انجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Investigating the relationship between of Brand originality and Love the brand with considering the role of need for uniqueness in five star hotels in Mashhadبررسی رابطه بین اصالت برند و عشق به برند با ملاحظه نقش نیاز به منحصر بفرد بودن در هتل های پنج ستاره شهر مشهد11411372810.22034/jtd.2019.174599.1669FAامیر غفوریان شاگردیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)0000-0001-9780-2971مرتضی غیوراستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)تکتم چمنی هرویکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی موسسه آموزش عالی کاویانJournal Article20190310Today, investment in brand-related consumer relations has become a major issue for many companies seeking to survive and profit from customer continuity. the aim of the present study is investigating the relationship between of Brand originality and Love the brand with considering the role of need for uniquenessin five star hotels in Mashhad. The goal of this research in terms of functional and data gathering practices, is based on description of the survey. The Measuring instrument in this study is questionnaire that included 23 questions with Likert five option.Cronbach's alpha coefficient and Composite reliability that is used to determine the validity of the questionnaire and assess the reliabili is approved. The samples of this research are 223 persons of five star customer hotels of Mashhad. Data collected In the first six months of 2018 and For descriptive analysis of data using SPSS software and To test the assumptions using structural equation modeling (SEM) through the smart PLS Software. Research findings shows that there is a significant and positive relationship between the Brand originality and Love the brand, but need for uniqueness on the relationship between Brand originality and Love the brand had not significant effect.امروزه سرمایهگذاری در روابط مصرفکننده با برند به موضوع اساسی برای بسیاری از شرکتهایی که به دنبال بقا و کسب سود مستمر از طریق مشتری هستند، تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین اصالت برند و عشق به برند با ملاحظه نقش نیاز به منحصر بفرد بودن در هتل های پنج ستاره شهر مشهد میباشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. ابزار اندازه گیری در این مطالعه، پرسشنامه با طیف لیکرت پنج گزینه ای و شامل 23 گویه است. همچنین جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شده است که مقدار بدست آمده مورد تأیید میباشد. نمونه آماری این تحقیق 223 نفر از میهمانان هتلهای پنج ستاره شهر مشهد میباشند. دادههای آماری گردآوری شده طی 6 ماهه اول سال 1397میباشد. جهت تحلیل توصیفی داده ها از نرم افزار SPSS و جهت آزمون فرضیات با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و با کمک نرمافزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهدکه بین اصالت برند و عشق به برند رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما نیاز به منحصر بفرد بودن، رابطه اصالت برند بر عشق به برند را در بین مهمانان هتلهای پنج ستاره شهر مشهد تعدیل نمیکند.https://www.itsairanj.ir/article_113728_bd5973f295b2d04626c59822728a3484.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Introducing a Conceptual Model of Electronic Tourism Development in Iran using Fuzzy DEMATELارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی153211375010.22034/jtd.2019.176704.1681FAامیرمحمد فکور ثقیهمدیریت/دانشکده علوم اداری و اقتصادی/ دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7496-4764نرگس حاجمندیموسسه حکیم نظامی قوچانJournal Article20190319The present research seeks to identify the most important factors in the development of e-tourism in Iran’s tourism industry. In the present study, after collecting and reviewing all previous studies related to the subject, the factors influencing the development of electronic tourism were extracted and then assessed by the team of decision makers. Then, using the conceptual structural modeling technique of the fuzzy Dematel, the conceptual model of the research as well as the relationships between them were identified. Finally, out of the 24 identified factors 10 factors were identified as the most important factors. By calculating the values and the most important criteria are: Tourism banners, virtual tours of tourism, electronic booking and sales, tourism websites, more informative information, tourism databases; also based on factor indicators: tourism banners, electronic booking and sales, proper information, Tourism databases, electronic trust, sanctions and economic pressures are among the factors that have a great influence on other factors of tourism development due to the fact that they are in the semi-positive of the causal factors chart. Other criteria, such as virtual tours, tourism websites, e-readiness of Iranians in connection with the development of virtual tourism and Internet magazines in the semi-negative chart show the high impact of these factors.پژوهش حاضر بر آن است مهم ترین عوامل در توسعه گردشگری الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران را شناسایی نماید. بعد از جمع آوری و بررسی کلیه مطالعات پیشین مرتبط به موضوع، عوامل موثر برتوسعه گردشگری الکترونیک استخراج وسپس به وسیله تیم تصمیم خبرگان ارزیابی وتعدیل گردیدند. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، مدل مفهومی پژوهش و همچنین روابط بین آنها شناسایی گردید. در نهایت از بین 24 عامل شناسایی شده 10 عامل به عنوان مهمترین عوامل شناسایی شدند که با محاسبه مقادیر، مهمترین معیارها بدین گونه است: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، تورهای مجازی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، وب سایتهای گردشگری، امکان اطلاع رسانی مناسب تر، بانکهای اطلاعاتی گردشگری. همچنین بر اساس شاخص عوامل: بنرهای تبلیغاتی گردشگری، رزرو و فروش الکترونیکی، امکان اطلاع رسانی مناسب، بانکهای اطلاعاتی گردشگری، اعتمادالکترونیکی و تحریم و فشارهای اقتصادی به دلیل اینکه در نیمه مثبت نمودار عوامل علی قرار گرفته اند، جزء عواملی هستند که تأثیر بالایی بر سایر عوامل توسعه گردشگری دارند. معیارهای دیگر یعنی تورهای مجازی گردشگری، وب سایتهای گردشگری، آمادگی الکترونیکی ایرانیها در ارتباط با گسترش گردشگری مجازی و مجلات اینترنتی گردشگری در نیمه منفی نمودار واقع شده اند نشان از تاثیرپذیری بالای این عوامل دارد.https://www.itsairanj.ir/article_113750_151c62493242bd645cd0b2a28e0fec9d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621The Effect of Destination personality on Revisiting and Tourist Destination Promotion with emphasis on identification and satisfaction
(Case Study: Tourism Destinations in Kurdistan Province).تأثیر شخصیت مقصد بر بازدید مجدد و ترویج با تاکید بر شناسایی و رضایت (مورد مطالعه: مقصدهای گردشگری استان کردستان)335011375110.22034/jtd.2020.214443.1931FAآرمان احمدی زاداستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستانپرویز کفچهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان0000-0003-1451-4793فرزانه پاریاددانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستانJournal Article20200104tourism marketers in an increasingly competitive market are quickly adopting branding strategies similar to what product marketers uses in order to emphasize the uniqueness of tourism destinations they represent. Brand personality, satisfaction, and customer identification with the brand are important drivers of consumer behavior in several contexts. However, the literature lacks studies on these constructive role in tourist behavior. The purpose of this research is to determine the effect of the destination personality on the revisit and promotion of tourism destinations in Kurdistan province. Therefore, the present study in terms of purpose is functional, in terms of nature, descriptive and in terms of research methodology, is a survey. Statistical community of this study, includes domestic tourists from Kurdistan province, especially the three most popular cities of Sanandaj, Marivan and Baneh. With regard to the unlimited statistical community, the number of sample members according to the Cochran formula was 384. A questionnaire was used to collect data and data was analyzed by structural equation modeling using PLS software. The results of this study show that five personality traits in Kurdistan province are respectively: Original, Friendly, Warm, Charming, Down-to-earth .Also, the results of the research hypotheses showed that the destination personality has a positive effect on the tourist satisfaction, tourist–identification with destination, promotion of destination and revisit intention; The tourist satisfaction has a positive effect on the tourist– destination identification, promotion of the destination and revisit intention , Identification on the promotion of the destination and revisit intention has a positive effect.بازاریابان نوآور گردشگری در یک بازار به طور فزاینده رقابتی، به منظور تأکید بر منحصربفرد بودن مقاصد گردشگری، به سرعت در حال اتخاذ استراتژیهای برندینگ مشابه آنچه که بازاریابان محصول به کار میبرند، هستند. شخصیت برند، رضایت مشتری و شناسایی مشتری با برند، در چندین زمینه محرکهای مهم رفتار مصرفکننده هستند؛ با این حال مطالعاتی در مورد نقش سازندهی آنها در رفتار گردشگر وجود ندارد. هدف از این پژوهش مشخص نمودن تأثیر شخصیت مقصد بر بازدید مجدد و ترویج مقاصد گردشگری استان کردستان است بنابراین، پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش انجام پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل گردشگران داخلی بازدید کننده از استان کردستان به ویژه سه شهر پربازدید سنندج، مریوان و بانه است؛ با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد اعضای نمونه مطابق فرمول کوکران، 384 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که پنج ویژگی شخصیتی استان کردستان به ترتیب، عبارتند از: اصیل، صمیمی و مهربان، گرم و صمیمی، خوشرو، متواضع. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که شخصیت مقصد بر رضایت از مقصد، تعیین هویت گردشگر با مقصد، ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد، تأثیر مثبت دارد؛ رضایت گردشگر بر شناسایی گردشگر با مقصد، ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد تأثیر مثبت دارد و شناسایی بر ترویج مقصد و قصد بازدید مجدد تأثیر مثبت دارد.https://www.itsairanj.ir/article_113751_2ca901ce3890f2d23fd1c23d1e3fe92f.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Synthesis Research in the Study of the International Entrepreneurial Branding Model in the Health Tourism Industryسنتز پژوهی در مطالعات مدل برند سازی کارآفرینانه بین المللی صنعت گردشگری سلامت516611375210.22034/jtd.2019.150892.1523FAبهرام ستاریدانش آموخته دکتری تخصصی کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایرانبابک ضیاءگروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکمال سخدریاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ایرانسید رسول حسینیاستادیار دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20181002Abstract<br /><br />Destination branding has become one of the most interesting issues in the tourism industry today. In this regard, the health tourism industry plays an important role in sustainable development and it is one of the most dynamic economic activities of the present era. This is an "analytical-applied" research and it is also qualitative in terms of data collection. The statistical population of the research includes faculty members and doctors, managers of health centers and educational centers, managers and experts in the field of marketing, brand and health tourism. In order to extract the effective factors in designing the entrepreneurial branding model of the international health tourism industry with 25 experts in depth interview. Data collection method is metastatic method. So the articles were collected with the keywords of entrepreneurship, entrepreneurial branding, international entrepreneurship, health tourism. After extracting 100 papers, we extracted the main fields through open and axial coding. In the end, according to the experts, these features were categorized in thirteen categories and four main areas: the selection of the destination country, the selection of the destination city, the image of the brand and the website with axial coding. According to the choice of the destination country, they included governance categories, managerial commitment, infrastructure, Cultural, economic and political; The city's choice factor includes easy accessibility categories, tourist attractions in the city and familiarity with the brand's brand of health center including promotions, the quality of the health center and the quality of human resources.چکیده<br /><br />امروزه برندسازی مقصد به یکی از جذابترین مباحث در حوزه صنعت گردشگری تبدیل شده است. در این میان صنعت گردشگری سلامت نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا نموده و یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر به شمار میرود. این پژوهش از منظر هدف، از نوع «کاربردی تحلیلی» میباشد و بر حسب گردآوری دادهها، کیفی است. جامعهی آماری تحقیق، خبرگان گردشگری سلامت شامل: اعضای هیئت علمی و پزشکان، مدیران مراکز درمانی و آموزشی، مدیران و صاحبنظران حوزه بازاریابی و برند و گردشگری سلامت میباشند. به منظور استخراج مولفههای موثر در طراحی الگوی برندسازی کارآفرینانه بینالمللی صنعت گردشگری سلامت با 25 نفر خبره مصاحبهی عمیق انجام گرفت. روش گردآوری داده ها به روش متاسنتز است. بدین ترتیب که مقالات با کلید واژههای کارآفرینی، برندسازی کارآفرینانه، کارآفرینی بینالمللی، گردشگری سلامت گردآوری شد. پس از استخراج 100 مقاله، زمینه های اصلی را از طریق کدگذاری باز و محوری استخراج کردیم. در پایان، با نظر خبرگان این ویژگیها در سیزده مقوله و چهار زمینه اصلی، انتخاب کشور مقصد، انتخاب شهر مقصد، تصویر برند و وب سایت با کدگذاری محوری طبقهبندی شدند که به ترتیب زمینه انتخاب کشور مقصد شامل مقولههای حاکمیتی، تعهد مدیران، زیرساختها، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی؛ زمینه انتخاب شهر شامل مقولههای دسترسی آسان، جذابیتهای گردشگری در شهر مورد نظر و آشنایی، زمینه برند مرکز درمانی شامل مقولههای ترفیعات، کیفیت مرکز درمانی و کیفیت منابع انسانی میباشد.https://www.itsairanj.ir/article_113752_53134cc5358fdee408e4350cb35eb381.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Identify and prioritize the success factors of the Jabama websiteشناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت پایگاه اینترنتی جاباما677811375310.22034/jtd.2019.147303.1497FAحسین خنیفردانشگاه تهرانبنفشه خلیلی پوردانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایرانمحمد غفاریدانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
بازاریابی، برند، رفتار مصرف کننده0000-0002-0566-4717حمیدرضا یزدانیدانشگده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران0000-0002-5957-643XJournal Article20180902Today most of organizations have a website for their business activities. The most important aim of each website presents a information that responsible for user's expectations. Awareness of successful factors of website responsible for user's expectations. due to importance of target, this research key successful factors of jabamas website done. based on research s literature, 10 factors on sucess of websites were identity that inorder to examine the key factors of these on sucess of websites and ranking those factors, 384 questionnaire available sample were devided between users that 275 questionnaire were accepted. this research interms of purpose, and interms of information gathering method is descriptive survey It is based on structural equation modeling. statistical society of research is domestic Persons that use jabama website.the data by using spss20 and amoss18 software were analyzed. research s result indicate that quality of information, system and services have a significant effect on website sucess. also, based on the matrix gap analysis, the importance of security factor in the sucess of the jabama website, and then it is Navigation. Interaction is less importantچکیده<br />امروزه بسیاری از سازمانها برای انجام فعالیتهای تجاری خود دارای وب-سایت هستند. مهمترین هدف هر وبسایت ارائه اطلاعاتی است که پاسخگوی انتظارات کاربران باشد، اطلاع از عوامل موفقیت وبسایت راه گشایی برای پاسخگویی به انتظارات کاربران است. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت وبسایت جاباما صورت گرفته است. بر مبنای ادبیات تحقیق، 10 عامل مؤثر بر موفقیت وبسایتها شناسایی شد که به منظور بررسی کلیدی بودن این عوامل در موفقیت وبسایتها و رتبه بندی آن عوامل، 384 پرسشنامه به صورت نمونه گیری در دسترس بین کاربران تقسیم گردید که 275 پرسشنامه مورد قبول بودند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، افراد داخلی که از وبسایت جاباما استفاده میکنند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و AMOS18 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که کیفیت اطلاعات ، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات بر موفقیت وبسایت تأثیر معناداری دارند، همچنین براساس تحلیل شکاف ماتریس اهمیت-عملکرد، مهمترین عامل موفقیت وبسایت جاباما امنیت و بعد از آن ناوبری میباشد و تعامل از اهمیت کمتری برخوردار میباشد.https://www.itsairanj.ir/article_113753_8bd6a34d7ef079629cdb7bb2701e4e5e.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Examining the Mediating Role of Tourist Satisfaction in the Impact of Perceived Quality of the Destination Brand on Sports Tourism Destination Brand Equity (Case Study: North Area of Alborz Province)بررسی نقش میانجی رضایت گردشگر در تأثیر کیفیت ادراک شده برند مقصد بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی ( موردمطالعه: منطقه شمالی استان البرز)799611375410.22034/jtd.2020.209366.1889FAجعفر بهاریدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایرانمهدی کروبیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی؛ دانشکده مدیریت و حسابداری؛ گروه مدیریت گردشگری0000-0002-0699-5139منوچهر جهانیاناستادیار دانشکدهگردشگری،دانشگاه علم و فرهنگ تهرانJournal Article20191125Present research aimed to examine the mediating role of tourist satisfaction in the impact of perceived quality of the destination brand on sports tourism destination brand equity in the north area of alborz province have been done. Regarding the purpose of the study, it’s an applied research and based on the type of research method is descriptive and in terms of data collection method is survey . As well as, from the Spss 16 Software was used for descriptive statistics and Lisrel 8.5 for testing research hypotheses. The statistical population of the survey consisted of all domestic and foreign sport tourists. The required sample size was 384 by the Cochran formula. To sampling was used available sampling method. The data gathering tool for research variables is standard questionnaire. In order to reliability was measured using Cronbach's alpha. The results indicate that perceived quality of the destination brand has a direct and significant effect on tourist satisfaction and sports tourism destination brand equity; and also the effect of tourist satisfaction on sports tourism destination brand equity is direct and significant. and on the other hand, perceived quality of the destination brand through mediator role of tourist satisfaction has indirect and significant effect on sports tourism destination brand equity.تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش میانجی رضایت گردشگر در تأثیر کیفیت ادراک شده برند مقصد بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی در منطقه شمالی استان البرز انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس نوع روش تحقیق توصیفی و از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی است. همچنین از نرم افزار SPSS 16 جهت آمار توصیفی وLisrel 8.5 جهت آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگران ورزشی داخلی و خارجی بودند که حجم نمونه آنها ۳۸۴ نفر محاسبه گردید و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، پرسشنامه استاندارد بوده که به منظور سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کیفیت ادراک شده برند مقصد بر رضایت گردشگر و ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ و همچنین تأثیر رضایت گردشگر بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی مستقیم و معناداراست. و ازسوی دیگر متغیر کیفیت ادراک شده برند مقصد از طریق نقش میانجی رضایت گردشگر بر ارزش ویژة برند مقصد گردشگری ورزشی تأثیر غیر مستقیم و معناداری دارد.https://www.itsairanj.ir/article_113754_29a47b6d6bed5fdef3c8a44b9c0a9b5f.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Identification and analysis of child tourism development components based on cultural, infrastructure and physical characteristics of the destination (Case study: Yazd City)شناسایی و تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر ویژگیهای فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد (موردمطالعه: شهر یزد)9711211375510.22034/jtd.2019.188977.1761FAمیر محمد اسعدیگروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.0000-0002-4933-6774حامد فلاح تفتیگروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.0000-0003-4751-4394مهدیه زحمتکش سردوراهیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایرانJournal Article20190606About 330 types of tourism have been identified so far, each taking into account the wishes of a different group of people. Children as supportive members of society have unique needs, and expectations and attention to developing their talents and training them properly is a developmental requirement. Child tourism is about taking into account the demands of this group of society and creating a pleasant travel experience for them. Therefore, it is necessary to plan appropriately and appropriately for the development of destination capabilities by correctly identifying the features and the variety of their needs. The purpose of this study was to determine the components of child tourism development from the cultural, infrastructural and physical aspects of destination. For this purpose, after identifying the factors affecting child tourism and their needs from the research literature, a survey was conducted among selected tourists from Yazd city. The analysis of the data collected by exploratory factor analysis resulted in the identification of 5 critical components in child tourism development. Then, the validity of the extracted variables was evaluated by applying the structural model of the elements with confirmatory factor analysis. The results show that the visual and visual characteristics of the destination with 14.558% of the variance explained are the most critical factors in the development of child tourism followed by socio-cultural features, facilities and technologies, social events, and physical infrastructure and facilities.تاکنون در حدود 330 نوع گردشگری شناسایی شده است که هرکدام خواستههای گروه متفاوتی از افراد را موردتوجه قرار میدهد. کودکان به عنوان اعضای حمایت پذیر جامعه دارای نیازها و انتظارات منحصر به فردی هستند و توجه به شکوفاسازی استعدادها و آموزش صحیح آنها از الزامات توسعه است. گردشگری کودک به در نظر گرفتن خواستههای این گروه از جامعه و ایجاد تجربه مطلوب برای آنها در سفر میپردازد. بنابراین لازم است تا با شناخت صحیح ویژگیها و تنوع نیازهای آنها برنامهریزی مناسب و متناسبی در توسعه توانمندیهای مقصد صورت پذیرد. پژوهش حاضر با هدف شناخت مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد انجام شده است. به این منظور پس از شناخت شاخصهای اثرگذار بر گردشگری کودک و نیازهای آنها از ادبیات پژوهش، پیمایشی میان نمونه منتخب از گردشگران شهر یزد انجام شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده با روش تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی 5 مؤلفه اصلی در توسعه گردشگری کودک شد. سپس با اجرای مدل ساختاری از مؤلفههای با روش تحلیل عاملی تائیدی اعتبار متغیرهای استخراج شده مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ویژگیهای بصری و ظاهری مقصد با 583/14 درصد واریانس تبیین شده مهمترین عامل در توسعه گردشگری کودک بوده و به ترتیب ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی، امکانات و فنّاوری، رویدادهای اجتماعی، و زیرساختها و امکانات فیزیکی، به دنبال آن قرار میگیرند.https://www.itsairanj.ir/article_113755_b2afe1d39a0056ba8121e8601150bbdf.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621The Challenges of Internationalizing Agritourism Businesses in Iranچالش های بین المللی سازی کسب و کارهای گردشگری کشاورزی در ایران11313011375610.22034/jtd.2019.200282.1814FAعمران حیدریدانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.داود ثمریدانشیار، گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.مرتضی موسی خانیاستاد، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.بهار بیشمیاستادیار پژوهشی، گروه گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران.Journal Article20190903In recent years, tourism has become a powerful and profitable business. This emerging trade has increased the competitiveness of businesses to diversify services and products to attract more tourists.<br />Among the types of tourism, agritourism has been paid attention in many countries. This type of tourism can be a place for tourists education and recreation, and it can generate employment, more income, sustainable investment, production boom, prevent migration and so on. Finally, it will contribute to sustainable agricultural development.<br />Despite the potential of the villages in Iran, this type of tourism has not been able to gain its status and not introduced to world tourists. Therefore, the present study aims at examining and identifying the challenges of internationalizing agritourism businesses in the Iran.<br />The statistical population of this qualitative study is 23 agritourism experts in the country and the process of data collection was done through semi-structured interviews with snowball sampling. Coding of data, selection of categories and extraction of results were performed by MAXQDA software. For the validity of the research, the extracted data are investigated in the focus group are investigated.<br />The findings show that there are two categories of "direct" and "indirect" challenges in the internationalization of agritourism businesses including lack of recognition, lack of education, rules and regulations, special challenges, Strategies, weaknesses in marketing, cultural and political conditions, and tours problems. Investigating these challenges shows that agritourism is not recognized in the country and the internationalization of these types of businesses has not been successful.در سالهای اخیر، گردشگری به صنعتی قدرتمند و تجارتی پرسود تبدیل شده است. این تجارت نوظهور، باعث افزایش رقابت در بنگاههای اقتصادی برای تنوعبخشی به خدمات و محصولات در جهت جذب بیشتر گردشگران شده است.<br />در بین انواع گردشگری، امروزه، گردشگری کشاورزی در بسیاری از کشورها مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این نوع از گردشگری، علاوه بر اینکه میتواند محلی برای تفریح و آموزش گردشگران باشد، موجب ایجاد اشتغال، کسب درآمدهای مضاعف، سرمایهگذاری پایدار، رونق تولید، جلوگیری از مهاجرت و درنهایت سبب توسعه پایدار کشاورزی خواهد شد.<br />با وجود ظرفیتهای بالقوه روستاهای کشور، گردشگری کشاورزی، نتوانسته جایگاه مناسبی را بهدست آورد و به گردشگر جهانی معرفی شود. بنابراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ حاضر، با هدف بررسی و شناسایی چالشهای بینالمللیسازی کسبوکارهای گردشگری کشاورزی در کشور انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کیفی، تعداد 23 نفر از خبرگان عرصه گردشگری کشاورزی کشور بود و فرآیند گردآوری دادهها با نمونهگیری گلوله برفی، از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. کدگذاری دادهها، انتخاب مقولهها و استخراج نتایج، توسط نسخه 2/2018 نرمافزار MAXQDA انجام شده و برای نیل به اعتبار پژوهش، دادههای مستخرج، در گروه کانونی مورد بررسی و تحلیل نهایی قرار گرفت.<br />یافتهها نشان داد که دو دسته چالش بهصورت"مستقیم" و "غیرمستقیم" در بینالمللیسازی کسبوکارهای گردشگری کشاورزی وجود داشت که شامل؛ عدم شناخت، فقدان آموزش، قوانین و مقررات، چالشهای اختصاصی، راهبردی، ضعف در بازاریابی، شرایط فرهنگی ـ سیاسی و مشکلات تورها بود. بررسی این چالشها، از ناشناخته بودن گردشگری کشاورزی در کشور و عدم توفیق در بینالمللیسازی این نوع از کسبوکارها حکایت دارد.https://www.itsairanj.ir/article_113756_272ed2269db333a765e195df083b141d.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621A Different Approach of Entrepreneurs in Intangible Cultural Heritage Tourism Entrepreneurshipرویکرد متفاوت کارآفرینان در کارآفرینی گردشگری میراث فرهنگی ناملموس13114411375710.22034/jtd.2019.165849.1616FAسیدسعید میرواحدیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهراننفیسه قائدیها هونجانیدانش آموخته کارشناس ارشد کارآفرینی فرهنگیJournal Article20190105In this research, cultural entrepreneurship based on intangible cultural heritage, is the core of investigation. Among the number of registered national intangible cultural heritage four of them including “Pahlevani and Zoorkhanei rituals”, “Radif of Iranian Music”, “Iranian Dramatic Story- Naqqali Telling” and “Ritual Dramatic Art of Tazie” have been studied. The purpose of this research is to find out the possibility of setting up entrepreneurial businesses based on intangible cultural heritage in Isfahan. The present research is qualitative through deep and semi-structured interviews, with three groups of artists, cultural entrepreneurs and cultural business owners and experts in art and cultural fields. The findings based on grounded theory, suggest that setting up a business in the field of intangible heritages is possible especially tourism business, but entrepreneurs would have a view point to protect those heritages and the purpose of this businesses would not be profitability only. Participants have emphasized that direct governmental support is needed to have a stable business in this field. Findings are paradoxical with entrepreneurship literature where entrepreneurs are looking for profit and governments should not directly play role in economy. Therefore, it is essential to propose a new view point of cultural entrepreneurship with consideration of all role players.این پژوهش کیفی، کارآفرینی فرهنگی مبتنی بر چهار میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده آیین پهلوانی و زورخانهای، موسیقی سنتی، نقالی و تعزیه را مورد تحقیق قرار داده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شده و بر اساس نظریه داده بنیاد تحلیل شده است. قضایای بدست آمده نشان میدهد که میراث فرهنگی ناملموس پتانسیل کارآفرینی و ایجاد کسب و کار به ویژه کسب و کار گردشگری میراث ناملموس را دارد اما کارآفرینی در این زمینه مستلزم نگاه غیرمادی است. بدین معنی که کارآفرینی در زمینهی میراث فرهنگی ناملموس نباید آمیخته به نگاه سودآوری و درآمدزایی گردد و باید با هدف حفاظت از این میراث انجام پذیرد. از طرفی بر اساس نتایج به دست آمده، کارآفرینی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس مستلزم حمایت و دخالت مستقیم دولت است. بنابراین می توان گقت آنچه در کارآفرینی میراث فرهنگی ناملموس مطرح می شود، با ادبیات رایج کارآفرینی در این دو مولفه متفاوت است. بدین منظور، نیاز است کارآفرینی میراث فرهنگی ناملموس با نگاهی جدید و با تبیین اصولی مجزا در حوزهی کارآفرینی فرهنگی مورد بحث قرار گیرد.https://www.itsairanj.ir/article_113757_cb4a2d10cef39e4ca665ed274f297114.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Determining the causal relationships between involvement and behavioral intentions of sports event touristsتعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی14516611375810.22034/jtd.2019.172208.1657FAعرفان مرادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تربیت مدرسعلیرضا الهیدانشیار مدیریت ورزشی؛ دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، تهرانمرجان صفاریعضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشکذه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190215The purpose of this study was to determine the causal relationships between Involvement and behavioral intentions of sport event tourists considering the role of mediator of destination image and satisfaction as well as the moderating effect of travel companions. The present study is applied regarding purpose and descriptive-survey, based on the method of collecting the data. The statistical population was included non-Tehranian tourists present in the derby between Esteghlal and Persepolis. The sampling method was selected based on PASS software (382) using stratified random sampling, and they were also analyzed using Smart PLS 3 software. The questionnaire’s validity and reliability were confirmed by experts and Related statistical tests. The results of data analysis showed that involvement of sports event tourists did not directly affect on their behavioral intention, but indirectly, considering the destination image and satisfaction of tourists, this effect was reported as a significant full mediator. Additionally, travel companions as a moderator of the severity of the relationship between the destination image and the sports tourists' satisfaction significantly affected. Therefore, to the authorities of the sports event organizer could point out that in order to influence and direction the behavioral intention of sports tourists in order to strengthen the strategy of absorbing and retaining them, more than just the past to consider on the destination features (Sanitary - welfare facilities, attractions and aesthetic features around the event, provide a safe environment for attendance) and psychological aspects of sports event tourists.هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی تصویر مقصد و رضایت و همچنین اثر تعدیلگری همراهان سفر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر گردشگران غیرتهرانی حاضر در شهرآورد استقلال و پرسپولیس بودند. نمونه مکفی مبتنی بر نرم افزار PASS تعداد 382 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب و با نرم افزار Smart PLS 3 نیز مورد تحلیل قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامهها توسط خبرگان و آزمونهای آماری مربوطه تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درگیری ذهنی گردشگران رویداد ورزشی به صورت مستقیم بر قصد رفتاری آنان اثرگذار نبود اما به صورت غیر مستقیم با لحاظ نمودن تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگران این اثر به عنوان میانجی کامل معنادار گزارش شد. علاوه بر این همراهان سفر به عنوان تعدیلگر شدت رابطه بین تصویر مقصد و رضایت گردشگران رویداد ورزشی را به صورت معناداری تحت تأثیر قرار داد. بنابراین، میتوان به مسؤولین برگزاری رویداد ورزشی این نکته مهم را یادآور شد که به منظور تأثیرگذاری و جهتدهی بر قصد رفتاری گردشگران ورزشی در راستای تقویت استراتژی جذب و حفظ آنان بیش از پیش بر ویژگیهای مقصد (تسهیلات بهداشتی – رفاهی، جذابیتها و ویژگیهای زیباشناختی پیرامون رویداد، فراهم کردن محیطی امن برای حضور) و جنبههای روانشناختی گردشگران رویداد ورزشی توجه نمایند.https://www.itsairanj.ir/article_113758_7ba7cecc0de2bc96e98cb6beff83be80.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Identifying content dimensions of tourism destination brand and its effect on tourists’ empowerment; a mixed methodشناسایی ابعاد محتوایی برند مقصد گردشگری و اثر گذاری آن در توانمندسازی گردشگران؛ یک پژوهش ترکیبی16718211375910.22034/jtd.2019.178309.1695FAمیترا شعبانی نشتاییگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودبار، رودبار، ایرانفریبا اسماعیل پورگروه مدیریت ، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.Journal Article20190410The content on different media including internet can help tourists make good decisions. The extent to which using contents for travel planning is perceived as free of effort may enhance one’s sense of control over the travel planning process and increase empowerment. This study aims to examine the effect of content marketing on tourists’ empowerment in order to choose Rasht as travel destination. In the first step, due to advantage of Rasht as a Creative City of Gastronomy, symbolic food dimension of Rasht on private, earned and shared media was extracted using the fantasy theme analysis method. After considering convergence of published content in media, four fantasy themes were identified as symbolic reality of Rasht. Then in an experimental study, the effect of these dimensions on potential tourists’ empowerment was examined. Results showed that participants who were exposed to themes felt more power in decision making and planning to travel. As they felt more meaningfulness, competency, self-determination and impact in setting their travel plan.محتوای انتشاریافته در رسانههای مختلف میتواند به گردشگران در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کند. هرچقدر که استفاده از محتواهای مختلف برای برنامهریزی سفر آسانتر و بدون زحمت باشد، احساس فرد از کنترل روی برنامهریزی فرایند سفر بهتر خواهد بود و احساس توانمندی بیشتری خواهد کرد. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی محتوا در توانمندسازی گردشگران برای انتخاب شهر رشت بهعنوان مقصد سفر میباشد. با توجه به موقعیت شهر رشت بهعنوان شهر خلاق گسترونومی، ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون فانتزی، ابعاد غذایی نمادین انتشاریافته از شهر رشت در رسانههای شخصی، اکتسابی و اشتراکگذاری استخراج شد. در این مرحله، چهار مضمون فانتزی بهعنوان واقعیتهای نمادین شهر رشت درنتیجه بررسی همگرایی محتوای متنهای منتشرشده در رسانهها شناسایی شدند. سپس در یک مطالعه تجربی تأثیر این ابعاد در توانمندسازی گردشگران بالقوه جهت انتخاب رشت بهعنوان مقصد سفر موردبررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد مشارکتکنندگانی که با تمها مواجه شدند، احساس توانمندی بیشتری در تصمیمگیری و برنامهریزی سفر میکردند. بهطوریکه نسبت به گروه دیگر، احساس هدفمندی، کفایت، استقلال و اثرگذاری بیشتری در برنامهریزی سفرشان داشتند.https://www.itsairanj.ir/article_113759_bb3e1f14fde37dfac6d88e05639fa152.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Fuzzy Modeling of Tourism Development in Lorestan Province with Mixed Approachارائۀ مدل توسعۀ گردشگری استان لرستان18319611376010.22034/jtd.2019.178868.1699FAمحمد حکاکمدیریت بازرگانی، اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد
معاون پژوهشی و فناوری دانشکده علوم اقتصادی و اداریمریم احمدی فرددانشگاه آزادآرش حبیبیدانشگاه آزادJournal Article20190414The present study is an applied research aimed at providing a model of tourism development indicators in Lorestan province. In order to achieve the research goals, a series of tourism development indicators was identified based on previous studies and interviews with 10 experts from the tourism sector of Lorestan province selected by chi-square sampling method. These factors are analyzed using the interpretive-structural modeling technique and, finally, the relationship and sequence of indices are obtained. Research findings indicate that restoration and optimization of communication networks, culture and culture to increase the awareness of residents of the province from the benefits of the tourism industry and the responsiveness and rapid service to the requests of tourists are the most basic variables for the development of tourism. The insight that this model offers to the tourism industry managers of Lorestan province can be a guide to and complementary to strategic planning for the development of this industry in the province.مطالعه حاضر، پژوهشی کاربردی است که با هدف ارائه مدل شاخصهای توسعه گردشگری در استان لرستان صورت گرفته است. این پژوهش از نظر نوع داده، یک پژوهش آمیخته با رویکرد اکتشافی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی زنجیره ای انتخاب شدهاند. برای دستیابی به اهداف پژوهش ابتدا، مجموعهای از شاخصهای توسعه گردشگری با توجه به مطالعات پیشین و مصاحبه با 10 نفر از خبرگان حوزه گردشگری استان لرستان که به روش نمونهگیری غیراحتمالی انتخاب شدند، شناسایی شدند. این عوامل با استفاده از تکنیک مدلسازی تفسیری-ساختاری، تجزیه و تحلیل و درنهایت ارتباط وتوالی شاخصها به دست آمده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ترمیم و بهینهسازی شبکههای ارتباطی، فرهنگسازی برای افزایش آگاهی ساکنان استان از مزایای صنعت گردشگری و پاسخگویی و خدماتدهی سریع به درخواستهای گردشگران، پایهایترین متغیرها جهت توسعه گردشگری میباشند. بینشی که این مدل به مدیران صنعت گردشگری استان لرستان ارائه میکند، میتواند به عنوان راهنما و مکملّی در برنامهریزی راهبردی برای توسعه این صنعت در استان باشد.https://www.itsairanj.ir/article_113760_2e21f1d8f99ab50064148ed136f351d1.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Investigating the Mediating Role of Knowledge Management Enablers on the Relationship between Intellectual Capital and Organization Intelligence in Tourism Organizations
Case Study: Yazd Cultural Heritage,Tourism , and Handicrafts Organizationبررسی نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش بر رابطه بین سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری (مورد مطالعه : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد)19721011376110.22034/jtd.2020.204905.1849FAمحمدرضا رضوانیعضو هیات علمی دانشگاه تهرانمریم صداقتدانشگاه علامه طباطبائیطاهره آشتیانیدانشگاه علامه طباطبائی0000000151533550آرام آردیانکارشناسی ارشد گردشگری دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20191012This paper aims to investigate and determine the mediating role of knowledge management enablers on the relationship between intellectual capital and organizational intelligence. In this research Gaffoor model (2008) is used for key factors of knowledge management, Bontis model (1997) for intellectual capital and Albrecht model (2003) for organizational intelligence. The study uses Descriptive-Survey research method focusing on the employees of Yazd Cultural Heritage, Tourism, and Handicrafts Organization, among which 140 people were selected as samples. Descriptive and inferential statistics are used for Data analysis and Pierson Correlation, and Structural Equation Modeling (SEM) are used to analyze the data and the relationship between intellectual capital and organizational intelligence with mediating role of knowledge management enablers. Research findings show that human resource in intellectual capital, organizational culture and workforce in knowledge management enablers and strategic scope in organizational intelligence have the highest factor loads. In sum, it is concluded from data analysis that intellectual capital influences the knowledge management enablers in Yazd Cultural Heritage, Tourism, and Handicrafts Organization and, both of them have a direct and meaningful effect on organizational intelligence.مقاله حاضر به بررسی نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش بر رابطه بین سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری میپردازد. در این پژوهش برای توانمندسازهای مدیریت دانش از مدل غفور ( 2008)، برای سرمایه فکری از مدل بنتیس( 1997) و برای هوش سازمانی از مدل آلبرشت( 2003) استفاده شده است. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد بودهاند که از بین آنها 140 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و رابطه سرمایه فکری و هوش سازمانی در سازمانهای گردشگری با نقش میانجی توانمندسازهای مدیریت دانش از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایه انسانی در سرمایه فکری، فرهنگ سازمانی و نیروی انسانی در توانمندسازهای مدیریت دانش و بینش راهبردی در هوش سازمانی بیشترین بار عاملی را دارا می باشد و در مجموع از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سرمایه فکری بر توانمندسازهای مدیریت دانش در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تاثیر دارد و هر دوی آنها بر روی هوش سازمانی تاثیر مستقیم و معنادار دارند.https://www.itsairanj.ir/article_113761_d7603932900c1ee29cd0c265c4189f12.pdfانجمن علمی گردشگری ایرانگردشگری و توسعه2423-50759220200621Creating a pattern for cultural tourist spiritual perception from travel
A case study: Esfahan city foreign touristsارائه الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر مطالعه موردی گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان21122811376210.22034/jtd.2019.165277.1607FAمحمد حسین ایمانی خوشخودانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگمهدیه شهرابی فراهانیدانشگاه علم و فرهنگJournal Article20190101Human-centered tourism consists of material and immaterial dimensions that are on the planet in the path of knowledge and awareness. Meanwhile, travel, and in particular the culture of peoples in an area, is a valuable resource for gaining awareness of it. Human perception as a cultural tourist, in addition to sensory, sensory, and social-perceived appearances, is linked to spiritual themes that embrace the core of all human receipts. The spiritual perception of the cultural tourist of travel, including the new terms, is first introduced in this research as one of the new concepts of tourism studies. Hence, the cultural perceptual model of traveler's cultural journey has been studied along with a case study on foreign cultural tourists in Isfahan. This research was conducted in a qualitative way based on the discovery, conducted in-depth interviews with experts, observation and interviews with foreign tourists of Isfahan during the winter period of 1396 to summer 1397. Data obtained by content analysis, evaluation and obtained pattern were also verified from the point of view of experts. In the end, the result was that the cultural tourism model of spiritual perception of travel influenced by internal and external factors consists of the default components of the tourist, the esoteric truth, the apparent truth and the tourist's action that during the journey and sensory, environmental and Social affairs.انسان محور گردشگری، متشکل از ابعاد مادی و غیر مادی است که بر روی کره هستی در مسیر شناخت و آگاهی گام بر می دارد. در این میان سفر و به ویژه فرهنگ مردمان یک منطقه، منبع ارزشمند کسب آگاهی به شمار می رود که از آن بهره می جوید. ادراک انسان به عنوان گردشگر فرهنگی، علاوه بر دریافت های ظاهری مبتنی بر حواس، محیط و روابط اجتماعی، به مضامین معنوی مرتبط می گردد که بستر اصلی تمامی دریافت های انسانی را شامل می شود. ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر، از جمله اصطلاحات جدیدی است که اولین بار در این تحقیق به عنوان یکی از مفاهیم جدید مطالعات گردشگری ارائه می شود. از این رو الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر ضمن مطالعه موردی بر روی گردشگران فرهنگی خارجی شهر اصفهان پرداخته شده است. این تحقیق به شیوه کیفی، مبتنی بر اکتشاف، از مصاحبه عمیق با خبرگان، مشاهده و مصاحبه با گردشگران خارجی شهر اصفهان در بازه زمانی زمستان 1396 – تابستان 1397 انجام شده است. داده های بدست آمده با روش تحلیل محتوا، ارزیابی و الگوی بدست آمده نیز از نقطه نظر خبرگان راست آزمایی گردید. در پایان این نتیجه حاصل شد که الگوی ادراک معنوی گردشگر فرهنگی از سفر تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی، از مولفه های پیش فرض گردشگر، حقیقت باطنی، حقیقت ظاهری و کنش گردشگر تشکیل شده است که در حین سفر و دریافت های حسی، محیطی و اجتماعی صورت می گیرد.https://www.itsairanj.ir/article_113762_ab43b90edced8b2368e078985d3d0414.pdf