@article { author = {MARZBAN, EHSAN and MARZBAN, MOSTAFA}, title = {Development of Music Tourism in Iran: A Structural Analysis (Case of study: Bushehr province)}, journal = {Journal of Tourism and Development}, volume = {11}, number = {2}, pages = {183-202}, year = {2022}, publisher = {انجمن علمی گردشگری ایران}, issn = {2423-5075}, eissn = {2423-5075}, doi = {10.22034/jtd.2021.277314.2296}, abstract = {Music tourism is a type of cultural tourism whose market size has increased significantly in the last decade and has been highly regarded by researchers around the world. The purpose of this study is to identify and analyze the key factors affecting the promotion of music tourism in Bushehr province (as a case). Also, the priority of these factors is explained from the perspective of incoming tourists. In addition, the infrastructure and facilities needed to enhance the appeal of local music events have been analyzed. Literature study method, interviews with experts and questionnaires were used to collect data and structural analysis approach (micmac software) and statistical methods (Friedman test) as well as content analysis were used to analyze the data and explain the findings. The results of structural analysis show that "culture, ceremonies and special rituals of the host society", "transparency and efficiency of economic and managerial processes", "alignment of music with the tourist image of the destination" and "marketing and media attention" are the most effective factors in increasing the attractiveness of Music events. Also, the importance and priority of each of the identified key factors, including tangible and intangible cultural heritage and the required facilities and infrastructure from the perspective of cultural tourists, have been evaluated. Finally, the infrastructure and facilities required for the development of music tourism in Bushehr province have been identified and proposed in the form of four main dimensions: "host community culture", "music event management", "residence" and "transportation}, keywords = {Cultural Tourism,music tourism,structural analysis,Bushehr}, title_fa = {توسعهٔ گردشگری موسیقی در ایران: تحلیلی ساختاری (مطالعهٔ موردی: استان بوشهر)}, abstract_fa = {گردشگری موسیقی گونه‌ای از گردشگری فرهنگی است که با افزایش چشمگیر حجم بازار آن، در دههٔ اخیر، مورد توجه پژوهشگران و فعالان عرصهٔ گردشگری در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ساختاری عوامل کلیدی مؤثر در ارتقای گردشگری موسیقی در استان بوشهر (به‌منزلهٔ مورد مطالعه) است. همچنین، اولویت عوامل یادشده از دیدگاه گردشگران ورودی تبیین شده و زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای ارتقای جذابیت رویدادهای موسیقی محلی تحلیل شده است. از روش مطالعهٔ کتابخانه‌ای، مصاحبه با خبرگان و توزیع پرسش‌نامه میان گردشگران برای گردآوری داده‌ها و از رویکرد تحلیل ساختاری (نرم‌افزار میک‌مک) و روش‌های آماری (آزمون فریدمن) و نیز تحلیل محتوا برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تبیین یافته‌ها بهره‌گیری شده است. نتایج تحلیل ساختاری نشان می‌دهد «فرهنگ، مراسم و آیین‌های ویژهٔ جامعهٔ میزبان»، «شفافیت و کارایی فرایندهای اقتصادی و مدیریتی»، «همسویی نوع موسیقی با تصویر گردشگر از مقصد» و «بازاریابی و جلب توجه رسانه‌‌ای» اثرگذارترین عوامل در افزایش جذابیت رویدادهای موسیقی برای مخاطبان و کنشگران به ‌شمار می‌روند. همچنین، اهمیت و اولویت هریک از عوامل کلیدی شناسایی‌شده شامل «میراث فرهنگی ملموس و ناملموس» و «امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز» از دیدگاه گردشگران فرهنگی ارزیابی شده است. درنهایت، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای توسعهٔ گردشگری موسیقی در استان بوشهر در قالب چهار بْعد اصلی «فرهنگ جامعهٔ میزبان»، «مدیریت رویداد موسیقی»، «اقامتگاه» و «حمل‌و‌نقل» شناسایی و پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {گردشگری فرهنگی,گردشگری موسیقی,تحلیل ساختاری,بوشهر}, url = {https://www.itsairanj.ir/article_132749.html}, eprint = {https://www.itsairanj.ir/article_132749_30bf8a282fc553fb53d15c3dcabe59dd.pdf} }