انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Designing Strategic Entrepreneurship Model in Tourism Industryطراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در صنعت گردشگری11611090110.22034/jtd.2019.201271.1823FAیزدان شیرمحمدیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران؛0000-0001-5838-7592محمد امین معاونیکارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانیJournal Article20190912The purpose of this study was to design a strategic entrepreneurial model in the tourism industry with an exploratory mixed approach in the companies providing tourism services in the center, east and south of the country (Tehran, Mashhad and Shiraz). This research is applied-developmental in terms of nature, exploratory and mixed-heuristic in terms of data collection. In the qualitative part of the study, the research team consisted of 30 experts, including academic experts and managers of tourism service companies, selected by non-random method. The statistical population in the quantitative section consisted of 263 companies providing tourism services in the center, east and south of the country with 3, 5 and 163 sample size was estimated by stratified random sampling. In the qualitative section, the data collected was analyzed using Nvivo version 8 software and formulated in the conceptual data model of the Foundation. In the model test, the research hypotheses were first formulated and then analyzed by path analysis using SPSS software version 25 and Smart-PLS version 3.2. The results of the quantitative phase showed that causal conditions affecting strategic entrepreneurship include social aspect, destination environment, and entrepreneurship growth and destination development. Intervening conditions include communication, predictability and new investment, and contextual conditions include resource gathering, human capital and productivity. The strategies outlined include cultural-social growth, the impact of incentives, and systemic engagement to improve performance, integration, and maximize the use of experiences as strategic entrepreneurial outcomes.هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کارآفرینانه استراتژیک در صنعت گردشگری با رویکرد آمیخته اکتشافی در شرکتهای ارائهدهنده خدمات گردشگری مرکز، شرق و جنوب کشور (شهرهای تهران، مشهد و شیراز) است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی-توسعه ای، ازنظر ماهیت، اکتشافی و ازنظر روش گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شرکتهای ارائهدهنده خدمات گردشگری، به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و روش گلوله برفی به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل 263 شرکت ارائهدهنده خدمات گردشگری مرکز، شرق و جنوب کشور با رتبههای 3 و 5 و 163 حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برآورد شد. در بخش کیفی، اطلاعات گردآوریشده با استفاده از نرمافزار Nvivo نسخه 8 تحلیل و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد. در آزمون مدل، ابتدا فرضیههای پژوهش تدوینشده و سپس با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 صورت مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج مرحله کمّی نشان داد، شرایط علی اثرگذار بر کارآفرینانه استراتژیک شامل جنبه اجتماعی، محیط مقصد، رشد کارآفرینی و توسعه مقصد است. شرایط مداخلهگر شامل برقراری ارتباط، امکان پیشبینی و سرمایهگذاری جدید، و شرایط زمینهای نیز شامل جمعآوری منابع، سرمایه انسانی و بهرهوری است. همچنین راهبردهای ارائهشده شامل رشد فرهنگی-اجتماعی، تأثیر مشوقها و تعامل سیستمی برای بهبود عملکرد، یکپارچگی و حداکثر استفاده از تجربیات بهعنوان پیامدهای کارآفرینانه استراتژیک شناخته میشود.https://www.itsairanj.ir/article_110901_67a8dbc094de6c2d77e78f9d607eae4b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922The Impact of E- Readiness on E-Tourism (Case Study: The Administration of the Cultural Heritage Department of Tourism and Handicrafts of East Azerbaijan Province)ارزیابی تأثیر آمادگی الکترونیکی در گردشگری الکترونیکی؛ نمونة موردی: ادارة کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی173011036910.22034/jtd.2019.133158.1421FAابوالفضل قنبریدانشیار گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS دانشگاه تبریز، ایران؛محسن آقایاری هیراستادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه تبریز، ایران؛لاله زیدیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری دانشگاه تبریز، ایران؛Journal Article20180523Tourism is a great economic, social, environmental, political and ideological power. Countries in this field have succeeded that using the information and communication technology in this industry and finding new ways to effectively use the capabilities of this sector. The purpose of the present study was to investigate the e-readiness of the Directorate General of Cultural Heritage of Tourism and Handicrafts in Iran’s East Azerbaijan Province in order to develop E-tourism. For the purpose of collecting the required data, an e-readiness Likert Spectrum questionnaire with 20 questions was distributed to 50 people and using the PLS-SEM and using the two SPSS 23 and SmartPLS 3 software, the effects of extracted variables on each other were studied. <br />Although the results indicated low e-readiness of the Office of the Cultural Heritage of the province, the positive relationship of all three indicators of infrastructure preparedness with a coefficient of 0.245, organizational readiness with a coefficient of 0.377, and service and system readiness with a coefficient of 0.257 The development of electronic tourism in the East Azerbaijan province was confirmed.هدف پژوهش حاضر، بررسی آمادگی الکترونیکی ادارهی کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در جهت توسعهی گردشگری الکترونیک در استان میباشد. پس از مطالعهی ادبیات داخلی و خارجی به منظور جمعآوری دادههای موردنیاز پرسشنامهی سنجش آمادگی الکترونیکی با 20 سؤال به تعداد 60 نفر توزیع شد که از آن تعداد 50 عدد بازگشت داده شد. در پژوهش حاضر برای آزمون فرضیات و مدل مفهومی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی یا مدل معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (PLS) استفاده شد و با استفاده از دو نرمافزار SPSS 23 و SmartPLS 3 اثر متغیرهای استخراج شده بر یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفت. هر چند نتایج نشان دهندهی آمادگی الکترونیکی پایین اداره کل میراث فرهنگی استان بود در عین حال ارتباط مثبت هر سه شاخص آمادگی زیرساختی با ضریب 245/0، آمادگی سازمانی با ضریب 377/0 و آمادگی خدماتی و سیستمی با ضریب 257/0 با توسعهی گردشگری الکترونیکی در استان آذربایجانشرقی تائید گردید.https://www.itsairanj.ir/article_110369_5bd81fbd3962cc945ea58abfdff4d504.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Investigating the effect of gamification on customer behavioral Consequences with the mediating role of customer satisfaction and brand love (Case Study: Online travel agencies Customers)بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر پیامدهای رفتاری مشتریان با نقش میانجی رضایت مشتری و عشق به برند (مورد مطالعه: مشتریان آنلاین آژانسهای گردشگری)314612075510.22034/jtd.2019.174122.1665FAمحمد معصومدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛سلمان رفتاریکارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور؛Journal Article20190306The purpose of this study is investigating the effect of gamification on customer behavioral consequences. This paper is an applied research that in term of data collection is descriptive – survey. Target population of this study is all travel agencies customers who shop online, that using simple random sampling method, 73 members of target population were surveyed. In this research, two methods of library and field methods (a standard questionnaire consisting of 36 items) have been used for data collection. Also in order to investigate the relationship between variables and data analysis, the partial least squares method (pls) and smart-pls software have been used. The results showed that gamification has an effect on hedonic and utilitarian values and hedonic and utilitarian values have an effect on customer satisfaction. The other results indicated that customer satisfaction has an effect on brand love and brand love has an effect on customer behavioral consequences, including brand loyalty, positive word of mouth, and resistance to negative information. The travel agency managers can improve their organizational performance by utilizing the results of this research and recognizing the factors affecting on positive behavioral consequences of customers and strengthening them.هدف از این تحقیق بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر پیامدهای رفتاری مشتریان بوده است. این پژوهش از حیث نوع پژوهش، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع توصیفی_پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان آژانسهای گردشگری هستند که به صورت آنلاین اقدام به خرید میکنند؛ که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 73 نفر از اعضای جامعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه استاندارد متشکل از 36 سؤال) استفاده شده است. جهت بررسی رابطه بین متغیرها و تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی آل اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که گیمیفیکیشن بر ارزشهای لذت جویانه و سودآور تأثیر داشته و ارزشهای لذت جویانه و سودآور نیز بر رضایت مشتری تأثیر دارد. دیگر نتایج تحقیق حاکی از آن بوده است که رضایت مشتری بر عشق به برند و عشق به برند بر پیامدهای رفتاری مشتریان شامل وفاداری به برند، تبلیغات شفاهی مثبت و مقاومت در برابر اطلاعات منفی تأثیر دارد. مدیران آژانسهای گردشگری میتوانند با بهره گیری از نتایج این پژوهش و شناخت عوامل مؤثر بر پیامدهای رفتاری مثبت مشتریان و تقویت آنها، عملکرد سازمان خود را بهبود بخشند.https://www.itsairanj.ir/article_120755_49b12b090893a8af054953b1209b5d38.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Comparative study of the process of tourism destination image changes before and after traveling
Case Study: Tabriz metropolis imageمطالعۀ تطبیقی فرایند تغییرات تصویر پیش و پس از مسافرت موردمطالعه: تصویر کلانشهر تبریز476012075710.22034/jtd.2019.165139.1605FAرحیم حیدری چیانهعضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریزمهدی احمدیانگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریزJournal Article20181231The tourism destination image is one of the most important and debatable topics in marketing research in the tourism industry.Because, it influences both the choice of travel destination and the future behavior of tourists.Despite the importance of this concept in the development of the tourism industry, the subject of the image in studies of Iranian tourism has not received notable attention.Therefore, the purpose of this study was to evaluate the tourist images from Tabriz metropolitan before and after their trip.The research was conducted by descriptive-analytical and survey methods. In this regard, a well-defined questionnaire was used to collect the data.The study analysis has been done by using descriptive statistics analysis, one-sample t-test, paired t-test and Pearson correlation coefficient method(s).The results of this study showed that visiting of Tabriz city caused a significant positive change in the tourist image.There is also a significant positive correlation between tourists' image with their willingness to re-travel to this city.Recreation, leisure activities, and visiting of tourist attractions were the most effective motivations for traveling and choosing of Tabriz as a travel destination.The important point in conjunction with the ways of getting information of the tourist’s destination is that the significant development of social Medias operate as new forms of word of mouth advertising alongside its traditional form (friends and acquaintances) in producing the tourist's previous cognition and images prior to their trips to the our case study.The results of the present study would be beneficial for image management and tourism development activities of Tabriz metropolitan.تصویر مقصد گردشگری یکی از مهم ترین موضوعات قابل بحث در تحقیقات بازاریابی صنعت گردشگری است. زیرا هم بر انتخاب مقصد سفر و هم بر رفتارهای آتی گردشگران تأثیر می گذارد. با وجود اهمیت این مفهوم در توسعه صنعت گردشگری، موضوع تصویر در مطالعات مربوط به گردشگری ایران، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی و ارزیابی کم و کیف تصویر قبل و بعد از سفرگردشگران از کلانشهر تبریز انجام پذیرفته است. روش مطالعه توصیفی- تحلیلی، پیمایشی است. داده های تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از روش های تحلیل آمار توصیفی، آزمون های تی تک نمونه، تی زوجی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بازدید از کلانشهر تبریز موجب ایجاد تغییر مثبت معناداری در تصویر گردشگران از این شهر شده است. همچنین همبستگی مثبت معناداری نیز بین تصویر گردشگران و وفاداری آنان به این شهر وجود دارد. تفریح و گذران اوقات فراغت و بازدید از جاذبه های گردشگری اصلی ترین انگیزه های موثر در انجام سفر و انتخاب تبریز به عنوان مقصد مسافرت میباشد. نکته حایز اهمیت در رابطه با منابع کسب اطلاع گردشگران از مقصد، توسعۀ چشم گیر نقش شبکه های اجتماعی به عنوان شکل نوین تبلیغات دهان به دهان در کنار شکل سنتی آن (دوستان و آشنایان) در ایجاد شناخت و تصویر قبل از سفر به این شهر می باشد. نتایج این مطالعه می تواند برای مدیریت تصویر و توسعه گردشگری کلانشهر تبریز مفید باشد.https://www.itsairanj.ir/article_120757_220f2f8d545ec773390931491c6c5e49.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Effects of Livability of Street on Urban Tourism Sustainability: The Case Study of Valiasr Street,Tehranتأثیرات زیستپذیری خیابان در پایداری گردشگری شهری مطالعۀ موردی خیابان ولیعصر617312076010.22034/jtd.2019.193781.1780FAمحمدرضا اکبریدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران؛مظفر صرافیدانشیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی؛محمدتقی رضویاناستاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی؛محمدحسن طالبیاندانشیار معماری گرایش میراث فرهنگی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛Journal Article20190711Over the last decades, tourism has been proposed as a key factor to pass some of the challenges like e.g., fighting poverty, and as a tool to reach sustainability. Meanwhile, many countries seek to make a contribution in tourism revenues by representing their cities in a very competitive market. Therefore, the livability enhancement of cities, especially their main streets as the space for the occurrence of tourism activities, interactions, and communicative actions to one of the vital aspects of the cities sustainability has received lots of attention. Accordingly, the current research aims to measure the effects of Valiasr street livability on tourism sustainability using quantitative method and structural equation modeling. The statistical population consists of experts in the area of tourism and urban planning, and the statistical sample was selected using snowball sampling method. The obtained results show with 95% of confidence interval that the livability of Valiasr street has a significant positive effect on the sustainable urban tourism development. Additionally, based on beta coefficients, it was found that the environmental and physical components have the greatest influence on the sustainable urban tourism development. Such findings provide politicians and planners of the urban tourism area with new attitudes, indicating that the livability enhancement of the city's streets is the integral part of success in the sustainable tourism arena.طی چند دهه گذشته، گردشگری بهعنوان عاملی کلیدی برای گذار از برخی از چالشهای شهری همچون مبارزه با فقر، توزیع ثروت، عدالت اجتماعی و اقتصادی و ابزاری برای نیل به پایداری مطرح شده و در این بین بسیاری از کشورها برآنند تا با بازنمایی شهرهای خود و ارائه آن در بازاری بسیار رقابتی، بتوانند سهمی در درآمدهای گردشگری داشته باشند. در این بین ارتقای زیست پذیری شهرها و بویژه خیابانهای اصلی آن، بهعنوان فضای اتفاق فعالیتهای گردشگری، تعاملات و کنشهای ارتباطی، به عنوان یکی از جنبههای حیاتی پایداری شهرها، مورد توجه واقع شده است. در این راستا، پژوهش حاضر با روش کمی و مدل سازی معادلات ساختاری بر آن است که اثرات زیست پذیری خیابان ولیعصر را بر گردشگری پایدار بسنجد. جامعهی آماری را متخصصان حوزه گردشگری، برنامه ریزی شهری، عابران و ساکنان تشکیل داده و روش نمونهگیری گلوله-برفی بوده است. یافتههای تحقیق با 95 درصد اطمینان نشان میدهد که زیستپذیری خیابان ولیعصر بر توسعه گردشگری پایدار شهری تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بر اساس ضرایب بتا مشخص گردید که به ترتیب مولفه محیط زیست و کالبدی بیشترین تاثیر را بر توسعه گردشگری پایدار شهری دارند. چنین یافتههایی بینشهای نوینی را پیش روی سیاستمداران و برنامهریزان حوزه گردشگری شهری قرار میدهد و بیانگر آن است که ارتقای زیستپذیری خیابانهای شهر جزء لاینفک موفقیت در عرصه گردشگری پایدار است.https://www.itsairanj.ir/article_120760_2d4e52475be525374605a8b764f439e6.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Presentation of Strategic Management Model of Urban Heritage Tourism (Case Study: Tehran Metropolis)ارائه الگوی مدیریت راهبردی فضایی گردشگری میراث شهری (مطالعه موردی: کلانشهر تهران)739011286910.22034/jtd.2020.213222.1919FAحمید قربانیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگعبدالرضا رکن الدین افتخاریاستاد دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا و سنجش از راه دور، دانشگاه تربیت مدرسسید سعید هاشمیدانشیار دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگشمس السادات زاهدیاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20191225Heritage tourism literature in recent times has shown the increasing interest and interest of individuals and groups in this type of tourism. In recent decades, we have seen the development of the concept of heritage tourism by international and national organizations. Tehran as the capital of Iran has significant potentials in the field of heritage tourism which due to lack of proper management has not been able to take advantage of this potential and capacity. The purpose of this paper is to present an appropriate model of strategic management of spatial tourism of Tehran urban heritage. The method of this research is descriptive-analytical and based on survey data. To achieve the purpose of the study, one sample t-test, Friedman test, confirmatory factor analysis were used. The results show that there is a significant difference between tourism spatial strategic management indicators from the perspective of tourists. The results also show that empowerment index has the highest role in strategic management of heritage tourism, after which public policy and market have the highest average rank. The lowest average is also about product and social acceptance. Among the three studied areas, 20 are more favorable for tourists and 6 and 12 are less favorable in terms of heritage sustainable development indicators, respectively. The difference between local people and tourism is also evident. As explained in the previous section, Region 20 is less favorable to locals than Districts 6 and 12, but tourists disagree.ادبیات حوزهی گردشگری میراثی، در دورههای اخیر حکایت از توجه و علاقه ی فزاینده ی افراد و گروهها به این نوع از گردشگری دارد. به نحوی که در دهههای اخیر شاهد بسط مفهوم گردشگری میراثی توسط سازمانهای بینالمللی و ملی در این راستا بودهایم. شهر تهران نیز به عنوان پایتخت کشور ایران دارای پتانسیل های قابل توجه در زمینه گردشگری میراثی بوده که به علت عدم مدیریت مناسب نتوانسته از این پتانسیل و ظرفیت بهره مناسبی ببرد. هدف این مقاله ارائه الگوی مناسب مدیریت راهبردی فضایی گردشگری میراث شهری تهران می باشد. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر داده های پیمایشی میباشد. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از آزمون های آماری تی تک نمونهای، آزمون فریدمن، تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد تفاوت معنادار بین شاخصهای مدیریت راهبردی فضایی گردشگری میراثی از دیدگاه گردشگران وجود دارد. همچنین طبق نتایج شاخص توانمندسازی بالاترین نقش را در مدیریت راهبردی گردشگری میراثی داشته و پس از آن سیاست عمومی و بازار بیشترین رتبه میانگین را دارا می باشند. کمترین میانگین نیز مربوط به محصول و پذیرش اجتماعی میباشد. در بین سه منطقه مورد مطالعه از دیدگاه گردشگران منطقه 20 شرایط مناسب تری داشته و منطقه 6 و 12 به ترتیب شرایط نامناسبتری از لحاظ شاخصهای توسعه پایدار گردشگری میراثی دارا میباشند. تفاوت بین مردم محلی و گردشگری در این زمینه نیز مشهود است. همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد که منطقه 20 از لحاظ مردم محلی شرایط نامناسب تری نسبت به مناطق 6 و 12 است.https://www.itsairanj.ir/article_112869_0be90f90801daf344dcea09ec4cb23f4.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Identification of Service Quality Gaps in Medical Tourism with Fuzzy Approach (Case Study: Ardabil City)شناسایی شکافهای کیفیت خدمات گردشگری پزشکی با رویکرد فازی (مطالعه موردی: شهر اردبیل)9110612084410.22034/jtd.2019.172090.1656FAباقر عسگرنژاد نوریاستادیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-3075-9889ولی نعمتیدانشجوی دکتری مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانسمیه صائب نیاکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نوین، اردبیل، ایرانزهرا عبدالرحیمیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20190214The service quality has an important role in attracting tourists, including medical tourists. Accordingly, the aim of this study is to identify the quality gaps in medical tourism service with fuzzy approach in Ardabil city. For this purpose, three gaps including 1- The gap between the perceptions of the managers of the treatment centers about patient expectations and patient expectations; 2. The gap between the perceptions of the managers of the treatment centers about patients' expectations and the actual characteristics of the service quality; and 3. The gap between patient expectations and patient perceptions have been examined. The population includes all Azarbaijan tourists entering the city of Ardabil and all doctors and specialists, dentists, pharmacists and medical science related specialists in the city of Ardabil. Using the Cochran formula, the sample size was 384 Azarbaijan patients and 100 employees of the treatment centers. In order to measure the research variables, the standard questionnaire of Padma et al. (2009) was used and its validity and reliability were evaluated respectively by content method and Cronbach's alpha coefficient. The quality gaps in medical tourism services were evaluated based on fuzzy method. The results showed that there is a gap between the perceptions of managers of health centers and patients' expectations. There was also a gap between the perceptions of managers of health centers about patients' expectations and the actual characteristics of the service quality. Finally, the results indicate a gap between patient expectations and patient perceptions. Therefore, all three research hypotheses were approved.کیفیت خدمات اهمیت به سزایی در زمینه جذب گردشگران از جمله گردشگران پزشکی دارد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی شکافهای کیفیت خدمات گردشگری پزشکی به روش فازی در شهر اردبیل انجام شد. بدین منظور سه شکاف شامل 1- شکاف بین ادراکات مدیران مراکز درمانی از انتظارات بیماران و انتظارات بیماران؛ 2- شکاف بین ادراکات مدیران مراکز درمانی از انتظارات بیماران و مشخصات واقعی کیفیت خدمات و 3- شکاف بین انتظارات بیماران و ادراکات بیماران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری شامل تمامی گردشگران آذربایجانی ورودی به شهر اردبیل و کلیه پزشکان و متخصصان، دندانپزشکان، داروسازها و کارشناسان رشتههای مرتبط با علوم پزشکی در شهر اردبیل است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 384 بیمار آذربایجانی و 100 نفر از کارکنان مراکز درمانی انتخاب شد. به منظور اندازه گیری مولفه های تحقیق از پرسشنامه استاندارد پادما و همکاران (2009) استفاده گردید و روایی آن به صورت محتوایی و پایایی نیز با ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. آزمون شکاف های کیفیت خدمات گردشگری پزشکی بر اساس روش فازی انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین ادراکات مدیران مراکز درمانی و انتظارات بیماران شکاف وجود دارد. همچنین وجود شکاف در بین ادراکات مدیران مراکز درمانی از انتظارات بیماران و مشخصات واقعی کیفیت خدمات تایید شد. در نهایت نتایج نشان دهنده وجود شکاف در بین انتظارات بیماران و ادراکات بیماران بود. بنابراین هر سه فرضیه پژوهش مورد تایید قرار گرفت.https://www.itsairanj.ir/article_120844_df1b31a6af5abaefde764c74c2b5de33.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Local community perceptionsl factors influencing tourism boom in the village of Bilehdaragh Ardebil: Research in the context Q methodologyادراکات جامعه محلی از عوامل موثر بر رونق گردشگری در روستای بیله درق اردبیل: پژوهشی در چارچوب روش شناسی کیو10712012084610.22034/jtd.2019.141177.1463FAتوحید حاتمی خانقاهیاستادیار گروه معماری دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛وحید وزیریاستادیار گروه معماری دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛مهرداد ابراهیمیاندانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛Journal Article20180721Today, paying attention to the factors affecting tourism development in the village and benefiting from the prospect of tourist attraction is one of the main methods for the development of tourist villages. Meanwhile, the mentality of the local community and native experiences is a great help for the benefit from existing potentials. The designer's negligence from the dominant mentality leads to the designer's inadvertence of some of the factors influencing the design. This research was conducted with the aim of discovering the opinions of local people about the methods of tourism prosperity in the village of Bilehdaragh in Sarein city of Ardebil province. In order to understand the mentality of villagers, the Q research method has been used. This method has the ability to focus on the host community, especially rural small communities. The method that has been performed in five steps is a combination of qualitative and quantitative methods. The data were collected from residents of Bilehdaragh village. For this purpose, 35 propositions from the discourse space were extracted and sorted in the mandatory table. As a result, the existing mentality indicates that, there are two important factors in the way of the tourist's prosperity in the example case. The first point reflects the importance of physical factors and actions and the second mentality reflected the importance of social and cultural measures. In the following, the propositions of each of these considerations were prioritized, then consensus and distinctive propositions of subgroups were extracted.توجه به زمینههای توسعهی گردشگری در روستا و بهرهمندی از راهکارهای رونق حضور گردشگر، گام مهمی در جهت توسعهی روستاهای با پتانسیل جذب مسافر است. در این میان ذهنیت جامعهی محلی و تکیه بر تجارب بومی کمک بزرگی برای بهرهمندی بیشتر از پتانسیلهای موجود است. غفلت طراحان از ذهنیت حاکم و چالشهای موجود باعث عدم اشراف طراح به برخی عوامل مؤثر در طراحی بوده و سبب میشود که پتانسیلهای بالقوه و گاه ویژگیهای خاص محیط نادیده گرفته شود. این تحقیق با هدف کشف دیدگاهها و نظرات افراد محلی در رابطه با روشهای رونق حضور گردشگر در روستای بیلهدرق در شهرستان سرعین از استان اردبیل انجام شد. جهت برداشت ذهنیت روستاییان در جامعهی نمونه از روش تحقیق کیو با قابلیت تمرکز بر جامعهی میزبان بهویژه جوامع کوچک روستایی استفاده شد. روش مذکور ترکیبی از روشهای کیفی و کمی است که در پنج مرحله انجامشده است. دادههای تحقیق از بین اهالی روستای بیله درق و از طریق مرتبسازی 35 گزارهی استخراجشده از فضای گفتمان در جدول مرتبسازی اختیاری گردآوری و با نرم افزار spss16 تحلیل شد. بهعنوان نتیجه، ذهنیت حاکم بیانگر وجود دو عامل مهم در خصوص روشهای رونق حضور گردشگر در نمونهی موردی بود. ذهنیت اول بیانگر ارجحیت عوامل و اقدامات کالبدی و ذهنیت دوم مبین اهمیت اقدامات اجتماعی و فرهنگی بود. در ادامه گزارههای مرتبط با هرکدام از ذهنیتهای مذکور اولویتبندی و همچنین دیدگاههای مشترک و اختلاف نظر بین گروههای ذهنی در قالب گزارههای توافقی و متمایزکننده استخراج گردید.https://www.itsairanj.ir/article_120846_ee3ed6773699b0e76903a9d261b2e936.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Business model of tourism in Isfahan handicraftsمفهومسازی مدل کسبوکار گردشگری در صنایعدستی اصفهان12113612084710.22034/jtd.2019.154575.1557FAعلیرضا امینیاستادیار بخش مدیریت دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛هاجر مزروعیکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران؛Journal Article20181101The aim of this study is to identify business model content in Isfahan Handicrafts (vitreous enamel). Inductive Qualitative Content Analysis Method was applied for this research. Statistical society consisted of 130 active businesses in the field vitreous enamel works in the city of Isfahan. Purposive sampling method was used and data were collected through interviewing 15 individuals and the content of 9 business model dimensions by Osterwalder was identified. Afterwards, relevant validity was verified through qualitative approach. Finally, we prioritized the items by means of Shannon Entropy. Recognized items for customers can be classified as 4 items. Recognized items concerning proposed value include 10 items. Different kinds of customers’ relationships, are 3 items. Distinguished channels include 3 items. Recognized issues for key sources consist of 3 items. The major activities were divided into 2 items. Key partners include 3 items. The most important costs consist of 5 items. a aهدف پژوهش حاضر شناسایی محتوای مدل کسبوکار در صنایعدستی اصفهان )درزمینة قلمزنی (است. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرائی استفاده شده است. جامعه موردمطالعه را 130 بنگاه اقتصادی فعال در زمینة قلمزنی شهر اصفهان تشکیل میدهند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه استفادهشده است که با توجه به اشباع نظری با 15 نفر در حوزه قلمزنی مصاحبه انجام گرفت. برای تحلیل محتوای مصاحبه از روش تحلیل محتوای قراردادی استفادهشده است و محتوای 9 بعد مدل کسبوکار ارائه شده توسط استروالدر شناسایی شد، سپس از طریق روش اعتباریابی کیفی، صحت اعتبار آنها مورد تأیید قرار گرفت و درنهایت با استفاده از روش آنتروپی شانون مقولهها مورد اولویتبندی قرار گرفت. براین اساس، برای مضمون مشتریان چهار مقوله، مضمون ارزش پیشنهادی ده مقوله، مضمون ارتباط با مشتری سه مقوله و برای کانالهای توزیع سه مقوله شناسایی گردید. همچنین، مقولههای احصا شده برای منابع کلیدی، فعالیتهای اصلی، شرکای کلیدی و هزینههای شناسایی شده به ترتیب سه، دو، سه و پنج مقوله میباشد.https://www.itsairanj.ir/article_120847_d73d54b22fa622c6504e32068a6fad31.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Identification and Importance - Performance Analysis Factors Affecting Maritime Tourism (Case Study: Khorramshahr Portشناسایی و تحلیل عملکرد – اهمیت عوامل مؤثر بر گردشگری دریایی (مورد مطالعه: بندر خرمشهر)13715212144110.22034/jtd.2019.169581.1640FAامیر هوشنگ نظرپوریاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران؛راضیه فعلیدانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران؛اسد ضیایی مهرکارشناس استانداردها و کنوانسیونهای بندری بندر خرمشهر، خوزستان، ایران؛Journal Article20190126The purpose of this study is to identify and analyze the Importance - Performance of the factors affecting maritime tourism in Khorramshahr port. This research is applied in terms of purpose and in terms of data collection, descriptive-exploratory and mix research type. After identifying factors using past research and interviewing experts (final interviewees, 5 people), two questionnaires were designed for research. For the first questionnaire (factorization questionnaire), the statistical population of the study was tourists who visited Khorramshahr in 1396-1393. The sample size was estimated using Cochran's formula of 384 people who were randomly selected. To answer the second questionnaire for Importance - Performance, 7 tourists were selected by judgment method. Data were analyzed using SPSS and Excel software. The results of the research showed that five variables of welfare -services facilities, safety and security factors, socio-cultural factors, tourism facilities and attractions, and traffic and access factors affect the improvement of maritime tourism. Also, Importance - Performance analysis showed that two factors of tourism facilities and attractions and welfare -services facilities are factors that should be focused on the port of Khoramshahr.چکیده: هدف تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل اهمیت - عملکرد عوامل مؤثر در گردشگری دریایی در بندر خرمشهر میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی – اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. بعد از شناسایی عوامل با استفاده از تحقیقات گذشته و مصاحبه با خبرگان (مصاحبهشوندگان نهایی 5 نفر)، دو پرسشنامه برای تحقیق طراحی شد. برای پرسشنامه اول (پرسشنامه دستهبندی عوامل)، جامعه آماری تحقیق گردشگرانی بودند که در سال 1396-1397 از بندر خرمشهر بازدید کردند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد که به روش غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند. برای پاسخ به پرسشنامه دوم جهت تحلیل عملکرد - اهمیت، 7 نفر از گردشگران به روش قضاوتی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و اکسل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که پنج متغیر تسهیلات رفاهی – خدماتی، عوامل ایمنی و امنیتی، عوامل اجتماعی – فرهنگی، امکانات و جاذبههای گردشگری و عوامل مربوط به دسترسی و آمد و شد بر بهبود گردشگری دریایی تأثیر دارند. همچنین آزمون تحلیل عملکرد – اهمیت نشان داد که دو عامل امکانات و جاذبههای گردشگری و تسهیلات رفاهی و خدماتی عواملی هستند که باید بندر خرمشهر بر آنها تمرکز نماید.https://www.itsairanj.ir/article_121441_426a7e2ce77a509b769da2f588c7fffd.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Tourism Industry Potential to Create Job Opportunities
A System Dynamic Approachایجاد اشتغال صنعت گردشگری با رویکرد پویایی سیستمها15317212144210.22034/jtd.2020.216474.1944FAعزیزاله جعفریدانشیار دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛زهرا نادعلی پوراستادیار دانشکدۀ علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛0000-0002-4984-0313زهرا حیدری فرکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تهران، ایران؛محسن باقریکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران؛Journal Article20200119Tourism development has always been a contributory factor to the improvement of economic development in most communities and destinations. Job creation, diversification of economic opportunities, income generation and national and local prosperity can be considered as positive effects of tourism development. Today, many countries are struggling to find new ways to grow their economy. Therefore, although there are different situations in different regions, tourism is always considered as a key factor in economic development. According to the Statistics, Iran does not have an acceptable rank regarding investing in tourism industry. However, according to the Iran’s 20-year vision document, this country must attract an acceptable percentage of world tourists by the end of 2025 as well as generating more revenue from tourism. The present study aims to study the impact of government’s investment on job creation in the tourism industry using the systems dynamics approach. In other words, it intends to forecast the volume of jobs created if the government initially invests in the tourism industry. In this study, a total of 6 scenarios were presented using Vensim PLE 7.3.5 software. Then, scenarios were compared and analyzed in terms of the amount of investment needed and the potential for creating employment in the tourism industry. Finally, several recommendations have been presented based on the results.توسعه گردشگری همواره بهعنوان عاملی در راستای بهبود و توسعه اقتصادی جوامع و مقصدها مطرح بوده است. ایجاد اشتغال، تنوع بخشی به فرصتهای اقتصادی، درآمدزایی و شکوفایی ملی و محلی را از آثار مثبت توسعه گردشگری میتوان بهشمار آورد. امروزه بسیاری از کشورها در تلاش برای یافتن شیوههای جدید برای توسعهی اقتصادی خود هستند. بنابراین اگرچه در مناطق مختلف، موقعیتهای مختلفی وجود دارد، اما گردشگری همواره بهعنوان عاملی کلیدی در توسعه اقتصادی، مورد توجه است. آمارها نشان میدهد که ایران از نظر سرمایهگذاری در صنعت گردشگری، از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست. با این وجود، بر اساس سند چشمانداز توسعه 20 ساله، ایران باید تا پایان سال 2025 درصد قابل-قبولی از گردشگران جهانی را به خود جذب نموده و درآمد بیشتری از محل گردشگری ایجاد نماید. پژوهش حاضر، تاثیر سرمایهگذاری دولت بر ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری را با استفاده از رویکرد پویایی سیستمها، مورد مطالعه قرار داده است. بهعبارتی، به پیشبینی حجم مشاغل ایجاد شده در صورت سرمایهگذاری اولیه دولت در صنعت گردشگری، پرداخته است. در این پژوهش با بکارگیری نرم افزار ونسیم (Vensim PLE 7.3.5) در مجموع 6 سناریو ارائه شد. سپس، هر یک از سناریوها از منظر میزان سرمایهگذاری موردنیاز و پتانسیل برای ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری، مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند. در پایان نیز پیشنهاداتی بر مبنای نتایج ارائه شده است.https://www.itsairanj.ir/article_121442_a900f62c3c6603ee8a8451c157ecd41b.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Identifying and ranking the factors affecting the branding success in desert tourism
Case study: Salt Lake of Qomشناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در موفقیت برندسازی گردشگری کویری موردِمطالعه: دریاچۀ نمک قم17319012144310.22034/jtd.2019.187002.1755FAرسول عباسیاستادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران؛حسین معینیاستادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران؛سمانه سادات نصیریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران؛Journal Article20190530Abstract: <br />The salt lake of Qom, with its unique attractions such as salt crystals, regular octagonals, minerals, desert species and saline species, has so far failed to improve its position among tourism destinations. Branding can create an interesting image tailored to the Salt Desert's tourist attractions in the minds of tourists. The main purpose of this study is to identify and prioritize the factors that influence the success of desert tourism branding in the salt lake of Qom. The purpose of the present study is mixed, practical, and data-gathering. The statistical population is the same in both qualitative and quantitative sectors, and the four tourism experts are familiar with desert tourism and salt lake of Qom. The sampling method in both sections is non-probability and snowball type and the sampling adequacy level follows the theoretical saturation rule. Data were collected by field method in qualitative method through interview and in quantitative method by questionnaire. The content analysis method is used in the qualitative part and the AHP technique is used in the quantitative part. According to the results, factors affecting the success of desert tourism branding in Salt Lake include tourism attractions, cultural, infrastructure, managerial, government support and customer attraction, most important through hierarchical analysis techniques, low-weight tourism attractions and 40 They identified customer attraction with a weight of 0.056.<br />Keywords: Tourism, Branding, Desert Tourism, Salt Lake of Qom.چکیده:<br />دریاچه نمک قم با داشتن جاذبههای خاص و منحصربهفردی چون بلورهای نمکی، هشتضلعیهای منظم، کانیها، گونههای جانوری بیابانی و انواع گیاهان شورپسند تاکنون نتوانسته جایگاه خود را در بین مقاصد گردشگری بهبود ببخشد. برندسازی میتواند تصویر جالبی را متناسب با جاذبههای گردشگری کویر نمکی در ذهن گردشگران ایجاد نماید. لذا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت برندسازی گردشگری کویری در دریاچه نمک قم است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی و از حیث نحوهگردآوری دادهها آمیخته است. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی، یکسان و همان خبرگان حوزه گردشگری و آشنا با گردشگری کویری و دریاچه نمک قم است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع، و همین خبرگان، نمونه آماری بخش کمی را شکل دادهاند. روش نمونهگیری در هر دو بخش از نوع غیر احتمالی و گلوله برفی است و حد کفایت نمونهگیری از قاعده اشباع نظری پیروی میکند. جمعآوری دادهها به شیوه میدانی در روش کیفی از طریق مصاحبه و در روش کمی، از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. در بخشکیفی جهت تجزیهوتحلیل از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تکنیک AHP استفاده شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، عوامل مؤثر بر موفقیت برندسازی گردشگری کویر در دریاچه نمک شامل جاذبههایگردشگری، عوامل فرهنگی، زیرساختی، مدیریتی، حمایتهای دولتی و جذب مشتری است که مهمترین آنها از طریق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی، جاذبههای گردشگری با وزن 404/0 و کماهمیتترین آنها جذب مشتری با وزن 056/0 شناسایی شد. <br />واژههای کلیدی: گردشگری، برندسازی، گردشگری کویر، دریاچه نمک قم.https://www.itsairanj.ir/article_121443_c26bf4acafb88cef647ecddbe994c06e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922The Impact of Exploration and Exploitation Strategies on Tourism Brand Reputation With Emphasis on The Role of Loyalty and Mental Image 0f Tourists (Case Study: 4 and 5 Star Hotels In Yazd)تاثیر راهبردهای اکتشافی و بهره بردای بر شهرت برند گردشگری با تاکید بر نقش وفاداری و تصویر ذهنی گردشگران (مورد مطالعه: هتل های 4و5 ستاره شهر یزد)19120612144410.22034/jtd.2019.191017.1775FAامیررضا کنجکاومنفرداستادیاردانشگاه یزد، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران؛0000-0002-3087-250Xالهه حسینیدانشجوی دکتری رفتار و منابع انسانی دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایران؛0000-0003-3478-5320Journal Article20190621The hotel industry is a mix of tangible and intangible services; Accordingly, hotel guests usually purchase at one time a service with several sign-based rating criteria. . the purpose of this study is to investigate the impact of exploration and exploitation strategies on the reputation of brand by considering the role of loyalty and image of tourists. The purpose of this study is applied and descriptive-survey in nature. The statistical population of the present study was 4783 people residing in spring 2018, 4 and 5 star hotels in Yazd. A total of 355 available samples were collected by Cochran formula. The data collection tool was a questionnaire. The validity of the questionnaire was calculated using AVE at an acceptable level greater than 0.5 and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient and its value was above 0.7 and confirmed. Amos software was used for data analysis. The results showed that ambivalent strategies include exploration and exploitation strategies that have a significant effect on tourists' mental image. The findings also showed that the mental image of tourists has a significant effect on tourist loyalty and tourism brand reputation. The results showed that loyalty of tourists also influenced brand reputation. Also, the exploration strategy with the mediating effect of brand image affects the reputation and loyalty of tourism brand. Operation strategy also influences the brand loyalty of tourism by mediating the effect of brand image; But the mental image exploitation strategy does not have a significant impact on tourism brand reputation.صنعت هتلداری آمیختهای از خدمات محسوس و نامحسوس است؛ بر همین اساس میهمانان هتلها معمولا در یک زمان خدمتی را با چندین معیار ارزیابی متکی بر نشانهها خریداری میکنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر راهبردهای اکتشافی و بهرهبرداری بر شهرت برند گردشگری با در نظر گرفتن نقش وفاداری و تصویر ذهنی می باشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری گردشگران اسکان یافته در بهار 1397هتل های 4و5 ستاره در شهر یزد به تعداد 4783 نفر میباشند. جهت نمونهگیری از طریق فرمول کوکران تعداد 355 نمونه در دسترس جمعآوری گردید. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده در حدقابل قبول بیشتر از5/0 و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن بالای 7/0 بوده و مورد تائید قرار گرفت. از نرمافزار ایموس جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد راهبردهای دوسوتوانی تاثیر معنی داری بر تصویر ذهنی گردشگران دارند. همچنین یافته ها نشان داد که تصویر ذهنی گردشگران تاثیر معنی داری بر وفاداری گردشگران و شهرت برند گردشگری دارد. نتایج نشان داد که وفاداری گردشگران نیز بر شهرت برند تاثیر گذار است. همچنین، راهبرد اکتشافی با اثر میانجی تصویر ذهنی برند بر شهرت و وفاداری برند گردشگری تاثیر می گذارد. راهبرد بهره برداری نیز با اثر واسطه ای تصویر ذهنی برند بر وفاداری برند گردشگری تاثیر می گذارد. اما راهبرد بهره برداری از طریق تصویر ذهنی تأثیر معناداری بر شهرت برند گردشگری ندارد.https://www.itsairanj.ir/article_121444_3b946378e35e4d56910e8a7b19c62a94.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922The effect of destination brand involvement and destination brand personality on tourists’ self- congruity and destination brand attachmentتأثیر درگیری ذهنی با برند مقصد و شخصیت برند مقصد بر خودتجانسی گردشگران و تعلق به برند مقصد20721812144510.22034/jtd.2019.163518.1597FAکبری بخشی زاده برجاستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛امید سلیمان زادهدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران؛فاطمه جعفریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛Journal Article20181223The purpose of this study was to investigate the effect of destination brand involvement and destination brand personality on tourist’s self-Congruity and destination brand attachment in Isfahan. This research is applied, descriptive and of a survey type. The field method was used to collect data using a questionnaire. The statistical population of this study is all Iranian tourists who selected Isfahan as tourism destinations in the summer of 1397. Sampling method is available in this research. The structural equations modeling sampling formula (5q≤n≤15q) has been used to determine sample size, and finally 384 questionnaires were collected. To analyze the data and test the hypotheses, structural equation modeling using Smart PLS 2.0 software has been used. The findings of this research show that of destination brand involvement affects destination brand personality. Destination brand personality has an effect on actual self-congruence and ideal self-congruence. Also, destination brand personality effects destination brand attachment. Ultimately, actual self-congruence and ideal self-congruence effects on destination brand attachment. It is suggested that the results of this research can be used to city branding of Isfahan and to create a common mentality among tourists taking into account the tourist attractions of this cityاین پژوهش با هدف بررسی تأثیر درگیری ذهنی با برند مقصد و شخصیت برند مقصد بر خودتجانسی گردشگران و تعلق به برند مقصد در شهر اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش کاربردی، توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات از روش میدانی با ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه گردشگران ایرانی هستند که شهر اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری در تابستان سال 1397 انتخاب کرده بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس بوده است. حجم نمونه با فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤n≤15q) تعیین شد، که در نهایت تعداد 384 پرسشنامه جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارSmart PLS 2.0 استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که درگیری ذهنی با برند مقصد بر شخصیت برند مقصد تأثیر دارد. شخصیت برند مقصد بر تجانس با خود واقعی و تجانس با خود ایدهآل تأثیر دارد. همچنین، شخصیت برند مقصد بر تعلق به برند مقصد تأثیر دارد. در نهایت، تجانس با خود واقعی و تجانس با خود ایدهآل بر تعلق به برند مقصد تأثیر دارند. پیشنهاد میشود که یافتههای این پژوهش را میتوان در راستای برندسازی شهر اصفهان و برای ایجاد ذهنیتی مشترک در گردشگران با توجه به جاذبههای گردشگری این شهر به کار گرفت.https://www.itsairanj.ir/article_121445_bc47db2d2f0318c485e1d8dacc669242.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Tourism Destination Branding with Emphasis on Identifying the Dimensions of the Destination Brand Personality for Guilan Provinceبرندسازی مقصد گردشگری با تأکید بر شناسایی ابعاد شخصیت برند مقصد برای استان گیلان21923412144610.22034/jtd.2019.163650.1594FAمحمدرضا تقی زاده جورشریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران؛نرگس دل افروزاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران؛0000-0001-5431-8127محمود شبگو منصفاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران؛سعید باقرسلیمیاستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران؛Journal Article20181220There are many emotional fields between people and the destinations they visit. The personality traits of these destinations are a new dimension that can be formulated by focusing on destination branding strategies. Therefore, the purpose of this research is to identify the dimensions of tourism destinations brand personality for guilan province using the mixed research approach and in the form of two parts, qualitative and quantitative. At the implementation stage, 55 personality traits in guilan province were identified through depth interviews with 11 experts who have at least 5 years of experience, continuous work in tourism and marketing related positions and have a masters degree or higher and content analysis of text data and their coding in the qualitative research section, and then 65 personality traits were added to the research literature study. Then, by removing the duplicate traits, a list of 102 personality traits was prepared and available to 15 others academic scholars in management and psychology to select the closest personality traits to describe the province. Finally, 16 features remained in the list, and the basis was for questionnaire design and distribute among tourists. Analysis of data collected from 468 tourists using exploratory factor analysis led to the identification of three dimensions with a unique, warm and stylish titles. These dimensions and their 16 sub-character traits were once again confirmed in the confirmatory factor analysis and Lisrel software.رشتههای احساسی زیادی بین مردم و مقاصدی که از آنها دیدن میکنند وجود دارد. ویژگی های شخصیتی این مقاصد، بعد جدیدی است که با تمرکز بر آنها میتوان راهبردهای برندسازی مقصد را تدوین کرد. بنابراین، هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد شخصیت برند مقصد گردشگری برای استان گیلان با استفاده از رویکرد تحقیق آمیخته و در قالب دو بخش کیفی و کمی است. در مرحله اجرا، ابتدا 55 ویژگی شخصیتی خاص استان گیلان از طریق مصاحبههای عمیق با 11 خبره که دارای حداقل 5 سال سابقهکاری، فعالیت مستمر در سمت های مرتبط با گردشگری و بازاریابی و برخوردار از تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا بودهاند و تحلیل محتوای دادههای متنی و کدگذاری آنها در بخش کیفی تحقیق شناسایی و سپس 65 ویژگی شخصیتی از مطالعه ادبیات تحقیق نیز به آن اضافه شد. در ادامه، با حذف صفات تکراری، لیستی از 102 ویژگی شخصیتی آماده و در اختیار 15 نفر دیگر از صاحبنظران دانشگاهی در رشتههای مدیریت و روانشناسی قرار گرفت تا نزدیکترین ویژگیهای شخصیتی را برای توصیف استان انتخاب کنند. در نهایت، 16 ویژگی در لیست باقی ماند و مبنای طراحی پرسشنامه و توزیع میان گردشگران قرار گرفت. تحلیل دادههای جمعآوری شده از 468 گردشگر با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به شناسایی سه بعد با عنوان بی-نظیر، خونگرم و صاحب سبک شد. این ابعاد و 16 ویژگی شخصیتی زیرمجموعه آنها بار دیگر در تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار لیزرل مورد تأیید قرار گرفت.https://www.itsairanj.ir/article_121446_60349149e2822c86af60fad31254d65e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Reflection on Green Human Resources Management:
The moderating role of marketing innovation in the relationship between Employees’ Engagements with green supply chain management in the hotel industryتأملی بر مدیریت منابع انسانی سبز: نقش تعدیل گری نوجویی بازاریابی در رابطۀ بین درگیری کارکنان با مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز در صنعت هتلداری23524812144710.22034/jtd.2019.188059.1754FAعباسعلی رستگاردانشیار دانشگاه سمنان، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، سمنان ایران؛مرتضی ملکی مین باش رزگاهاستادیار دانشگاه سمنان، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، سمنان ایران؛هوشمند باقری قره بلاغدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران؛اقبال جباریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران؛0000-0003-2018-0689Journal Article20190530Innovative marketing throughout the supply chain can act as a driving force for effective management and execution of Employees’ engagement and green supply chain for the hotel. On the other hand, the green supply chain in the hotel industry has attracted the attention of many researchers and industrialists, and can be used as a tool to integrate the nature of the industry. In this regard, the main purpose of the present study is to analyze the role of moderating marketing innovation in the relationship between hotel Employees’ Engagements with green supply chain management in the hotel industry. Population of study consists of all of Employees’ for 5 stars Tabriz hotels (Pars, Shahryar and Kaya). Due to the limited statistical population of the study, Cochran formula was used to determine sample size. Data gathering tool was a standard questionnaire, whose validity was confirmed by experts and its reliability was estimated by Cronbach' alpha coefficient. Present study is an applied research in terms of purpose and it is regarded to be a correlative descriptive research based on the way of obtaining required data. Then, the data were analyzed by using Structural Equation Modeling. The findings of this research showed that Green development and training, Green employee empowerment and Green pay and reward system have a positive and significant effect on Employees’ Engagement and Employees’ Engagement positively influence on green supply chain management. Also, marketing innovation has moderated the relationship between employee engagement and green supply chain management.نوجویی بازاریابی در طول زنجیره تأمین میتواند به عنوان محرک مدیریت و اجرای اثربخش درگیری کارکنان و زنجیره تأمین سبز برای هتل عمل کند. از سوی دیگر، زنجیرۀ تأمین سبز در صنعت هتلداری توجه بسیاری از محققان و صنعتگران را به خود جلب کرده است و می تواند به عنوان ابزاری برای یکپارچه سازی ماهیت این صنعت به کار رود. در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی نقش تعدیلگری نوجویی بازاریابی در رابطۀ بین درگیری کارکنان هتل با مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت هتلداری است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارکنان هتل های 5 ستاره تبریز (پارس ائل گلی، شهریار و کایا) می باشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری پژوهش، از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد آموزش و توسعه سبز، توانمندسازی سبز و پرداخت و پاداش سبز بر درگیری کارکنان و درگیری کارکنان بر مدیریت زنجیره تأمین سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین نوجویی بازاریابی رابطه بین درگیری کارکنان و مدیریت زنجیره تأمین سبز را تعدیل می کند.https://www.itsairanj.ir/article_121447_5d502a37dc04bbca6be0267289f5df32.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922Investigating the relationship between Corporate Culture and Customer Relationship Management in the Hotel Industry
(Case Study: Four Star Hotels in Yazd)بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتلهای چهار ستاره شهر یزد)24926212144810.22034/jtd.2020.220230.1971FAمهدی باصولیاستادیار جهاد دانشگاهی یزد، یزد، ایران؛0000-0002-3787-4938مهناز دوستی ایرانیدانشجوی دکترای گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران؛0000000345243981Journal Article20200216Since one of the ways to maintain loyal customers is customer relationship management (CRM), it is essential to understand the factors that influence it. Various studies have been conducted in this area. The purpose of the present study is to investigate the impact of organizational culture (adaptation, engagement, adaptability and mission) on customer relationship management (focus on key customers, process organization, knowledge management and modern technologies) in the hotel industry. The research method is quantitative, applied and descriptive-correlation. Denison (1990) standard questionnaire and Customer relationship management questionnaire (Sinn et al. (2005)) were used to measure organizational culture. The statistical sample of the study was randomly selected from four-star hotel staff and managers in Yazd city And the conceptual model of research has been analyzed and analyzed using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Research findings show that organizational culture has a significant impact on customer relationship management in hotel industry.از آنجا که یکی از روشهای حفظ مشتریان وفادار، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است، شناخت عوامل مؤثر بر آن ضروری است. بررسیهای مختلفی در این زمینه انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی (سازگاری، درگیر شدن در کار، انطباقپذیری و رسالت( بر ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری (تمرکز بر مشتریان کلیدی، سازماندهی فرآیندها، مدیریت دانش و فناوریهای مدرن) در صنعت هتلداری است. روش پژوهش از نوع کمی، کاربردی و توصیفی- همبستگی است. جهت سنجش فرهنگ سازمانی، پرسشنامه استاندارد دنیسون (1990) و برای سنجش مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه استاندارد سین و همکاران (2005) مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه آماری پژوهش به صورت تصادفی ساده از بین کارمندان و مدیران هتلهای چهار ستاره شهر یزد انتخاب شده است و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهند فرهنگ سازمانی تأثیر معناداری بر مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت هتلداری دارد.https://www.itsairanj.ir/article_121448_4ed2a8e402fcc74075a5738ec58810d6.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922The Effect of Innovation Behavior on Organizational Performance with clarifying role of Intellectual Capital, Opportunism and Competitive Advantage in Hotel Industryتأثیر رفتار نوآورانه بر عملکرد سازمانی با تبیین نقش سرمایه فکری، فرصت طلبی و مزیت رقابتی در صنعت هتلداری26327812144910.22034/jtd.2019.165734.1613FAمهدی دهقانی سلطانیاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران؛0000-0002-8022-894Xمریم مصباحیاستادیار گروه علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران؛فاطمه عاقلی گوکیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیامنور مرکز کرمان، کرمان، ایران؛Journal Article20190104The purpose of this study was to investigate the effect of innovation behavior on dimension of intellectual capital and also effect of human capital on organizational performance with clarifying role of opportunism and competitive advantage. The employee of employees of four and five – star hotels in city of Tehran were consisted the research population. Convenience sampling method and Cochran formula were used for obtaining a sample. The standard questionnaire was used as a tool for collecting required data which its validity and reliability were examined through the content validity and Cronbach's alpha, respectively. Present study is an applied descriptive survey in terms of purpose and data gathering way. PLS software and structural equation modeling was used for data analyzing. The findings show innovation behavior has positive and meaningful effects on the customer capital, human capital and organizational capital. Also, opportunism and competitive advantage has positive and meaningful effects on organizational performance. The results also show that Organizational capital and organizational customer play a moderating role in the relationship between innovation behaviors on human capital.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار نوآورانه بر ابعاد سرمایه فکری و همچنین تأثیر سرمایه انسانی از طریق فرصتطلبی و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان هتلهای چهار و پنج ستاره در شهر تهران بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده گردید و برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد بکار برده شد که روایی آن از طریق روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ محاسبه گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوریدادهها، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که رفتار نوآورانه تأثیر معناداری روی سرمایه مشتری، سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی دارد. همچنین فرصتطلبی و مزیت رقابتی تأثیر معناداری روی عملکرد سازمانی دارد. علاوه بر این، یافتهها موید این است که سرمایه سازمانی و سرمایه سازمانی در رابطه میان رفتار نواورانه بر سرمایه انسانی نقش تعدیلگری ایفا میکنند.https://www.itsairanj.ir/article_121449_06c02528f9c2dab1b87ce70615e90dbd.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759320200922The impact of service quality on the intention to revisit medical tourists: by mediating the destination image and trustتأثیر کیفیت خدمات در قصد بازدید مجدد گردشگران پزشکی: ملاحظۀ نقش میانجی تصویر مقصد و اعتماد به مقصد موردمطالعه: گردشگران پزشکی بیمارستان نمازی شهر شیراز27929212145010.22034/jtd.2019.164900.1603FAبهمن سهرابیاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه حضرت ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران؛نیما سلطانی نژادمرکز آموزش علمی- کاربردی فرهنگ و هنر رشد کرمان؛علی عابدینیدانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛مرضیه مختاری پویاکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم. ایران؛Journal Article20181230The link between the health care industry and tourism has led to one of the largest services for many countries. Also, with the increasing competition in the tourism market, tourism destinations can gain a competitive advantage by increasing the number of tourists' re-visits. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of service quality on the intention of medical tourists to revisit with the role of the mediator of the destination image and trust in the destination. The statistical population of the study included medical tourists from other provinces who travelled to Shiraz for medical treatment in 2018. The sample size was calculated using the Cochran formula and selected thruogh Purposive and convenience sampling method. The data collection tool was a questionnaire which was completed after gaining validity and reliability. Structural equation approach has been used to analyze the data using the Amos 24. The results of the findings showed that the services quality has a significant effect on the intention to revisit medical tourists, the service quality has a significant effect on the destination image and the trust, Destination image has a significant effect on destination trust, the destination image and trust has a significant effect on the intention to revisit medical tourists, But the role of mediating the destination image and trust in the destination was not verified.با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای گردشگری، مقاصد گردشگری میتوانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجدد گردشگران به یک مزیت رقابتی دست یابند. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر قصد بازدید مجدد گردشگران پزشکی با توجه به نقش میانجی تصویر مقصد و اعتماد به مقصد میباشد. جامعه آماری پژوهش موردنظر شامل گردشگران پزشکی داخلی از سایر استانها بود که در سال 1397 جهت انجام معالجات پزشکی به شهر شیراز سفر کردهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و به روش هدفمند در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی تکمیل گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos 24 استفاده شده است. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که؛ کیفیت خدمات بر قصد بازدید مجدد گردشگران پزشکی تأثیر معناداری دارد، کیفیت خدمات بر تصویر مقصد و اعتماد به مقصد تأثیر معناداری دارد، تصویر مقصد بر اعتماد به مقصد تأثیر معناداری دارد، تصویر و اعتماد به مقصد تأثیر معناداری بر قصد بازدید مجدد گردشگران پزشکی دارد. اما نقش میانجی تصویر مقصد و اعتماد به مقصد تایید نگردید.https://www.itsairanj.ir/article_121450_61b817ad2ca5ee96823cb5fe9f902713.pdf