اسدپور، علی، فیضی، محسن، مظفر، فرهنگ و بهزادفر، مصطفی (1394). «گونهشناسی مدلها و بررسی تطبیقی روشهای ثبت تصاویر ذهنی و نقشههای شناختی از محیط». باغ نظر، دورۀ 12، شمارۀ 33، ص 13-22.
امامی، علیرضا، رنجبران، بهرام و فتحی، سعید (1393). «تصویر ذهنی ادراکشده از یک کشور و تأثیر آن بر قصد بازدید گردشگران (موردمطالعه: ایران). فصلنامۀ تحقیقات نوین بازاریابی، دورۀ 4، شمارۀ 3، ص 133-148.
پاکزاد، جهانشاه و بزرگ، حمیده (1395). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان. تهران: انتشارات آرمانشهر.
تابان، محسن، پورجعفر، محمدرضا و پورمند، حسنعلی (1390). «هویت مکان؛ رویکردی پدیدارشناسانه». مجلۀ هویت شهر، دورۀ 6، شمارۀ 10، ص 79-90.
تقیپوریان، محمدجواد، یزدانی، رضا و آقاییفر، محمدزمان (1397). «نقش تصویر ذهنی برند مقصد بر تمایلات رفتاری گردشگران، مطالعۀ موردی: گردشگران غرب استان مازندران». فصلنامۀ گردشگری شهری، دورۀ 5، شمارۀ 4، ص 37-50.
حاجی احمدی همدانی، آذین، ماجدی، حمید و جهانشاهلو، لعلا (1396). «معیارهای مؤثر بر شکلگیری تصویر ذهنی زنان از فضای شهری مطلوب؛ مطالعۀ موردی: شهر تهران». فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات شهری، دورۀ 7، شمارۀ 28، ص 3-16.
حیدری، علیاکبر، یزدانفر، سیدعباس و بهزادفر، نازگل (1392). «ارائۀ مدلی برای تبیین پارامترهای تأثیرگذار در معنای مکان در محیطهای آموزشی؛ نمونۀ موردی: مقایسۀ معنای مکان در دانشکدۀ معماری و غیرمعماری». نشریۀ علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 5، ص 49-62.
خضرنژاد، پخشان و حیدری چپانه، رحیم (1395). «تحلیلی بر عوامل مؤثر بر شکلگیری تصویر مقصد در گردشگری شهری (مطالعۀ موردی: شهر ارومیه)». فصلنامۀ علمی و پژوهشی مطالعات شهری، شمارۀ 21، ص 5-15.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغت نامه دهخدا. تهران : موسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران.
دیلمی، صدف (1390). راهنمای تعیین و تحلیل ساختارفضایی در ایران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
راپاپورت، آموس (1384). معنی محیط ساختهشده. ترجمۀ فرح حبیب. تهران: انتشارات پردازش و برنامهریزی شهری.
طولابی، زینب و نصرالهی وسطی، سیمین (1395). «تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرمآباد)». فصلنامۀ مطالعات مدیریت گردشگری، دورۀ 12، شمارۀ 38، ص 111-127.
غربا، ندا و طبیبیان، منوچهر (1396). «بازشناخت نقش ادراک ذهنی در تعریف ساختار شهر». فصلنامۀ مدیریت شهری، دورۀ 16، شمارۀ 48، ص 101-118.
کاظمی، علی و بهزادفر ،مصطفی (1392). «بازشناسی نظام معانی محیطی در محیطهای تاریخی با تأکید بر تحولات اجتماعی مخاطبان؛ مطالعۀ موردی: محلۀ صیقلان رشت». فصلنامۀ علمی-پژوهشی مطالعات شهری، دورۀ 2، شمارۀ 6، ص 75-87.
رابرت، کوان (1395). فرهنگ شهرسازی. ترجمۀ یلدا بلارک. تهران: پرهام نقش.
لنگ، جان (1391). آفرینش نظریۀ معماری. ترجمۀ علیرضا عینیفر. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
لینسی، مانزو و دیوین رایت، پاتریک (1395). دلبستگی به مکان: پیشرفتها در تئوری، روشها و کاربردها. ترجمۀ حسن سجادزاده و بهنام قاسمزاده. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
مرادحاصلی، مستانه (1398).«مروری بر تصویرسازی ذهنی». رویش روان شناسی، دورۀ 8، شمارۀ 5، ص 133-142.
نوربرگ شولتس، کریستیان (1386). معنا در معماری غرب. ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، چاپ اول.
Akgün, A. E., Senturk, H. A., Keskin, H., & Onal, I. (2020). “The relationships among nostalgic emotion, destination images and tourist behaviors: An empirical study of Istanbul”. Journal of Destination Marketing & Management, 16, 100355.
Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897.
Bigne, J. E., Sanchez, M. I., & Sanchez, J. (2001). “Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: inter-relationship”. Tourism management, 22(6), 607-616.
Bogicevic, V., Seo, S., Kandampully, J. A., Liu, S. Q., & Rudd, N. A. (2019). “Virtual reality presence as a preamble of tourism experience: The role of mental imagery”. Tourism Management, 74, 55-64.
Chao, W. Z. (2005). Marketing tools as factors in destination image formation. San Jose State University.
Daly, J., Farahani, L. M., Hollingsbee, T., & Ocampo, R. (2016). “Measuring human experiences of public spaces: A methodology in the making”. Conscious Cities J, 1.
Dovey, K. (1999). Space and Place, The Perspective of Experience Minneapolis. University of Minnesota Press.
Echtner, C. M., & Ritchie, J. B. (1993). The measurement of destination image: An empirical assessment. Journal of travel research, 31(4), 3-13.
Fakeye, P. C., & Crompton, J. L. (1991). Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley. Journal of travel research, 30(2), 10-16.
Gartner, W. C. (1989). “Tourism image: Attribute measurement of state tourism products using multidimensional scaling techniques”. Journal of Travel Research, 28(2), 16-20.
González, T., Sol, D., Saenz, J., Clavijo, D., & García, H. (2017). “URBAN MULTISENSORY LABORATORY, AN APPROACH TO MODEL URBAN SPACE HUMAN PERCEPTION”. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing & Spatial Information Sciences, 42, 29-35.
Guzman-Parra, V. F., Vila-Oblitas, J. R., & Maqueda-Lafuente, J. (2016). “Exploring the effects of destination image attributes on tourist satisfaction and destination loyalty: an application in Málaga, Spain”. Tourism & Management Studies, 12(1), 67-73.
Hose, T. A., & Wickens, E. (2004). “Typologies, tourism locations and images: meeting the real needs of real tourists”. Reinventing a tourism destination: facing the challenge, 103-114.
Jansen, H. J. (2011). Tourist Familiarity in Amsterdam-Route choice behaviour of (un) familiar domestic tourists within Amsterdam’s inner city (Master's thesis).
Joo, D., Cho, H., & Woosnam, K. M. (2019). “Exploring tourists' perceptions of tourism impacts”. Tourism Management Perspectives, 31, 231-235.
Matos, N., Mendes, J., & Pinto, P. (2015). “The role of imagery and experiences in the construction of a tourism destination image”. Journal of Spatial and Organizational Dynamics, 3(2), 135-154.
Mohamad, M., Ali, A. M., & Ab Ghani, N. I. (2011). “A structural model of destination image, tourists’ satisfaction and destination loyalty”. International journal of business and management studies, 3(2), 167-177.
Moradi, G., & alalhesabi, M. (2019). “Evaluative Image Model in Perception of the Environment; Case Study of Bushehr City, Iran”. Geographical Researches Quarterly Journal, 34(2), 269-280.
Ramseook-Munhurrun, P., Seebaluck, V. N., & Naidoo, P. (2015). “Examining the structural relationships of destination image, perceived value, tourist satisfaction and loyalty: case of Mauritius”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 252-259.
Stojanovski, T., & Östen, A. (2019). “Typo-morphology and environmental perception of urban space”. Department of Psychology, Stockholm University, Stockholm, Sweden e-mail: todor@kth.se, oan@psychology.su.se). Proceedings of the XXV ISUF International Conference “Urban Form and Social Context: from Traditions to Newest Demands”
Toudert, D., & Bringas-Rábago, N. L. (2016). “Impact of the destination image on cruise repeater’s experience and intention at the visited port of call”. Ocean & coastal management, 130, 239-249.
Whang, H., Yong, S., & Ko, E. (2016). “Pop culture, destination images, and visit intentions: Theory and research on travel motivations of Chinese and Russian tourists”. Journal of business research, 69(2), 631-641