انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Check effect the volatility exchange rate on the tourism sector Iranبررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر بخش گردشگری ایران1178531510.22034/jtd.2019.118442.1334FAعلیرضا تمیزیعضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نورساناز شهبازیکارشناس ارشد اقتصادJournal Article20180207Abstract<br />Tourism is recognized as the world's largest service industry in terms of revenue generation. The development of this industry is particularly important for developing countries, which are faced with many problems, including high unemployment, limited currency reserves and a single-product economy.<br />The main purpose of the present research is to investigate the effect of exchange rate fluctuations on the tourism sector of Iran. For this purpose, first, using the official exchange rate data, we obtained exchange rate fluctuations through ARCH / GARCH model variance models, and then with work The using of ARDL distortion self-oscillation pattern model has been used to estimate long-term and short-run relationships between research variables during the years 1360-1394. The results of the estimation of the study show that there is a significant and negative correlation between exchange rate fluctuations and incoming tourists to Iran, and there is a positive and significant relationship between exchange rate fluctuations and gross domestic product and consumer price index.<br />Keywords: volatility Rate Fluctuations, Tourism, ARDL, Gross Domestic Product, Consumer Price Indexچکیده<br />گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است. توسعه این صنعت برای کشورهای در حال توسعه که با معضلات زیادی همچون بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجهاند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.<br />هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر بخش گردشگری ایران است، برای همین منظور ابتدا با استفاده از دادههای نرخ ارز رسمی، نوسانات نرخ ارز را از طریق مدلهای ناهمسانی واریانس شرطی ARCH/GARCH به دست آورده ایم، و سپس با به کار بردن دادههای سری زمانی طی سالهای 1394-1360 با استفاده از روش الگوی خود بازگشت وقفه-ی توزیعی ARDL به تخیمن روابط بلندمدت و کوتاهمدت بین متغیرهای پژوهش پرداختهایم. نتایج حاصل از تخمین مطالعه انجام شده نشان میدهد که بین نوسانات نرخ ارز و گردشگران ورودی به ایران رابطهی معنیدار و منفی وجود دارد و همچنین بین نوسانات نرخ ارز و تولیدناخالص داخلی و شاخص قیمت مصرف کننده رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.<br />واژگان کلیدی: نوسانات نرخ ارز، گردشگری، ARDL، تولیدناخالص داخلی، شاخص قیمت مصرف کنندهhttps://www.itsairanj.ir/article_85315_4c75c7b694215e2fb593bbf3d042048d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Study of the Backward & Forward Linkages of hotel industry to increase production and employmentبررسی پیوندهای پسین و پیشین صنعت هتلداری برای افزایش تولید و اشتغال در ایران18378543010.22034/jtd.2019.97902.1184FAپریسا یعقوبی منظریاستادیار مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیسیدامید آقامیریمدیر بهرهبرداری شرکت توسعه گردشگری ایران و مدرس هتلداری دانشگاهJournal Article20170910The hotel industry is one of the main pillars of tourism activity, with many countries investing heavily in the hotel sector as a result of attracting more tourists, as a result of the growth and development of tourism activities, followed by economic development. But this point should not be overlooked. In addition to the hotel industry, other activities closely related to the industry and the Backward & Forward Linkages with this industry should be paid special attention to investing in them the field of development of hotel industry and As a result of tourism activity. Therefore, the aim of the paper is to use the coefficient of Backward & Forward Linkages to identify the key elements related to the hotel industry in order to be able to target the development of the tourism industry and, consequently, the economic development of the country. The results showed that the service sectors, the most recent links and construction sectors have the highest links with the hotel industry, and targeted investment can bring more benefits for the country's economy. In the meantime, the activity of "Support Services" was identified as the most important part related to the hotel industry, because of its higher coefficients. Finally, according to the findings of the article and based on Backward & Forward Linkages, it was observed that infrastructure is essential for the development of the hotel industry, and the government's priority for allocating capital should be the development of infrastructure.صنعت هتلداری یکی از ارکان اصلی فعالیت گردشگری است؛ بهطوریکه بسیاری از کشورها با سرمایهگذاریهای هنگفت در بخش هتلسازی، بهدنبال جذب گردشگران بیشتر و در نتیجه رشد و توسعه فعالیت گردشگری و به دنبال آن توسعه اقتصادی هستند. ولی این نکته را نباید نادیده گرفت ضمن توجه به صنعت هتلداری باید به سایر فعالیتهایی که در ارتباط تنگاتنگ با این صنعت هستند و پیوندهای پسین و پیشین بالایی با این صنعت دارند نیز باید توجه ویژه شود تا با سرمایهگذاری بر روی آنها زمینه گسترش صنعت هتلداری و در نتیجه فعالیت گردشگری را فراهم نمود. لذا هدف مقاله این است که با استفاده از جدول داده- ستانده سال 1390و با استفاده از ضرایب پیوندهای پسین و پیشین، بخشهای کلیدی مرتبط با صنعت هتلداری را شناسایی نموده تا بتوان بهصورت هدفمند در جهت توسعه صنعت گردشگری و درنتیجه آن توسعه اقتصادی کشور گام نهاد. نتایج تحقیق نشان داد که بخشهای خدماتی، بیشترین پیوندهای پسین و بخشهای ساختمانسازی بالاترین پیوندهای پیشین را با صنعت هتلداری دارند و سرمایهگذاری بر روی آنها میتواند منافع بیشتری را برای اقتصاد کشور کسب نماید. همچنین در این بین فعالیت «خدمات پشتیبانی و کمکی حمل و نقل» بعنوان کلیدیترین بخش مرتبط با صنعت هتلداری شناخته شد؛ چرا که از ضرایب بالاتر پیوندهای پسین و پیشین برخوردار است. در نهایت با توجه به یافتههای مقاله و براساس پیوند پسین و پیشین ملاحظه شد که زیرساختها برای توسعه صنعت هتلداری بسیار اهمیت دارند و اولویت دولت برای تخصیص سرمایه باید توسعه زیرساختها باشد.https://www.itsairanj.ir/article_85430_9a439113c1076c723584d18df845f422.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Exploring the barriers of medical tourism development in Iran with an emphasis on policymaking requirementsواکاوی موانع توسعه گردشگری پزشکی در ایران با تاکید بر الزامات سیاستگذاری38608543110.22034/jtd.2018.142305.1473FAرحمت الله قلی پور سوتهاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجتبی امیریدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانحمید ضرغام بروجنیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانزهره کیانی فیض آبادیگروه آموزشی مدیریت جهانگردی- دانشکده گردشگری- دانشگاه سمنانJournal Article20180731Medical tourism as one of the health tourism branches , is a growing phenomenon in 21th century that has one of fastest growing markets in tourism. Despite Iran's medical tourism capabilities, statistics show a very small market share for the country. Due to good opportunities and increasing international competition in medical tourism on one hand, and not using our capabilities in this industry on the other, this qualitative study aims to explore medical tourism development barriers in Iran and provide practical guidance, using a thematic analysis approach. 16 semi-structured interviews and data coding was undertaken. Results revealed that the 3 main barriers and their dimensions are as follows: 1- issues in "policy making and administrative structures" including administrative system, overlap between tourism and health policy areas, poor cooperation between public and private sector, poor information and statistics, poor monitoring and evaluation. 2- barriers of medical tourism supply chain including poor service provision process, unlawful service provision, poor competitiveness, investment barriers. 3- barriers related to target markets including poor communication with foreign patients, poor marketing and advertisement, poor competitive position.گردشگری پزشکی بعنوان یکی از شاخه های گردشگری سلامت، پدیده ای رو به رشد در قرن21 است که یکی از سریع ترین رشدهای بازار گردشگری را داراست. علی رغم قابلیت های ایران در گردشگری پزشکی، آمارها نشان می دهد سهم ایران از درآمدهای این صنعت ناچیز است. با توجه به فرصت های رو به رشد و رقابت فزاینده بین المللی در گردشگری پزشکی از یک سو و عدم بهره برداری مناسب از قابلیتهای کشور از سوی دیگر، این پژوهش سعی دارد با روش پژوهش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون، به بررسی موانع توسعه گردشگری پزشکی در ایران و ارائه رهنمودهای کاربردی بپردازد. به این منظور با 16 تن از خبرگان این حوزه مصاحبه و پس از کدگذاری داده های مصاحبه، موانع توسعه گردشگری پزشکی در ایران استخراج شدند. سه مانع اصلی توسعه گردشگری پزشکی و ابعاد فرعی هر یک از آنها عبارتند از :1- موانع نظام اداری و خط مشی گذاری شامل ضعفهای نظام اداری، مسائل ناشی از تداخل حوزه سیاستی گردشگری و سلامت، ضعف همکاری بخش خصوصی و دولتی، ضعف نظام آماری و اطلاعات، ضعف نظارت و پایش.2- موانع زنجیره ارائه خدمات گردشگری پزشکی شامل ضعف فرایند ارائه خدمت، فعالیت غیررسمی و زیرزمینی، ضعف رقابت پذیری، موانع سرمایه گذاری. 3-موانع مربوط به بازارهای هدف گردشگری پزشکی شامل تعامل نامناسب با بیمار خارجی، ضعف در بازاریابی و تبلیغات، و موقعیت ضعیف رقابتی.https://www.itsairanj.ir/article_85431_7751c23ca2f53b114a79bb5d41354422.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Designing the Model of Evaluation of Marketing Performance in the Tourism Industry of Iranطراحی الگوی معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران61828543210.22034/jtd.2019.136866.1448FAامید بهبودیدانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانمرتضی رجوعیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایرانعظیم زارعیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-8719-6338گلنار شجاعیاستادیار گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران0000-0003-4560-701XJournal Article20180623Evaluating business performance is one of the most important management tasks, because it is the key to continuous improvement in the ability to continuously assess and measure performance. In many industries the importance of continuous performance evaluation is perceived and they use various performance evaluation systems. Nowadays, tourism is known as a strong industry, which has a significant impact on changing the economic conditions all over the world. therefore, to succeed in this industry, measuring performance is inevitable. Therefore, the aim of this study is to design a model of marketing performance assessment criteria in the tourism industry of Iran. This is a qualitative research that has been conducted using a foundation-based approach to grounded theory. The statistical population included academic and industrial experts. These individuals were identified from universities and tourism sector activists in Iran, using a targeted sampling approach, a total of 15 people were selected as participants in the study. Data were collected through semi-structured interviews. Participants review method was used to check the credibility and validity of the data. The result of this study was to present a model of marketing performance assessment criteria in the tourism industry of Iran with 10 main categories, 42 indexes. Beneficiaries and social responsibility, financial, brand, market, tourism, organizational and process factors, growth and learning, staff, tourism-related infrastructure, and finally, the technology benchmark is recognized as the criteria for evaluating marketing performance in the tourism industry, Indicators are defined for each of them and They have cause and effect relationships.ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین دستور کارهای مدیریت است؛ زیرا کلید دستیابی به بهبود مستمر در توانایی ارزیابی و سنجش مداوم عملکرد است. بسیاری از صنایع نیز اهمیت ارزیابی مداوم عملکرد را درک کردهاند و سیستمهای ارزیابی عملکرد متنوعی در صنعت به کار میبرند. امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت قوی شناخته شدهاست که در تغییر شرایط اقتصادی سراسر دنیا تأثیر چشمگیری دارد. بنابراین برای موفقیت در این صنعت اندازهگیری عملکرد ضرورتی غیرقابل اجتناب است؛ لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده رویکرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و صنعتی بوده است. این افراد از دانشگاهها و فعالین حوزه گردشگری در ایران شناسایی شدند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند در مجموع تعداد 15 نفر به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از روش بازبینی و بررسی نظر مشارکتکنندگان استفاده شد. نتیجه این پژوهش ارائه الگوی معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران با 10 مقوله اصلی (بعد)، 42 شاخص شد. معیارهای ذینفعان و مسئولیتاجتماعی، مالی، برند، بازار، گردشگر، عوامل سازمانی و فرآیندی، رشد و یادگیری، کارکنان، زیرساختهای مرتبط با گردشگری و در نهایت معیار تکنولوژی به عنوان معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری شناخته شدهاند که برای هرکدام از آنها شاخصهایی تعریف شده است و از انتها به سمت ابتدا دارای روابط علی و معلولی می باشند.https://www.itsairanj.ir/article_85432_2ff44132701126f360ca61f57e88a64e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Extracting the rules governing the behavioral intentions of Iranian users of Mobile Tourism Applications using individual factors based on the Rough Set theoryاستخراج قوانین حاکم بر قصد استفادة کاربران ایرانی از اپلیکیشنهای گردشگری موبایل با استفاده از عوامل فردی مبتنی بر تئوری مجموعة راف83998543310.22034/jtd.2018.104061.1221FAنسرین ماه آورپوردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانفاطمه سجادیاندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمنیژه حقیقی نسبدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران ، ایرانJournal Article20171030Recently, purchases through mobile phone applications have been very much considered. These apps have a high potential for consumers and they are important to the success of the organization, but the study of the tourism industry in this area is still limited. Therefore, this research intends to make an effective contribution to the effective use of mobile tourism applications with respect to the individual characteristics of the audience. According to the above, determining the factors affecting users' behavioral intentions and intentions regarding the use of mobile tourism apps and the logical link between these factors are among the main questions that the research seeks to answer, and in Intends to deal with this theoretical approach to the Rough Set Theory as one of the methods of classification. The results of the study showed that the main effective factors as the core are perceived benefits, perceived ease, individual innovation, social impact, based on the theory of the Rough Set Theory, the rules governing behavioral intentions and the intention of using Iranian users to be identified. In this regard, some suggestions have been proposed for this industry.محبوبیت فزایندة فنآوریهای تلفن همراه در سالهای اخیر معنای خدمات در صنعت گردشگری را به کلی تغییر داده و اپلیکیشنهای گردشگری موبایل یک کانال مستقیم ارتباطی با مشتریان را قبل، در طول سفر و بعد از سفر برای شرکتهای فعال در صنعت گردشگری فراهم میکنند. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی قوانین حاکم بر قصد استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشنهای گردشگری موبایل با درنظرگرفتن عوامل فردی آنها است. پس از بررسی ادبیات پژوهش و با استفاده از مدل پذیرش فناوری و با الهام از مدل بحرینی زاده و همکاران(1394) مدل مفهومی پژوهش طراحی شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محققساخت استفاده شده و برای استخراج قوانین حاکم بر قصد استفاده کاربران از رویکرد تئوری مجموعه راف به عنوان یکی از روشهای دستهبندی، استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش شش قانون اصلی که از نظر فاکتورهای اطمینانبخشی LHS و RHS تفاوت قابل توجهی با سایر قوانین داشتند، انتخاب شدند.https://www.itsairanj.ir/article_85433_a0a203e4bcd94940bdd0185c69c1a6de.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Investigating and Prioritizing the Factors Affecting Internet Acceptance in the Development of Health Tourismبررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر پذیرش اینترنت در توسعه گردشگری سلامت1001188543410.22034/jtd.2019.93778.1148FAفهیمه عباسیکارشناس ارشدیوسف رمضانیاستادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار - مشهد - ایران0000-0002-5821-5624محمود هوشمنداستاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170728Tourism and its related economy are currently in a state of change and are one of the main pillars of the world's commercial economy and play a vital role in the global economy. Tourism as one of the tourism dimensions embraces any travel for the treatment of the disease and contributes to the sustainable development and dynamism of the country's economy. This research was conducted to investigate and prioritize the factors affecting the adoption of the Internet in the development of therapeutic tourism. The present research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey method. The statistical population of this study is foreign tourists who come to Mashhad medical tourism companies for therapeutic purposes. Using judgments sampling (available), 271 tourists (patients) Selected as samples. To collect data in this study, the standard questionnaire of Chen et al. (2004) in Persian and Arabic languages with 91% reliability was used to test the hypotheses and prioritize the effective factors on it using structural equations and AMOS and SPSS18 software. The results of this study indicate that consistency factors, perceived usefulness, perceived service quality, perceived trust, perceived ease with the adoption of the Internet are influential, leading to the development of therapeutic tourism.گردشگری و اقتصاد مربوط به آن در حال حاضر، در تغییر و تحول بوده و یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و نقش حیاتی را در اقتصاد جهانی ایفا میکند. گردشگری درمانی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری، هرگونه مسافرت برای درمان بیماری را در بر میگیرد و به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک مینماید. این پژوهش با هدف بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر پذیرش اینترنت در توسعه گردشگری درمانی انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران خارجی که به منظور فعالیت-های درمانی به شرکتهای گردشگری درمانی شهر مشهد مراجعه میکنند تشکیل داده است که با استفاده از نمونهگیری قضاوتی(در دسترس)، 271 نفر از گردشگران (بیماران)، به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد شده چن و همکاران(2004) به دو زبان فارسی و عربی با پایایی 91% و جهت آزمون فرضیات و اولویت بندی عوامل موثر بر آن از معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS و SPSS18 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به ترتیب عوامل سازگاری، سودمندی ادراک شده،کیفیت خدمات ادراک شده، اعتماد ادراک شده، سهولت ادراک شده بر پذیرش اینترنت تأثیر گذار است که منجر به توسعه گردشگری درمانی میشود.https://www.itsairanj.ir/article_85434_05de162d98cae359db479ee2468b6c0a.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Identification of factors influencing tourists in local food consumption: Case study of Guilan provinceشناسایی عوامل تاثیرگذار بر گردشگران در مصرف غذاهای محلی : مورد مطالعه استان گیلان1191338543510.22034/jtd.2019.120397.1351FAطیبه نیک رفتارکسب وکار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانالهه کریمی زادهدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانالهه حسینیکارشناسی ارشدJournal Article20180223Local dishes play an important role in introducing tourism destinations and attract tourists. Today, food tourism is known as one of the most attractive and popular types of tourism. The purpose of this study was to identify factors influencing tourists in the consumption of local foods. Since the statistical population of this study is indefinite, the uncertainty society formula was used for sample selection and the sample size was 365 people. A questionnaire was distributed among 400 tourists in Gilani, and at the end of 368 questionnaires were collected and analyzed. Structural equation and Lisrel software were used to analyze the data. The results indicate that local specialty catering and motivational factors have the most effect on the consumption of local food by tourists in Guilan province, respectively.Local dishes play an important role in introducing tourism destinations and attract tourists. Today, food tourism is known as one of the most attractive and popular types of tourism. The purpose of this study was to identify factors influencing tourists in the consumption of local foods. Since the statistical population of this study is indefinite, the uncertainty society formula was used for sample selection and the sample size was 365 people. A questionnaire was distributed among 400 tourists in Gilani, and at the end of 368 questionnaires were collected and analyzed. Structural equaغذاهای محلی نقش مهمی در معرفی مقاصد گردشگری ایفا میکنند و باعث جذب گردشگر میشوند. امروزه گردشگری غذا بهعنوان یکی از جذابترین و محبوبترین انواع گردشگری شناختهشده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل تاثیرگذار بر گردشگران در مصرف غذاهای محلی است. روش پژوهش حاضر آمیخته(کیفی-کمی) است.ابتدا با رویکرد کیفی و با استراتژی داده بنیاد، از طریق مصاحبه با 18 نفر از کارآفرینان درزمینه غذاهای محلی استان گیلان عوامل موثر شناسایی شد سپس با استفاده از روش کمی پرسشنامه ای طراحی گردید. از آنجا که جامعه آماری این پژوهش نامعین است از فرمول جامعه نامعین برای تعیین نمونه استفاده شد و حجم نمونه 365 نفر تعیین شد. پرسشنامه میان 400 نفر از گردشگران گیلانی توزیع، و درپایان 368 پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که فرهنگ پذیرایی خاص محلی و فاکتورهای انگیزشی به ترتیب بیشترین اثر را در مصرف غذاهای محلی توسط گردشگران در استان گیلان دارد.میان 400 نفر از گردشگران گیلانی توزیع، و درپایان 368 پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که فرهنگ پذیرایی خاص محلی و فاکتورهای انگیزشی به ترتیب بیشترین اثر را در مصرف غذاهای محلی توسط گردشگران در استان گیلان دارد.https://www.itsairanj.ir/article_85435_7101a591fe6e2d563c8243c35a84286d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220The Role of Personality Traites related to tourists food in their Satisfaction and Loyaltyنقش ویژگی های شخصیتی مرتبط با غذای گردشگران در رضایت و وفاداری آنان1341528543610.22034/jtd.2019.117895.1327FAسحر لاریجانیدانش اموخته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی، رشت، گیلان، ایرانسعید باقرسلیمیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی رشت - گیلانJournal Article20180203Food is an important part of the services provided to tourists. Considering the motivation and new experiences as the main motivation for tourists, the new experiences will have a great impact on the tourists’ decisions and their behaviors, and also will have an impact on the choice of food. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of personal traits related to the food of domestic tourists on travel results. The statistical population of the study consisted of domestic and Iranian tourists visiting Ramsar tourist destination.Sample size was calculated 384 for the unrestricted statistical population based on the formula for calculating the sample size. Convenience sampling method was used to select participant. Data collection was done by distributing the questionnaire. Data analysis was performed through SPSS23 and SmartPLS2 software packages. In the present study, the role of food-related personality traits on the results of the Iranian tourists travel to Ramsar was studied through the method of structural equation modeling approach based on partial least squares, while in previous studies this area has not been addressed. The findings suggest that food-related personality traits have a positive and significant effect on the consumption of new food and Satisfaction, but in the presence of a moderator of novelty seeking, food satisfaction, word of mouth, and the incentive to revisit is not. Other results are presented in form of conclusion and recommendations.غذا بخش مهمی از خدمات ارایه شده به گردشگران را در بر می گیرد. با در نظر گرفتن انگیزه و تجربه های جدید به عنوان مبنای اصلی انگیزه گردشگران، تجربه های جدید اثرات زیادی بر تصمیمات گردشگران و رفتارهای آنها خواهد داشت و به خصوص بر انتخاب غذاها نیز اثرگذار است. از اینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر صفات شخصیتی مرتبط با غذا گردشگران داخلی بر نتایج سفر انجام پذیرفت. جامعه ی آماری تحقیق شامل گردشگران داخلی و ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه ی حجم نمونه برای جامعه ی آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش غیرتصادفی در دسترس استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها هم با استفاده از SPSS23 و SmartPLS2 انجام شد. در یافته ها حاکی از آن است که صفات شخصیتی مرتبط با غذا تاثیر مثبت و معناداری با مصرف غذاهای جدید و رضایت مندی از غذا دارد ولی در حضور متغیر تعدیل گر نوجویی منجر به رضایتمندی از غذا، توصیه ی شفاهی و انگیزه ی بازدید مجدد نمی شود. سایر نتایج در قالب نتیجه گیری و پیشنهادات ارایه گردیده است.https://www.itsairanj.ir/article_85436_5c27773e947248bc3ad3f8c991ca9334.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Perceptual factors affecting foreign muslim tourists tendency to choose Halal productsعوامل ادراکی موثر بر تمایل گردشگران مسلمان خارجی به انتخاب محصولات حلال1531748543710.22034/jtd.2019.97692.1183FAمرتضی سلطانیدانشگاه تهرانسهیلا هاشمیدانشگاه تهرانJournal Article20170907Today, Halal brand is not just a religious concept and requirement and is not limited to some specific nationalities. It has become a global symbol for quality guarantee and choosing a certain lifestyle in the realm of business and commerce. On the other hand, Halal as an aspect of Islamic culture has led to a new paradigm in marketing. This study - in form of a comprehensive model- examines perceptual factors affecting the choice of Halal products by muslim tourists traveled to Iran. Considering the purpose, this research, is an developmental one and is considered as descriptive research in terms of nature and method. Data collection performed using questionnaire which is distributed verbal and online. Content and construct validity evaluated. Reliability of the questionnaire was obtained by calculating the coefficients of factor loadings of Cronbach's alpha and composite reliability. Structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis (CFA) performed by SPSS and PLS softwares. Results showed that usefulness received and subjective norm has a significant positive impact on the attitude, attitude has a significant positive impact on Halal awareness and tending to choose Halal products, Halal awareness has a significant positive impact on tending to choose Halal products. Besides religious adherence moderates the relationship between subjective norms and attitude and has no such role in the relationship between usefulness received and attitude.امروزه برند حلال صرفا یک مفهوم مذهبی و الزام دینی نبوده و به یک یا چند قومیت خلاصه نمیشود بلکه تبدیل به یک نماد جهانی برای تضمین کیفیت و انتخاب شیوه زندگی مشخص در قلمرو کسبوکار و تجارت شده است. از طرفی حلال به عنوان جنبهای از فرهنگ اسلامی باعث بروز نگرش جدیدی در بازاریابی شده است. پژوهش حاضر در قالب یک مدل جامع، عوامل ادراکی موثر بر تمایل به انتخاب محصولات حلال را در بین گردشگران مسلمان خارجی که به ایران سفر داشته اند مورد بررسی قرار میدهد. پژوهش، بر اساس هدف، یک پژوهش توسعه ای محسوب میشود و از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهشهای توصیفی به حساب میآید و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد که به صورت حضوری و اینترنتی توزیع گردید. در این پژوهش، روایی محتوا و روایی سازه مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمده است. جهت تجزیه-وتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و نرم افزارهای SPSSو PLS استفاده شده است. یافته ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای سودمندی دریافتی و هنجار ذهنی بر نگرش، تاثیر مثبت و معنادار نگرش بر اگاهی حلال و تمایل به خرید محصولات حلال و تاثیر مثبت و معنادار آگاهی حلال بر تمایل به خرید محصولات حلال است. همچنین تقید مذهبی رابطه بین هنجار ذهنی و نگرش را تعدیل میکند اما چنین تاثیری در رابطه بین سودمندی دریافتی و نگرش ندارد.https://www.itsairanj.ir/article_85437_213f07431adb334a31cdd4e51ff7408d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Coastal tourism management: analysis the integrated approachمدیریت گردشگری ساحلی؛ تحلیل رویکرد یکپارچه1752048543810.22034/jtd.2018.144703.1486FAاسماعیل قادریاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛فاطمه باقریدانشجوی دکترای مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛محمدرضا فرزیناستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛غلامرضا کاظمیاندانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛Journal Article20180817Coasts, as one of the natural rich sources, have received much attention from economic actors including tourism sector. Among the various uses of coasts, coastal tourism is known as an old mode of leisure and increase the number of coastal tourists annually. Because of the considerable growth of coastal tourism on one hand and acting the other users from coastal lands and sources on the other hand, the necessity of applying an appropriate and all-out approach for coastal tourism management is required which be able to responsible for outside (macro) environment in addition to creating collaboration among tourism elements. Integrated management approach tries to solve conflicts and make coherent the visions and various strategic policies in different levels of execution by focusing on all stakeholders' involvement in management process. Undoubtedly, acting and interfering of governmental, general, private and public- based organizations into coastal development process influences on how to coastal tourism is managed. This paper studied and analysed the concept of "integrated management of coastal tourism" with using an analytical descriptive approach. According to the surveys, adoption of this management approach, while desirable and popular, requires the operationalization of criteria such as the creation of a legal framework and the clarity and transparency of regulations, financial support, adequate clarity of responsibilities, decentralization and fairly distribution of power, culture building, strengthening social responsibility, sustainability attitude and logic among the involved organizations and in relation to tourism which will not be easy in some conditions and countries.سواحل بهعنوان یکی از منابع غنی طبیعی، در سراسر دنیا از دیرباز، مورد توجه فعالان اقتصادی اعم از بخش گردشگری بوده است. در میان انواع بهرهبرداریها از سواحل، گردشگری ساحلی، در ردیف قدیمیترین شکلهای گذران اوقات فراغت مردم محسوب و سالانه همراستا با توسعه امکانات و خدمات، به تعداد گردشگران ساحلی افزوده میشود. این رشد قابل توجه گردشگری ساحلی از یکسو و حضور و فعالیت دیگر فعالیتهای اقتصادی منتفع از اراضی و منابع ساحلی از سوی دیگر، ضرورت بهکارگیری رویکردی همهجانبه را در مدیریت گردشگری ساحلی میطلبد؛ رویکردی که بتواند با تفکر سیستمی، علاوه بر ایجاد هماهنگی میان اجزای تشکیلدهنده گردشگری، نسبت به محیط بیرون و سایر بخشها نیز مسئول باشد. رویکرد یکپارچه به مدیریت، رویکردی است که با تأکید بر مشایفی، مباحث پیرامون مفهوم «مدیریت یکپارچه گردشگری ساحلی» بررسی و مورد تحلیل قرار گرفته است. مطابق بررسیها و نتایج، اتخاذ این شیوه مدیریت در عین مطلوبیت و محبوبیت، نیازمند عملیاتی-کردن معیارهایی چون ایجاد بستر قانونی و صراحت و شفافیت مقررات، حمایت مالی، وضوح کافی تعیین مسئولیتها، تمرکززدایی و توزیع قدرت منصفانه، فرهنگسازی، تقویت احساس مسئولیت اجتماعی و نگرش و منطق پایداری در میان سازمانهای درگیر و در ارتباط با گردشگری است که در برخی شرایط و کشورها، کار آسانی نخواهد بود.https://www.itsairanj.ir/article_85438_760f869cfbd6a0d374f2b87ced021452.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Explaining of pattern nature and poverty reduction in Villages of selected East Semnan provinceتبیین الگوی طبیعتگردی و کاهش فقر در روستاهای منتخب شرق استان سمنان: مطالعهای کیفی2052258543910.22034/jtd.2019.117534.1349FAمحمدرضا رضوانیدانشگاه تهرانسید علی بدریدانشیار دانشگاه تهرانذبیح الله ترابیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20180219This article focuses on the process of naturalization and poverty reduction in the selected villages of the eastern province of Semnan (Qaleh bala, abr, Reza Abad); therefore, it has been tried to study the natural habitat and poverty reduction of these villages through the theoretical theory (Strauss and Corbin version) . To this end, 30 people were selected using theoretical sampling method from natural disasters and poverty reduction (poor, tourists, poor from extinction poverty, government managers, local administrators and ordinary residents of selected villages). Data were collected through semi-structured and deep interviews, semi-structured observations, and notes and formation of discussion groups. Three-step (open, axial, and selective) encoding was used to analyze the data in the MAXQDA10 software environment. Findings of the research show that the poor, in response to the common concern of unsustainable nature, have used the fundamental strategy of trying to engage in nature-related activities. This strategy included a multidimensional process; the effort to participate in formal jobs, the effort to engage in informal activities, the effort to learn and enhance skills. The support and capacities of the naturalization of the facilitating area and the unsustainable nature of the plan were blocking the solutions. Finally, the consequences of this process were relative poverty reduction in three direct, indirect and dynamic impacts.این مقاله بر فرایند طبیعتگردی و کاهش فقر در روستاهای منتخب شرق استان سمنان (قلعه بالا، ابر و رضاآباد) متمرکزشده است؛ بنابراین سعی شده است تا تجربه زیسته طبیعتگردی و کاهش فقر این روستاها از طریق نظریه زمینهای (نسخه اشتراوس و کوربین) مطالعه شود. بدین منظور از بین ذینفعان طبیعتگردی و کاهش فقر (فقرا، گردشگران، فقرای از فقر خارجشده، مدیران دولتی، مدیران محلی و ساکنان عادی روستاهای منتخب)، 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق، مشاهدههای نیمه ساختاریافته و یادداشتهای و تشکیل گروههای بحث جمعآوری گردیده است. برای تحلیل دادهها از کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) در محیط نرمافزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فقرا در واکنش به نگرانی مشترک طبیعتگردی ناپایدار از راهکار اساسی تلاش برای مشارکت در فعالیتهای مرتبط با طبیعتگردی استفاده نمودند. این راهکار یک فرایند چندبعدی شامل؛ تلاش برای مشارکت در مشاغل رسمی، تلاش برای مشارکت در فعالیتهای غیررسمی، تلاش برای یادگیری و افزایش مهارتها بود. حمایتها و ظرفیتهای طبیعتگردی منطقه تسهیلکننده و طبیعتگردی ناپایدار بازدارندهای راهکارها بودند. درنهایت پیامدهای این فرایند کاهش نسبی فقر در سه مسیر مستقیم، غیرمستقیم و اثرات پویا بود.https://www.itsairanj.ir/article_85439_754409578f5eadc22f58d1ac3a4bd8f3.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220Development of tourism industry through branding of handicraftsتوسعه صنعت گردشگری از طریق برندسازی صنایع دستی2262408544010.22034/jtd.2018.117569.1323FAسید نجم الدین موسویمدیریت بازرگانی ، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه لرستان ، خرم آباد ، ایرانامیر غفوریان شاگردیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری0000-0001-9780-2971علی سرشومیکارشناس ارشد بازاریابی ، دانشگاه لرستان ، خرم آباد ، ایرانرضا سبهوندعضو هیئت علمی/ دانشگاه لرستانJournal Article20180131This research was carried out with the aim of developing of Isfahan tourism by branding for Isfahan crafts through the PCDL model. The research is a mixture of qualitative and quantitative research. In different stages of the research, qualitative and quantitative Delphi fuzzy, balanced scorecard and descriptive survey methods were used. For data gathering semi-structured interview and questionnaire were used. Statistical Society was experts in quality phase and clients of Isfahan craft in quantity phase. Sampling method for qualitative phase was targeted judgment and Available random in quantitative phase. The results of the first phase of the research is to identify quality and price as two factors that influence selection and purchase crafts and also positioning engraving, carpets, filigree and inlay industries as outstanding crafts of Isfahan in compared to other competitors. In the second stage, appropriate logo and advertising media advertising were identified as the most suitable option. The results in third stage indicated that customer criteria and internal processes are at appropriate level but financial and growth criteria are at inappropriate performance level.این پژوهش با هدف توسعه گردشگری اصفهان از طریق برندسازی برای برای صنایع دستی اصفهان از طریق مدل PCDL انجام گرفته است. پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی و کمی) می باشد که در مراحل مختلف تحقیق از روشهای کیفی و کمیِ دلفی فازی، کارت امتیازی متوازن و توصیفی پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی است. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان صنایع دستی و در بخش کمی مشتریان صنایع دستی بود. نمونه گیری بخش کیفی قضاوتی هدفمند و در بخش کمی به روش تصادفی انجام شد. نتایج مرحله اول شناسایی دو عامل کیفیت و قیمت به عنوان ویژگی های تعیین کننده خرید صنایع دستی و تعیین صنایع قلمزنی، فرش، ملیله دوزی و خاتم سازی، بعنوان صنایع دستی برجسته اصفهان در مقایسه با رقبای دیگر بود. در مرحله دوم نشان و لوگوی مناسب شناسایی گردید. در مراحل بعد مشخص شد معیارهای مشتری و فرآیندهای داخلی در سطح مطلوب و معیارهای رشد و مالی در سطح نامطلوب بوده و در نهایت راهبرهای ارتقا برند ارایه شد.https://www.itsairanj.ir/article_85440_efda86e6db3cb1b96317d1f009b77dd4.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757420190220The Impact of Gender Discrimination and Organizational Justice on Deviant Behaviors in the Workplace with Mediator role of Organizational Attachment (Case Study: Khorramabad hotels staffs)تاثیر تبعیض جنسیتی و عدالت سازمانی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار با میانجیگری دلبستگی سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان هتلهای شهر خرمآباد)2412578544110.22034/jtd.2018.117445.1321FAمحمد حکاکعضو هیئت علمی دانشگاه لرستانفاطمه اکبری پشمدانشجوی دکتری منابع انسانی دانشگاه لرستانزهرا سلگیدانشجوی دکتری منابع انسانی دانشگاه لرستانJournal Article20180130The purpose of this study was to investigate the effect of perceived gender discrimination and organizational justice on the occurrence of deviant behaviors in the workplace among the hotels staffs in Khorramabad. The research population consisted of all staff of hotels in Khorramabad city (n = 425). 202 questionnaires were distributed among them by stratified sampling method. The data analysis algorithm was used by partial least squares method, which included the evaluation of structural model and measurement models, to measure the relationships between the variables of the research. Appropriate fitness for both parts of the data algorithm indicates the desirability of questionnaires and structure at the level of indicators and questions used. The results of the research indicated that there was a positive effect of perception of gender discrimination on deviant behavior and its negative impact on organizational attachment. The positive impact of organizational justice on organizational attachment and the negative impact of organization's attachment on deviant behavior of the workplace was confirmed. Despite the lack of confirmation, the direct effect of organizational justice on deviant behavior has confirmed the indirect and negative effects of organizational justice on deviant behaviors in the workplace. the approval of the mediator role of the organization's attachment to reducing deviant behaviors at the workplace requires the need to pay more attention to the hospitality managers in planning to reduce gender discrimination and increase the attachment to the organization in order to better managing of human resources.پژوهش فوق با هدف بررسی تاثیر درک تبعیض جنسیتی و عدالت سازمانی در بروز رفتارهای انحرافی محیط کار در بین کارکنان هتلهای شهر خرمآباد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان هتلهای شهر خرم آباد( نفر425) بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقه بندی شده 202 پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل بررسی مدلهای اندازهگیری و برازش مدل ساختاری بود جهت سنجش روابط بین متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت که برازش مناسب هر دو بخش الگوریتم دادهها نشاندهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن پرسشنامهها و ساختار مکنون در سطح شاخصها و سوالات مورد استفاده بود. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت درک تبعیض جنسیتی در بروز رفتار انحرافی و تاثیر منفی آن بر دلبستگی سازمانی بود. تاثیر مثبت عدالت سازمانی بر دلبستگی سازمان و تاثیر منفی دلبستگی سازمان بر رفتارهای انحرافی محل کار مورد تایید واقع شد که این امر علیرغم عدم تایید تاثیر مستقیم عدالت سازمانی بر رفتارهای انحرافی سبب تایید تاثیر غیرمستقیم و منفی عدالت سازمانی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار شد و در نهایت تایید نقش میانجی دلبستگی سازمان در کاهش رفتارهای انحرافی در محل کار، نیاز به توجه هر چه بیشتر مدیران صنعت هتلداری به برنامهریزی جهت کاهش تبعیضهای جنسیتی و افزایش دلبستگی به سازمان در راستای مدیریت بهتر منابع انسانی را آشکار میسازد.https://www.itsairanj.ir/article_85441_b6d9dabad1d354b04991e044b84d6f26.pdf