احمدی, علیرضا, آجیلی, عبدالعظیم, فروزانی, معصومه, یزدان پناه, مسعود. (1395). بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی؛. گردشگری و توسعه, 5(2), -.
علیرضا احمدی; عبدالعظیم آجیلی; معصومه فروزانی; مسعود یزدان پناه. "بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی؛". گردشگری و توسعه, 5, 2, 1395, -.
احمدی, علیرضا, آجیلی, عبدالعظیم, فروزانی, معصومه, یزدان پناه, مسعود. (1395). 'بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی؛', گردشگری و توسعه, 5(2), pp. -.
احمدی, علیرضا, آجیلی, عبدالعظیم, فروزانی, معصومه, یزدان پناه, مسعود. بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی؛. گردشگری و توسعه, 1395; 5(2): -.
بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی؛
وفاداری یک گردشگر به مقصد خاص موضوعی کلیدی در مدیریت گردشگری است. به طوریکه امروزه مفهوم وفاداری به عنوان یک نیروی محرک اصلی و یکی از شاخصهای مهم موفقیت در بازاریابی و منابع گردشگری به رسمیت شناخته شده است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه و میزان تأثیر عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی در استان خوزستان انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی گردشگران ورودی به نقاط گردشگری هر سه شهرستان در سال 94 بودند که نمونهای به حجم 250 نفر از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمیهای انتخاب شد. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام گرفت که روایی آن توسط متخصصان امر و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ تأئید شد (780/0تا 945/0 =α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از SPSS انجام شد که نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد متغیر وفاداری با متغیرهای انتظارات، کیفیت درک شده، ارزش درک شده، وجهه استنباط شده، تعهد و رضایت رابطه آماری معنیداری در سطح 1% دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد سه متغیر رضایت، تعهد و تصویر (وجهه استنباط شده) قادرند در مجموع 6/69 درصد از تغییرات در متغیر وفاداری را تببین کنند.
Investigating the Relationship and the Effects of Loyalty Influencing Factors of the Tourists Towards Tourist Areas, the Case of Masjed Soleiman, Andika and Lali
Tourist's loyalty to a particular destination is a key issue in tourism management, so that recently this concept has been recognized as a major driving force and one of the most important indicators of success in marketing and in the use of tourism resources. Therefore, this study aims to investigate the relationship and effects of the loyalty influencing factors of tourists towards the tourist areas of Masjed Soleiman, Andika and Lali in Khuzestan province. The study population included all incoming tourists to the tourist areas of these three cities in that a sample of 250 participants was selected among them using Stratified random quota sampling method. In this descriptive-analytical study, required data were collected by means of a questionnaire that its validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was approved by calculating Cronbach's alpha coefficient (0.780 to 0.945). Data analysis was done using SPSS software. Results of the Pearson correlation coefficient test showed that loyalty is significantly correlated at 1% with variables of expectations, perceived quality, perceived value, perceived prestige, commitment and satisfaction. The results of regression analysis also revealed that three variables of tourists' satisfaction, commitment and image (the image inferred) can explain a total of %66/9 of the changes of their loyalty variance.
کلیدواژهها [English]
Tourists, tourist areas, satisfaction, loyalty, satisfaction model