@article { author = {jaferi, parisa and razavi, seyed mohammad hossein and kalateh seifari, masoumeh}, title = {Modeling the Effective Factors in the Development of Mountain Sports Tourism with a Focus on Innovation (Case study: Tehran Metropolitan Mountains)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {8}, number = {2}, pages = {127-146}, year = {2019}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2019.156011.1567}, abstract = {With a focus on innovation, the current study aims to provide a modeling pattern of the effective factors in the development of mountain sports tourism. The population included sports management specialists and all the state university professors of Sports Management in Tehran, the directors of mountaineering boards and tourism specialists of Tehran province. Given the limitations for choosing the sample, all the population was chosen as the sample from whom 100 questionnaires were collected. Kasker’s standard questionnaire (2012) was the instrument. After translation and localization, the validity of the questionnaire was verified by 10 specialized professors in the sports management field; using Cronbach’s alpha the reliability for the environment, development and innovation variables were 0.84, 0.91 and, 0.93 respectfully which show the high reliability of the questionnaire. The analysis of the data took place at two. The descriptive were used to describe the demographic features and in inferential statistics the structural equation modeling test was used through the PLS. The results of the modeling showed that the development variable on innovation has the most effect among all factors with 0.58 standard effect size. The environment on development was second with a 0.53 standard effect size and the environment on innovation with 0.41 standard effect size was the least effective among all factors. The findings of this study can be a platform for sports and tourism managers, tour guides and other organizations which work in relation to mountains to plan for an increase in creating jobs and revenues in this area.}, keywords = {Development,mountains,Sports Tourism,Innovation}, title_fa = {مدل سازی عوامل موثر بر توسعه ی گردشگری ورزشی کوهستان با تمرکز بر نوآوری ( مورد مطالعه: کوهستان‌های کلان شهر تهران)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مدل‌سازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی کوهستان با تمرکز بر نوآوری به انجام رسید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی دانشگاه‌های دولتی در تهران، مدیران ورزشی هیات‌های کوهنوردی و متخصصان گردشگری استان تهران بودند. با توجه به محدودیت‌های موجود در انتخاب جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند که 100 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کاسکر بود. روایی پرسشنامه پس از ترجمه به تأیید ده نفر از اساتید متخصص در حوزه مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر محیط (84/0)، متغیر توسعه (91/0) و برای متغیر نوآوری (93/0) به دست ‌آمد که نشان دهنده‌ی پایایی بالای پرسشنامه است. تحلیل داده‌ها در دو سطح مورد بررسی قرار گرفت. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج مدل تحقیق نشان داد که مسیر توسعه به نوآوری با ضریب اثر استاندارد (58/0) بیشترین اثر را در بین متغیرها داشت. مسیر محیط به توسعه با ضریب اثر استاندارد (53/0) بعد آن قرار گرفت و مسیر محیط به نوآوری با ضریب اثر استاندارد (41/0) کمترین تأثیر را در بین سایر متغیرها داشت. نتایج این مطالعه می‌تواند بستری برای مدیران ورزشی، گردشگری، تورلیدرها و سایر ارگان‌های مختلف که با کوهستان‌ها سر و کار دارند، فراهم کند تا بتوانند با توجه به محیط، توسعه و نوآوری برنامه‌ریزی مدونی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر در حوزه گردشگری کوهستان انجام دهند.}, keywords_fa = {توسعه,کوهستان,گردشگری ورزشی,نوآوری}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_95312.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_95312_35ee0875563d649a687653d3415adebe.pdf} }