TY - JOUR ID - 158734 TI - بررسی تأثیر تجربیات گردشگر در قصد خرید و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات از طریق رضایتمندی گردشگر: کاربست نظریهٔ اقتصاد تجربه JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - بهبودی, امید AU - آقاجانی, فرید AU - دهقان ذکرآباد, فهیمه AD - استادیار، گروه مدیریت مؤسسهٔ آموزش عالی عطار، مشهد، ایران AD - دکتری مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی، مؤسسهٔ آموزش عالی سناباد، گلبهار، ایران. AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - بازاریابی، مؤسسهٔ آموزش عالی سناباد، گلبهار، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 3 SP - 172 EP - 188 KW - نظریهٔ اقتصاد تجربه KW - تجربیات گردشگران KW - رضایت KW - قصد خرید KW - به‌اشتراک‌گذاری تجربیات DO - 10.22034/jtd.2022.305420.2452 N2 - هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تجربیات گردشگر در قصد خرید و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات از طریق رضایتمندی گردشگر است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی است و، از نظر روش، در دستهٔ مطالعات توصیفی - پیمایشی قرار می‌گیرد. جامعهٔ آماری شامل گردشگران داخلی شهر مشهد است که از اپلیکیشن‌ها یا وب‌گاه‌های رزرو آنلاین بلیت و خدمات گردشگری استفاده می‌کنند. بنابراین، براساس قاعدهٔ 5 تا 10 برابر تعداد گویه‌های پرسش‌نامه (10*22)، 220 نفر به‌منزلهٔ حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پرسش‌نامهٔ استفاده‌شده در این تحقیق، به‌منزلهٔ ابزار گردآوری داده‌ها، برای کلیهٔ متغیرها، از پژوهش سانگ (2021) در مقیاس پنج‌گزینه‌ای لیکرت اقتباس شد. برای روایی ابزار از روایی صوری و تأیید استادان و روایی سازه استفاده و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که درنهایت هم روایی و هم پایایی تأیید شد. درنهایت، داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که تجربیات گردشگران از طریق رضایتمندی آنان در قصد خرید و به‌اشتراک‌گذاری تجربیاتشان تأثیر دارد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_158734.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_158734_aad125ce2500d4da2f76715645d48acb.pdf ER -