل کوثر بهترین دسترسی نسبت به جاذبه های تاریخی، گردشگری و تفریحی دارد. نتایج نشان داد که، بیشتر مراکز تفریحی شهر اصفهان، فاصله بهینه ای با اقامت گاه های گردشگری ندارند وهمچنین مشخص شد که توزیع فضایی اقامت گاه های گردشگری شهر اصفهان متاثر از جاذبه های گردشگری نمی باشد.https://www.itsairanj.ir/article_95313_d66e32b278500f5fa742bf9f0086d6d2.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Investigating the Effect of Performance-based compensation system and Internal Marketing Performance Compensation on the flexibility of human resources in the hotelsبررسی تأثیر سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد و بازاریابی داخلی بر انعطافپذیری منابع انسانی در هتلها1691869615110.22034/jtd.2019.164013.1600FAسعید آیباغی اصفهانیاستادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانامیر غفوریان شاگردیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری0000-0001-9780-2971الهه ابراهیمیدانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات شاهرود، ایرانJournal Article20181224Compensation is the most important part of the employment relationship and is, of course, one of the heaviest costs of any organization. Human resource managers as well as management theorists have always sought to answer the question of how compensation for services affects people's performance. The purpose of this study is to investigate the relationship of Performance-based compensation system with Human resource flexibility with mediator variable of internal marketing, Descriptive-correlational methodology was used in this research Statistical population of current research includes all the Managers of Five Star Hotels in Tehran, they are The tools of gathering information are contained standard questionnaires and after being certain of the stability of the gathered indexes, the test of the measurement model of the research hypotheses is performed and The hypothesis were analyzed through the technique of Structural Equation Modeling with Smart PLS 3 and SPSS soft wares. The results of the data analysis show that Performance-based compensation system and internal marketing has a positive and significant role in Human resource flexibility. Research findings also not confirm the role of moderating internal marketing in this research.هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد بر انعطافپذیری منابع انسانی با توجه به نقش تعدیلکنندگی بازاریابی داخلی میباشد. این پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده با روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران (عملیاتی، میانی و عالی) هتلهای 5 ستاره تهران که 363 نفر میباشند؛ تشکیل میدهند. نمونهگیری از میان هتلهای اسپیناس، استقلال، پارسیان آزادی، نووتل، هما و لاله و با روش تصادفی خوشهای صورت گرفت. حجم نمونه نیز با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 187 نفر تعیین گردید. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامهها بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، برای همه مؤلفههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و PLS Smart استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سیستم جبران خدمات مبتنی بر عملکرد و بازاریابی داخلی بر انعطافپذیری منابع انسانی تأثیر مثبت دارند، ولی نقش تعدیلکنندگی بازاریابی داخلی در این رابطه تائید نشد. بنابر این می توان نتیجه گیری نمود که هتل ها می توانند با قرار دادن عملکرد مدیران به عنوان مبنای جبران خدمات و بکارگیری بازاریابی داخلی زمینه مناسبی را برای ارتقای انعطافپذیری منابع انسانی فراهم سازدhttps://www.itsairanj.ir/article_96151_240e8c310416fdb7d98403fc1360bae4.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50758220190823Mud Therapy with Health Tourism Development Feasibility Approach
(Case study of Galugah County in the Caspian Sea)لجن درمانی با رویکرد قابلیت سنجی توسعه گردشگری سلامت (مطالعه موردی شهرستان گلوگاه در سواحل دریای مازندران)1872119615210.22034/jtd.2019.195572.1787FAغلامحیدر ابراهیمبای سلامیدانشگاه تهران - دانشکده کارآفرینی - گروه کسب و کار و گردشگری0000-0002-0263-271xمهدی سقاییدانشکده علوم گردشگری ـ موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگانمحبوبه سادات فاطمیکارشناس ارشدJournal Article20190724Aims of this study was to investigate the feasibility of developing health tourism through the establishment of a site for the Mud therapy in a specific project in the County of Galugah, Mazandaran province. In the theoretical approach of this study, Therapeutic tourism is one of the four sectors of health tourism.<br />Methodology of this research is based on a combination of specialized experiments, documentary and survey methods that have been applied to the applied nature of the research.<br />Findings Showed that mud of Galugah is free of contaminants and has beneficial elements for the body, and is far better than the sludge used in the Mud therapy centers of India, Turkey, and Bahrolmaiyet. Mud of Galugah has 20 times more iron than silicon slag and is 16 times better than silicon, and it contains silica material that is useful for the Mud therapy of rheumatoid arthritis. Also, the results of analysis of interviews and evaluations and attention to appropriate infrastructure facilities indicate that the field and possibility of creating combined projects of coastal tourism, maritime, rail tourism and ecotourism in northern Iran are massive and economical. Focus on Mud Therapy Project Can Help Expand Tourism destinations and Land Planning in Northern Iran<br />Result Research shows that the creation of Mud therapy site and the development of health tourism and combined tourism in the coastal site of the city of Galugah is possible And ultimately, it contributes to the economic and social development of the region.هدف این تحقیق، بررسی امکان سنجی توسعه گردشگری سلامت با ایجاد سایت لجن درمانی در یک پروژه مشخص در شهرستان گلوگاه استان مازندران است. در رویکرد نظری این پژوهش، گردشگری درمانی یکی از بخش های چهارگانه گردشگری سلامت می باشد.<br />روش شناسی این پژوهش مبتنی است بر ترکیبی از آزمایشات تخصصی، روشهای اسنادی و پیمایشی که با توجه به ماهیت کاربردی تحقیق از آنها استفاده شده است.<br />یافته های پژوهش نشان داد که لجن ساحل گلوگاه فاقد آلودگی و دارای عناصر مفید برای بدن است و به مراتب بهتر از لجنی است که در مراکز لجن درمانی هند، ترکیه و بحر المیت مورد استفاده قرار می گیرد. لجن گلوگاه از لجن بحرالمیت 20 برابر بیشتر آهن دارد و از نظر وجود روی (Zn) 16 برابر بهتر از آن است و حاوی ماده سیلسیوم (Si) بوده که برای درمان رماتیسم مفید است. همچنین نتایج تحلیل مصاحبه ها، مشاهده ها، ارزیابی ها و توجه به امکانات زیر ساختی مناسب حاکی از آن است که زمینه و امکان ایجاد طرح ها و پروژه های ترکیبی گردشگری ساحلی، دریایی ،گردشگری راه آهن و اکوتوریسم در شمال ایران به صورت انبوه و اقتصادی وجود دارد. تمرکز بر ایجاد پروژه لجن درمانی می تواند به گسترش مقاصد گردشگری و آمایش سرزمین در شمال ایران کمک کند.<br />نتیجه پژوهش نشان می دهد که ایجاد سایت لجن درمانی و توسعه گردشگری سلامت و گردشگری ترکیبی در سایت ساحلی شهرستان گلوگاه ممکن است و در نهایت موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه می شود.https://www.itsairanj.ir/article_96152_7442c7c5515a1de9ed123a82fd57fd79.pdf