%0 Journal Article %T طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در سازمان‌های علمی و فنّاورانهٔ فعال حوزهٔ گردشگری با توجه به تجاری‌سازی (موردمطالعه: جهاددانشگاهی) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A غفاری, علی %A هاشم زاده خوراسگانی, غلامرضا %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 12 %N 2 %P 105-120 %! طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در سازمان‌های علمی و فنّاورانهٔ فعال حوزهٔ گردشگری با توجه به تجاری‌سازی (موردمطالعه: جهاددانشگاهی) %K دوسوتوانی سازمانی %K دوسوتوانی در گردشگری %K سازمان‌های علمی و فنّاورانهٔ گردشگری %K نظریه‌پردازی داده‌بنیاد %R 10.22034/jtd.2022.347756.2630 %X دوسوتوانی سازمانی در حوزهٔ گردشگری از مفاهیم جدید به شمار می‌رود و به توانایی بالقوهٔ سازمان‌هایی در حوزهٔ گردشگری اشاره دارد که به‌صورت مؤثر در مدیریت کسب‌وکار امروز و مقابله با تقاضای فردای درحال‌تغییر فعال هستند. سازمان دوسوتوان در حوزهٔ گردشگری سازمانی است که نیازمند سازمان‌دهی برای استفاده از روش‌های اکتشاف و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز است، به‌طوری که به تحقیق و توسعه در این حوزه می‌پردازد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در سازمان‌های علمی و فنّاورانهٔ فعال حوزهٔ گردشگری با توجه به تجاری‌سازی است. رویکرد تحقیق به‌صورت کیفی و روش تحقیق مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌‌بنیان یا رویکرد نظام‌مند اشتراوس و کوربین (1997) است. به‌منظور گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روش اشتراوس و کوربین (1997)‌ و مدل پارادایمی بهره گرفته شده است. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری و با استفاده از تکنیک‌های هدفمند (قضاوتی) و گلوله‌برفی (زنجیره‌ای) انجام شده که، بر مبنای آن، 16 مصاحبه با مدیران، اعضای هیئت‌علمی و خبرگان جهاد دانشگاهی که در هر دو حوزهٔ پژوهش و بهره‌برداری در سازمان‌های فعال حوزهٔ گردشگری دارای تجربه وتخصص هستند، انجام شده است. نتایج تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی به ایجاد نظریهٔ داده‌بنیان در حوزهٔ دوسوتوانی سازمانی برای سازمان‌های علمی و فنّاورانه منجر شده که، بر مبنای آن، معماری فرایند‌های دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر بهره‌گیری از هوشمندی متعهدانه، در کنار مهندسی پژوهش و بهره‌برداری فنّاورانه، به‌منزلهٔ عناصر محوری در طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی در سازمان‌های علمی و فنّاورانهٔ فعال حوزهٔ گردشگری در راستای تجاری‌سازی معرفی شده‌اند. %U https://www.itsairanj.ir/article_162767_bc7bb5651fde045b0a4bdeb2aac4e6e9.pdf