@article { author = {Hajmohammad, Fatemeh and Kordnaeij, Asadollah and Mirehei, Mohammad and Yazdani, Hamidreza}, title = {The Role-playing Model of IRIB in Development of Domestic Tourism}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {11}, number = {3}, pages = {189-206}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2021.293002.2382}, abstract = {Iran can achieve its rightful place in tourism industry by taking advantage of its media flow and focusing on natural and historical attractions, Spectacular, ancient landscapes and existence of huge tourism resources. Since the role of media in development of tourism has been less introduced in previous researches, the main issue in this research is that how Islamic Republic of Iran Broadcasting influences and plays a role in development of domestic tourism. The purpose of this article is to identify and present a suitable model for the Role-Making of Islamic Republic of Iran Broadcasting in development of domestic tourism. The present study is applied in terms of purpose and case study in terms of qualitative method. After selection of Radio and Television Organization as a case study, interviews were conducted with 13 experts in the Radio and Television Organization in the field of media and tourism based on STAR framework. The collected data were transcribed and categorized into sub-dimensions and concepts using interpretive analysis and open coding. Finally, a comprehensive model of Role-Making of IRIB in the development of domestic tourism in term of four main dimensions of environmental challenges with 5 concepts of media, host society, tourists, tourism facilities and services, government; role of media with 6 concepts of economic, cultural, social, Environmental, managerial and policy-making; media actions with 3 concepts of radio, television and social media, and consequences of Media effectiveness with 6 concepts of economic, cultural, social, environmental, managerial and geographical distribution with subset Code is presented.}, keywords = {: Role of media,IRIB,Tourism Development,STAR framework,case study}, title_fa = {الگوی نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی}, abstract_fa = {کشور ایران می‌تواند -- با بهره‌گیری از جریان رسانه‌ای خود و تمرکز بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مناظر دیدنی، باستانی و وجود منابع عظیم گردشگری – به ‌جایگاه شایستۀ خود در صنعت گردشگری دست یابد. ازآن‌جایی‌که در تحقیقات پیشین نقش رسانه‌‌ها در توسعۀ گردشگری کمتر معرفی شده است، مسئلۀ اصلی در این پژوهش چگونگی نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی است. هدف از این مقاله شناسایی و ارائۀ مدلی مناسب برای نقش‌آفرینی سازمان صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و، از نظر نوع روش کیفی، از نوع مطالعۀ موردی است. بعد از انتخاب سازمان صداوسیما به‌منزلۀ مورد مطالعاتی، با 13 نفر از افراد متخصص در سازمان صداوسیما در حوزۀ رسانه و گردشگری مصاحبه‌ای براساس چارچوب [1]STAR انجام شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده ترانویسی شدند و با استفاده از تحلیل تفسیری و کدگذاری باز در قالب ابعاد و مفاهیم زیرمجموعه دسته‌بندی شدند. درنهایت، الگوی جامع نقش‌آفرینی صداوسیما در توسعۀ گردشگری داخلی در قالب چهار بُعد اصلی ۱) چالش‌های محیطی با پنج مفهوم رسانه، جامعۀ میزبان، گردشگران، تسهیلات و خدمات گردشگری؛ ۲) نقش‌های رسانه با شش مفهوم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، مدیریتی و خطی‌مشی‌گذاری؛ ۳) اقدامات رسانه‌ای با سه مفهوم رادیو، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی و ۴) دولت و پیامدهای اثرگذاری رسانه با شش مفهوم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، مدیریتی و توزیع جغرافیایی به‌همراه کدهای زیرمجموعه شناسایی شده‌است.}, keywords_fa = {: نقش رسانه,سازمان صداوسیما,توسعۀ گردشگری,چارچوب STAR,مطالعۀ موردی}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_142803.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_142803_988bb55f65930f512b82d148a66eb908.pdf} }