%0 Journal Article %T بررسی توسعۀ صنعت گردشگری ایران با تأکید بر کارایی این صنعت %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A اسدپورکردی, مریم %A امیرنژاد, حمید %A ناصری اوجاکی, سید هادی %A شیرزادی لسکوکلایه, سمیه %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 11 %N 1 %P 211-224 %! بررسی توسعۀ صنعت گردشگری ایران با تأکید بر کارایی این صنعت %K توسعۀ گردشگری %K تحلیل پوششی داد‌ه‌های فازی %K ایران %K کارایی گردشگری %R 10.22034/jtd.2021.252734.2151 %X توسعۀ صنعت گردشگری به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه برای کشورهای درحال‌توسعه، که دارای معضلات بسیاری ازجمله بیکاری و اقتصاد تک‌محصولی هستند، بسیار حائز اهمیت است. در این بین، کشور ایران با سرزمینی چهار فصل و تمدنی چندهزار ساله از نظر جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و مانند این‌ها منحصربه‌فرد است و در رتبه‌بندی جهانی در ردیف ده کشور نخست گردشگری قرار دارد. بدین‌منظور، با توجه به قابلیت‌های چشمگیر کشور در بخش گردشگری، هدف این تحقیق بررسی توسعۀ صنعت گردشگری به‌کمک محاسبۀ کارایی این صنعت در تمامی استان‌های ایران به‌تفکیک گردشگران داخلی و خارجی بوده است. برای رسیدن به این هدف، از آمار و اطلاعات سالانۀ گردشگری استان‌های کشور طی سال‌های 1390 تا 1396 استفاده شد و برای برآورد کارایی از روش جدید تحلیل پوششی داده‌های فازی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کارایی استان‌ها در بخش گردشگری داخلی بیشتر از بخش گردشگری خارجی است و فقط چهار استان، گیلان، تهران، مرکزی و کهکیلویه و بویراحمد از بین 31 استان، در طی سال‌های موردبررسی در بخش گردشگری داخلی، از نظر کارایی در رتبۀ یک قرار گرفته‌اند، یعنی از سایر استان‌ها کاراتر عمل کرده‌اند. همچنین، هیچ استانی درزمینۀ گردشگری خارجی در طی هفت سال به کارایی یک نرسیده‌ است. با توجه به نتایج، توسعۀ بخش گردشگری در هر دو دسته از طریق تحول در زیرساخت‌ها و تبلیغات گسترده در سطح ملی و بین‌المللی باید در اولویت متولیان امر قرار گیرد و مسئولان با توجه ویژه به بخش گردشگری خارجی موجب ارزآوری، رشد و توسعۀ بخش گردشگری شوند %U https://www.itsairanj.ir/article_133848_5d0726db835393fef5cc39fdae1a0528.pdf