%0 Journal Article %T ارائه چارچوبی برای شناسایی و تجاری‌سازی فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری تندرستی %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A سیدامیری, نادر %A رحمانی, زهرا %A حسنقلی‌پور, طهمورث %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 8 %N 2 %P 1-22 %! ارائه چارچوبی برای شناسایی و تجاری‌سازی فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری تندرستی %K گردشگری %K تندرستی %K گردشگری تندرستی %K کارآفرینی %K تئوری داده بنیاد (نظریه برخاسته از داده‌ها) %R 10.22034/jtd.2019.129875.1401 %X توسعه جهانی گردشگری تندرستی فرصت‌های کارآفرینانه بکری را برای برنامه‌ریزان گردشگری در راستای توسعه بازار مقصد و متنوع‌سازی آن به ارمغان آورده است. در این میان، سرزمین ایران از پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگی سرشاری برخوردار است که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح قابلیت تبدیل به جاذبه‌های صنعت تندرستی را دارند، از این‌رو هدف پژوهش کیفی حاضر ارائه چارچوبی برای شناسایی فرصت‌های کارآفرینی گردشگری تندرستی است که با اتخاذ روش استقرایی و تفسیری تئوری داده‌بنیاد (رویکرد نوخاسته-گلیزری) انجام شده و دو قلمرو محیطی کتابخانه‌ای برای بررسی متون پیشین و محیط دانشگاهی و سازمانی برای انجام مصاحبه با خبرگان، متخصصان و فعالان صنعت گردشگری به‌طور عام و گردشگری سلامت به‌طور خاص که به روش ترکیبی نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند را پوشش می‌دهد. به موجب تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله به روش کدگذاری دستی، یافته‌های پژوهش که حاصل تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، به روش کدگذاری دستی نشان می‌دهد که ابعاد و مؤلفه‌های اثرگذار و دخیل در توسعه کسب‌وکارهای تندرستی در چهار مقوله «محیط کلان کسب و کار»، «محیط خرد صنعت گردشگری تندرستی»، «موانع و چالش‌های توسعه» و «اثرات و تبعات-توسعه گردشگری تندرستی» جای می‌گیرند و استراتژی‌های توسعه این صنعت در قالب مقوله «فرایند شناسایی و تجاری‌سازی» (به‌عنوان هسته مرکزی مدل خروجی پژوهش) از مرحله شناخت بازار و پتانسیل‌ها تا دانش‌افزایی و تجاری‌سازی محصولات و خدمات تندرستی را پوشش می‌دهد که هر کدام شامل چندین اقدام در راستای بهره‌گیری پایدار از فرصت‌های کسب‌وکار و به‌ویژه کارآفرینی گردشگری تندرستی است %U https://www.itsairanj.ir/article_95306_cee77be50255b48adeb48c09a488afbf.pdf