• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
گردشگری و توسعه
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1395)
پورجم, افسانه, ناطقی, سپیده. (1396). مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکل‌گیری شبکه در کسب‌و‌کارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانس‌های گردشگری شهر تهران). گردشگری و توسعه, 6(3), 100-115.
افسانه پورجم; سپیده ناطقی. "مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکل‌گیری شبکه در کسب‌و‌کارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانس‌های گردشگری شهر تهران)". گردشگری و توسعه, 6, 3, 1396, 100-115.
پورجم, افسانه, ناطقی, سپیده. (1396). 'مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکل‌گیری شبکه در کسب‌و‌کارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانس‌های گردشگری شهر تهران)', گردشگری و توسعه, 6(3), pp. 100-115.
پورجم, افسانه, ناطقی, سپیده. مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکل‌گیری شبکه در کسب‌و‌کارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانس‌های گردشگری شهر تهران). گردشگری و توسعه, 1396; 6(3): 100-115.

مطالعه وضعیت سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با شکل‌گیری شبکه در کسب‌و‌کارهای گردشگری (مورد مطالعه: آژانس‌های گردشگری شهر تهران)

مقاله 6، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 12، پاییز 1396، صفحه 100-115  XML اصل مقاله (869.87 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
افسانه پورجم email 1؛ سپیده ناطقی2
1استادیار دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده
شبکه‌ها در جوامع مدرن امروزی بسیار فراگیرند و می‌توانند در موفقیت کارآفرینانة سازمان‌ها نقش‌آفرینی کنند؛ اما شکل‌گیری و تداوم آن‌ها، نیازمند بسترهای مناسب ازجمله وجود سرمایة اجتماعی است. شبکه‌ها اگرچه در تقویت سرمایة اجتماعی مؤثرند، اما وجود سطحی از سرمایة اجتماعی نیز، برای شکل‌گیری آن‌ها ضرورت دارد. در پژوهش حاضر، با درنظرگرفتن اهمیت سرمایة اجتماعی و تأثیر آن بر عملکرد سازمان‌ها و نیز، افزایش سطح عملکرد کسب‌وکارهای گردشگری در حالت شبکه‌ای، وضعیت موجود سرمایة اجتماعی و میزان شکل‌گیری شبکه‌ها در آژانس‌های گردشگری بررسی و تحلیل شده است. داده‌ها ازطریق پرسش‌نامه گردآوری گردیده و درمیان 200 نفر از کارکنان و مدیران آژانس‌ها، با روش نمونه‌گیری تصادفی، توزیع شده و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون T تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد که سرمایة اجتماعی و میزان شکل‌گیری شبکه در بین آژانس‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است و بین ابعاد سرمایة اجتماعی (ابعاد شناختی، ساختاری و رابطه‌ای) و شکل‌گیری شبکه رابطة معناداری وجود دارد. براساس نتایج به‌دست‌آمده، تأثیر بعد رابطه‌ای بر شکل‌گیری شبکه‌ها بیشتر بوده است.
کلیدواژه‌ها
"گردشگری"؛ "سرمایه اجتماعی"؛ "شبکه"؛ "کسب و کار گردشگری"؛ "آژانس های گردشگری"
عنوان مقاله [English]
The Study of Social Capital and its Relationship with Network Creation in Tourism Busineses Case study: Tehran Travel Agencies
نویسندگان [English]
افسانه پورجم1؛ sepideh nateghi2
1Master of Tourism Faculty in Science and Culture University, Tehran, Iran
2Master of Tourism Marketing
چکیده [English]
Networks in today modern societies are widespread and can play roles in organizations’ entreprenurial success. But their creation and continuance need appropriate backgrounds like the existence of social capital. While networks are influential in the reinforcement of social capital but some levels of social capital is also required for their creation. In this study, the current situation of social capital and the level of network creation is examined regarding the importance of social capital, its influence on organizations’ performance and the rise of tourism businesses’ performance in the network mode. Data are gathered through 200 questionnaires distributed among randomly selected travel agencies’ employers and managers and are analayzed using spss software and  pearson correlation and T test. Results show that social capital and the level of netwok creation is appropriate among travel agencies and there is a significant relationship between social capital dimensions (cognitive, structural and relational) and network creation. According to the results, the influence of relational dimension is higher.
کلیدواژه‌ها [English]
tourism, Social Capital, network, Tourism Enterprises, Travel Agencies
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 227
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.