%0 Journal Article %T طراحی الگوی گردشگری هوشمند در صنعت ورزش با رویکرد داده‌بنیاد %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A صلاحی کجور, عظیم %A رضوی, سید محمد حسین %A امیرنژاد, سعید %A محمدی, نصرالله %A تقی پوریان, محمد جواد %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 167-180 %! طراحی الگوی گردشگری هوشمند در صنعت ورزش با رویکرد داده‌بنیاد %K گردشگری هوشمند %K صنعت ورزش %K ایران %K نظریه داده بنیاد %R 10.22034/jtd.2020.230183.2030 %X به علت نبود زیرساخت‌های کافی برای ایجاد گردشگری هوشمند و برنامه‌ریزی ضعیف درجهت به‌کارگیری فنّاوری در صنعت گردشگری، ایران مشکلاتی جدی در این زمینه دارد. هدف از اجرای این تحقیق طراحی الگوی گردشگری هوشمند در صنعت ورزش است. این پژوهش بر حسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است و با روش نظریۀ داده‌بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته بود. جامعۀ مشارکت‌کننده دربردارندۀ استادان دانشگاهی آشنا با موضوع گردشگری و مدیران گردشگری بوده است و از روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده، با کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شده‌اند و الگوی نهایی استخراج شده است. الگوی نهایی از مجموع مقولۀ محوری، شرایط علّی، بستر‌ها و زمینه‌های لازم، متغیرهای مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای گردشگری هوشمند برای صنعت ورزش تشکیل شده است. در مجموع می‌توان گفت که استفاده از ابزارهای دیجیتالی منافع بی‌شماری را برای کسب‌وکارها و فعالان صنعت گردشگری ورزشی به دنبال خواهد داشت، از جمله توسعۀ گردشگری در راستای کاهش اتکا به نفت و خروج از اقتصاد تک‌محصولی. همچنین صنعت گردشگری ورزشی با زنجیرۀ ارزشی منحصربه‌فرد خود از یک طرف با گردشگران متحول‌شدۀ دیجیتالی و از طرف دیگر با فضاهای اساسی چون مبدأ سفر، مسیر سفر، مقصد گردشگری و محیط بیرونی آن روبه‌رو است. %U https://www.itsairanj.ir/article_142290_06a373f2507b84829dfe26f59d55055a.pdf