@article { author = {Shafei, Reza and Ahmadizad, Arman and Mowlaei, Zeynab}, title = {The role of customer participation in creating economic and social value in tourism business ecosystem (case study: customers of active companies in the tourism industry)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {10}, number = {4}, pages = {113-126}, year = {2021}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2020.253874.2159}, abstract = {Today, the strategic focus of firms has shifted from the individual performance to the development of a business ecosystem-based strategy. A business ecosystem consists of interdependent systems that are connected by bases from different members of an ecosystem, such as customers, suppliers, partners, and other stakeholders. In other words, the entry and exit of each member affects the performance of other members. Among members of business ecosystems, this study focuses on customers and the impact of customer participation in creating economic and social value in the business ecosystem. One of growing industries in developing countries of the service economy is tourism industry, and its development has numerous economic, social and cultural benefits. Today, this area has currently proved to be of great importance to the economic, social and cultural developments in Iran, and there is a important role in the continuation of tourism and the future of this industry by the tourists. For this purpose, the role of all customers of tourism offices in the west of the country, as a statistical community in creating value in the business ecosystem was examined. This research is simultaneously descriptive research,. In this research our data was collected through a questionnaire. The results show that customer participation has significant positive impact on in creating economic and social value in the business ecosystem. Motivation and sociological factors are also known to be two influential drivers in customer engagement. Also, sub-variables such as gender, client province and the number of visits to travel agencies in a period of a year had the moderating effect on some of the main research relationships}, keywords = {Business Ecosystem,Customer Participation,value creation,tourism industry}, title_fa = {نقش مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسب‏وکار گردشگری مورد مطالعه: مشتریان شرکت‏های فعال حوزۀ گردشگری}, abstract_fa = {امروزه تمرکز راهبردی بنگاه‏ها از دیدگاه عملکرد انفرادی به توسعۀ راهبرد مبتنی بر اکوسیستم کسب‏وکار تغییر یافته است. اکوسیستم کسب‏وکار به سیستم‏های وابستۀ متقابلی اشاره دارد که توسط پایه‏هایی از اعضای اکوسیستم مانند مشتریان، تأمین‏کنندگان، شرکا و دیگر ذی‏نفعان به هم پیوسته است. در میان اعضای اکوسیستم‏های کسب‏وکار، این مطالعه بر روی مشتریان و اثرگذاری مشارکت مشتری در ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی در اکوسیستم کسب‏وکار، در راستای پایداری اکوسیستم کسب‏ وکار، تمرکز دارد. یکی از صنایع روبه‏ رشد در کشورهای درحال توسعه صنعت گردشگری است که اهمیت بسزایی در تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورها به‏ ویژه ایران دارد و گردشگران نقش مهمی در تداوم گردشگری و آیندۀ این صنعت ایفا می‏کنند. به این منظور، نقش کلیۀ مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور در هم ‏آفرینی ارزش در اکوسیستم کسب‏ و کار بررسی شده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهش‏های هم‏بستگی و بر اساس هدف از نوع پژوهش‏های کاربردی و بر اساس روش اجرا و جمع‏ آوری اطلاعات، پیمایشی است. با توجه به نامحدودبودن جامعۀ پژوهش، تعداد چهارصد نفر از مشتریان دفاتر خدمات گردشگری غرب کشور برای نمونه انتخاب شدند و روش نمونه‏ گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است. اطلاعات لازم به دو روش کتابخانه‏ ای و پیمایشی گردآوری شده است و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسش‏نامه بوده است. داده‏ های به‏ دست‏ آمده از پرسش‏نامه‏ ها با فنون آماری توصیفی و استنباطی به‏ وسیلۀ نرم ‏افزار اس پی اس اس و پی ال اس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به‏ دست‏ آمده نشان‏ دهندۀ اثر مثبت و معنادار مشارکت مشتریان در ایجاد ارزش اقتصادی و ایجاد ارزش اجتماعی در اکوسیستم کسب‏ وکار است. انگیزش و عوامل جامعه‏ شناختی نیز دو محرک اثرگذار در میزان مشارکت مشتریان شناخته شده ‏اند. همچنین، متغیرهای فرعی مانند جنسیت، استان مشتریان و تعداد دفعات مراجعه به آژانس ‏های گردشگری در بازۀ زمانی یک سال، در برخی از روابط اصلی پژوهش اثر تعدیل‏ کنندگی داشته است.}, keywords_fa = {اکوسیستم کسب‏ وکار,مشارکت مشتری,ارزش‏ آفرینی اقتصادی و اجتماعی,صنعت گردشگری}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_143567.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_143567_41836f345e3fba07ad7378a9f2813db5.pdf} }