TY - JOUR ID - 138361 TI - تأثیر استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا بر افزایش تعداد گردشگران بین‌المللی در دورۀ پساکرونا JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - شیرمحمدی, یزدان AU - نادعلی پور, زهرا AU - مختار جوزانی, مریم AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه نور، تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 41 EP - 54 KW - گردشگری KW - واقعیت مجازی KW - ویروس کرونا KW - مدل پذیرش سیستم انگیزش لذت‌جویانه DO - 10.22034/jtd.2020.253712.2153 N2 - در عصر کرونا، بسیاری از صنایع جهان فنّاوری واقعیت مجازی را به خدمت گمارده و از آن بسیار بهره برده‌اند. صنعت گردشگری نیز از این امر مستثنا نبوده است و به کمک آن توانسته قابلیت گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را خلق کند. در تحقیق پیش‌رو تأثیرات گردشگری با واقعیت مجازی در عصر کرونا بر توسعة گردشگری واقعی در عصر پساکرونا با توجه به نقش تعدیل‌گری بازدیدکننده‌ها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید کردند) و غیربازدیدکننده‌ها (افرادی که قبلاً از مقصد بازید نکردند) بررسی شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر تعیین شده است که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفیِ در دسترس گزینش شده‌اند. تحلیل‌های آماری نیز در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش تحلیل مسیر و مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعة آماری پژوهش، کاربران شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک در کشورهای آلمان و فرانسه‌اند. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا در افزایش تعداد گردشگران واقعی در عصر پساکرونا تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی در عصر کرونا به‌نوعی نقش بازاریابی و تبلیغات را برای مقصدهای گردشگری در عصر پساکرونا ایفا می‌کند. UR - https://www.itsairanj.ir/article_138361.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_138361_1a3f67176929412e3b2b205b43edce63.pdf ER -