%0 Journal Article %T تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگی‌های شخصیتی گردشگر (مطالعۀ موردی: مقاصد منتخب گردشگری ایران) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A رضایی حاجی آبادی, جواد %A محمدشفیعی, مجید %A کاظمی, علی %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 11 %N 1 %P 105-127 %! تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگی‌های شخصیتی گردشگر (مطالعۀ موردی: مقاصد منتخب گردشگری ایران) %K خلق مشترک ارزش %K تصویر مقصد %K دلبستگی به مقصد %K تجربۀ مقصد و ویژگی‌های شخصیتی گردشگر %R 10.22034/jtd.2021.271077.2260 %X یکی از مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مشکلات مقاصد گردشگری ایران این است که بخش قابل‌توجهی از خدمات و محصولاتی که در مقاصد ارائه می‌شود مطابق خواست و نیاز گردشگران نیست، درحالی‌که مقاصد گردشگری باید، برای ارائۀ ارزش بیشتر و کسب مزیت رقابتی بلندمدت، از راه‌‌حل‌های متناسب با تقاضای گردشگران بهره برد. لذا، هدف این پژوهش، تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقاصد منتخب گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگی‌های شخصیتی گردشگر است. جامعۀ آماری پژوهش گردشگران داخلی در ایران هستند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، ابتدا از نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب استان‌ها و شهر‌های گردشگری و سپس از نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس برای پرسش از گردشگران شهرهای منتخب (اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، رشت و ساری) استفاده شد. داده‌ها از خرداد تا اسفند 1398 و به‌وسیلۀ پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته جمع‌آوری و روایی محتوا (صوری) و پایایی آن (با آلفای کرونباخ 92 درصد) تأیید شد. درنهایت، 495 پرسش‌نامۀ قابل‌قبول برای تجزیه‌وتحلیل با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج، مهم‌ترین عوامل مؤثر در خلق مشترک ارزش در مقصد شامل تجربۀ مقصد، دلبستگی به مقصد و تصویر مقصد است. همچنین، ویژگی‌های شخصیتی گردشگر در رابطۀ بین دلبستگی به مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد و تصویر مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد نقش تعدیلگر دارد. براساس نتایج، عاملان صنعت گردشگری می‌توانند، با تعامل مناسب با گردشگران، تجربیات خاطره‌انگیزی برای آنان خلق کنند و ذهنیت آنان درخصوص مقصد را تغییر دهند. %U https://www.itsairanj.ir/article_150499_e4e3d99ee8f3433d87bb1803d6c5bfec.pdf