TY - JOUR ID - 157250 TI - واکاوی نقش سرمایه‌های فکری بر مزیت رقابتی برند با نقش میانجی نوآوری و ارزش برند (موردمطالعه: مدیران بازاریابی بخش مهمان‌نوازی و هتل‌داری) JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - سیف اللهی, ناصر AU - ابراهیمی خراجو, وحیده AD - دانشیار استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدهٔ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 2 SP - 141 EP - 163 KW - برند KW - سرمایهٔ فکری KW - نوآوری و ارزش KW - مزیت رقابتی DO - 10.22034/jtd.2022.322632.2547 N2 - در عصر فرارقابتی امروز، دانش و سرمایهٔ فکری استراتژی‌ای پایدار و عاملی اصلی برای سودآوری و حفظ مزیت رقابتی سازمان‌ها به شمار می‌آید. از طرف دیگر، دستیابی به نوآوری و ارزش برند یکی از مهم‌ترین گام‌های سازمان برای موفقیت در بازارها و پیشی گرفتن از رقبا محسوب می‌شود. ازاین‌رو، پژوهش حاضر به واکاوی نقش سرمایه‌های فکری در مزیت رقابتی از طریق نوآوری و ارزش برند پرداخته می‌شود. این پژوهش از نوع توصیفی - هم‌بستگی است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر متشکل از کارکنان و مدیران بازاریابی بخش مهمان‌نوازی در شهر تبریز است که تعداد آن‌ها، بنا بر گزارش وب‌گاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در ۱۴۰۰، پانزده هتل است و تعداد پرسنل آن‌ها تقریباً 500 نفر تخمین زده شده است؛ از این تعداد، 229 نفر از اعضای نمونه در دسترس قرار گرفتند و پرسش‌نامه‌ها تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار SmartPLS تجزیه‌وتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از سرمایه‌های فکری با ارتقای ظرفیت ارزش برند و نوآوری برند به ایجاد مزیت رقابتی در سازمان‌های مهمان‌نوازی منجر می‌شود. UR - https://www.itsairanj.ir/article_157250.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_157250_9d77f1cd065f4c6ee694e44cca21c198.pdf ER -