TY - JOUR ID - 102881 TI - طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی JO - گردشگری و توسعه JA - JTD LA - fa SN - AU - نیکنام, کامبیز AU - احمدی, عبدالحمید AU - هنری, حبیب AU - محرم زاده, مهرداد AD - سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری AD - هیات علمی دانشگاه علم وفرهنگ AD - دانشگاه علامه طباطبائی AD - هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 4 SP - 99 EP - 125 KW - "گردشگری" KW - "گردشگری ورزشی" KW - "توسعه گردشگری ورزشی" KW - "آذربایجان شرقی"  DO - 10.22034/jtd.2019.196419.1793 N2 - هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر روش‌شناسی، از نوع آمیخته می باشد که در فاز کیفی تحقیق از تحلیل تماتیک و رویکرد سیستماتیک نظریه داده‌بنیاد و در فاز کمی از مدل‌ معادلات ساختاری استفاده شد. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که با در نظر گرفتن اصول علمی طراحی شده و روایی و پایایی آن با دقت تأیید گردید . روش نمونه‌گیری در بخش کمی به صورت در دسترس بود که تعداد 235 پرسشنامه در بین متخصصین مدیریت ورزشی توزیع و به روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادله ساختاری جهت ساخت مدل و آزمون فرضیه‌ها مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه صاحب نظران سه گروه، عوامل بازدارنده با میانگین 15/2 بالاترین رتبه و عوامل جلب کننده با میانگین 78/1 کمترین رتبه را در بین عوامل تاثیرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی به خود اختصاص داده‌اند. از نگاه صاحب نظران سه گروه، 6 عامل به عنوان عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شد که مقدار عامل اول یعنی عامل اطلاع رسانی و تبلیغاتی با مقدار 150/60% درصد واریانس می‌باشد که این عامل اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل در بین عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی می‌باشد. شاخص‌های اصلی برازش مربوط به مدل‌های مختلف، همگی نشان داد که مدل‌ها از برازش مناسبی برخوردار هستند و براساس روابط شناسایی شده میان متغیرها، در نهایت الگوی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی طراحی گردید. UR - https://www.itsairanj.ir/article_102881.html L1 - https://www.itsairanj.ir/article_102881_dbae5c559d7c26d99da59e6cafbf6579.pdf ER -