%0 Journal Article %T مفهوم‌سازی تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگران داخلی و بین‌المللی از مقصد شهر شیراز %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A سمائی, سجاد %A ابراهیمی, ابوالقاسم %A عسکری فر, کاظم %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 11 %N 4 %P 243-260 %! مفهوم‌سازی تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگران داخلی و بین‌المللی از مقصد شهر شیراز %K انگیزۀ سفر %K تجربۀ خاطره‌انگیز %K تجربۀ گردشگران %K شهر شیراز %K قصد رفتاری %K نظریۀ زمینه‌ای %R 10.22034/jtd.2022.309650.2478 %X مفهوم‌سازی تجربۀ گردشگری و بررسی ابعاد تجربه و قصدهای رفتاری حاصل از آن، نه‌فقط از منظر علمی، بلکه برای کسب‌و‌کار‌ها و سازمان‌های گردشگری اهمیت بسزایی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگران داخلی و بین‌المللی از مقصد گردشگری شهر شیراز و با استفاده از رویکرد نظریۀ زمینه‌ای انجام شده است. به‌همین‌منظور، با ده گردشگر داخلی و یازده گردشگر خارجی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شد و داده‌ها گردآوری و تجزیه‌وتحلیل شدند. گفتنی است نمونه‌گیری به‌صورت نظری، هدفمند و گلوله برفی بوده است. در این راستا، تجربۀ گردشگری آن‌ها در سه مرحلۀ قبل از سفر، طی سفر و بعد از سفر بررسی شد. تجربه‌های خاطره‌انگیز گردشگران در مقصد شیراز را می‌توان به چهار دسته طبقه‌بندی کرد: ۱) محیط؛ ۲) فرهنگ؛ ۳) روابط میان‌فردی؛ ۴) عوامل فردی و روانی. نتایج حاکی از آن است که افرادی که به مقصد دل‌بسته شده‌اند دوباره از این مقصد بازدید خواهند کرد و انگیزه‌ای برای بازدید دوباره دارند. همچنین گردشگر‌ها، با توجه به تجربۀ خود، ازطریق بازاریابی دهان‌به‌دهان و تولید محتوا در فضای مجازی بازدید از مقصد را توصیه می‌کنند. شیوع ویروس کرونا عامل مداخله‌گر در تجربۀ خاطره‌انگیز گردشگران از مقصد شناسایی شده است. مفهوم‌سازی ابعاد تجربه‌های خاطره‌انگیز گردشگران می‌تواند در سیاست‌گذاری و توسعه و مدیریت کسب‌و‌کارها و محصولات گردشگری به‌شدت تأثیر‌گذار باشد. %U https://www.itsairanj.ir/article_147475_d647acb095d3a1fe5e972be9e2641ca4.pdf