%0 Journal Article %T عوامل تعیین‌کنندة موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A غفاری, محمد %A شفیعی رودپشتی, میثم %A حاتمی ورزنه, ابوالفضل %A حیدرپوردعویسرائی, وحید %A فرمانی, مهدی %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 201-227 %! عوامل تعیین‌کنندة موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذا رهیافت فراترکیب %K گردشگری %K گردشگری غذا %K بازاریابی کششی %K فراترکیب %R 10.22034/jtd.2020.250202.2136 %X کشور ایران در حوزة گردشگری غذا قابلیت‌های منحصربه‌فرد فراوانی دارد و می‌تواند با بسیاری از کشورهای مطرح در این صنعت رقابت کند و درخصوص برخی از مواد غذایی در سطح جهان صاحب برند شود. پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت بازاریابی کششی در گردشگری غذاست. این پژوهش، از نظر هدف توسعه‌ای، از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها توصیفی اکتشافی و همچنین روش تحقیق آن فراترکیب است. جامعة آماری شامل مقالات خارجی معتبر و دردسترس پژوهشگر در پایگاه‌های دادة آی‌اس‌آی و اسکورپوس و است که از بین آن‌ها تعداد 50 پژوهش، که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری غیرتصادفی (هدفمند) و ابزار گردآوری داده‌های پژوهش اسناد و مدارک است. روایی پژوهش با استفاده از تحلیل کَسپ و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب کاپا بررسی و تأیید شد. گفتنی است که تحلیل پژوهش‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا انجام شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به موفقیت بازاریابیِ کششی در گردشگری غذا باید به ویژگی‌های غذایی، نظیر ظاهر و عطر غذا؛ شواهد فیزیکی نظیر چشم‌انداز؛ عوامل پشت صحنه نظیر فرهنگ، تاریخ و ارزش؛ سهولت سفر به مقصد نظیر دسترسی و هزینه؛ خدمات اضافی مقصد نظیر وجود راهنما، فعالیت‌های ترکیبی و سرگرمی‌ها؛ جذابیت‌های مقصد نظیر رویدادهای آشپزی، مناطق خرید، محل‌های غذاخوری و آشپزی و درنهایت به اقدامات ترویجی مقصد نظیر رسانه‌ها و تبلیغات توجه کرد. %U https://www.itsairanj.ir/article_142400_953696a0a4081c0915ffaf48911d8f42.pdf