%0 Journal Article %T طراحی مدلی برای افزایش درآمد حاصل از عرضۀ خدمات گردشگری (رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها) %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A زادمهر, حمید %A کاظمی, عالیه %A شکوری گنجوی, حامد %A حسین زاده, مهناز %A حسینی, سید حسین %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 19-37 %! طراحی مدلی برای افزایش درآمد حاصل از عرضۀ خدمات گردشگری (رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها) %K پویایی‌شناسی سیستم‌ها %K صنعت گردشگری %K زنجیرۀ ارزش صنعت گردشگری %K نمودار زیرسیستم‌ها %K حلقه‌های علّی و معلولی %R 10.22034/jtd.2021.276233.2291 %X صنعت گردشگری در جهان از منابع مهم درآمد است و به دلیل ارزآوری بالای گردشگری ورودی، تمرکز بر این حوزه می‌تواند سهم گردشگری را در تولید ناخالص ملی کشورها افزایش دهد. ازاین‌رو، در این تحقیق به بررسی صنعت گردشگری ایران پرداخته و تلاش شده تا حوزه‌های گوناگون خدمات گردشگری، نظیر گردشگری سلامت، زیارتی، فرهنگی و تفریحی پوشش داده شود. با توجه به وجود ابعاد و تأثیرات گوناگون و ذی‌نفعان متعدد دخیل در توسعة گردشگری، که به پیچیدگی و پویایی رفتارهای این حوزه منجر شده، به‌منظور تحلیل این صنعت از متدولوژی پویایی‌شناسی سیستم‌ها استفاده شده است. در نرم‌افزار ونسیم مدلی توسعه داده شد تا بتوان تحت چهار سناریوی تسهیل صدور ویزا برای گردشگران، بسیج کلیة امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور ـ اعم از خصوصی و دولتی ـ تولید گستردة واکسن کرونا یا واردات آن و رفع محدودیت‌های گردشگری حاصل از این ویروس و افزایش ظرفیت‌های سرویس‌های مختلف گردشگری، نتایج اجرای سیاست‌ها را به بحث گذاشت. نتایج نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های حمایتی در کوتاه‌مدت به‌تنهایی مؤثر نیست و باید ابتدا کرونا برطرف شود و هم‌زمان تبلیغات به همراه تسهیل ورود گردشگر به کشور صورت پذیرد و پس از آن، با تأخیر پنج‌ساله برای توسعة ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری با اولویت توسعة خدمات اقامتی اقدام کرد. %U https://www.itsairanj.ir/article_135115_ee1b93d65dba1cc654d9047da0f19c0c.pdf