@article { author = {Basouli, Mehdi and Derakhsh, Saeedeh and Pahlavanian, Ahmad and Hekmat, Vahideh}, title = {Investigating the characteristics of the message in the media to introduce the tourist destination using Fuzzy Cognitive Mapping (with emphasis on television)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {11}, number = {2}, pages = {63-78}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.235786.2059}, abstract = {In today's world, the media is more influential than ever in the behavior of the target audience. The message sent by them can be interpreted in different ways. Many tourist destinations use the media to attract tourists and develop their destinations. One of the most popular media in the field of tourism is television, which can be a good reflection of the characteristics and attractions of a tourist destination by sending images, sound and movement. In order for the message to be designed to be efficient and effective in this regard, its features need to be defined in accordance with the purpose of introducing the destination. This research is aimed at explaining these features for television media with a qualitative-quantitative approach and using Fuzzy Cognitive Mapping (FCM). By conducting documentary studies and interviews with experts in the field of tourism and media, eight factors were identified and their relationship was explained using fuzzy cognitive mapping, and the importance of each in meeting the goal was examined. The findings showed that the three characteristics of educating and informing tourists were more important than other characteristics by emphasizing advertising and news exposure, creating TV shows on tourism and engaging tourists on the image of a destination, and finally choosing that destination. .}, keywords = {: Media,Message Feature,Tourism Destination,Fuzzy cognitive mapping,Television}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های پیام در رسانه به‌منظور معرفی مقصد گردشگری با استفاده از نگاشت‌شناخت فازی (با تأکید بر رسانۀ تلویزیون)}, abstract_fa = {رسانه‌ها در عصر حاضر، بیش از هر زمان دیگر، در رفتار جامعۀ مخاطب تأثیر دارند. پیام ارسالی آن‌ها می‌تواند به شیوه‌های گوناگون تفسیر شود. بسیاری از مقاصد گردشگری از رسانه برای جذب گردشگر و توسعۀ مقصد استفاده می‌کنند. یکی از رسانه‌های محبوب، در حوزۀ گردشگری، تلویزیون است که می‌تواند، با ارسال تصویر و صدا و حرکت، ویژگی‌ها و جاذبه‌های یک مقصد گردشگری را به‌خوبی منعکس کند. برای آن‌که پیام بتواند بدین‌منظور کارآمد و اثربخش طراحی شود، باید ویژگی‌های آن متناسب با هدف معرفی مقصد تعریف شود. این تحقیق، با هدف تبیین این ویژگی‌ها برای رسانۀ تلویزیون، با رویکرد کیفی ـ کمّی و با استفاده از نگاشت‌شناخت فازی FCM انجام شده است. با انجام مطالعات اسنادی و مصاحبه با خبرگان حوزۀ گردشگری و رسانه، هشت عامل شناسایی شد و با استفاده از نگاشت‌شناختی فازی ارتباط آن‌ها تبیین و اهمیت هریک در برآورده ساختن هدف تحقیق بررسی شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که سه ویژگی آموزش و آگاه‌سازی گردشگران با تأکید بر نقش تبلیغی و خبری، ایجاد برنامه‌های نمایشی تلویزیونی با موضوع گردشگری و درگیرسازی گردشگر با تصویر یک مقصد و درنهایت انتخاب آن مقصد از سایر ویژگی‌ها اهمیت بیشتری داشت.}, keywords_fa = {رسانه,ویژگی پیام,مقصد گردشگری,نگاشت‌شناخت فازی,تلویزیون}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_155921.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_155921_e1f732892c26a16fc705c38c518d6c46.pdf} }