انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Determining the factors affecting loyalty of the tourists towards tourists areas, the case of Masjed soleiman, Andika and Laliتعیین عوامل موثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری، مطالعه موردی: شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی11611037510.22034/jtd.2020.110375FAعلیرضا احمدیدانشگاه دکشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستانعبدالعظیم آجیلیدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستانمعصومه فروزانیدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستانمسعود یزدان پناهدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین استان خوزستانJournal Article20160607Touristand#39;s loyalty to a particular destination is a key issue in tourism management, so that recently this concept has been recognized as a major driving force and one of the most important indicators of success in marketing and tourism resources. The loyalty degree of tourists regardinga special destination reflects the intention of them to travel again and recommend to others. This study was done with the aim of determining the factors influencing the loyalty of tourists towards the tourist areas of Masjed Soleiman, Andika and Lali. The study sample consisted of 250 incoming tourists in those areas during February to April, 2015 that were selected using a stratified random sampling method. The needed data was collected by a questionnaire which its validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was approved by calculating Cronbachand#39;s alpha coefficient (0.780 to 0.945).andnbsp; The results of the Pearson correlation coefficient showed that loyalty is significantly correlated with variables of expectations, perceived quality, perceived value, perceived prestige, commitment and satisfaction. The results of regression analysis also revealed that three variables of touristsand#39; satisfaction, commitment and image (the image inferred) can explain a total of %66/9 of the changes of their loyalty variance.وفاداری گردشگری به مقصد خاص یک موضوع کلیدی در مدیریت گردشگری است. به طوری که امروزه مفهوم وفاداری به عنوان یک نیروی محرک اصلی و یکی از شاخص های مهم موفقیت در بازاریابی و منابع گردشگری به رسمیت شناخته شده است.این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر وفاداری گردشگران نسبت به مناطق گردشگری شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا و لالی انجام شد. در این پژوهش حجم نمونه شامل 250 نفر از گردشگران ورودی به مناطق گردشگری در سال 1394 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط متخصصان امر و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ تأئید شد.میزان ضریب آلفای کرونباخ بین 780/0تا 945/0 به دست آمد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که متغیر وفاداری با متغیرهای انتظارات، کیفیت درک شده، ارزش درک شده، وجهه استنباط شده، تعهد و رضایت رابطه آماری معنی داری دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد سه متغیر رضایت، تعهد و تصویر (وجهه استنباط شده) قادرند در مجموع 6/69 درصد از تغییرات در متغیر وفاداری را تببین کنند.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Introducing a Feasiblity Test Model of Creative Tourism Products in the Framework of Balanced ScoreCardارایه مدل امکان سنجی محصولات گردشگری خلاق در چارچوب کارت امتیازی متوازن173411039210.22034/jtd.2020.110392FAعلی محمدیدانشگاه شیرازمعصومه محرردانشگاه شیرازمحمد صادق باباخانی فرددانشگاه شیرازJournal Article20161101Creative tourism was first identified as a specific niche of tourism as a tourism which offers visitors the opportunity to develop their creative potential.As creative tourism has developed, so the scope of activities and types of tourism covered by the concept has broadened. Recently it refers to and#39;knowledge based creative activities that generate meaningful intangible cultural products, creative content and experiences. Although creative tourism has a great potential to create value, but there is few managerial researches in this field. Therefore this research aims to provide a managerial framework for feasibility testing of creative tourism products. So this research aims to answer these questions: what indicators are necessary for assessing and introducing the creative tourism products? And what is the priority and weight of such indicators in balanced scorecard framework? The mix explorative methodology has been employed, i.e. in the first phase the qualitative content analysis as qualitative approach and in the second phase the fuzzy screening and fuzzy AHP methods as quantitative approach are used. The study population included university professors, practitioners and administrators in the field of tourism. The study has found that 56 indicators are considered important for feasibility study of creative tourism products. The importance priority of the creative tourism feasibility test model is as following: the customer dimension by 0.292, the customer by 0.279, the internal business process by 0.215 and learning and growth by 0.214.So the findings suggest that the creative tourism can be considered as a customer oriented tourism.گردشگری خلاق در ابتدا به عنوان یک گردشگری دنج مطرح شد که عبارت بود از نوعی گردشگری که به گردشگران این امکان را می دهد تا پتانسیل خلاقانه خود را توسعه بخشند. با توسعه گردشگری خلاق، قلمرو و تنوع گردشگری تحت پوشش آن، گسترش می یابد، به طوری که اخیراً این مفهوم به کلیه فعالیت های خلاقانه دانش بنیانی اطلاق می گردد که محصولات فرهنگی، مفاهیم خلاق و تجربیات ناملموس و معنادار تولید می نماید. باوجود اینکه گردشگری خلاق دارای پتانسیل بالایی برای خلق ارزش می باشد، اما تحقیقات مدیریتی کمی در این زمینه صورت گرفته است؛ بنابراین این پژوهش درصدد است تا یک چارچوب مدیریتی برای امکان سنجی محصولات گردشگری خلاق، فراهم نماید.این پژوهش برای پاسخ به این سوالات طراحی شده است: چه شاخص هایی برای ارزیابی و معرفی محصولات گردشگری خلاق ضروری است؟ و وزن و اهمیت هریک از این شاخص ها در چارچوب کارت امتیازمتوازن چیست؟ با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به عنوان روش کیفی در مرحله اول و روش غربالگری فازی و تحلیل سلسله مراتب فازی به عنوان روش های کمی در مرحله دوم، استراتژی تحقیق آمیخته به خدمت گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید دانشگاهی، دست اندرکاران و متصدیان در زمینه گردشگری می باشد که نمونه آن شامل 8 متخصص به صورت هدفمند است. این مطالعه، 56 شاخص را برای تشکیل مدل ارزیابی محصولات گردشگری خلاق، پیشنهاد می کند که وزن ابعاد مدل طراحی شده به ترتیب اهمیت عبارت است از، بُعد مشتری با 292/0، بُعد مالی با 279/0، فرآیندهای داخلی کسب وکار، 215/0 و رشد ویادگیری،214/0 و بنابراین یافته های تحقیق حاکی از آن است که گردشگری خلاق، گردشگری مشتری محور می باشد.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Estimating Non-use Value of Avicenna Mausoleum Using Contingent Valuation Methodبرآورد ارزش غیراستفادهای مجموعة تاریخی ـ فرهنگی آرامگاه بوعلیسینا با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط354511042210.22034/jtd.2016.110422FAحمید بلالیدانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشکدة کشاورزی، دانشگاه بوعلیسینا، همدانJournal Article20200713آرامگاه بوعلیسینا یکی از جاذبههای گردشگری استان همدان و از مناطق مهم گردشگری ایران است؛ بهطوریکه مطالعة ارزش اقتصادی گردشگری آن میتواند در پیشبینی نیازها و رفع کمبودها و توسعة گردشگری منطقه مؤثر باشد. هدف این پژوهش، برآورد ارزش غیراستفادهای و گردشگری آرامگاه بوعلیسینا با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط است. بهمنظور بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایلبهپرداخت مراجعهکنندگان در این مکان، الگوی کیفی لوجیت و روش پرسشنامة انتخابی دوگانة دوبعدی استفاده شد. دادههای موردنیاز، ازطریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبة حضوری با 208 بازدیدکننده از مکان مذکور، در سال 1393، جمعآوری شد. نتایج نشان داد که 5/78 درصد بازدیدکنندگان حاضرند مبلغی برای استفاده و همچنین حفاظت از آرامگاه بوعلیسینا پرداخت کنند. همچنین متغیرهای سن، میزان رضایتمندی، درآمد ماهیانه و قیمت پیشنهادی اثر معنیداری بر احتمال تمایلبهپرداخت افراد دارد. میانگین تمایلبهپرداخت افراد، در این مکان، معادل 24324 ریال و ارزش گردشگری سالیانة آرامگاه بوعلیسینا نیز، 6810720000 ریال برآورد شد.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Performance Evaluation of Integrated Supply Chain Hotels to achiveandnbsp;andnbsp;competitive advantage(case study: Hotels on Isfahan)
andnbsp;ارزیابی عملکرد یکپارچه زنجیره تامین هتل ها به منظور کسب مزیت رقابتی (مورد مطالعه هتل های شهر اصفهان)466411039010.22034/jtd.2020.110390FAپژمان حاتمی فرمحمدرضا رضوانیاستاد دانشگاه تهرانعلیرضا دربان آستانهاستادیاردانشگاه تهرانJournal Article20161023andnbsp;<br /> <br /> The specific features of tourism industry have led the destination to consider the supply chain discussions for improving the touristsandrsquo; services in order that they can preserve their competitive advantage, promote their position and apply better programming by evaluating the integration on tourism supply chain as a key tool since evaluating different tourism elements results in allocating optimal sources for tourism development plans. andnbsp;This study evaluates integration from the hotel supply in Isfahan by applying Data Envelopment Analysis (DEA). The findings revealed that the hotels supply chain in Isfahan is not integration, and, internal integration, product integration, customer integration have positive performance in hotels ofandnbsp; Isfahan.ویژگی های خاص صنعت گردشگری باعث شده که به منظوربهبودخدمت رسانی به گردشگران مباحث زنجیره تامین را مقاصد مدنظر قرار دهند تا بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ و یا جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقا بخشند و یکپارچگی زنجیره تامین هتل ها فرصت هایی را به منظور کاهش هزینه ها و بدست اوردن مزیت رقابتی برای ایشان فراهم می نماید .با توجه به این مهم در این پژوهش به ارزیابی عملکرد یکپارچه زنجیره تامین هتل های شهر اصفهان پرداخته شد. بدین منظور در ابتدا پس از مطالعه ادبیات مرتبط با پژوهش پنج عامل موثر بر یکپارچگی زنجیره تامین هتل ها استخراج شد. سپس با توجه به این عوامل پرسشنامه طراحی گردید. در گام بعد به منظور بررسی یکپارچگی در میان هتل ها از تحلیل پوششی داده ها استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که همه عوامل مورد بررسی در کیس مورد نظر بر یکپارچگی زنجیرة تامین هتل های شهر اصفهان تاثیرگذار بوده اند. اما وضعیت عوامل در کیس مورد بررسی نشان داد که در شهر اصفهان سه عامل یکپارچگی داخلی، یکپارچگی محصول و یکپارچگی مشتریان دارای عملکرد مثبتی هستند و به خوبی توانسته اند عملکرد مثبتی را از خود به جای بگذارند اما از سوی دیگر سه عامل سطوح همکاری، و یکپارچگی تامین کنندگان به هیچ وجه نتوانسته اند عملکرد مثبتی در یکپارچگی زنجیرة تامین هتل های شهر اصفهان داشته باشندانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Ecotourism zoning of Sadegh Abad Bafgh region, Yazd provinceپهنه بندی اکوتوریسم منطقه صادق آباد بافق، استان یزد658511038810.22034/jtd.2020.110388FAمرضیه حبیبیدانشگاه علم و فرهنگسید سعید هاشمیعلم و فرهنگJournal Article20161004امروزه گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی و به عنوان یک سفری که خارج از محیط زندگی انسان ها صورت می گیرد نمود دارد. پدیده گردشگری در طی روند تکاملی خود امروزه به مشتقات زیادی تبدیل شده است که بسته به شرایط محیط طبیعی و انسانی، متفاوت می باشد. یکی از انواع گردشگری که با محوریت فرایندهای طبیعی ایجاد شده است، اکوتوریسم است که رویکرد جدید گردشگری در طبیعت بوده که در سال های اخیر مطرح شده است. از طرفی یکی از الزامات پیشرفت در هر مجموعه ای برنامه ریزی است و یکی از راه حل های مناسب در انتخاب و تعیین مکان های مناسب پهنه بندی است. پژوهش حاضر بر اساس هدف تحقیق، ماهیتی کاربردی دارد. در راستای تحقیق حاضر، جهت تعیین و امتیاز دهی معیارهای لازم در پهنه بندی اکوتوریسمی کویر صادق آباد شهرستان بافق استان یزد از 25 کارشناس و مسئول فعال در حوزه اکوتوریسم استفاده گردید. نتایج حاکی از این است که در پهنه بندی اکوتوریسمی منطقه سه معیار اصلیِ ارزش های اکوتوریسمی، شرایط طبیعی، زیرساخت ها و امکانات نقش مهمی دارند. طبق نظر کارشناسان و خبرگان در میان سه معیار بالاترین امتیاز مربوط به ارزش های اکوتوریسمی با امتیاز نهایی0.662 می باشد در رتبه بعدی شرایط طبیعی با امتیاز 0.247 قرار گرفت و نهایتا زیر ساخت ها با ارزش 0.131 حائز پایین ترین امتیاز گردید. نهایتا مناسب ترین پهنه برای اکوتوریسم در این منطقه در بخش جنوبی و بخش کوچکی در شرق و مرکز منطقه قرار دارد. پهنه دوم از لحاظ اهمیت کم تر از پهنه قبلی ارزش دارد و در بخش شرقی منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است. پهنه ی با اولویت سوم که برای اکوتوریسم ارزش اندکی نسبت به پهنه های قبلی دارد و بیشتر زمین های کشاورزی و دریاچه ها را در بر می گیرد و بیشتر در معرض خطر سیلاب قرار گرفته است.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121A Study of the effective factors in choosing traveling destination among customers Kurdistan province tourism agenciesبررسی عوامل اثرگذار در انتخاب مقصد مسافرتی در میان مشتریان آژانس های جهانگردی استان کردستان8610311037110.22034/jtd.2020.110371FAفاتح حبیبیدانشگاه کردستانخالد احمدزادهدانشگاه کردستانزاهد کرماجیانJournal Article20150419The industrial tourism has developed rapidly for the last two decades and today tourism has grown significantly in economic importance. In many countries, tourism is an important factor for economic development.The importance of this sector can be manifested from the fact that it increases earnings, creates employment opportunities, encourages the private sector and develops infrastructure. The tour operators, transportation industry, hotels and restaurants need to recognize and have knowledge of changes of the most important factors of tourism demand. The purpose of this study is to investigates the most important factors influencing the choice of a tourism destination and what factors are important to each of these factors can be determined. To Measure the above factors influence the choice of travel destination of the questionnaire are used. The findings from the analysis of the results of 270 questionnaires and using the Pearson test and Friedman test was used to test the hypotheses and their ranking. For validity and reliability of questioners also was calculated by Cronbachandrsquo;s alpha coefficient (o.83). Test results confirm the hypothesis, in other words, all factors have an influence in choosing a travel destination. In addition, Economic factors also became clear - as the most important factor in selection is a travel destination and then the Agencyand#39;s programs, geographical- natural factors, , personal factors, social andndash; cultural,andnbsp; political factors and other factors are ranked next.andnbsp;صنعت گردشگری در دو دهه گذشته رشد قابل ملاحضه ای داشته و امروزه نقش مهمی را در اقتصاد بطور فزاینده ایفا می کند. اهمیت این بخش از افزایش درآمد، ایجاد فرصت های شغلی، تشویق بخش خصوصی در توسعه زیر ساختها نمایان می شود. آگاهی و دانش در مورد عوامل موثر بر تقاضای توریسم مورد نیاز آژانسهای جهانگردی ، صنعت حمل و نقل ، هتل ها و رستوران ها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مهمترین عوامل موثر در انتخاب یک مقصد گردشگری و همچنین اهمیت هر کدام از این عامل ها مشخص شود.جهت سنجش عامل های فوق از لحاظ تأثیر گذاری در انتخاب مقصد مسافرتی از پرسشنامه استفاده شده است.یافته های تحقیق از طریق تحلیل نتایج حاصل از 270 پرسشنامه و با بهره گیری از آزمون پیرسون و آزمون رتبه ای فریدمن برای آزمون فرضیات و رتبه بندی آنها مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از ضریب آلفای کرونباخ به منظور سنجش روایی و پایایی پرسشنامه استفاده شد ( 0.83). نتیجه آزمون فرضیات حاکی از تایید تمامی فرضیات تحقیق دارد به عبارت دیگر تمامی عوامل مورد بررسی در انتخاب مقصد مسافرتی تاثیر معنی داری دارند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تمامی عوامل فوق به نوبه خود در انتخاب مقصد مسافرتی تأثیر دارد. و نیز مشخص شد عامل اقتصادی به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در انتخاب مقصد مسافرتی می باشد و سپس به ترتیب عوامل برنامه های آژانس، عامل جغرافیایی andndash;طبیعی، برنامه های فردی، عامل اجتماعی andndash;فرهنگی، عوامل سیاسی و سایر عوامل در رتبه های بعدی قرار دارند.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50755220161121Identify effective factors and prioritizing Sport Tourism activities
( case study: Chaharmahaland Bakhtiary Province)
andnbsp;شناسایی عوامل موثر و اولویت بندی فعالیت های گردشگری ورزشی با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره (نمونه موردی: استان چهارمحال و بختیاری)10411411037210.22034/jtd.2020.110372FAصدیقه کیانی سلمیکاشانپریسا یگانهدانشگاه کاشانJournal Article20151215sport tourism, has become a socio-economic phenomenon beyond an industry around the world and many countries has understood it as an important resource to improve the economic, social and political conditions. The aim of this study is to identify and prioritize the sport tourism activites in the Chaharmahal and Bakhtiari province. This province by natural attractions like mountains, rivers, protected area, etc.,is suitable for sports and adventure tourism and it is approximately possible to spread any kind of sports activity. The results were obtained in two ways: documentary and field. The main tool for data collection, is a questionnaire which its validity by experts and its reliability has been confirmed by calculating the rate of inconsistent judgments. The population of the 40 sports and tourism experts are in Chaharmahal and Bakhtiari Province. To analyze the results of the questionnaire, the ANP method and Super Decision software has been used. The results show that the ranking of factors, residential facilities - facilities with x points and then security, have the greatest impact on the prioritization attractions.in prioritizing 6 major existing sports attractions, mountain sports with x points, the highest rank, and then were nature and land-based sports, water and summer sports.با توجه به لزوم تقویت و توسعه صنعت گردشگری برای دستیابی به اعتبار و جایگاه واقعی خود در سطح بین المللی، بایستی بخش های مختلف این صنعت را شناسایی کرد و به بخش های پراهمیت تر توجه ویژه ای مبذول داشت. یکی از این بخش های مهم که قابلیت تبدیل شدن به امر فرابخشی در صنعت گردشگری را دارد andquot;ورزشandquot; است که از آن به عنوان گردشگری ورزشی نام برده می شود.امروزه گردشگری ورزشی، فراتر از یک صنعت به پدیده ای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورها به عنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود از آن استفاده می کنند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل موثر و اولویت بندی فعالیت های گردشگری ورزشی در سطح استان چهارمحال و بختیاری می باشد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای است که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن نیز با محاسبه نرخ ناسازگاری به تأیید رسیده است. جامعه آماری 40 نفر از کارشناسان ورزشی و گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری هستند. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه، با استفاده از روش ANPو در نرم افزار Super Decisionانجام شد. نتایج حاکی است در زمینه رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی، تسهیلات اقامتی andndash;رفاهی با امتیاز 171852/0 و پس از آن امنیت، بیشترین تأثیر را دارا هستند و در اولویت بندی 6 گروه فعالیت های گردشگری ورزشی، ورزش های کوهستانی با 273932/0 امتیاز، در بالاترین رتبه قرار دارند و پس از آن ورزش های مبتنی بر طبیعت و زمین خشک و ورزش های آبی و تابستانی قرار می گیرد.