انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522The Integrated marketing communications and Advanced Information Technology on the Value of the Brand for Tourism Tourismتحلیل اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند گردشگری سلامت11963591FAزینب هاشمی باغیکارشناس ارشد دانشگاه پیام نور کرج0000-0003-3591-0664یزدان شیرمحمدیاستادیار دانشگاه پیام نور ایران0000-0001-5838-7592نسترن شاهسونکارشناس ارشد دانشگاه پیام نورJournal Article20171113Health tourism can play an important role in tourism development. Considering the low cost of treatment in Iran compared to other countries and the presence of a large number of experienced and diverse medical professionals in this country, with accurate planning and marketing, many health tourists can be attracted to the Iran. In this research, the impact of integrated marketing and advanced information technology communication on brand equity (brand image, perceived brand and brand loyalty) in health tourism has been studied. The present research is applied research in terms of its purpose and in terms of research method, it is a descriptive survey. The statistical population of the study was tourists from Tehran Mehr Hospital. Statistical analyzes were performed using SPSS and Amos softwares, and the regression method was used to test the hypothesis path analysis. The Findings of this research show that integrated marketing communications have an impact on brand image and perceived quality, and advanced technology has a positive and significant impact on brand image, brand perceived quality, and brand loyalty. Brand image of the city, perceived quality of service and brand loyalty, promote the brand value of the city, and these factors have significant impact on attracting health tourists.گردشگری سلامت و توریسم درمانی یکی از حوزههایی است که میتواند نقشی به سزا در جهت توسعه گردشگری ایفا نماید. با توجه به هزینه پایین درمان در ایران نسبت به کشورهای دیگر و وجود تعداد زیاد متخصص مجرب و مختلف پزشکی در کشور در صورت برنامهریزی و بازاریابی دقیق میتوان گردشگران سلامت زیادی را به کشور جذب کرد. در این پژوهش به بررسی اثر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و فناوری اطلاعات پیشرفته بر ارزش ویژه برند(تصویر برند، کیفیت درک شده برند و وفاداری به برند) در گردشگری سلامت پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران بیمارستان مهر تهران میباشد. تحلیلهای آماری نیز با استفاده از نرمافزار اس، پی اس، اس و آموس انجام و در آزمون تحلیل مسیر فرضیهها نیز از روش رگرسیونی استفاده شده است. یافتهها پژوهش حاکی از آن است ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر تصویر برند و کیفیت درک شده اثرگذار میباشد و فناوری اطلاعات پیشرفته بر تصویر برند، کیفیت درک شده برند و وفاداری به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. تصویر برند شهر، کیفیت درک شده از خدمات و وفاداری به برند، سبب ارتقای ارزش ویژه برند شهر میشود که خود در جذب گردشگر سلامت تاثیر بسزایی دارد.https://www.itsairanj.ir/article_63591_b257b6949129939c8d548db954792d69.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522The Evaluation of Hospital Services Quality in Qom Province with the Approach of Medical Tourism Development by Combination of Fuzzy AHP and TODIM Methods.ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی در استان قم با رویکرد توسعه گردشگری پزشکی با ترکیب فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش تودیم204063592FAجلال رضائی نورگروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قممحمدرضا محبتیدپارتمان مهندسی صنایع،دانشکده فنی مهندسی،دانشگاه قم،قم،ایرانمحمدحسین معصومی کاشانیدپارتمان مهندسی صنایع،دانشکده فنی مهندسی،دانشگاه قم،قم،ایرانJournal Article20171212Medical tourism is one the most significant fields related to tourism, which is now considered by many developed and developing countries. Before planning on developing this industry, it is essential to identify its weaknesses and strengths. The current research is a cross-sectional and analytical-descriptive study, the aim of which is to assess the quality of services provided by 4 significant hospitals in Qom city to compare them together and identify their weaknesses and strengths. The importance of the criteria was determined by 18 experts (3 physicians, 5 tourism activists, 10 foreign students) and Fuzzy AHP method, and qualitative assessment of services was done by completing 100 questionnaires by patients. Then, the hospitals were ranked by TODIM method. Due to the results, some cases such the lack of new equipment, Imbalance in price and quality of residential centers near the hospital, etc. are weaknesses, and the others such price and quality of medical services, suitable performance in treatment, etc. are strengths.گردشگری پزشکی یکی از مهم ترین حوزه های مرتبط با گردشگری است که امروزه مورد توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. برای توسعه این صنعت پیش از هرگونه برنامه ریزی، ضروری است که نقاط ضعف و قوت در این حوزه شناسایی شوند. پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع مقطعی و تحلیلی- توصیفی میباشد که هدف آن ، ارزیابی کیفیت خدمات 4 بیمارستان مهم شهر قم به منظور مقایسه ی بیمارستان ها با یکدیگر و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ها می باشد. اهمیت 31 معیار این پژوهش با انجام مقایسات زوجی توسط 18 خبره (3پزشک، 5 فعال در حوزه گردشگری و 10 دانشجوی خارجی) و با روش AHP فازی مشخص گردید و ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستان ها با روش تودیم با تکمیل 100 پرسشنامه توسط بیماران انجام شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، از جمله نقاط ضعف اساسی این مراکز می توان به کمبود تجهیزات به روز ، عدم توازن در قیمت و کیفیت مراکز اقامتی نزدیک بیمارستانها و ... اشاره نمود و از جمله نقاط قوت این مراکز، قیمت و کیفیت خدمات درمانی و عملکرد مناسب و دقت در درمان شناسایی شد.https://www.itsairanj.ir/article_63592_b88e94021220c72c28c084a1bb76a515.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Prioritizing Organizational Performance Management Criteria for the Hotel Industry Based on Fuzzy Delphi Integrated Approach and Logarithmic Fuzzy Logic Programming (LFPP)اولویت بندی معیارهای مدیریت عملکرد سازمانی برای صنعت هتلداری براساس رویکرد تلفیقی دلفی فازی و برنامه ریزی ترجیحی فازی لگاریتمی(LFPP)416063593FAمهدی کروبیدانشگاه علامه طباطبایی تهران0000-0002-0699-5139فائزه السادات میرفخرالدینیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180121Each organization has missions and goals set up to achieve them, and it has responsibilities to ensure that the goals are achieved. One of these tasks is to put the organization in line with its goals and strategies. For this purpose, a functional management model is needed that includes criteria and components appropriate to the organization's requirements. Of course, different models for organizational performance management have been provided by the thinkers of this field, which organizations should use in accordance with their mission, structure and type of organization, so hotels are not excluded from this rule. And they should look for a model with the appropriate criteria for their particular characteristics. Regarding this issue, in the present study, by first reviewing articles, researches, books and various sources, criteria for managing organizational performance in the hotel industry were extracted in three general categories of propulsion, dimensions and performance results. Then, these criteria were given to the experts and through the Delphi fuzzy method and in four stages, 35 criteria were approved and finalized. In order to prioritize the criteria, the logistic-fuzzy preferential programming approach was used and all the criteria were weighed and prioritized.<br /> key wordsهر سازمانی ماموریت و هدفهایی دارد که برای دستیابی به آنها تاسیس شده است و وظایفی را بر عهده دارد تا رسیدن به اهداف را تضمین نماید. یکی از این وظایف اینست که عملکرد سازمان را در راستای اهداف و استراتژیهای آن قرار دهند. برای این منظور مدل مدیریت عملکردی که شامل معیارها و مولفه های متناسب با شرایط سازمان باشد، مورد نیاز است. البته مدلهای مختلف و متنوعی برای مدیریت عملکرد سازمانی از سوی اندیشمندان این حوزه ارائه گردیده است، که سازمانها باید متناسب با ماموریت، ساختار و نوع سازمان خود، از آن استفاده کنند، لذا هتلها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید به دنبال مدلی با معیارهای مناسب ویژگیهای خاص خود باشند. با توجه به این موضوع در پژوهش حاضر ابتدا با بررسی مقالات، پژوهشها، کتب و منابع گوناگون، معیارهایی برای مدیریت عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری در سه دسته بندی کلی پیشرانها، ابعاد و نتایج عملکرد، استخراج شدند. سپس این معیارها در اختیار خبرگان قرار گرفت و از طریق روش دلفی فازی و طی 4 مرحله، 35 معیار تایید و نهایی شد. در ادامه جهت الویت بندی معیارها از رویکرد برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی استفاده و همه معیارها وزندهی و الویتبندی شدند.https://www.itsairanj.ir/article_63593_76ab3c1308be52f74131cfd0ea4a3388.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522The effects of brand image, price, trust and value on online hotel booking intentions in Isfahan cityتاثیر تصویر برند، قیمت، اعتماد و ارزش بر قصد رزرو اینترنتی هتل ها (مورد مطالعه: هتل های شهر اصفهان)618363594FAسمیه خلیلیان گورتانیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانسعید دائی کریم زادهدانشیار گروه علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.Journal Article20170514This study aims to explore the impacts of brand image on price, trust, and value on online hotel booking intentions (case study: hotels in Isfahan). The study is a descriptive correlational research. The statistical population includes all domestic travelers to Isfahan with previous experience of booking hotels online. Sample size was determined according to the Cochran formula, yielding 384. Nonprobability convenience sampling was used. The standard questionnaires were used as the data collection instrument. Content validity was confirmed by experts. Furthermore, construct, convergent, and discriminant validity were established through factor analysis, Average Variance Extracted (AVE), and factor loadings. Also, both Cronbach’s alpha coefficient and composite reliability exceeded 0.7. Items were rated on a five-point Likert scale. The data were analyzed using the Smart PLS software package. The results indicate that brand image influences both perceived price and trust. Moreover, perceived price influences perceived value directly and buying intentions via the mediating impact of perceived value. Additionally, according to the results, impacts perceived value while having an indirect impact on buying intention. Finally, perceived value was found to impact buying.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تصویر برند، قیمت، اعتماد و ارزش بر قصد رزرو اینترنتی هتلها در شهر اصفهان به روش توصیفی- همبستگی پرداخت. جامعه آماری پژوهش را کلیه مسافرین داخلی شهر اصفهان که سابقه رزرو آنلاین هتل در این شهر را داشته اند، تشکیل داد که به منظور انتخاب حداکثر نمونه، تعداد آن ها نامحدود درنظر گرفته شد. طبق فرمول کوکران، تعداد نمونه 384 نفر تعیین و نمونه گیری در تابستان 95 به شیوه در دسترس انجام شد. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسشنامه های استاندارد با طیف پنج گزینه ای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامه ها با نظرات کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. همچنین روایی سازه، روایی همگرا و واگرا با استفاده از تحلیل عاملی و شاخص متوسط واریانس استخراج شده و بارهای عاملی متقابل تایید شد. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SmartPls صورت گرفت. یافته ها حاکی از آن است که تصویر برند بر قیمت ادراک شده و اعتماد تاثیرگذار است. از طرفی قیمت ادراک شده بر ارزش ادراک شده و به واسطه متغیر ارزش ادراک شده بر قصد خرید تاثیرگذار است. همچنین نتایج نشان داد اعتماد بر ارزش ادراک شده و از این طریق بر قصد خرید به صورت غیرمستقیم تاثیرگذار است و نهایتا ارزش ادراک شده بر قصد خرید تاثیر دارد.https://www.itsairanj.ir/article_63594_63134cd78a3f083f9031ed020fe4c883.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Investigating and Analyzing the Role and Effects of Tourism Development on Income Distribution in the Provinces of Iranبررسی و تحلیل نقش و اثرات توسعه ی گردشگری بر توزیع درآمد در استان های ایران8410063613FAآزاد خانزادیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه رازیعلی فلاختیدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازیزهرا حیرانیکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه رازیJournal Article20171215One of the most important economic policy goals in Iran is the fair and equitable income distribution among classes of people as well as different areas, and in this regard, the channels and many factors can be effective in the income distribution and its improvement. Based on available economic fundamentals, one of strategies to improve the distribution of income is tourism development. Therefore, in this study, there has been investigated the role and effects of tourism development on income distribution in the provinces of Iran during of period 2005-2015 using panel data method. Based on the results of this study, urbanization rate, human development index, increasing passengers and the increasing proportion of truism credit to provincial credit have a positive impact on income distribution. Also, studying the value added indicates that tourism development in the province provides evidence of Kuznets hypotheses confirmation.<br /> Keywords: Iran provinces, income distribution, Panel data, tourism developmentبررسی و تحلیل نقش و اثرات توسعهی گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای ایران<br /> یکی از مهمترین اهداف سیاستگذاران اقتصادی در کشور، توزیع مناسب و عادلانه درآمد در بین اقشار مردم و همچنین مناطق مختلف است و در این راستا، کانالها و عوامل بسیاری میتوانند بر توزیع درآمد و بهبود آن اثرگذار باشد. بر اساس مبانی اقتصادی موجود، یکی از راهکارهای بهبود در توزیع درآمد، توسعهی گردشگری است. بنابراین، در این مطالعه به بررسی و تحلیل نقش و اثرات توسعهی گردشگری بر توزیع درآمد در استانهای ایران و طی دوره زمانی 1394-1384 و با استفاده از روش دادههای تابلویی پرداختهشده است. بر اساس نتایج این مطالعه، نرخ شهرنشینی، درجه توسعهی انسانی، افزایش تعداد مسافران و افزایش نسبت اعتبارات گردشگری بهکل اعتبارات استانی، تأثیر مثبت بر توزیع درآمد دارند. همچنین بررسی ارزش افزوده بخشهای مرتبط با توسعه گردشگری در استانها، شواهدی از تأیید فرضیه کوزنتس را ارائه میدهند.<br /> کلید واژهها: استانهای ایران، توزیع درآمد، توسعه گردشگری، دادههای تابلوییhttps://www.itsairanj.ir/article_63613_f2a6869e53c7d919f51d0fa9a3c65f12.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Climate-Tourism Zoning in order to Develop Urban Tourism (Case Study: Kerman Province Cities)پهنه بندی اقلیم- گردشگری در راستای توسعۀ گردشگری شهری (مطالعۀ موردی: شهرهای استان کرمان)10111763614FAصادق کریمیاستادیار اقلیم شناسی و مدیر گروه جغرافیا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران۰۰۰۰-۰۰۰۲-۹۵۴۷-۷۱۷۲حسین غضنفرپوردانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمانامیر حسام پورکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.Journal Article20171117Tourism is a major sector of the global economy, and it is strongly influenced by climate. A pillar of the tourism development in each city is having favorable climatic condition and determining favorable climate of the times for travel on the city. This study aims to evaluate tourism Kerman comfortable climate and providing monthly calendar of tourism are done. To study the climate of comfort in Kerman first extracted seven figures on climate parameters required monthly synoptic stations in Kerman 16-years period (1378-1393) by using excel. And then the analysis, processing and preparation of databases is calculated TCI's value separately for months. Finally time-place distribution map of climate comfort was drawn by using IDW in the ArcGIS. The results of this study show that in Ordibehesht the highest priority Kerman tourism climate comfort features and is ideal descriptive then Mehr and Farvardin of the same features are described. The lowest priority for the month of Tir and then Mordad, Day and Khordad. According to the time and place conditions, the province has a feature that in both warm and cold conditions, part of the province has suitable climatic conditions, so that in the warm seasons the northern cities and in the cold seasons the southern cities have the ideal situation in the TCI (Tourism Climate Index).گردشگری بخش عمده ای از اقتصاد جهانی است که به شدّت تحت تأثیر آب و هوا قرار دارد. یکی از ارکان توسعۀ توریسم هر شهر، داشتن وضعیت اقلیمی مساعد و تعیین زمان های مساعد اقلیمی برای سفر به آن شهر است. این تحقیق با هدف پهنه بندی اقلیم - گردشگری شهری استان کرمان، ارائۀ تقویم زمانی ماهانۀ گردشگری، انجام شده است. به منظور بررسی شاخص اقلیم آسایش شهرهای استان کرمان ابتدا با استفاده از نرم افزار اِکسل آمار هفت پارامتر اقلیمی مورد نیاز به صورت ماهانه از 12 ایستگاه سینوپتیک استان کرمان در بازۀ زمانی 16ساله (1393-1378) استخراج شد و سپس مقادیر عددی TCI به تفکیک برای ماه های سال محاسبه گردید. در نهایت نقشۀ پراکندگی زمانی- مکانی آسایش اقلیمی شهرهای استان با استفاده از روش درون یابی (IDW)، در ArcGIS ترسیم شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که ماه اردیبهشت بالاترین اولویت اقلیم آسایش گردشگری استان کرمان با ویژگی توصیفی عالی را داراست و بعد از آن ماه های مهر و فروردین با همین ویژگی توصیفی قرار دارد. پایین ترین اولویت مربوط به ماه تیر و بعد از آن مرداد، دی و خرداد است؛ همچنین با توجه به شرایط زمانی و مکانی، این استان دارای این ویژگی است که در موسم گرم، شهرهای شمالی و در موسم سرد سال شهرهای جنوبی استان از نظر شاخص اقلیم گردشگری وضع مطلوبی را دارا هستند.https://www.itsairanj.ir/article_63614_e5f2d1fba611f2cf3ef17f06bcc56e2b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Analyze and evaluate the Environment effects of tourism projects in the Safaieh of Khoy cityتحلیل و ارزیابی اثرات بالقوه زیست محیطی اجرای طرح گردشگری در بخش صفائیه شهرستان خوی11813463615FAصیاد اصغریمحقق اردبیلیعلی اکبر تقی لوارومیه، دانشگاه ارومیه، گروه جغرافیاصالح اصغری سراسکانرودتبریز، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20170725. The purpose of this research is to assess possible environmental impacts in order to plan for the organization of tourism areas in Safaei Khoy area. This is accomplished by balancing the element of man, space and activity, if the three elements are balanced and coordinated in planning, then the velocities of the changes and the reduction of negative effects in both the construction phase and the In the phase of exploitation, tourism projects will increase. This is a way to increase awareness of environmental values and can be used as a means of financing the natural areas and increasing their economic importance. To assess the impacts of the tourism project in the study area, three macro criteria (environmental, economic, social and cultural) were defined that identified for each of them the criteria that reflect the effects of tourism development. In the next stage, a questionnaire was developed for assessing the effects and was completed by 32 academic and executive experts. The information analysis model is a modified Leopold model based on the region's conditions. The results of the research showed that if the projects of the tourism project in Safaeieh region were implemented, the emphasis was on providing improvement projects in which the project had destructive consequences but had no significant negative effects.هدف از انجام این تحقیق ارزیابی اثرات زیست محیطی محتمل به منظور برنامه ریزی برای سامان دادن به پهنه های گردشگری در منطقه صفائیه خوی است، انجام این امر با ایجاد تعادل بین عنصر انسان، فضا و فعالیت صورت گرفته است، اگر عناصر سه گانه مزبور به طور متعادل و هماهنگ در برنامه ریزی با یکدیگر تلفیق گردند، در آن صورت سرعت تحولات و کاهش اثرات منفی هم در فاز ساختمانی و هم در فاز بهره برداری پروژه های گردشگری افزایش خواهد یافت. این شیوه راهی است جهت افزایش آگاهی از ارزش های محیطی و می تواند به عنوان ابزاری جهت حمایت مالی از نواحی طبیعی و افزایش اهمیت اقتصادی آنها بکار گرفته شود. برای ارزیابی اثرات پروژه گردشگری منطقه مورد مطالعه سه معیار کلان(زیست محیطی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) تعریف گردید که برای هر یک از آنها زیر معیارهایی که آثار توسعه گردشگری را نشان دهد، مشخص شدند. در مرحله بعد پرسشنامه ای برای سنجش اثرات تهیه شده و توسط 32 نفر از کارشناسان دانشگاهی و اجرایی تکمیل گردید. مدل تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدل تعدیل شده لئوپولد بر مبنای شرایط منطقه می باشد. نتیجه تحقیق نشان داد که در صورت اجرای پروژه های طرح گردشگری در منطقه صفائیه، تاکید بر ارائه طرحهای بهسازی است که در این حالت پروژه دارای پیامدهای مخرب بوده ولی اثرات منفی شدید ندارد.https://www.itsairanj.ir/article_63615_efc63afe6a2e74dd328ef2613ec1dc2d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Investigating the Factors affecting the Incentives of event tourists in Choosing tourism destinations and Its effect on tourists' loyalty (Case study: Qamsar and Niasar Rose Festival)بررسی عوامل اثرگذار بر انگیزه گردشگران رویداد در انتخاب مقصد گردشگری و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی: جشنواره گل و گلاب قمصر و نیاسر)13515563616FAمحسن شاطریانعضو هیات علمی گروه جغرافیا و اکوتوریسم دانشگاه کاشانصدیقه کیانی سلمیعضو هیات علمی گروه جغرافیا و اکوتوریسم دانشگاه کاشانفاطمه شیخ زادهکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170918in addition to Today, recognizing tourism attractions for the tourism development in each region, recognizing the tourists characteristics is also necessary. An influential feature is the tourists motivation to travel to specific areas. Events that occur in a tourism destination, including cultural-artistic festivals, sporting events and ritual festivals are one of the important factors for attracting tourists.The Cultural and Ritual Festival of Rose held in the mountain regions of Kashan in the spring annualy And attracts thounds of tourist. In this research, effective indicators have been identified in the motivations of tourists , tourists' loyalty and comparison of the mentioned indices in Qamsar and Niasar. The method was descriptive-analytical and surveying, the data were collected by questionaire and were modelling and analyzed by Spss & Amos software. The results indicated that the six investigated variables showed semantic relationship by the tourists' motivation highly, which are respectively: Shopping; new experience and cultural festival; social and enjoyment; enjoying the nature of the area and relax. Also, the tourists motivation with their loyalty showed a good meaning with a regression weight of 0.65. The results of the T test between two independent samples showed that the indices of enjoying the nature of the area, the new experience and the loyalty of tourists has a higher mean in the Qamsar city.رویدادهایی مانند جشنواره های فرهنگی – هنری، رویداد های ورزشی و جشنواره های آیینی از عوامل مهم جذب گردشگر به شمار می روند. هر ساله در فصل بهار در مناطق کوهپایه ای و کوهستانی شهرستان کاشان جشنواره فرهنگی و آیینی گل و گلاب برگزار می گردد که هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می کند. هدف پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر انگیزه گردشگران بازدیدکننده از رویداد گلابگیری در دو منطقه قمصر و نیاسر است. در ادامه اثر آن بر وفاداری گردشگران و تمایل به بازدید مجدد از جشنواره مورد سنجش قرار گرفته است. روش بررسی توصیفی- تحلیلی است و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای با 34 سوال عمومی و تخصصی است که روایی آن به روش صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss و Amos مدل سازی و تحلیل شده است. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری گویای این واقعیت است که انگیزه خرید عرقیات گیاهی سالم و سنتی مرغوب تولید شده در این منطقه با شهرت ملی و جهانی خود بیشترین انگیزه کششی را با وزن رگرسیونی 98/0برای گردشگران داشته اند. پس از آن جشنواره گل و گلاب به عنوان رویدادی فرهنگی، جایگاه دوم انگیزه کششی برای حضور گردشگران در این منطقه با بار عاملی 96/0 را به خود اختصاص داده است. همچنین اثر گذاری انگیزه گردشگران بر وفاداری آنان نسبت به مقصد گردشگری با وزن رگرسیونی 65/0 و سطح معناداری کمتر از 05/0 مورد تأیید قرار می گیردhttps://www.itsairanj.ir/article_63616_994d7064f596fdec649a3ee320d5604c.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522Identifying the Effective thrusters on the Future of Tourism Status of Kerman City with Futuristic Approach.شناسایی پیشران های موثر بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آینده پژوهی15617863617FAاسماعیل علی اکبریگروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه پیام نور تهران،ایران.احمد پوراحمدهیأت علمی گروه جغرافیای انسانی دانشگاه تهرانلیلا جلال آبادیگروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نورJournal Article20180123The present study, with a futuristic approach identifies the most important affecting factors and the extent and way of influencing these factors on each other and on the future status of sustainable tourism in Kerman. This research is based on new futurist methods which is carried out using a combanition of quantitative and qualitative modeld. Due to the nature of this research, structural analysis, MIC MAC and Delphi have been used. In this regard, after holding initial discussions with fifteen elite and tourism experts of Kerman as the statistical population of the study, 50variables were identified in the form of four general dimensions as initial variables. In the following, the initial variables were defined in the framework of the cross effects matrix in the MICMAC foresight software. The results show that what can be understood from the state of the dispersion page of the variables indicates the system instability, with most of the variables dispersed around the diagonal axis of the screen. Finally, due to the high direct and indirect impact, ten major factors are influential as key factors in the future of sustainable tourism development in Kerman. Among factors, the most influential factor in the development of sustainable tourism in Kerman is competitiveness, and the removal of travel barriers, the expansion of tourismrelated spaces, environmental degradation as a result of the over-construction of second homes, and participation and solidarity at a later stage is important.پژوهش حاضر، با رویکرد آیندهپژوهی به شناسایی مهمترین عوامل مؤثر و بررسی میزان و چگونگی تأثیرگذاری این عوامل بر یکدیگر و بر وضعیت آینده گردشگری پایدار شهر کرمان می پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش ترکیبی از روش های اسنادی و پیمایشی و از نظر ماهیت بر اساس روش های جدید علم آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با به کارگیری ترکیبی از مدل های کمی و کیفی انجام گرفته است. با توجه به ماهیت این پژوهش، از روش تحلیل ساختاری، MIC MAC و دلفی بهره گرفته شده است. در این راستا پس از برگزاری جلسات اولیه بحث با پانزده نفر از نخبگان و متخصصان گردشگری کرمان به عنوان جامعه آماری تحقیق ، تعداد 50 متغیر در قالب 4 بعد کلی به عنوان متغیرهای اولیه شناسایی شدند. در ادامه، متغیرهای اولیه در چارچوب ماتریس اثرات متقاطع در نرم افزار آینده نگار میک مک تعریف شدند. نتایج نشان می دهد آنچه از وضعیت صفحه پراکندگی متغیرها میتوان فهمید حاکی از ناپایداری سیستم می باشد که بیشتر متغیرها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده هستند. و در نهایت 10 عامل اصلی با توجه به امتیاز بالای تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم به عنوان عوامل کلیدی در آینده توسعه گردشگری پایدار شهر کرمان تأثیرگذار هستند.که از بین این عوامل، تأثیرگذارترین عوامل کلیدی در توسعه گردشگری پایدار شهر کرمان،رقابتپذیری است و حذف موانع سفر،گسترش فضاهای ساخته شده مرتبط با گردشگری،ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻣﺤﻴﻂ در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز ﺑﻴﺶ از ﺣﺪ ﺧﺎﻧﻪهای دوم و مشارکت و همبستگی در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.https://www.itsairanj.ir/article_63617_b5d550eafd6d79ef3ecb1265c317b6b6.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50757120180522An assessment of hotel employees’ ethnocultural skills with customers:
The case of Parsian hotels groupبررسی مهارتهای همدلی قومی-فرهنگی کارکنان هتلها با مشتریان، مورد مطالعه: گروه هتلهای پارسیان17919463577FAمحمدحسین ایمانی خوشخودانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ0000-0001-6643-1012محمد علی شفیعیگروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگتیمور مرجانیاستادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ0000-0002-2348-2038Journal Article20180225The current research comprises two main purposes. First, to measure ethnocultural empathic skills of front-line employees of Parsian hotel groups in order to improve likely relevant weaknesses. Second, to verify interrelationships between ethnocultural empathic skills, job satisfaction, and organizational citizenship behavior variables. To this end, empathic skills were measured through ethnocultural empathic scale and its four dimensions (Wang et al., 2003). Methodologically this study in terms of the goal, nature of data analysis, and method of data analysis is an applied research, descriptive, and quantitative, respectively. The data were gathered through two different self-reported questionnaires distributed among two different statistical populations of hotel employees (for empathy and satisfaction variables: 162 samples) and their colleagues/ supervisors (for organizational citizenship behavior variable: 176 samples). Reliability and validity of the research were confirmed through interview with experts, structural equation modeling, and Cronbach’s alpha. The findings of structural equation modeling indicate that employees’ empathic skills have no significant impact on citizenship behavior. Furthermore, job satisfaction exerts a strong influence on empathic skills with a coefficient of 0.343.پژوهش حاضر شامل دو هدف اصلی است. اولاً، سنجش مهارتهای همدلی قومی-فرهنگی کارکنان صف پنج هتل از گروه هتلهای پارسیان بهمنظور بهبود نقاط ضعف احتمالی. دوماً، بررسی و آزمون روابط میان متغیرهای مهارتهای همدلی قومی-فرهنگی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان صف هتلهای فوق. در این راستا، مهارتهای همدلی از طریق شاخص همدلی قومی-فرهنگی وانگ و همکاران (2003) و چهار بعد آن مورد سنجش قرار گرفت. روششناسی پژوهش حاضر به-لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت تحلیل داده ها، توصیفی و به لحاظ روشهای تحلیل دادهها، کمی است. دادههای این پژوهش از دو جامعه آماری کارکنان هتلها (برای متغیر همدلی و رضایت: 162 نمونه) و همکاران کارکنان (برای متغیر رفتار شهروندی: 176 نمونه) از طریق دو پرسشنامه متفاوت گردآوری شد. روایی و پایایی این پرسشنامه از طریق مصاحبه با کارشناسان، فرایند مدلسازی معادلات ساختاری و آماره کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مهارتهای همدلی کارکنان تاثیری در رفتار شهروندی آنها ندارد. از سوی دیگر، رضایت شغلی کارکنان با ضریب قوی 613/0 نقش مهم تاثیرگذاری بر رفتار شهروندی کارکنان دارد. علاوه بر این، رضایت شغلی دارای تاثیر قوی معنادار با ضریب 343/0 بر مهارتهای همدلی کارکنان است.https://www.itsairanj.ir/article_63577_6b175e97cdb7c49e5d5f37995957d54f.pdf