%0 Journal Article %T بررسی تأثیر عوامل مؤثر در پذیرش فنّاوری کلان‌داده در صنعت گردشگری با استفاده از چهارچوب پذیرش فنّاوری TOE (مطالعهٔ موردی: مشاغل صنعت گردشگری شیراز) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A فلاحی, آزاده %A مدرسی, میثم %A زارعی, عظیم %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 12 %N 2 %P 183-202 %! بررسی تأثیر عوامل مؤثر در پذیرش فنّاوری کلان‌داده در صنعت گردشگری با استفاده از چهارچوب پذیرش فنّاوری TOE (مطالعهٔ موردی: مشاغل صنعت گردشگری شیراز) %K پذیرش فنّاوری %K کلان‌داده %K گردشگری هوشمند %K چهارچوب TOE %R 10.22034/jtd.2022.304366.2447 %X گردشگری بخشی است که مستقیم یا غیرمستقیم با پیشرفت‌های فنّاوری مرتبط است. اخیراً فنّاوری کلان‌داده فرصت‌های چشمگیری را برای هوشمند‌سازی صنعت گردشگری فراهم کرده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل مؤثر در پذیرش فنّاوری کلان‌داده به ارزیابی میزان تأثیر ده مؤلفه از ابعاد سه‌گانهٔ چهارچوب پذیرش فنّاوری TOE در پذیرش کلان‌داده در بخش گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر، از نظر جهت‌گیری، کاربردی و، از منظر نوع و نحوهٔ جمع‌آوری اطلاعات، پیمایشی - توصیفی است. نمونهٔ آماری پژوهش شامل صد نفر از کارکنان، کارشناسان و مدیران واحد فنّاوری اطلاعات در حوزهٔ گردشگری بودند که با استفاده از پرسش‌نامهٔ محقق‌ساخته و روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS22 و Smart PLS3 تجزیه‌وتحلیل شدند. طبق یافته‌ها، عوامل مزیت نسبی ادراک‌شده، حمایت خارجی، فشار خارجی، حمایت مدیر، آمادگی منابع انسانی، ساختار متمرکز، فرهنگ داده‌محوری و پیچیدگی در پذیرش کلان‌داده در گردشگری مؤثر بوده‌اند، اما از دو عامل سازگاری و آمادگی فنی تأثیر معناداری حاصل نشد. بنا بر نتایج پژوهش، با توجه به اهمیت بالای درک مزیت نسبی و عدم‌تأثیر چشمگیر سازگاری و آمادگی فنی، توجه به معرفی و کاربرد یک نوآوری بیش از امکانات و توانمندی تکنولوژیک فعلی سازمان‌ها برای پذیرش آن نوآوری اهمیت دارد. %U https://www.itsairanj.ir/article_156463_67c763138cbc898bb6cfbd7fc24bd4b4.pdf