TY - JOUR ID - 152170 TI - طراحی مدل عوامل تأثیرگذار در تمایلات رفتاری گردشگران غذا در استان گیلان با استفاده از نظریهٔ داده‌بنیاد JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - علی زاده جورکویه, ابراهیم AU - دل افروز, نرگس AU - شبگو منصف, محمود AU - رحمتی, یلدا AD - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدهٔ مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. AD - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدهٔ مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 2 SP - 49 EP - 65 KW - گردشگری KW - گردشگری غذا KW - تمایلات ‌رفتاری KW - استان گیلان KW - نظریهٔ داده‌‌بنیاد DO - 10.22034/jtd.2022.325175.2552 N2 - شناخت عوامل تأثیرگذار در تمایلات رفتاری گردشگران غذا به توسعهٔ گردشگری غذا در ایران کمک می‌کند؛ زیرا از این طریق می‌توان پاسخ‌های رفتاری گردشگران را در آینده کشف و برنامه‌های راهبردی مناسب را تدوین کرد. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل اثرگذار در تمایلات‌ رفتاری گردشگران غذا در استان گیلان به‌منزلهٔ یکی از مقاصد گردشگری غذا در کشور با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریهٔ داده‌بنیاد کلاسیک است. با توجه به اهداف کاربردی تحقیق، جامعهٔ‌ آماری شامل خبرگان گردشگری، بازاریابی، کارآفرینان و فعالان عرصهٔ غذا هستند که حداقل پنج سال سابقه‌‌کار مفید و فعالیت مستمر در این بخش دارند. انتخاب این نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با طرح پنج سؤال کلی تا تحقق اشباع ‌نظری در مصاحبهٔ دهم ادامه یافت. تحلیل داده‌ها در سه مرحلهٔ کدگذاری باز، انتخابی و نظری به استخراج 201 مفهوم، 10 مقولهٔ فرعی و 3 مقولهٔ اصلی از تلفیق و طبقه‌بندی مفاهیم منجر شد. الگوی تحقیق مبتنی بر فرایند کدگذاری داده‌های کیفی با رهیافت کلاسیک گلیزر ترسیم شد. بر مبنای مدل، از یک ‌طرف، خصوصیات غذا (کیفیت و ایمنی‌غذا، جذابیت ‌غذا و فرهنگ ‌غذایی) و، از طرف ‌دیگر، خصوصیات ‌محیط گردشگری غذا (تبلیغات و اطلاع‌رسانی، وضعیت رستوران‌ها و وضعیت بازارهای محلی) خصوصیات ‌شخصی گردشگران (تداعی‌مقصد گردشگری‌ غذا، تجربهٔ مقصد گردشگری غذا، دلبستگی به مقصد گردشگری غذا و رضایت از مقصد گردشگری غذا) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. درنهایت، خصوصیات ‌شخصی گردشگران غذا در تمایلات‌ رفتاری گردشگران برای سفر اثرگذار است. علاوه بر این، می‌توان گفت که تمایلات‌ رفتاری می‌تواند مستقیماً تحت‌تأثیر خصوصیات ‌غذا و محیط گردشگری غذا قرار بگیرد. UR - https://www.itsairanj.ir/article_152170.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_152170_8b881db9a9330dd5cc58f591550f32d1.pdf ER -