%0 Journal Article %T تحلیل تصویر ذهنی گردشگران با تأکید بر گردشگری خلاق (موردمطالعه: منطقۀ 12 تهران) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A فخری پور محمدی, افسانه %A شماعی, علی %A پریزادی, طاهر %A ساسان پور, فرزانه %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 12 %N 1 %P 325-343 %! تحلیل تصویر ذهنی گردشگران با تأکید بر گردشگری خلاق (موردمطالعه: منطقۀ 12 تهران) %K تصویر ذهنی گردشگران %K گردشگری خلاق %K منطقۀ 12 تهران %K شهر خلاق %R 10.22034/jtd.2022.309566.2476 %X تصویر ذهنی گردشگران مجموعه‌ای‌ از خاطرات، احساسات، ‌باورها و ‌ایده‌ها‌یی‌که ‌فرد ‌از ‌یک مقصد گردشگری به‌دست می‌آورد. گردشگری خلاق شکل ‌پایداری ‌از گردشگری است که فرصت توسعۀ ظرفیت‌های خلاقانه را از طریق مشارکت فعال در دوره‌ها و تجارب یادگیری خاص ‌یک ‌مقصد ‌گردشگری ‌فراهم ‌می‌سازد، در این میان برخورداری از مهم‌ترین مراکـز فرهنگـی و مـواردی از ایـن قبیل می­تواند زمینۀ مناسبی را برای توسعۀ گردشگری شهری فراهم آورد. گردشگری خلاق در راستای گردشگری فرهنگی، باعث تحول این صنعت شده است و مؤلفه‌های آن از طریق دارایی‌ها و سرمایه‌های ناملموس و از نظر رویکرد مبتنی‌بر منابع راهبردی موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار می‌شود که شهرت سازمانی و تصویر ذهنی از مهم‌ترین این دارایی‌ها هستند. این پژوهش به تأثیرات شاخص‌های گردشگری خلاق در تصویر ذهنی گردشگران تأکید دارد. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت ازجمله تحقیقات توسعه‌ای‌ ـ کاربردی است و به لحاظ روش ازجمله تحقیقات توصیفی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش گردشگران داخلی و خارجی منطقۀ 12 تهران است که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده 384 نفر (گردشگران داخلی 334 نفر و خارجی 50 نفر) به‌‌منزلۀ حجم نمونه انتخاب شدند. مؤلفه و شاخص‌های تحقیق شامل 9 مؤلفه و 50 گویه است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد مؤلفه‌های جذابیت گردشگری و محیط زیرساخت در رتبۀ اول و مؤلفه‌های برآورده‌شدن انتظارات و تمایل به بازدید مجدد در رتبه‌های آخر قرار دارند. نتایج مشخص کرد که برای بهبود تصویر ذهنی گردشگران در منطقۀ 12 شهر تهران باید به مؤلفه‌های کیفیت درک‌شده، برآورده‌شدن انتظارات، جذابیت مقصد، تصویر عاطفی، سرگرمی و فعالیت، جذابیت گردشگری با توجه به جنبه‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه از طریق گردشگری خلاق بیشتر توجه شود. %U https://www.itsairanj.ir/article_150617_d29be7e48abaafb27e3cb46a2e4733ba.pdf