%0 Journal Article %T برندسازی مقصد گردشگری با تأکید بر شناسایی ابعاد شخصیت برند مقصد برای استان گیلان %J گردشگری و توسعه %I انجمن علمی گردشگری ایران %Z 2423-5075 %A تقی زاده جورشری, محمدرضا %A دل افروز, نرگس %A شبگو منصف, محمود %A باقرسلیمی, سعید %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 9 %N 3 %P 219-234 %! برندسازی مقصد گردشگری با تأکید بر شناسایی ابعاد شخصیت برند مقصد برای استان گیلان %K برندسازی %K برندسازی مقصد گردشگری %K شخصیت برند مقصد گردشگری %R 10.22034/jtd.2019.163650.1594 %X رشته‌‏های احساسی زیادی بین مردم و مقاصدی که از آن‏ها دیدن می‏کنند وجود دارد. ویژگی های شخصیتی این مقاصد، بعد جدیدی است که با تمرکز بر آن‏‌ها می‏توان راهبردهای برندسازی مقصد را تدوین کرد. بنابراین، هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد شخصیت برند مقصد گردشگری برای استان گیلان با استفاده از رویکرد تحقیق آمیخته و در قالب دو بخش کیفی و کمی است. در مرحله اجرا، ابتدا 55 ویژگی شخصیتی خاص استان گیلان از طریق مصاحبه‌های عمیق با 11 خبره که دارای حداقل 5 سال سابقه‌کاری، فعالیت مستمر در سمت های مرتبط با گردشگری و بازاریابی و برخوردار از تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا بوده‌اند و تحلیل محتوای داده‌های متنی و کدگذاری آن‌ها در بخش کیفی تحقیق شناسایی و سپس 65 ویژگی شخصیتی از مطالعه ادبیات تحقیق نیز به آن اضافه شد. در ادامه، با حذف صفات تکراری، لیستی از 102 ویژگی شخصیتی آماده و در اختیار 15 نفر دیگر از صاحب‌نظران دانشگاهی در رشته‌های مدیریت و روانشناسی قرار گرفت تا نزدیک‌ترین ویژگی‌های شخصیتی را برای توصیف استان انتخاب کنند. در نهایت، 16 ویژگی در لیست باقی ماند و مبنای طراحی پرسشنامه و توزیع میان گردشگران قرار گرفت. تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از 468 گردشگر با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به شناسایی سه بعد با عنوان بی-نظیر، خونگرم و صاحب سبک شد. این ابعاد و 16 ویژگی شخصیتی زیرمجموعه آن‌ها بار دیگر در تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار لیزرل مورد تأیید قرار گرفت. %U https://www.itsairanj.ir/article_121446_60349149e2822c86af60fad31254d65e.pdf