انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Effect of Entrepreneur Resilient Personality on Innovation in the Tourism Industry Business
(Case Study: Hamadan Province)تأثیر شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسبوکار صنعت گردشگری (مورد مطالعه: استان همدان)11614805210.22034/jtd.2021.239376.2082FAحامد فلاح تفتیعضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.0000-0003-4751-4394گلنوش جباریدانشجوی دکترا گردشگری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.Journal Article20200713Being in a turbulent environment and a competitive marketplaces and the necessity for innovation drive entrepreneurs to resilience. The necessity for tourism industry entrepreneurs to advance in innovation has led this study to investigate the impact of the resilient personality of entrepreneurs on innovation in their business in tourism industry. The research method, in terms of target, is a survey study based on structural Equation Modeling. The statistical population of this study consisted of active entrepreneurial managers of the tourism industry in Hamadan province, who are estimated to be 150 strong, out of whom 108 entrepreneurs were selected using a random sampling based on Morgan formula. The main instrument for gathering data was a questionnaire. Convergent validity, divergent validity, composite reliability and Cronbach's alpha of all components were analyzed and confirmed. The results show that the resilient personality of entrepreneurs has a positive and significant effect on business innovation. Also, there is a significant and positive relationship between the dimensions of perception of personal competence, confidence in individual instincts, positive acceptance of change, control and spiritual influence on business innovation. Therefore, a resilient entrepreneur, in practice, is the pioneer of business innovation.حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سوی تابآوری سوق می دهد. الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به پیشرانی در نوآوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی تأثیر شخصیت تابآور کارآفرین برنوآوری در کسبوکار آنان در صنعت گردشگری انجام شود. روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برمبنای طرح پژوهش پیمایشی و مبتنیبر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری را مدیران کارآفرین فعال صنعت گردشگری استان همدان تشکیل میدهند که تعداد آنها 150 نفر برآورد شده است و از این بین، 108 نفر (مطابق با جدول تعیین حجم مورگان) بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامه بوده است. روایی مدل براساس روایی همگرا و واگرا انجام شده و پایایی مدل براساس آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شده است<strong>.</strong> نتایج پژوهش نشان میدهد که شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسبوکار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین ابعاد تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تأثیرات معنوی بر نوآوری در کسبوکار تأثیر مثبت و معناداری مشاهده شده است. بنابراین، کارآفرین تابآور عملاً پیشران نوآوری در کسبوکار است.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The effect of tourism experience on investors decision-making process
(Case study: venture capital screening criteria in Iran)اثر تجربة گردشگری بر فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران (مطالعة موردی امتیازدهی سرمایهگذاران حوزة کارآفرینی در ایران به شاخصهای طرحها)173312506310.22034/jtd.2021.250952.2142FAعلی حسنیدانشیار دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛سیاوش صمیمیدانشجوی دکتری اقتصاد گردشگری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایرانسید جلال موسوی بازرگاناستادیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛سید محمد موسی مطلبیعضو هیئت علمی پژوهشکده علوم توسعه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، ایران؛Journal Article20201004In this study, we addressed the possibility of influencing the tourism attractiveness of a region on investment, even in projects that not related to tourism. For this purpose, the Venture Capitals' decision-making process was examined in Iran. A questionnaire offered to venture capital investment experts and managers to evaluate an investment plan (production of omega-3 fish oil). In the first part, the characteristics of the respondents on one hand and the areas in which they have visited and wanted to travel again (tourism experience), was asked and registered. Then, once randomly, the information of the omega3 project located in the area with tourism experiences (using an electronic piping questionnaire) and once the information of exactly the same project located in the neutral area(which was not attractive for tourists) were offered to the respondents and evaluation criteria related to plan’s decision making were asked (Includes various screening criteria). Statistical results showed that people ascribed the plan located in an attractive tourist area as a more attractive investment with significant differences. Therefore, it can be concluded that if a region as a tourist destination leaves a positive experience in the tourists view (among whom there are investment decision makers), it is possible that this effect will attract investment and development of the region.در این پژوهش، امکان اثرگذاری جذابیت گردشگری یک منطقه در جذب سرمایة سرمایهگذاران، حتی در طرحهای غیرمرتبط با گردشگری بررسی شد. برای این منظور، فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران و مشخصاً سرمایهگذاران حوزة کارآفرینی ایران بهمنزلة جامعة مطالعهشده سنجش شد. در این راستا، برای بررسی طرح سرمایهگذاری (تولید روغن ماهی ـ امگا3)، به کارشناسان و مدیران سرمایهگذاری خطرپذیر پرسشنامهای داده شد که در بخش اول، از مشخصات پاسخدهندگان و منطقهای که در آن سابقهٔ بازدید و تمایل به سفر مجدد به آن را داشتهاند (تجربهٔ گردشگری) پرسش شد. سپس بهصورت رندوم، یکبار مشخصات طرح امگا3 جانماییشده در منطقهای که فرد دارای تجربة گردشگری بود (با استفاده از پایپینگ پرسشنامهٔ الکترونیکی) و یکبار مشخصات همان طرح واقع در منطقهٔ خنثی به پاسخدهندگان داده شد و شاخصهای ارزیابی مرتبط با تصمیمگیری در غربالگری طرحها (شامل امتیاز به شاخصهای مختلف طرح) از ایشان سؤال شد. بررسیهای آماری نشان داد افراد با اختلاف معناداری طرح جانماییشده در منطقهای را که به نظرشان به لحاظ گردشگری جذاب بوده برای سرمایهگذاری نیز جذابتر تشخیص دادهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درصورتی که منطقهای درحکم مقصد گردشگری تجربهای مثبت در ذهن گردشگران (که در میان آنان تصمیمسازان سرمایهگذاری نیز وجود دارند) برجای گذارد، این امکان وجود دارد که این اثر موجب افزایش شانس جذب سرمایهگذاری بیشتر و توسعة آن منطقه شود.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Creative Tourism Pattern Based on Culture-Led Urban Regeneration Approach with an Emphasis on the Idea of a Creative City
Case study: The Historical Fabric of the Creative City of Sanandajالگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور با تأکید بر ایدۀ شهر خلاق355212778810.22034/jtd.2021.240128.2087FAسعید اردلاندانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.0000-0002-9700-4029کرامت الله زیاریاستاد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛0000-0001-9135-4768نوید سعیدی رضوانیاستادیار،گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران؛0000-0002-7585-2190کیومرث حبیبیدانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری وشهرسازی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران؛0000-0002-7093-9625Journal Article20200718 The purpose of this research wad to simultaneously reserve and develop through a dynamic cycle of interactions between the culture-led regeneration approach, the idea of a creative city, and creative tourism. Therefore, the factors affecting the creative tourism Pattern have been identified based on the opinion of experts in the field of urban studies, urbanism, and urban planning in the creative city of Sanandaj. The statistical population of this research consisted of 200 specialists, 50 people from academics, Ministry of Roads and Urban Development, and Cultural Heritage and Municipality with full knowledge of the historical Fabric of the creative city of Sanandaj. In-depth and semi-structured interviews were conducted. Finally, 15 people were interviewed. In the first phase of the qualitative method, themes and categories affecting the culture-led urban regeneration approach were identified using the thematic analysis method, desired interviews, and MAXQDA12 software. In the second phase, the identified factors were evaluated and screened using Delphi technique in EXCEL2016 software. Then, a questionnaire with a Likert scale was prepared and distributed among 200 experts in the field of study, and 180 questionnaires were reviewable. The collected data were analyzed using confirmatory factor analysis technique in LISREL8 software. According to the results, the creative tourism pattern can cause the growth of the creative economy and enable the participation of tourists and residents by using cultural focus on the potential of creative processes in the historical fabricحفاظت و توسعۀ هم زمان بافت تاریخی شهر خلاق سنندج نیاز به خوانش و رمزگشایی لایههای گوناگون متن آن دارد تا خلاقیت و فرهنگ، بهمنزلۀ نیروهای توسعه و محرکۀ اقتصادی، پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و سرمایههای انسانی، در بستر مکان خلاق خود سبب تحقق توسعۀ گردشگری خلاق شوند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور در بافت تاریخی شهر خلاق سنندج است. این پژوهش از نوع کاربردی و براساس روش ترکیبی (اکتشافی و توصیفی ـ پیمایشی) است. روش جمعآوری دادهها کتابخانهای و میدانی است. در بخش اول پژوهش، دیدگاه جامعۀ آماری شامل خبرگان حوزۀ پژوهش، یعنی بافت تاریخی شهر خلاق سنندج، با روش کیفی و نمونهگیری هدفمند بررسی شد. اطلاعات به کمک روش تحلیل موضوعی و با مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری و مضمونها و مقولههای اثرگذار در بازآفرینی فرهنگمحور شناسایی شدند. در بخش دوم پژوهش، با روش کمّی و غربالگری، عوامل شناساییشده با روش دلفی فازی بررسی و سپس با روش تحلیل عامل تأییدی تحلیل شدند. هفت مضمون فضایی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، انسانی، ساختاری و نهادی و 27 مقوله از پژوهش شناسایی شدند و الگوی گردشگری خلاق مبتنی بر رویکرد بازآفرینی فرهنگمحور ارائه شد. الگوی گردشگری خلاق میتواند، با بهرهگیری از تمرکز فرهنگی بر ظرفیت بالقوۀ فرایندهای خلاق در بافت تاریخی شهر خلاق سنندج، سبب رشد اقتصاد خلاق شود و امکان مشارکت بین گردشگران و ساکنان را فراهم آوردانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Investigating the factors affecting the return of tourists to Kish Island with a Persuasive Performance Theory Approach: Mixed method Researchبررسی عوامل مؤثر بر سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعدکننده: پژوهشی آمیخته536814721410.22034/jtd.2021.296396.2403FAمهرنگ مختاریگروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی کیش ،دانشگاه آزاد اسلامی، ، جزیرۀ کیش، ایران؛ناصر آزادگروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران، ایرانعلیرضا روستاگروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران ، ایرانJournal Article20210724One of the important tourism centers of the Islamic Republic of Iran is Kish Island, which is also very popular among Iranian tourists. Increasing the capabilities of Kish Island will increase the tourism capabilities of Iran. In recent years, several problems and factors have reduced the desire to travel to Kish Island. The purpose of this study is to design a native model of the intention of tourists to return to Kish Island with a Reasoned Action theory approach to increase the desire to return to the island. Therefore, this research is applied-developmental and exploratory in nature and the data has been collected by mixed-exploratory (qualitative-quantitative) method. In the qualitative part of the study, 10 experts were examined as a sample by a judgmental method for in-depth review through semi-structured interviews. Using content analysis technique, 117 primary codes, 26 sub-categories and 7 main categories in the obtained qualitative model were identified. The statistical population consists of a small number of incoming tourists to the island in the field of data collection, in which the sample size is estimated by available sampling method using Cochran's formula of 320 people. Due to the fact that the measurement model studied in this research is reflective. Based on the quantitative model obtained from smartPLS software, it was found that the variables of rules and regulations, infrastructure, perceived quality, natural, cultural and historical environment, prevailing atmosphere, perceived value and marketing affect the intention to travel again. Meanwhile, using the path analysis of the obtained structural model, the infrastructure has the greatest effect on the intention of tourists to return to Kish Island and the prevailing atmosphere is the second rank and perceived quality is the third variable affecting the re-selection of the island as a destination by tourists.جزیرۀ کیش یکی از مراکز مهم گردشگری جمهوری اسلامی ایران است که در میان گردشگران ایرانی محبوبیت بسیاری دارد. افزایش توانمندیهای جزیرۀ کیش به افزایش توانمندی گردشگری ایران منجر میشود. طی سالهای اخیر، مشکلات و عوامل متعددی سبب کاهش تمایل سفر به جزیرۀ کیش شده است. هــدف از پژوهــش پیــش رو طراحــی مدل بومی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش با رویکرد تئوری عملکرد متقاعدکننده اســت تا تمایل به سفر مجدد به جزیره را بررسی کند. ازاینرو، ایــن پژوهــش کاربردی ـ توســعهای و بــا ماهیــت اکتشــافی اســت و داده هــا بــه روش آمیخته ـ اکتشــافی (کیفی ـ کمّی) گــردآوری شــده اســت. در بخــش کیفــی، با استفاده از روش داده بنیاد، 117 کد اولیه و 26 مقولۀ فرعی و 7 مقولۀ اصلی در مدل پارادایمی کیفی به دست آمده شناسایی شده است. جامعــۀ آمــاری در بخــش کمـّـی را گردشگران ورودی به جزیره در بازۀ جمع آوری داده های میدانی تشکیل میدهد که در این میان حجــم نمونــه بــه روش نمونه گیــری در دسترس و تصادفــی، با استفاده از فرمول کوکران، 320 نفر بـرآورد شـده اسـت. با توجه به اینکه مدل اندازه گیری موردبررسی در این پژوهش از نوع انعکاسی است، بر اساس مدل کمّی به دست آمده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مشخص شد که متغییرهای قوانین و مقررات، زیرساخت ها، کیفیت درک شده، محیط طبیعی، فرهنگی و تاریخی، جوّ حاکم، ارزش درک شده و بازاریابی در قصد سفر مجدد تأثیر می گذارند. در این میان، با استفاده از تحلیل مسیر مدل ساختاری به دست آمده، زیرساخت ها بیشترین اثر را بر قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش دارند و متغیر جوّ حاکم دومین متغیر و کیفیت درک شده سومین متغیر اثرگذار بر انتخاب مجدد جزیره برای مقصد گردشگری از سوی گردشگران است. نتایج مطالعات کیفی این پژوهش در مقاله ای جداگانه با عنوان «مدل پارادایمی قصد سفر مجدد گردشگران به جزیرۀ کیش بر اساس تئوری عملکرد متقاعدکننده» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Developing a Conceptual Model for Heritage Interpretation in Geoparks Based on Authentic Methods in the Worldتدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارکها براساس روشهای معتبر جهانی698514978510.22034/jtd.2020.263840.2221FAبهرام نکویی صدریدانش آموختۀ دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نادرقلی قورچیاناستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامیرحسین محمدداودیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایرانJournal Article20201226Developing a conceptual model for heritage interpretation in the geoparks based on authentic methods in the globe and those that are members of the global geopark networks (GGN), can play a significant role for a geopark to be approved as a UNESCO Global Geopark for a further four-year period (so-called “green card”). The model could also contribute to the future registration of the dossiers of proposed geoparks of the country in the list of the global geoparks network. The present paper is a qualitative research applying the thematic analysis method through identifying the themes of heritage interpretation in this field of study. Thirteen major global reference books from 1957 to 2019 and also implicit review of the website content for 147 UNESCO-sponsored geoparks have been used. To address educating visitors, seven dimensions including: Instructor (interpreter), content, tools, place, principles, practices and audience, and 30 Components were extracted through broad investigations. Finding of the research shed light on the dimensions and components of visitor education in geoparks with the purpose of the promotion and understanding of visitor education (heritage interpretation) concept both for the academics and the executives of Iran. It is also revealed that heritage interpretation in tourism is in fact, non-formal visitor education through an interpretive approach. Therefore, to develop interpretive programs toward sustainable development goals, the managers, officials and those involved in establishing and administrating of the geoparks in the country are recommended pay attention to the significant role of these seven dimensions of visitor educationتدوین الگوی مفهومی تفسیر میراث در ژئوپارک، براساس روش های معتبر استفاده شده در ژئوپارک های کشورهای پیشرفته و عضو شبکۀ جهانی ژئوپارک ها می تواند در ارتقای ژئوپارک های عضو شبکۀ جهانی ـ برای کسب کارت سبز مجدد از طریق بازرسان یونسکو یا برای ثبت پروندۀ ژئوپارک های درحال تأسیس در فهرست شبکۀ جهانی ژئوپاک هادر کشور ـنقش مؤثری داشته باشد. این پژوهش جزو پژوهش های کیفی بوده که با روش تحلیل مضمون انجام شده است. برای انجام این پژوهش،نخست مضامین تفسیر میراث در کشورهای پیشرفته با استفاده از روش تحلیل مضمون و براساس حوزۀ پژوهش از میان سیزده کتاب رفرنس جهانی اصلیاز سال 1957 تا 2019 و بررسی ضمنی محتوای وب سایت های 147 ژئوپارک عضو شبکۀ جهانی تحت حمایت یونسکو شناسایی شد. سپس مضامین استخراج شدۀ آموزش گردشگران در مطالعۀ ژئوپارک های کشورهای پیشرفته با ابعاد هفت گانۀ آموزش گر(مفسر)، محتوا، ابزار، مکان، اصول، شیوه ها و مخاطب و مولفه های سی گانۀ آن از متون شناسایی شد. دراین پژوهش،علاوه برشناسایی ابعاد و مؤلفه های تفسیر میراث در ژئوپارک ها،به طور ویژه برای ترویج و درک آسانتر جامعۀ دانشگاهی ـ اجرایی داخل کشور، این نتیجه حاصل شد که تفسیر میراث در صنعت گردشگری از منظر مفهوم سازی، همان «آموزش غیررسمی گردشگران با رویکرد تفسیری» است؛ بنابراین مدیران، مسئولان و دست اندرکاران ژئوپارک های درحال تأسیس یا راه اندازی شدۀکشور باید برای بهبود وضعیت کمّی و کیفی ژئوپارک ها و توسعۀگردشگری پایدار، به نقش همزمان همۀابعاد هفت گانۀ آموزش گردشگران توجه و براساس آنها برنامه هایی طراحی، تدوین و اجرا کنند.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Effect of Promoting Happy City Components in Tourism Development with Content Analysis (Case Study: Yazd City)تأثیر ارتقای مؤلفه های شهر شاد در توسعۀ گردشگری شهر یزد8710414138510.22034/jtd.2021.246990.2125FAپریوش اورکیدانش آموختۀ دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد.محمدرضا رضائیدانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزدمحمد مبارکیاستادیار جامعه شناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20200906The main purpose of this article is to identify the factors affecting the development of tourism and happiness in Yazd. The approach of this research is based on qualitative methodology. Data collection was done through in-depth interviews and their analysis was based on content analysis. The statistical population of this study consists of 15 professors of Yazd University (specialists), 15 mayors and municipal staff (urban managers), 12 experts, tours and tourism services (tourism managers). A total of 42 people were selected by purposive sampling. The content of the interviews was extracted during three coding steps, which indicates the existence of two complementary trends simultaneously: On the one hand, the conditions and characteristics of the destination cause the development of tourism, on the other hand, the development of tourism is directly related to happiness, which itself depends on the context and environment, so it can be said that there is a cycle between them.هدف اصلی این نوشتار شناسایی عوامل مؤثر در توسعۀ گردشگری و شادی شهر یزد است. رویکرد این پژوهش مبتنی بر روش شناسی کیفی است و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبۀ عمیق نیمه ساختارمند و تجزیه وتحلیل آنها نیز براساس تحلیل محتوا انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را 15 نفر از استادان دانشگاه یزد (متخصصان)، 15 نفر از شهرداران و کارکنان شهرداری (مدیران شهری) و 12 نفر از کارشناسان تور و خدمات گردشگری (مدیران گردشگری) تشکیل می دهند. درمجموع، 42 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. محتوای مصاحبه ها، طی سه مرحلۀ رمزگذاری، استخراج شد. با توجه به تحلیل مصاحبه ها، میتوان ادعا کرد که همزمان دو گرایش مکمل وجود دارد: از یک طرف، شرایط و ویژگی های مقصد باعث توسعۀ گردشگری میشود، از طرف دیگر، توسعۀ گردشگری با شادی ارتباط مستقیم دارد که آن نیز به بستر و محیط وابسته است. بنابراین، میتوان ادعا کرد که چرخه ای بین آنها وجود داردانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Developing a Model of Destination Value Co-creation by Focusing on the Role of the Tourist Personality Traits as a Moderator: Case Study of Selected Destinations in Iranتدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقصد گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی گردشگر (مطالعۀ موردی: مقاصد منتخب گردشگری ایران)10512715049910.22034/jtd.2021.271077.2260FAجواد رضایی حاجی آبادیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.مجید محمدشفیعیدانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2222-6006علی کاظمیدانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20210130<strong> </strong><br />One of the most important challenges of Iran's tourism destinations is that the services and products provided in the destinations are not in accordance with the wishes and needs of tourists. Although, tourist destinations must have solutions tailored to the demands of tourists in order to provide more value and gain a long-term competitive advantage. The aim of this study is to develop a model for value co-creation of tourism destinations by focusing on the role of the tourist personality traits as a moderator. The statistical population of the study is domestic tourists in Iran. In order to collect data, first purposive sampling was used to select tourism provinces and cities and then convenience non-random sampling method was used to ask tourists from selected cities (Isfahan, Shiraz, Tehran, Mashhad, Rasht, and Sari). Data were collected between <strong>June</strong> 2019 to February 2019 by a researcher-made questionnaire, which its Content (Face) validity and reliability (with Cronbach's alpha 92%) were confirmed. Finally, 495 suitable questionnaires were used for analysis with structural equation modeling method. Based on the results, the important factors that affect the destination value co-creation include destination experience, destination engagement and destination image. In addition, the tourist personality traits have a moderating role on the relationship between destination engagement and destination value co-creation, and destination image and destination value co-creation. According to the results, tourism industry actors can create memorable experiences for tourists by creating appropriate interaction with them and change their mentality about destinationsیکی از مهمترین مشکلات مقاصد گردشگری ایران این است که بخش قابلتوجهی از خدمات و محصولاتی که در مقاصد ارائه میشود مطابق خواست و نیاز گردشگران نیست، درحالیکه مقاصد گردشگری باید، برای ارائۀ ارزش بیشتر و کسب مزیت رقابتی بلندمدت، از راهحلهای متناسب با تقاضای گردشگران بهره برد. لذا، هدف این پژوهش، تدوین الگوی خلق مشترک ارزش مقاصد منتخب گردشگری با تمرکز بر نقش تعدیلگر ویژگیهای شخصیتی گردشگر است. جامعۀ آماری پژوهش گردشگران داخلی در ایران هستند. بهمنظور جمعآوری دادهها، ابتدا از نمونهگیری هدفمند برای انتخاب استانها و شهرهای گردشگری و سپس از نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس برای پرسش از گردشگران شهرهای منتخب (اصفهان، شیراز، تهران، مشهد، رشت و ساری) استفاده شد. دادهها از خرداد تا اسفند 1398 و بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری و روایی محتوا (صوری) و پایایی آن (با آلفای کرونباخ 92 درصد) تأیید شد. درنهایت، 495 پرسشنامۀ قابلقبول برای تجزیهوتحلیل با روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج، مهمترین عوامل مؤثر در خلق مشترک ارزش در مقصد شامل تجربۀ مقصد، دلبستگی به مقصد و تصویر مقصد است. همچنین، ویژگیهای شخصیتی گردشگر در رابطۀ بین دلبستگی به مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد و تصویر مقصد و خلق مشترک ارزش در مقصد نقش تعدیلگر دارد. براساس نتایج، عاملان صنعت گردشگری میتوانند، با تعامل مناسب با گردشگران، تجربیات خاطرهانگیزی برای آنان خلق کنند و ذهنیت آنان درخصوص مقصد را تغییر دهند.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Impact of Tourism Infrastructures on Tourists' Loyalty (Case Study: Isfahan)تأثیرگذاری زیرساختهای گردشگری در میزان وفاداری گردشگران (مطالعة موردی: شهر اصفهان)12914213168510.22034/jtd.2021.251974.2145FAمجید فرهادی یونکیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، گروه مدیریت گردشگردی، دانشکدة علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0003-4160-7872محمدحسین ایمانی خوشخواستاد، گروه مدیریت گردشگردی، دانشکدة علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران0000-0001-6643-1012Journal Article20201009The purpose of this study is to explain the impact of tourism infrastructures on tourists' loyalty (case study: isfahan). The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of the study consists of domestic tourists in Isfahan who have traveled to Isfahan from July to September 2019. According to Morgan's table, 400 people were counted and 380 valid questionnaires were extracted from the sample. The data collection tool was a standard questionnaire that was provided to the statistical sample by available sampling method. Content validity (by 25 university professors and industry activists) and structural validity (with confirmatory factor analysis) were reviewed and confirmed, and also the reliability of the questionnaire was calculated and confirmed by Cronbach's alpha (0.9). The conceptual model of the research was examined and analyzed in AMOUS software and all of the hypotheses were confirmed. The results of the path analysis of the present study indicate that the tourism infrastructures affect tourist satisfaction with a coefficient (0.934) and destination image with a coefficient (0.654) directly, and affect tourism loyalty with a coefficient (0.594) indirectly. These results indicate that improvement of the tourism infrastructures increases tourist satisfaction and the desirability of the destination image directly, as well as the loyalty of the tourist indirectlyهدف از پژوهش حاضر، تبیین اثرگذاری زیرساخت گردشگری بر میزان وفاداری گردشگران (مطالعة موردی: شهر اصفهان) است. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را گردشگران داخلی شهر اصفهان تشکیل میدهند که از تیرماه تا شهریورماه ۱۳۹۸ به شهر اصفهان سفر کردهاند. نمونة بررسیشده طبق جدول مورگان، 400 نفر محاسبه شد که از نمونة مذکور، 380 پرسشنامة معتبر استخراج شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة استاندارد بود که به روش نمونهگیری در دسترس در اختیار نمونة آماری تحقیق قرار گرفت. روایی محتوایی (بهدست 25 نفر از اساتید دانشگاه و فعالان صنعت) و روایی سازه (با تحلیل عاملی تأییدی) بررسی و تأیید شد و همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (9/0) محاسبه و تأیید شد. مدل مفهومی پژوهش در نرمافزار ایموس، بررسی و تحلیل و همة فرضیات پژوهش حاضر تأیید شد. نتایج تحلیل مسیر پژوهش حاضر بیانگر آن است که زیرساخت گردشگری بهصورت مستقیم بر رضایت گردشگر با ضریب 934/0 و تصویر مقصد با ضریب 654/0، و بهصورت غیرمستقیم بر وفاداری گردشگری با ضریب 594/0 اثرگذار است. این نتایج بیانگر آن است که بهبود زیرساخت گردشگری باعث افزایش رضایت گردشگر و مطلوبیت تصویر مقصد بهصورت مستقیم و افزایش وفاداری در گردشگر بهصورت غیرمستقیم میشود.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Effect of the Destination website quality on users' attitudes and the willingness to participate in online co-creation experiencesتأثیر کیفیت وبسایتهای مقصد در نگرش کاربران و تمایل به مشارکت در بیان تجربیات همآفرینی آنلاین14315815161310.22034/jtd.2021.253716.2202FAحبیب انصاری سامانیدانشیار اقتصاد، دانشکدة اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمد حسن زارعاستادیار اقتصاد، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمریم امینیان دهکردیکارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20201211Media instruments are very important in the present age, considering the demand for tourists around the world to travel. thus, the destination website quality and their capabilities are very important in the introduction of tourist attractions and attracting tourists and affecting the attitude of users .therefore, in this study, the effect of the destination websites quality on users ' attitude and the willingness to participate in online co-creation experiences has been addressed .The population of this study consisted of all visitors from the comprehensive tourism website of Yazd province, a statistical sample using the cochran formula was calculated in the number of 306. Data analysis is carried out by model structural equation modeling .the results show that the destination websites quality has a significant impact on users ' willingness to participate in online co-creation experiences. also, the destination websites quality has a significant impact on users ' attitude toward the website , and the attitude toward the website has a significant impact on users ' tendency to participate in online co-creation experiencesﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺗﻘﺎﺿﺎﻱ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻔﺮ، ﺍﺑﺰﺍﺭهای رسانهای در عصر حاضر ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻤﻴﺖ یافتهاند. ازاینرو، کیفیت وبسایتهای مقصد و قابلیتهای آنها بهمنظور معرفی جاذبههای ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ ﻭ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ و تأثیر در نگرش کاربران بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، تأثیر کیفیت وبسایتهای مقصد در نگرش کاربران و تمایل به مشارکت در همرسانی تجربیات همآفرینی آنلاین بررسی شده است. جامعة آﻣﺎری این ﺗﺤﻘﻴﻖ را همة بازدیدکنندگان وبسایت جامع گردشگری استان یزد ﺗﺸﻜﻴﻞ میدهند که نمونة آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 306 نفر محاسبه شد. دادهها از راه مدلیابی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که کیفیت وبسایت مقصد در تمایل کاربران به مشارکت در همآفرینی آنلاین تأثیر معناداری دارد. همچنین کیفیت وبسایت مقصد در نگرش کاربران به وبسایت تأثیر معناداری دارد و نگرش به وبسایت در تمایل کاربران به مشارکت در همآفرینی آنلاین نیز تأثیر معناداری دارد.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Drawing a sustainable-responsible tourism knowledge map: Analysis of cooperation network and co-authorship with a scientometric approachترسیم نقشۀ دانش گردشگری پایدار ـ مسئولانه: تحلیل شبکۀ همکاری و همتألیفی با رویکرد علمسنجی15917614253110.22034/jtd.2021.263140.2216FAسحر سادات محمدیدکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0003-2345-6417عباس عباسیدانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانحبیب الله رعنایی کردشولیدانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکاظم عسکری فراستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20201221Despite the interest in tourism, this issue has been influenced by concerns about natural and social environments, and in response to that, sustainable tourism has become the standard approach in tourism development. However, the debate, discourse, and in some cases criticism of this area continues. Later, responsible tourism emerged as another solution for the interaction between the environment and the tourist. The purpose of this article is to review the research conducted in the field of sustainable and responsible tourism to identify the content formed in these areas and to examine the relationship between them in order to understand the current situation and determine the direction of future research on these issues. Therefore, in this article, with the scientometric approach, articles in this field in the period 2019-1990 have been reviewed. A total of 1518 articles retrieved from the Web of Science database were analyzed using collaboration network analysis and both citation and all lexical network. Findings show that the focus of issues has changed from the concept of sustainable tourism to governance and social responsibility, and in the shadow of sustainable tourism, a new concept is being formed that addresses the issue of responsibility in the field of tourism. The result of this research explains the hot research topics and the development process of future research in this field.گردشگری تحت تأثیر نگرانی دربارۀ محیطهای طبیعی و اجتماعی قرار گرفته است. بهمنظور برطرفکردن این نگرانی، گردشگری پایدار به رویکردی غالب در توسعۀ گردشگری تبدیل شده است. با این حال بحث دربارۀ این حوزه و در برخی موارد انتقاد از آن همچنان ادامه دارد. گردشگری مسئولانه راهکار دیگری است که برای تعامل محیط و گردشگر مطرح شده است. این مقاله بهمنظور بررسی محتوای پژوهشهای صورتگرفته دربارۀ گردشگری پایدار و مسئولانه و ارتباط بین آنها نگاشته شده است تا بتوان شرایط موجود را درک و جهتگیری پژوهشهای آینده در این حوزه را تعیین کرد. از این رو مقالات این حوزه در بازۀ زمانی1990 تا 2019 با رویکرد علمسنجی مرور شده است. مجموعاً 1518 مقالۀ بازیابیشده از پایگاهدادۀ وِبآوسایِنس، با استفاده از تحلیل شبکۀ همکاری و شبکۀ هماستنادی و شبکۀ همواژگانی، تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد که تمرکز موضوعات از مفهومسازی گردشگری پایدار به سمت موضوعات حکمرانی و مسئولیت اجتماعی تغییر یافته است و در سایۀ گردشگری پایدار، مفهوم جدیدتری در حال شکلگیری است که به موضوع مسئولیتپذیری در حوزۀ گردشگری میپردازد. بر مبنای نتایج پژوهش موضوعات داغ پژوهشی و روند تحول پژوهشهای آینده در این حوزه تبیین شده است.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The role of Tourism Responsibly on the Sustainability of Tourist Destinations in Hotels and Travel Agenciesنقش گردشگری مسئولانه در پایداری مقصد گردشگری در هتلها و آژانسهای مسافرتی17719015171410.22034/jtd.2021.270914.2256FAنسیم حسین زاده نصرتیدانشجوی دکتری مطالعات رسانههای اجتماعی. دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا، آنکارا، ترکیهکریم اسگندریاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-7802-6687حسین نازکتبارکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور، بابل، ایرانJournal Article20210130One of the factors have newly been studied in tourism destination stability is responsible tourism. Since, this research tries to investigate responsible tourism effect on tourism destination stability. Research population includes managers and customers of Tabriz Hotels and Travel Agencies who the managers were 150 and the customers were 384 (sue to their being unlimited, Cochran Formula has been used). Current research is applied one in terms of aim and survey in terms of method. A modified standard research-based questionnaire has been applied to collect data. Regression has been used to test the hypotheses as well as LISREL software has been used to analyze the data. The results are as follow; the economic responsibility has positive and significant effect on economic stability; the economic responsibility has positive and significant effect on social stability; the economic responsibility has positive and significant effect on cultural stability as well as the economic responsibility has positive and significant effect on environmental stability. Also, the social responsibility has positive and significant effect economic stability; the social responsibility has positive and significant effect social stability; the social responsibility has positive and significant effect cultural stability as well as the social responsibility has positive and significant effect environmental stability. The cultural responsibility has positive and significant effect economic stability; the cultural responsibility has positive and significant effect social stability; the cultural responsibility has positive and significant effect cultural stability as well as the cultural responsibility has positive and significant effect environmental stability. Also, the environmental responsibility has positive and significant effect economic stability; the environmental responsibility has positive and significant effect social stability; the environmental responsibility has positive and significant effect cultural stability as well as the environmental responsibility has positive and significant effect environmental stability.یکی از عواملی که بهتازگی در پایدارسازی مقاصد گردشگری بررسی شده گردشگری مسئولانه است. هدف اصلی مقالۀ حاضر، بررسی نقش گردشگری مسئولانه در پایداری مقصد گردشگری است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را مدیران و مشتریان هتلها و آژانسهای مسافرتی کلانشهر تبریز تشکیل دادند که تعداد مدیران 150 نفر بود و تعداد مشتریان با توجه به نامحدودبودن با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهدست آمد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. فرضیهها با استفاده از آزمون رگرسیون بررسی شدند و دادههای گردآوریشده با کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شدند و نتایج حاصل نشان داد که مسئولیتپذیری اقتصادی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد. همچنین مسئولیتپذیری اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد و نیز مسئولیتپذیری فرهنگی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد. همچنین مسئولیتپذیری محیطی تأثیر مثبت و معنیداری در پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری فرهنگی و پایداری محیطی دارد.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Effect of Quality of Work Life on the Organizational Behavior of Hotel Staff
(Case study: Tehran Homa 5-Star Hotel's Staff)بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری در رفتار سازمانی کارکنان هتل مطالعۀ موردی کارکنان هتل پنجستارۀ همای تهران19120914331110.22034/jtd.2022.314495.2505FAغلامحیدر ابراهیمبای سلامیاستادیار دانشکدۀ کارافرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0263-271xمهرناز شفیعیانکارشناس ارشد برنامهریزی گردشگری از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران- ایرانطیبه شعبان زاده بلالمیکارشناس ارشد بازاریابی گردشگری از دانشگاه علم و فرهنگ، تهران- ایرانJournal Article20211110In the hotel industry, human capital plays a vital role and increasing productivity depends on managing the quality of work life of the employees. Increasing the quality of work life improves the effectiveness and efficiency of organizational behavior. Issues such as desertion, underperformance, absenteeism decrease with increasing quality of work life and work commitment, job satisfaction and employee participation improve. In comparison to other categories, paying attention to the quality of work life in five-star hotels is more effective in promoting organizational behavior and the brand. To form the conceptual model of this research, several social science theories, especially Homans' Social Exchange theory, the Individual-Environment Suitability of Nye, Su, Rounds & Drasgow and Walton’s model have been used.
In this applied study, survey method is used. The statistical population of the study is Homa Hotel Group employees. The statistical sample includes all 200 managers and employees of Tehran Homa Hotel who were selected through consensus sampling method. Data were collected using a Likert's five-choice spectrum scale questionnaire.
Kolmogorov-Smirnov test was used to evaluate the normality of inferential metric statistics data and Cronbach's Alpha Coefficient (0.87) to measure the reliability of the measurement tool. Pearson Correlation and multivariate regression tests were used to test the research hypotheses and data were analyzed via SPSS22 software.
The findings showed that the components of "job stability", "attention to innovation process", "up-to-datedness" and "feeling safe and relaxed" had the greatest effect on the organizational behavior of the staff, respectively. The findings of this study explicitly show that this research has achieved its main objectives which is to identify and to prioritize the components and variables affecting organizational behavior from the quality of work life perspective.سرمایههای انسانی نقش حیاتی در صنعت هتلداری دارند. افزایش بهرهوری در عملکرد هر هتل به مدیریت کیفیت زندگی کاری کارکنان آن وابسته است که موجب ارتقای اثربخشی و کارایی رفتار سازمانی میشود و در کاهش ترک خدمت کارکنان و جلب رضایتمندی شغلی آنها، وفاداری میهمانان، ارتقای برند و سودآوری بهویژه در هتلهای پنجستاره تأثیر معناداری میگذارد. چند نظریۀ علوم اجتماعی، بهویژه نظریههای مبادلۀ اجتماعی هومنز، تناسب فرد ـ محیط نی و همکاران و مدل والتون در بخش نظری و تدوین مدل مفهومی این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
پژوهش با روش پیمایشی صورت گرفته و نوع پژوهش کاربردی و توسعهای است. جامعۀ آماری پژوهش دربردارندۀ کارکنان گروه هتل هما و نمونۀ آماری دویست نفر از مدیران و کارکنان هتل همای تهران بوده است. دادهها به روش نمونهگیری تمامشماری با ابزار پرسشنامه بر حسب مقیاس طیف پنجگزینهای لیکرت گردآوری شده است.
آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف برای بررسی نرمالبودن دادههای آمار استنباطی و ضریب آلفای کرونباخ (0/87) برای سنجش پایایی ابزار سنجش بهکار گرفته شده است. آزمون فرضیههای پژوهش و تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک نرمافزار اس پی اس اس22 انجام شده است.
یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای «ثبات شغلی»، «توجه به فرایند نوآوریها» در صنعت هتلداری، «بهروزبودن» و «احساس امنیت و آرامش» به ترتیب در زیرمجموعۀ کیفیت زندگی کاری بیشترین اثرگذاری را در رفتار سازمانی کارکنان هتل دارند و هرچه کیفیت زندگی کاری کارکنان بیشتر شود، رفتار سازمانی مثبت آنها نیز افزایش مییابدانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Investigating the development of Iran's tourism industry with emphasis on the efficiency of this industryبررسی توسعۀ صنعت گردشگری ایران با تأکید بر کارایی این صنعت21122413384810.22034/jtd.2021.252734.2151FAمریم اسدپورکردیدانشجوی دکتری اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریحمید امیرنژاددانشیار اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریسید هادی ناصری اوجاکیدانشیار گروه ریاضی دانشگاه مازندران.سمیه شیرزادی لسکوکلایهاستادیار اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری.Journal Article20201013The development of the tourism industry is especially important for developing countries, which have many problems, including unemployment and the single-product economy. In the meantime, Iran has a land of four seasons and a civilization of several thousand years, in terms of unique historical, religious, cultural, natural. For this purpose, considering the high capabilities and potentials of the country in the tourism sector, the purpose of this study was to investigate the development of the tourism industry by calculating the efficiency of this industry in all provinces of Iran separately for domestic and foreign tourists. For this goal, the annual tourism statistics and information of the provinces of the country during the years 2011 to 2017 were used and to estimate the efficiency, a new technique of fuzzy data envelopment analysis was used. The results of this study showed that the efficiency of the provinces in the domestic tourism sector is higher than the foreign tourism sector and among the provinces, only four provinces, out of 31 provinces during the years under study in the domestic tourism sector They have been efficient and no province has achieved one efficiency in the field of foreign tourism in 7 years. According to the results, the development of the tourism sector in both categories through the transformation of infrastructure and extensive publicity at the national and international levels should be a priority for those in charge, and officials can, with special attention to the foreign tourism sector, The development of the tourism sector.توسعۀ صنعت گردشگری بهویژه برای کشورهای درحالتوسعه، که دارای معضلات بسیاری ازجمله بیکاری و اقتصاد تکمحصولی هستند، بسیار حائز اهمیت است. در این بین، کشور ایران با سرزمینی چهار فصل و تمدنی چندهزار ساله از نظر جاذبههای تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و مانند اینها منحصربهفرد است و در رتبهبندی جهانی در ردیف ده کشور نخست گردشگری قرار دارد. بدینمنظور، با توجه به قابلیتهای چشمگیر کشور در بخش گردشگری، هدف این تحقیق بررسی توسعۀ صنعت گردشگری بهکمک محاسبۀ کارایی این صنعت در تمامی استانهای ایران بهتفکیک گردشگران داخلی و خارجی بوده است. برای رسیدن به این هدف، از آمار و اطلاعات سالانۀ گردشگری استانهای کشور طی سالهای 1390 تا 1396 استفاده شد و برای برآورد کارایی از روش جدید تحلیل پوششی دادههای فازی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که کارایی استانها در بخش گردشگری داخلی بیشتر از بخش گردشگری خارجی است و فقط چهار استان، گیلان، تهران، مرکزی و کهکیلویه و بویراحمد از بین 31 استان، در طی سالهای موردبررسی در بخش گردشگری داخلی، از نظر کارایی در رتبۀ یک قرار گرفتهاند، یعنی از سایر استانها کاراتر عمل کردهاند. همچنین، هیچ استانی درزمینۀ گردشگری خارجی در طی هفت سال به کارایی یک نرسیده است. با توجه به نتایج، توسعۀ بخش گردشگری در هر دو دسته از طریق تحول در زیرساختها و تبلیغات گسترده در سطح ملی و بینالمللی باید در اولویت متولیان امر قرار گیرد و مسئولان با توجه ویژه به بخش گردشگری خارجی موجب ارزآوری، رشد و توسعۀ بخش گردشگری شوندانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321The Role of Advertising through Modern Visual Media in the Development of Tourism in the Qajari Gardens of Shirazنقش تبلیغات رسانههای نوین بصری در توسعة گردشگری باغهای قاجاری شیراز22524113175910.22034/jtd.2021.266557.2230FAملیحه کریمیدانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناشکان رحمانیاستادیار بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-6431-7686سید محمد خلیل اثنی اعشریمربی بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210109the development of which, the use of advertising methods in modern visual media is a suitable tool. In this article, with the aim of explaining the role of advertising on tourism in Qajar gardens of Shiraz, researchers have sought to obtain research questions on what are the effective components in advertising, prioritizing new visual media and providing appropriate advertising solutions. In order to do this article in the theoretical foundations section based on the study of written works and articles, most of the information has been obtained through field research with direct reference and distribution of questionnaires and interviews. The statistical sample of this article consists of 384 domestic tourists from the gardens to answer the questionnaire, 7 experts for the interview and 30 experts to answer the questionnaire. It is worth mentioning that this research was conducted in 2019. Findings show that among the most effective components of garden advertising are the extent to which media can be used and the extent to which tourists interact with the media are provided, which are more important and play a more effective role. New media, in order of priority are Instagram, TV, websites, location symbols, environmental graphics, Telegram, Apparatus, YouTube, Twitter and Facebook. Among the most important and appropriate solutions are strengthening the knowledge of people's tastes, using graphic design expert groups, providing interactive advertisements, forming advertising campaigns, performing live music and using three-dimensional lighting, which are more important, respectivelyگردشگری عاملی مؤثر در انتقال فرهنگی بهشمار میرود که برای توسعة آن، بهکارگیری شیوههای تبلیغاتی در رسانههای نوین بصری ابزاری مناسب است. در این مقاله، محققان با هدف تبیین نقش تبلیغاتِ انجامشده درخصوص گردشگری باغهای قاجاری شیراز، در پی دستیابی به سؤالات تحقیق، مبنی بر چیستی مؤلفههای مؤثر در تبلیغات، اولویتبندی رسانههای نوین بصری و ارائة راهکارهای مناسب تبلیغاتی بودهاند. بهمنظور انجام این مقاله در قسمت مبانی نظری براساس مطالعات آثار مکتوب و مقالات انجام شده، بخش اعظم اطلاعات از طریق تحقیقات میدانی با مراجعة مستقیم و توزیع پرسشنامه و مصاحبه بهدست آمدهاند. نمونة آماری این مقاله را 384 نفر از گردشگران داخلی باغها برای پاسخ به پرسشنامه، 7 نفر کارشناس برای مصاحبه و30 نفر از کارشناسان نیز برای پاسخ به پرسشنامه تشکیل میدهند. گفتنی است این تحقیق در سال 1398 انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که از جمله مؤثرترین مؤلفههای اثربخش تبلیغات باغها، میزان مقدوربودن استفاده از رسانهها و میزان فراهمشدن تعامل گردشگران با رسانهها هستند که اهمیت بیشتر و نقش مؤثرتری دارند. رسانههای نوین بهترتیب اولویت، عبارتاند از اینستاگرام، تلویزیون، وبسایتها، نماد مکان، گرافیک محیطی، تلگرام، آپارات، یوتیوب، توئیتر و فیسبوک. از جمله مهمترین و مناسبترین راهکارها نیز قوتبخشیدن شناخت سلایق مردم، استفاده از گروههای متخصص طراحی گرافیک، فراهمکردن تبلیغات تعاملی، تشکیل کمپینهای تبلیغاتی، اجرای موسیقی زنده و استفاده از نورپردازی سهبعدی است که بهترتیب، اهمیت و نقش مؤثرتری دارندانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Authenticity in Traditional Tourist Lodges and The Development of Cultural Economyنقش اصالت اقامتگاههای بومگردی در توسعۀ اقتصاد فرهنگ24325714961510.22034/jtd.2021.273365.2275FAریحانه شاهولیدانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-2837-8083سوسن باستانیاستاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراJournal Article20210216Tourism industry is a context where the gap between culture and economy decreases, since beside its economic advantages, tourism is known for its sociocultural aspects. Among others, ecotourism is a form of tourism which is highly depend on cultural activities and traditional tourist lodges is a recent answer to ecotourists' need of residency. With a sociological view, these kinds of lodges can be a context to the cultural economy where authenticity matters. How could applying authenticity in these traditional tourist lodges, help cultural economy develop? To answer this question, this paper studied the stakeholders' perception of authenticity, using deductive qualitative content analysis. To categorize the semi-structured interviews with 16 owners and 17 tourists, categories were extracted based on Gilmore and Pine's theory of authenticity. Results showed that presenting authenticity in these lodges should be continued in five phases: authenticity before starting the construction, authenticity during the construction of subjective elements, authenticity during the construction of objective elements, authenticity during the interactions, authenticity after tourist's leaving. Owners trying to present authenticity to their guests would help in the development of cultural economy.صنعت گردشگری یکی از بسترهای مناسب برای کم کردن فاصلۀ بین فرهنگ و اقتصاد است؛ چراکه گردشگری، در کنار مزایای اقتصادی، فعالیتی با نفوذ فرهنگی ـ اجتماعی شناخته میشود. یکی از الگوهای نسبتاً جدید گردشگری که شدیداً به این نفوذ وابسته است بومگردی است و اقامتگاههای بومگردی پاسخی به نیازهای این بخش است. با بررسی جامعهشناختی اصالت در بستر اقامتگاههای بومگردی، بهمنزلۀ معرف اقتصاد فرهنگ، میتوان به این پرسش پاسخ داد که چگونه میتوان از اصالت در توسعۀ اقتصاد فرهنگ بهره جست. بر این اساس، پیش از هرچیز، درک ذینفعان حوزۀ گردشگری از اصالت با روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی مطالعه شد. بر مبنای این روش، ابتدا دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته از مالکان 16 اقامتگاه بومگردی و 17 گردشگر ساکن در آنها جمعآوری شد. سپس، دادهها بر مبنای نظریۀ گیلمور و پاین مقولهبندی شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که ارائۀ اصالت به مخاطب باید فازبندی شود و بهصورت مستمر ادامه داشته باشد. براساس مضامین استخراجشده، هر اقامتگاه بومگردی باید اصالت مدنظر خود را در پنج فاز به مهمانش عرضه کند: اصالت پیش از ساخت، اصالت حین صحنهسازی المانهای ذهنی، اصالت حین صحنهسازی المانهای عینی، اصالت حین برقراری ارتباط، اصالت پس از رفتن مهمان. تلاش مالکان برای عرضۀ اصالت در اقامتگاههای بومگردی باعث توسعۀ اقتصاد فرهنگ در جامعه خواهد شد.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Identifying the Precedents of Bounce-Forward Resilience of Tourism Businesses in The Conditions of Economic Sanctionsشناسایی پیشایندهای تابآوری روبهجلوی کسبوکارهای گردشگری در شرایط تحریم اقتصادی25927615229610.22034/jtd.2021.266569.2231FAگلثوم اکبری آرباطاندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانرسول عباسیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.محمد طالاریاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.Journal Article20210109Tourism businesses in the country pay special attention to Bounce-forward resilience or sustainability in order to generate their sources of income. But sanctions as an economic-political constraint have led to significant uncertainty and turmoil in many industries, including the tourism industry, and the sudden outbreak of the Corona virus has increased the effects of sanctions on the industry. Therefore, the purpose of this study is identifying the precedents of Bounce-forward resilience of tourism businesses in the conditions of economic sanctions. For this purpose, a qualitative approach was taken to identify those factors and 18 experts who were selected from tourism business activists through snowball sampling were interviewed. Based on the obtained data, a conceptual framework was developed and validated by content analysis method. Then in a quantitative section, the ranking of themes was made with using the weighted average method. The reliability of the interviews was obtained by the two-coder method with an agreement rate of 79%.The findings of the study led to the identification of seven main themes in order of priority, including environmental protection for tourism development, development of social interactions with tourists, development of financial-economic capacity in attracting tourism, development of competitiveness compared to other tourist countries, institutional capacity building in relation to tourist attraction, management of tourism-related processes and development of human capabilities in providing tourism services were organized with 21 themes and 127 basic themes. Finally, suggestions have been made based on the research findings.کسبوکارهای گردشگری در کشور برای ایجاد منابع درآمدی خود به تابآوری روبهجلو یا پایداری توجه ویژه دارند. لیکن تحریم بهمنزلۀ محدودیتی اقتصادی ـ سیاسی به عدماطمینان چشمگیر و شرایط آشفته در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت گردشگری منجر شده و شیوع ناگهانی ویروس کرونا نیز آثار تحریم را در این صنعت افزون کرده است. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیشایندهای تابآوری روبهجلوی کسبوکارهای گردشگری در شرایط تحریم و اولویتبندی آنها است. بدینمنظور، برای شناسایی آن عوامل، رویکردی کیفی اتخاذ شد و با 18 نفر خبره، که از طریق نمونهگیری گلولۀ برفی از میان فعالان کسبوکارهای گردشگری انتخاب شدند، مصاحبه شد. براساس دادههای بهدستآمده، چارچوبی مفهومی با روش تحلیل مضمون تدوین و اعتباریابی شد. سپس، در بخش کمّی، با روش میانگین موزون، مضامین رتبهبندی شدند. پایایی مصاحبهها با روش دو کدگذار با نرخ توافق 79 به دست آمد. یافتههای پژوهش به شناسایی 7 مضمون اصلی، به ترتیب اولویت، شامل حفاظت زیستمحیطی برای توسعۀ گردشگری، توسعۀ تعاملات اجتماعی با گردشگران، توسعۀ توان مالی ـ اقتصادی در جذب گردشگری، توسعۀ توان رقابتی در مقایسه با دیگر کشورهای گردشگرپذیر، ظرفیتسازی نهادی درخصوص جذب گردشگر، مدیریت فرایندهای مرتبط با گردشگری و توسعۀ قابلیتهای انسانی در ارائۀ خدمات گردشگری و با 21 مضمون سازماندهنده و 127 مضمون پایه منجر شد. درنهایت، براساس یافتههای تحقیق پیشنهادهایی ارائه شده است.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Identify effective factors on online shopping in travel and tourism services - (Case Study of Alibaba.ir Company)شناسایی عوامل مؤثر در خریدهای آنلاین در شرکت خدمات سفر و گردشگری (مورد مطالعه: شرکت سفرهای علیبابا)27729414805610.22034/jtd.2021.270380.2251FAآرمان احمدی زاداستادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه کردستان،سنندج،ایرانخبات نسائیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه کردستان،سنندج،ایرانعلیرضا پورحیدریکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی،دانشگاه کردستان،سنندج،ایران0000-0002-5366-1369Journal Article20210126Today, a significant number of public purchases are increasingly affected by online environments. In online shopping because of the ability to communicate quickly and extensively to others, any experience can share with a large number of people and affect the company. For this reason, it is better to know the issues that affect the customer experience and try to solve these issues and enhance the company's advantage points. IN this study, we will try to use a netnography approach to find and identify these factors that have effects on online shoppers. We reviewed Alibaba.ir as an example because this company is known as the leader of the tourism service industry in Iran. The results introduced a model of 9 effective factors in the customer experience, including dimensions of service pricing, quality of communication between the company and the customer, website and application, previous experience of receiving services, user support, receiving services immediately and personalized, providing services in other countries, the possibility of canceling the service and control the quality of service delivery.در سالهای اخیر، تعداد قابل توجهی از خریدهای عامه مردم بهطور فزایندهای تحت تأثیر محیطهای آنلاین قرار گرفته است و با فراگیر شدن این نوع از خریدها، رقابت شدیدی در میان فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات که از بستر اینترنت استفاده مینمایند ایجاد شده است.چرا که با بیشتر شدن تعداد خریداران و با توجه به سهولت در انتخاب در میان ارائه دهندگان مختلف خدمت برای خریداران،بسیار حائز اهمیت است که فروشندگان مهمترین عوامل موثر در خریدهای آنلاین را از دیدگاه خریداران شناسایی نموده و در جهت رفع ایرادات و مشکلات موجود بکوشند.در این پژوهش با استفاده از روش شبکه نگاری به بررسی و تبیین این عوامل با توجه به نظرات و تجربیات خرید مشتریان آنلاین خدمات سفر و گردشگری پرداخته شده است و وبسایت سفرهای علیبابا نیز به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شده. در روند انجام با بررسی نظرات مشتریان این شرکت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی 8ماهه ، 267 نظر مرتبط با موضوع انتخاب شده، و پس از انجام مراحل کدگذاری و انجام تحلیلها، مدلی شامل 9مقوله هسته (و 32 بعد تشکیل دهنده) تأثیرگذار بر تجربه خرید آنلاین خدمات سفر و گردشگری شناسایی و معرفی شد.9 مقوله هسته معرفی شده عبارتاند از نحوه قیمت گذاری خدمات،کیفیت ارتباط میان شرکت و مشتری،وبسایت و اپلیکیشن،تجربه قبلی از دریافت خدمات،پشتیبانی تلفنی،دریافت خدمات بصورت آنی و شخصی سازی شده،ارائه خدمات در خارج از کشور،امکان انصراف از دریافت خدمت و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321InvestigatingThe effect of Quality of Service on Purchase intention with the Mediatin word of mouth and with the role of Innovative empathy (Case Study: Tourists and Health Elites)بررسی تأثیر کیفیت خدمات در قصد خرید با میانجیگری بازاریابی دهانبهدهان و نقش تعدیلگر همدلی (مورد مطالعه: گردشگران و نخبگان سلامت)29531215404310.22034/jtd.2021.272903.2272FAمحمد فاریابیدانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانیونس جبارزادهاستادیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانوحیده ابراهیمی خراجودانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20210214Health tourism is a very sensitive industry. Considering the potential capacities that exist in the field of health tourism in Iran, it is still necessary to pay more attention to the main factors of the development of health tourism and to take steps in this direction with proper planning. Therefore, the purpose of this research is to use the framework of marketing strategy in order to investigate the important effects of service quality through the mediating role of word-of-mouth marketing and the moderator of customer understanding and recognition (empathy) in the purchase intention of health tourists. This research is of the type of applied research and, in terms of the research method, it is part of the descriptive-survey research. The statistical population of the research consists of tourists and health elites of East Azarbaijan province. In order to determine the sample size, Cochran's formula was used for the unknown population. In this formula, first a sample of 30 people from the statistical community was taken. According to the standard deviation of this sample, the minimum sample size was estimated to be 108 people. Sampling in this research was done using simple random method. The data collected by the questionnaire have been analyzed using the structural equation modeling method and PLS and SPSS software. The findings of the research showed that service quality does not have a positive and significant effect on purchase intention, and word-of-mouth marketing strengthens the relationship between service quality and purchase intention, and customer empathy and understanding moderates the relationship between service quality and purchase intentionگردشگری سلامت صنعتی بسیار حساس است. با توجه به ظرفیتهای بالقوهای که در حوزۀ گردشگری سلامت در ایران وجود دارد، هنوز هم نیاز است به عوامل اصلی توسعۀ گردشگری سلامت توجه بیشتری معطوف شود و با برنامهریزی مناسب گامهایی در این جهت برداشته شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر استفاده از چارچوب راهبرد بازاریابی بهمنظور بررسی تأثیرات مهم کیفیت خدمات از طریق نقش میانجی بازاریابی دهانبهدهان و تعدیلگر درک و شناخت (همدلی) مشتری در قصد خرید گردشگران سلامت است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و، از نظر شیوۀ پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را گردشگران و نخبگان سلامت استان آذربایجان شرقی تشکیل میدهند. بهمنظور تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران برای جامعۀ نامعلوم استفاده شد. در این فرمول، ابتدا از 30 نفر از جامعۀ آماری پیشنمونهگیری گرفته شد. با توجه به انحراف معیار این پیشنمونه، حداقل حجم نمونه 108 نفر برآورد شد. نمونهگیری در این تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده انجام شد. دادههای جمعآوریشده توسط پرسشنامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای PLS و SPSS تجزیهوتحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری در قصد خرید ندارد و بازاریابی دهانبهدهان رابطۀ بین کیفیت خدمات و قصد خرید را تقویت و همدلی و درک و شناخت مشتری رابطۀ بین کیفیت خدمات و قصد خرید را تعدیل میکند.انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-507511120220321Evaluation and prioritization of Iran's provinces from the perspective of avitourism in wetland destinationsارزیابی و رتبهبندی استانهای کشور برای گردشگری پرندگان در مقصدهای تالابی31333514805510.22034/jtd.2021.230102.2123FAسمیه کاظمی گوران آبادرییس اداره تحقیقات بازار/شرکت ارتباطات زیرساخت0000-0001-5100-7833محمدرضا رضوانیاستاد دانشگاه تهرانعلیرضا دربان آستانهاستادیاردانشگاه تهرانJournal Article20200904<span style="font-family: IRLotus;">Iran is not comparable to some countries in terms of the total number of endemic bird species, but Iran's ecosystem diversity, influenced by the three major biogeographical regions of the world (Palearctic, African and Oriental), can attract birdwatchers from different continents and countries in all seasons. . Most bird species in Iran are based on wetlands, and the development of avitourism in line with the goals of sustainable development can also be effective in protecting wetlands and generating income for the local community. The existence of 41 of the 42 types of wetlands identified in the Ramsar Convention, the existence of 105 important bird areas (IBAs) from 391 places in the Middle East and 555 different species in Iran indicate the development capacity of avitourism. The purpose of this study is to measure the tourism capacity of avitourism in the geographical area of Iran by extracting various factors influencing the selection of avitourism destination, scoring, evaluation and production of zoned maps.</span><br /><span style="font-family: IRLotus;">The weighting of the destination selection criteria has been done by SWARA method and ranking of destinations with TOPSIS technique. In terms of species importance, Golestan, Gilan, Mazandaran, Sistan va Baluchestan, Fars, Hormozgan and Khuzestan provinces, species diversity factor, Khuzestan, Hormozgan, Sistan va Baluchestan, Fars, Mazandaran, Golestan and Tehran, access to wetland habitats, West Azerbaijan and Hormozgan , The most important factor in accessing local bird guides, Tehran, Kurdistan, West Azerbaijan and Bushehr and in all factors influencing the choice of destination, West Azerbaijan and Hormozgan are the top rankings. </span>ایران به لحاظ تعداد کل گونهها و گونههای بومی با برخی کشورها قابل مقایسه نیست. لیکن تنوع بومگانی آن، که متأثر از سه منطقۀ زیست جغرافیایی کلان جهان (پالئارکتیک، آفریکن، اورینتال) است، در تمام فصول جاذبههایی را برای پرندهنگرانی از سراسر جهان فراهم میآورد. بیشترین گونهها را در ایران پرندگان متکی به تالابها تشکیل میدهند و با توسعۀ گردشگری پرندگان، همسو با اهداف توسعۀ پایدار، میتوان در حفاظت از تالابها و درآمدزایی برای جامعۀ محلی نیز مؤثر بود. در ایران، 41 نوع از 42 نوع تالاب مشخصشده در کنوانسیون رامسر، 105 زیستگاه مهم پرندگان از 391 زیستگاه خاورمیانه و 555 گونه پرنده یافت میشود که نشاندهندۀ ظرفیت توسعۀ این نوع گردشگری است. هدف از این پژوهش ظرفیتسنجی گردشگری پرندگان در محدودۀ جغرافیایی کشور ایران از راه شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مقصد گردشگری پرندگان و وزن دهی و رتبه بندی و تهیۀ نقشههای پهنهبندی است. وزندهی معیارهای انتخاب مقصد با روش سوآرا و رتبهبندی مقاصد با فن تاپسیس انجام شده است. در رتبهبندی براساس عامل اهمیت گونههای، استانهای گلستان، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و خوزستان، براساس عامل تنوع گونههای، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گلستان و تهران، براساس عامل دسترسی به زیستگاههای تالابی، آذربایجان غربی و هرمزگان، براساس عامل اهمیت دسترسی به راهنماهای محلی پرندهنگری، تهران، کردستان، آذربایجان غربی و بوشهر و مجموع عوامل مؤثر در انتخاب مقصد، آذربایجان غربی و هرمزگان بالاترین رتبه را داشتند.