آسیب شناسی نظام آموزش های کوتاه مدت گردشگری ایران از رویکرد ذی نفعان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه گردشگری، دانشکدۀ پژوهش‌های عالی هنر و گردشگری، دانشگاه هنر اصفهان. ایران؛

3 دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛

4 کارشناس ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی.دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران؛

5 کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛

چکیده

نظام آموزش‌های کوتاه‌مدت گردشگری کشور ـ که متولی آن معاونت گردشگریِ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است ـ اصلی‌ترین برنامة توسعة منابع انسانی ماهر و حرفه‌ای در این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی این نظام و شناسایی مشکلات آن از دیدگاه شبکه ذینفعان آموزش گردشگری است. برای انجام این پژوهش، با 35 نفر از نمایندگان گروه‌های گوناگون ذی‌نفع، که به روش قضاوتی و گلوله‌برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه شد. داده‌های گردآوری‌شده بعد از مکتوب‌شدن با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شدند. براساس تحلیل مصاحبه‌ها از 105 کد اولیة شناسایی‌شده، 24 مضمون پایه شکل گرفت که آن‌ها نیز به‌نوبة خود ذیل 7 مضمون سازمان‌دهنده یا عمده تحت عناوین ذیل دسته‌بندی شدند: الف) مشکلات ساختاری؛ ب) ضعف‌های مدیریتی؛ پ) چالش‌های گزینش؛ ت) کمبودهای محتوایی؛ ث) معضلات سنجش؛ ج) نارسایی‌های آموزشی و چ) کاستی‌های ارزیابی و نظارت. این مطالعه به پژوهشگران، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نظام آموزش گردشگری کمک می‌کند تا از نظام فعلی آموزش‌های کوتاه‌مدت گردشگری در کشور شناخت بهتری پیدا کنند و با رفع مشکلات موجود، زمینه را برای توسعة همه‌جانبه، یکپارچه و متعادل صنعت گردشگری، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A pathological study of short-term education program in Iran from stakeholder perspective

نویسندگان [English]

  • Jafar Bapiri 1
  • zahed shafiei 2
  • Nasim Mohammadian Mahmoudjigh 3
  • Amin Soltani Horand 4
  • Taraneh Hajiahmadi Farmahini 5
1 Ph.D. in tourism management, Allameh Tabatabae’i University, Tehran, Iran;
2 Assistant professor, Tourism Department, Faculty of Art and Tourism Research, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Ph.D. candidate of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran;
4 M.A. of Tourism Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran;
5 M.A. of Tourism Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran;
چکیده [English]

Iran’s short-term tourism education program, offered by Iran tourism authority, is the major program to develop industry professional human resources. This research aims to identify the challenges and shortcomings of his program from a stakeholder perspective. To carry out this research, an interview is conducted with 35 persons representing different stakeholder groups. The interviewees were selected using judgmental and snowballing sampling methods. The transcribed data were analyzed through thematic analysis. Based on the analysis, 105 initial codes were revealed and then classified under 24 basic themes. The basic themes, in turn, were grouped under seven organizing themes: structural problems, poor management, screening challenges, content shortcomings, assessment flaws, educational failures, and evaluation and monitoring deficiencies. The findings help researchers, policy-makers and planners to have deeper understanding of the current short-term tourism education program. It also helps solving problems and challenges and paves the way for holistic, integrated and balanced development of tourism industry, economic growth and sustainable employment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Human Resource Development"
  • "Tourism Education"
  • "Stakeholder Network"
  • "thematic analysis"
آقاسید جعفری‌مجرد، مریم (1392). «شکاف‌های آموزش دانشگاهی و نیازهای صنعت گردشگری». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران.
حسینی، سیدصادق (1393). ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایان گردشگری در ایران با رویکرد ارائة الگوی آموزشی در سطح دانشگاهی. مطالعات مدیریت گردشگری، دورة ۹، شمارة ۲۸، 144-115.
حیدری‌چیانه، رحیم، نصرالله‌زاده، ذکیه و عبداللهی، مهدی (1391). «تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات». برنامه‌ریزی و توسعة گردشگری، دورة ۱، شمارة ۱، 129-152.
خدایی، زهرا و کلانتری خلیل‌آبادی، حسین (1391). «توسعة گردشگری با تأکید بر نقش آموزش نیروی انسانی». مطالعات مدیریت، دورة ۴، شمارة ۱۲،47-59.
خواجه‌شاهکوهی، علیرضا و صحنه، بهمن (1387). «نقش آموزش عالی در توسعة اقتصادی». نامه آموزش عالی، دورة ۳، شمارة ۱، 125-138.
شالبافیان، علی اصغر (1398). «شبکة مضامین مرتبط با ویژگی‌های سازمانی مؤثر بر شکل‌گیری اتحادهای راهبردی گردشگری پزشکی». گردشگری و توسعه، دورة ۸، شمارة ۱، 20-40.
ضرغام‌بروجنی، حمید (1383). «مسیر شغلی و ضرورت آموزش نیروی انسانی در صنعت هتلداری و جهانگردی (بازنگری نیازهای آموزشی کارکنان شغل‌های مختلف صنعت هتلداری و جهانگردی)». مطالعات مدیریت گردشگری، دورة ۶، شمارة ۲، 1-18.
ضیایی، محمود (1383). «وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری (با تأکید بر استان تهران)». مطالعات مدیریت گردشگری، دورة ۶، شمارة ۲، 37-19.
ضیایی، محمود، سعیدی، علی‌اصغر و تراب احمدی، مژگان (1391). «جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران». مطالعات مدیریت گردشگری، دورة ۱۷، شمارة ۷، 61-86.
طباطبایی، امیر، حسنی، پرخیده، مرتضوی، حامد و طباطبایی‌چهر، محبوبه (1392). راهبردهایی برای ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجلة دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دورة ۵، شمارة ۳، 6۷۰-6۶۳.
عابدی‌جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390). «تحلیل مضمون و شبک مضمون: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی». اندیشة مدیریت راهبردی، 10، 151-198.
قلی‌پورسوته، رحمت‌الله، امیری، مجتبی، ضرغام‌بروجنی، حمید و کیانی فیض‌آبادی، زهره (1397). «واکاوی موانع توسعة گردشگری پزشکی در ایران با تأکید بر الزامات سیاستگذاری». گردشگری و توسعه، دورة ۷، شمارة ۴، 38-60.
مهرعلی‌زاده، یداله (1396). «گردشگری و آموزش عالی ایران: تعامل یا تقابل». آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، دورة ۳، شمارة ۲، 39-52.
Abu Bakar, B. (2020). Integrating spirituality in tourism higher education: A study of tourism educators' perspectives. Tourism Management Perspectives, 34, published online. ttps://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100653
Airy, D. (2005). Growth and Development. In Airy, D. & Tribe, J. (Eds.), an international handbook of tourism education. Elsevier.
Baum, T, Cheung, C, Kong, H, Kralj, A, Mooney, S, Thanh, H. N. T, Ramachandran, S, Dropulić Ružić, M, & Siow, M. L. (2016). Sustainability and the tourism and hospitality workforce: A thematic analysis. Sustainability, 8(8), 809–29.       https://doi.org/10.3390/su8080809
Bischoff, K., Volkmann, C.K., & Audretsch, D.B. (2018). Stakeholder collaboration in entrepreneurship education: an analysis of the entrepreneurial ecosystems of European higher educational institutions. Journal of Technology Transfer, 43(1), 20-46.
Booyens, I. (2020). Education and skills in tourism: Implications for youth employment in South Africa. Development Southern Africa, published online, https://doi.org/10.1080/0376835X.2020.1725447.
Chiru, C. S. (2012). A cross-country on university graduates key competencies. An employer's perspective. Procedia, 4258-4262.
Daniel, A. N., Costa, R. A., Pita, M. & Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhtm.2017.01.002
Galvão, A. R., Marques, C. S. E., Ferreira, J. J., & Braga, V. (2020). “Stakeholders’ role in entrepreneurship education and training programmes with impacts on regional development”. Journal of Rural Studies, published online. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.01.013
Hsu, C. (2017). Tourism education on and beyond the horizon. Tourism Management Perspectives, in press. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.022
Kaplan, L. (2004). Skills development in tourism: South Africa’s tourism-led development strategy. GeoJournal, 60(3), 217–27.
Kim, H, J. & Jeong, M. (2018). Research on hospitality and tourism education: Now and future. Tourism Management Perspectives, 25, 119–122. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.025.
Nowell, L.S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16, 1-13. https://doi.org/10.1177/1609406917733847
Ndou, V., Mele, G., & Vecchio, P. D. (2019). Entrepreneurship education in tourism: An investigation among European Universities. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, published online. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2018.10.003
Sándorová, Z., Repáňová, T., Palenčíková, Z., & Beták, N. (2020). Design thinking - A revolutionary new approach in tourism education?. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 26, published online. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2019.100238.
Xiang, Y. M. (2017). “Gaps in tourism education and workforce needs: attracting and educating the right people. Current Issues in Tourism, pulished online. DOI:10.1080/13683500.2017.1402870
Zampoukos, K., & Ioannides, D. (2011). The tourism labour conundrum: Agenda for new research in the geography of hospitality workers. Hospitality & Society, 1(1), 25–45.